Теми статей
Обрати теми

Про акцизну марку в чеку РРО (фіскали наполягають, ми спростовуємо)

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Чи не вся історія взаємин платників із фіскалами — це, без перебільшення, постійна боротьба перших із свавіллям і беззаконням останніх. Найсвіжіше підтвердження цьому — висмоктаний із пальця обов’язок суб’єктів господарювання зазначати з 1 жовтня у чеку РРО інформацію про акцизну марку алкогольних напоїв. Звідки ростуть ноги у цієї вигадки, ви вже знаєте (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 53, с. 24). Відтоді з’явилося кілька роз’яснень податківців, з яких стало чітко зрозуміло, що вони від свого не відступляться. А першожовтневий дедлайн уже не за горами. Тож настав час визначитись, як реагувати на це неподобство.

Порад тут кілька: або кинутися у бій із несправедливістю без жодних гарантій на перемогу, або зробити все по-їхньому, або відійти у бік, якщо це вас узагалі не стосується. З огляду на такі обставини визначимося спочатку з колом заінтересованих осіб.

Кого це стосується

Цільова аудиторія цієї статті — суб’єкти господарювання, які продають:

1) маркований алкоголь. Нагадаємо, що маркуванню підлягають усі алкогольні напої, які реалізуються в Україні, з умістом спирту етилового понад 8,5 % об. од. (п. 226.6 ПКУ);

2) за готівку або із застосуванням платіжних карток, у тому числі й через інтернет-магазини. Зверніть увагу: віднедавна податківці дозволяють дистанційно торгувати алкогольними напоями за наявності місця здійснення роздрібної торгівлі торговельною площею не менше 20 кв. м (БЗ 113.04).

Яка мета переслідується

Не погодитися із розумністю тієї мети, що ставилася при запровадженні нового обов’язкового реквізиту чека РРО, про який тут ідеться, ми не можемо. Ідея, нагадаємо, була така: відстежувати рух алкогольних напоїв за допомогою співставлення інформації з бази даних ДПС про видані марки з інформацією про марки, зчитану сканером із тари з алкогольним напоєм, занесену до чека РРО та передану на сервер ДПС.

Після продажу кожної одиниці маркованого алкоголю акцизна марка вилучатиметься з реєстру ДПС, що не дозволить реалізацію контрафактних/котрабандних алкогольних напоїв з використанням реквізитів однієї й тієї ж акцизної марки.

Хоча за таких умов із поля зору неодмінно випадуть ті акцизні марки, що були наклеєні на безоплатно розданий/зіпсований/знищений/викрадений/тощо алкоголь. Адже РРО тут застосувати не вийде. Однак якщо такі акцизні марки не погашати, то вся ця затія — коту під хвіст… ☺

Чим це регламентовано

Ще влітку наказом № 329* було затверджено, зокрема, нову редакцію форми фіскального касового чека на товари (послуги) (ф. № ФКЧ-1). При цьому вся її новизна полягала в тому, що у форму фіскального чека додали один-єдиний реквізит:

* Наказ Мінфіну від 08.06.2021 р. № 329.

цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством)

Саме так назву цього реквізиту прописали у Положенні № 13**, яке визначає форму та зміст розрахункових документів, що створюються РРО/ПРРО.

** Затверджене наказом Мінфіну від 21.01.2016 р. № 13.

При цьому до 1 жовтня дозволялося інформацію про акцизну марку у фіскальному чеку не зазначати, якщо версія внутрішнього програмного забезпечення РРО була включена до Держреєстру РРО до 01.07.2021 р. (п. 2 наказу № 329). Такі РРО за наявності технічних можливостей мали бути до 1 жовтня відповідним чином доопрацьовані. А от щодо ПРРО жодних застережень у наказі № 329 не було…

Фіскальний підхід. Як стверджують податківці (БЗ 109.10, листи ДПСУ від 06.09.2021 р. № 3347/ІПК/99-00-07-05-01-06, № 3349/ІПК/99-00-07-05-01-06), обов’язок зазначати цей реквізит визначено Положенням № 13 у редакції наказу № 329. Він поширюється на суб’єктів господарювання всіх організаційно-правових форм без винятку.

Інакше кажучи, фіскали наполягають на тому, що з 1 жовтня жоден випадок реалізації маркованого алкоголю не може відбуватися без зазначення у чеку РРО відповідної інформації про акцизну марку, розміщену на тарі з таким алкоголем.

Думка редакції. У всіх наявних на сьогодні роз’ясненнях фіскалів (у БЗ та в ІПК) вони жодного разу не згадують ту фразу, що наведена вище у рамці в дужках. Гадаємо, зовсім не від забудькуватості, а через те, що на сьогодні законодавство не містить вимог наводити у чеку РРО інформацію про акцизну марку, якою марковано алкогольний напій.

Як, для прикладу, не містить і вимоги зазначати у чеку штрихкод будь-якого товару. І саме тому податківці цілком слушно роз’яснюють, що штрихкод товару зазначати у чеку не обов’язково, незважаючи на обов’язковість цього реквізиту згідно з Положенням № 13.

Не плутайте! Ми не заперечуємо, що вимога штрихкодувати певні товари (зокрема, алкогольні напої та тютюнові вироби, лікарські засоби та деякі інші) у законодавстві є. Як і вимога маркувати певні алкогольні напої акцизними марками, на яких сьогодні обов’язково розміщується свій штрихкод (4 літери і 6 цифр). Проте ніде, окрім Положення № 13, не прописано, що штрихкод, скажімо, лікарських засобів має бути в чеку РРО. І податківці поділяють цей підхід (БЗ 109.10).

Але тоді такий самий підхід має бути і до зазначення в чеку РРО інформації про акцизну марку. Інакше кажучи, доки жоден нормативний акт, окрім Положення № 13, цього не вимагає, а в самому Положенні записано — «зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством», то цей новий реквізит запрацювати не може! Наводити цю інформацію у чеку слід буде лише тоді, коли така вимога з’явиться в якомусь законодавчому акті.

Зауважимо, що спроба прямо прописати таку вимогу у законодавстві вже була. Йдеться про відомий законопроєкт від 02.06.2021 р. № 5600 (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 47, с. 5), прийнятий у першому читанні. Однак до 1 жовтня законом він так і не став. За наявною інформацією (див. за посиланням rada.gov.ua/news/news_kom/213765.html), у Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики ВРУ почали розгляд цього законопроєкту до другого читання. У разі його прийняття відповідний закон набере чинності з 01.01.2022 р. Ось тоді й можна буде говорити про обов’язок робити те, що в ньому буде прописано. А

на сьогодні на норму наказу № 329 і Положення № 13 щодо зазначення у чеку інформації про акцизну марку можна не зважати

Та якщо ви не звикли сперечатися з фіскалами, читайте далі. Ми розкажемо,

Як із 1 жовтня продавати… …старий алкоголь

Йдеться про реалізацію алкогольних напоїв, що марковані марками попереднього зразка (без наявності штрихового коду).

За законом такі напої знаходяться в обігу до їх повної реалізації, у межах терміну придатності для споживання. Тож вони реалізуються без відображення цифрового значення штрихового коду акцизної марки, у межах придатності такого напою до споживання (БЗ 109.10).

…алкоголь на розлив і алкогольні коктейлі

Якщо виходити з того, що відображення інформації про акцизну марку у чеку РРО має покласти край алкогольному фальсифікату, то, мабуть, треба погодитися з тим, що заклади ресторанного господарства теж мають у цьому брати участь. Але як це виконати на практиці?

Не завжди ж клієнт замовляє цілу пляшку того чи іншого алкогольного напою. Частіше одна пляшка розходиться між кількома клієнтами і, може, й не за один день. А буває й так, що клієнт замовляє, скажімо 300 мл якогось напою, а у відкритій учора пляшці лишилося тільки 100 мл. Або весела компанія за одним столом тричі за вечір просить повторити замовлені 300 мл напою, тож доводиться відкорковувати кілька півлітрових пляшок…

З коктейлями ще більше запитань. Адже їх продаж не можна прирівнювати до продажу алкогольних напоїв, що входять до складу коктейлю. Саме через це при продажу алкогольних коктейлів у чеку РРО зазначають код згідно з УКТ ЗЕД 22089069 «Інші напої, що містять спирт», а не коди алкоскладових коктейлю (горілки, лікеру, вермуту, рому тощо) (БЗ 109.02).

Як не дивно, але податківці виробили єдиний «рецепт», за яким рекомендують і розливати алкоголь, і готувати алкогольні коктейлі (БЗ 109.10): при програмуванні алкогольної продукції, що використовується у приготуванні коктейлів, слід забезпечити введення даних/сканування марки для відображення її реквізитів у розрахунковому документі при її відкупорюванні,

в межах отримання першої порції для приготування коктейлю або продажу на розлив

Із продажем на розлив їхня ідея більш-менш зрозуміла. Якщо ви тільки-но відкрили пляшку і наливаєте із неї клієнту в графинчик, ☺ маєте в чеку пробити реквізити марки, що була на цій пляшці. Причому на майбутнє пошкоджену при відкритті пляшки марку зберігати не треба, що узгоджується із позицією судів із цього питання (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 22, с. 17). Тобто наступні графинчики, в які наливатимете напій із цієї самої пляшки, пробиваєте через РРО, як і перший, однак реквізити акцизної марки у чеку РРО не зазначаєте. Але якщо для виконання замовлення вам потрібно буде відкупорити нову пляшку і долити з неї у графинчик, то акцизна марка з цієї нової пляшки має у чеку РРО засвітитися.

А як бути з коктейлем? Особливо з тим, що містить декілька алкоскладових + неалкогольні та/або непідакцизні компоненти?

Пробиваєте його назву, ціну, кількість (тут усе стандартно), код УКТ ЗЕД тільки один — той, за яким кодуються саме коктейлі, а інформацію про марки наводите у чеку стількома рядками, скільки ви відкупорили пляшок для приготування цього коктейлю.

Якшо ж жодної пляшки для приготування коктейлю не відкупорювали, а наливали з початих пляшок, або використовували алкоголь, який не маркується, то й інформації про жодну марку у такому разі в чеку не буде.

Додамо ще кілька слів про каву з коньяком. Хоча податківці про це поки що мовчать, але можемо припустити, що їхній «рецепт» приготування цього напою буде таким самим, як і коктейлю: зазначати у чеку інформацію про акцизну марку тільки тоді, коли відкупорюють нову пляшку. А всі філіжаночки кави, продані після цього, пробивати через РРО без такого реквізиту аж до наступної пляшки коньяку.

…торти/тістечка/цукерки/морозиво з алкоголем

Тільки-но починається чергова метушня навколо алкоголю (чи то запроваджують хмелезбір, чи роздрібний акциз, чи ще якусь напасть), обов’яково з’ясовується, що про таких «споживачів» алкоголю, як кондитерські фабрики, знову забули. Так сталося і цього разу. І схоже, ДПСУ й досі не вигадала, як же бути з інформацією про акцизну марку того алкоголю, що використовується при виготовленні псевдоалкогольних солодощів.

Тим не менш, якщо знову-таки виходити з поставленої мети при запровадженні цього реквізиту чека РРО, доведеться якось погашати акцизні марки, наклеєні на пляшки, що пішли на виробництво алкосмаколиків. РРО тут не врятує, бо на кондфабриці при передачі алкогольних напоїв у виробництво він узагалі ні до чого. Тож зачекаємо креативу від фіскалів.

…алкоголь оптом за готівку

Як роз’яснюють податківці (БЗ 109.10),

при оптовому продажу алкогольних напоїв за готівку продавець не звільняється від обов’язку застосовувати РРО/ПРРО

Такий продаж повинен супроводжуватись видачею особі, яка здійснила оплату та отримує товар, чека РРО із зазначенням у ньому реквізитів марок акцизного податку методом їх уведення (для РРО, що використовуються без сканера) або сканування марок акцизного податку, якими маркована алкогольна продукція.

Інакше кажучи, якщо ви надумаєте продати за готівку вагон горілки, готуйтеся відсканувати акцизну марку на кожній пляшці або вручну ввести цифрове значення штрихкоду кожної акцизної марки. Уявляєте, скільки часу це відбере і якої при цьому довжини у вас вийде фіскальний чек? Та це ще пів біди…

Справжня біда в тому, шо таке роз’яснення від фіскалів породжує додаткові запитання. Ну ось хоча б таке: як бути у тому разі, якщо відвантаження алкогольної продукції передує готівковій оплаті за нього? Можна, звісно, припустити, що фіскали наполягатимуть на проведенні цього відвантаження через РРО з виконанням усіх тих вимог, що вони висувають вище до форми чека РРО. Ми, у свою чергу, заперечуємо такий підхід, бо відсутня розрахункова операція, що вимагала б застосування РРО. І до того ж, якщо у місці отримання товарів операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (склади, місця зберігання товарів, оптова торгівля тощо), то звільнення від РРО/ПРРО прямо прописано у самому Законі про РРО (п. 12 ст. 9). Причому без жодних винятків щодо алкоголю.

А як бути тоді, коли договором передбачена можливість як безготівкової, так і готівкової форми оплати відвантажених раніше оптових партій алкоголю?

Або, наприклад, при здійсненні оптової торгівлі алкогольними напоями власного виробництва? Адже у цьому разі дозволено проведення розрахунків без застосування РРО/ПРРО (п. 1 ст. 9 Закону № 265). Причому податківці погоджуються з тим, що таке звільнення поширюється у тому числі й на алкогольні напої, якщо вони є власною продукцією продавця (лист ДПСУ від 20.05.2021 р. № 1968/ІПК/99-00-07-05-02-06).

Та найбільше нас непокоїть, що станеться, якщо занести в чек РРО реквізити акцизної марки не при продажу алкоголю кінцевому споживачеві, а при оптовому продажу. Адже коли цю ж пляшку проб’ють ще раз через РРО при продажу її уроздріб, виявиться, начебто вона фальсифікована…

Тож не поспішайте виконувати наведені вище рекомендації фіскалів. І не тільки ті, що стосуються оптового продажу, а й решту. Бо всі вони, як ви могли переконатись, не тільки незаконні, але й непродумані. Отже, доведеться коригувати ще не раз і саму концепцію боротьби з алкофальсифікатом, і методи боротьби. А як воно буде, поживемо — побачимо…

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі