Теми статей
Обрати теми

Підтвердження неможливості vs 31.08.2022: у пошуках сакральної дати

Казанова Марина, податковий експерт
Платники податків занепокоєні. Де він, той мінфінівський Порядок, за яким слід підтверджувати неможливість виконання платником податкових зобов’язань? Адже не раз називалася дата 31.08.2022 саме як кінцевий термін звернення до податківців бажаючими підтвердити неможливість. Та цей строк вже майже сплив. Фіскали ж відмовляються зараз приймати заяву та документи — бо немає мінфінівського Порядку. Замкнене коло? Ні!

«Вступ»

Почнемо здалеку. Нагадаємо, що зараз ми всі працюємо з урахуванням особливостей воєнного стану (ВС). Зокрема, у цьому періоді маємо дотримуватися низки спеціальних норм, у тому числі наведених у п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ.

Так, строки виконання платником податкових зобов’язань (щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо) під час ВС залежать від того, має такий платник можливість своєчасно виконувати такі податкові зобов’язання чи ні. При цьому затвердити Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податкових зобов’язань законодавець доручив Мінфіну (це визначено п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).

Та де ж той Порядок?

Незважаючи на те, що з моменту появи цієї норми (27.05.2022) минуло вже 3 місяці, наразі й досі маємо лише проєкт цього документа від Мінфіну. Детальніше про нього дивіться в статті «Підтвердження «податкової» неможливості: проєкт Порядку» // «Податки & бухоблік», 2022, № 49.

Як тут не нервувати?

Платники нервують. Для тих, хто має можливість виконувати свої податкові зобов’язання, вже почали «бігти» строки подання звітності/реєстрації ПН/РК/сплати податків. А значить, і загроза застосування штрафів цілком реальна. Бо той же «карантинний» штрафний мораторій податківці вже не сприймають (про що див., зокрема, статтю «Чи застосовується під час воєнного стану «карантинне» звільнення від штрафів: позиція ДПСУ» // «Податки & бухоблік», 2022, № 53). Це з одного боку.

З іншого боку платники й досі не можуть впевнитися, чи можуть вони вважатися платниками, у яких відсутня можливість своєчасно виконувати свої податкові зобов’язання. Так, є проєкт Мінфіну, на який ми можемо орієнтуватися і з якого ми можемо зрозуміти, як це питання бачить Мінфін. Але враховуючі, що остаточне рішення щодо можливості/неможливості своєчасного виконання податкових зобов’язань на підставі поданих платником документів приймають податківці, таке затягування прийняття Мінфіном Порядку явно грає не на користь платників податків.

Та ще й ця дата «31.08.2022», яка часто називалася як крайня для подання податківцям заяви та документів для визнання платника таким, у якого відсутня можливість виконувати свої податкові зобов’язання.

Звідки ця дата «31.08.2022»?

Якщо проаналізувати проєкт мінфінівського Порядку, то в ньому передбачено крайні строки подання платником заяви та документів, що підтверджують неможливість виконання ним податкових зобов’язань. Та саме у проєкті Порядку 31.08.2022 визначено таким крайнім строком.

Звернемо увагу на те, що:

1. Ця дата (31.08.2022) визначена саме проєктом Мінфіну. У ПКУ вона ніде взагалі не фігурує. Отже, ніщо не заважає Мінфіну замість неї встановити іншу дату. Та враховуючи те, що з прийняттям наказу Мінфін сильно затягнув,

скоріш за все, ця дата буде перенесена і в платників ще буде достатньо часу на подання документів.

Тож зараз немає ніякої необхідності, керуючись лише текстом проєкту Мінфіну, надсилати податківцям заяву і документи на підтвердження неможливості. Податківці на них ніяк не реагують. І, до речі, мають право.

2. Ця дата (яка, скоріш за все, буде перенесена) теж не для всіх. Згідно з проєктом вона стосуватиметься саме платників, які будуть на момент набуття чинності Порядком Мінфіну мати можливість подати податківцям заяву і документи. А якщо на момент набуття чинності Порядком у платника така можливість буде відсутня, то відповідно до проєкту заяву та документі слід буде подати:

— у «загальний» строк (див. п. 1), якщо можливість відновиться до його спливу;

— «одночасно з набуттям можливості та виконанням одного із податкових зобов’язань (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків», якщо укластися у «загальний» строк у платника не було можливості.

Тут може бути питання: якщо платник, наприклад, не подасть заяву та документи до «загальної» дати, яку визначить Мінфін (наприклад, це буде дата 30.09.2022), у зв’язку з тим, що не має можливості подати таку заяву: чи не буде він автоматично вважатися таким, що має можливість виконувати свої податкові зобов’язання? Як вбачається, скоріш за все, податківці мають орієнтуватися на те, а чи здійснюються платником якісь дії щодо реєстрації ПН/РК, подання звітності/сплати податків. Якщо таких дій немає, то, скоріш за все, вважатиметься, що платник не має можливості виконувати свої податкові зобов’язання.

Отже, поки що

чекаємо набуття чинності проєктом Мінфіну. І тільки після цього можна буде подавати заяву і документи податківцям.

На що ще звернути увагу

Також іноді у платників виникає і таке питання. Припустимо, нарешті з’явився Порядок Мінфіну. А якщо платник до цього вже відновив свою діяльність, втім раніше не міг працювати: як для нього будуть діяти критерії можливості/неможливості виконання податкових зобов’язань? Чи буде цей Порядок на нього поширюватися?

Так, буде. Бо аналізуватися буде не стан платника «на сьогоднішній день». Питання можливості/неможливості буде вивчатися щодо конкретних податкових зобов’язань платника. Чи дійсно платник не мав можливості виконати певні зобов’язання у встановлені строки.

Так, згідно з проєктом у заяві слід буде вказати, зокрема, які саме податкові зобов’язання не мав/не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо було виконувати податкові зобов’язання.

Припустимо, на 27.05.2022 платник не мав можливість виконувати певні податкові зобов’язання. Але така можливість відновилась, наприклад, 01.08.2022. У такому разі платник має (після того, як буде затверджений Порядок Мінфіну) подати податківцям заяву і документи, які підтверджують, що в період, наприклад, з 01.03.2022 по 31.07.2022 він не мав можливості виконувати ці податкові зобов’язання.

У такому разі по цих податкових обов’язках, граничні строки по яких припадають на період до 01.08.2022, строки їх виконання «без штрафів» — протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків. Тобто, наприклад, за те, що платник до 15 липня 2022 року не зареєстрував ПН за лютий 2022 року, штрафи до нього не застосовуються.

Висновки

  • Мінфін і досі не затвердив Порядок/критерії, за якими визначається, чи мав він можливість виконувати податкові зобов’язання з реєстрації ПН / подання звітності / сплати податків. Є тільки проект такого документа.
  • Основна проблема затягування прийняття документа в тому, що платники не можуть впевнитися в тому, що вони належать до тієї категорії платників, які не могли / не можуть своєчасно виконувати певні податкові зобов’язання.
  • Дата «31.08.2022», відведена для подання податківцям заяви та документів, встановлена саме проєктом (!) Порядку Мінфіну і, скоріш за все, буде замінена на пізнішу дату.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі