Теми статей
Обрати теми

Матеріально відповідальна особа загинула: як передати справи іншій?

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Один із працівників підприємства — матеріально відповідальна особа терміново пішов до лав ЗСУ, нікому не передавав свою роботу та матеріальну відповідальність. На жаль, загинув. Як тепер оформити передачу матеріальних цінностей на іншого працівника? Хто буде підписувати акт прийому-передачі, проводити інвентаризацію? Давайте розберемося з цією проблемою.

Інвентаризація — обов’язкова!

Відразу наголосимо: відповідно до п. 7 розд. І Положення № 879* обов’язково проводити інвентаризацію (на день приймання-передання справ) в обсязі активів, які перебувають на відповідальному зберіганні, зокрема, у разі:

зміни матеріально відповідальних осіб;

— зміни керівника колективу (бригадира), вибуття з колективу (бригади) більш як половини його членів або на вимогу хоча б одного члена колективу (бригади) за колективної (бригадної) матеріальної відповідальності.

* Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879.

Тож проводити інвентаризацію у випадку загибелі матеріально відповідальної особи слід обов’язково. Тут діє пряма вимога п. 7 розд. І Положення № 879 щодо обов’язкового проведення інвентаризації у разі зміни матеріально відповідальної особи. Адже підприємство не може залишити цінності без збереження і призупинити свою діяльність тільки з причини відсутності матеріально відповідальної особи.

Ініціювати проведення інвентаризації з передання підзвітних активів, що перебувають під матеріальною відповідальністю працівника, який загинув, іншій матеріально відповідальній особі та відновлення доступу до приміщень, де зберігаються цінності, має керівник підприємства

Позаяк за приписами ч. 2 ст. 8 Закону про бухоблік питання організації бухобліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів.

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

Саме на керівника покладається відповідальність за збереження майна підприємства. Він має всі повноваження для того, аби організувати облік та контроль за збереженням активів на підприємстві. Тому у разі непередбачуваної відсутності матеріально відповідальної особи саме керівник повинен забезпечити перехід відповідальності до іншої особи.

Послідовність дій

Отже, щоб передати підзвітні активи іншій матеріально відповідальній особі, пропонуємо скористатися наступним чек-листом:

1) керівник підприємства підписує накази:

про припинення трудового договору у зв’язку зі смертю працівника;

про призначення нової особи на посаду, яку обіймав загиблий матеріально відповідальний працівник;

про проведення обов’язкової інвентаризації, пов’язаної зі зміною матеріально-відповідальної особи, визначає строки її проведення, призначає членів інвентаризаційної комісії. Докладно про створення інвентаризаційної комісії читайте в статті «Річна інвентаризація: організаційні нюанси» // «Податки & бухоблік», 2021, № 82;

2) з новою матеріально відповідальною особою укладаєте договір про повну матеріальну відповідальність (див. статтю «Матеріальна відповідальність працівників» // «Податки & бухоблік», 2020, № 93);

3) інвентаризацію товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ) і основних засобів (ОЗ) проводите у присутності нової матеріально відповідальної особи.

Звісно, матеріально відповідальна особа, що загинула, не зможе бути присутньою при проведенні інвентаризації. Але, на жаль, ситуація проведення інвентаризації, коли матеріально відповідальна особа відсутня, в Положенні № 879 взагалі не описана. Тож у цьому випадку нічого іншого не залишається, як діяти за аналогією з порядком, передбаченим п. 45 касового Положення № 148*. За його нормами цінності, передані касиру під відповідальність, у разі його відсутності перераховуються іншим касиром, якому вони передаються, у присутності керівника та головного бухгалтера або в присутності комісії, призначеної керівником установи/підприємства. Про результати перерахування і передавання цінностей складається акт за підписами зазначених осіб. Вважаємо, це правило застосовне й для випадку відсутності матеріально відповідальної особи, якій підзвітні ТМЦ і ОЗ.

* Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 № 148.

Позаяк матеріально відповідальна особа, що загинула, не може бути присутньою під час інвентаризації, про це слід зробити відповідну позначку на інвентаризаційних описах (актах інвентаризації)

У процесі цієї інвентаризації новій матеріально відповідальній особі цінності передає інвентаризаційна комісія. У присутності останньої така нова особа приймає на відповідальне зберігання перелічені в описі матеріальні цінності. Для цього заповнені інвентарні описи (акти інвентаризації) підписують всі члени інвентаризаційної комісії. А матеріально відповідальна особа, яка приймає цінності, дає розписку у тому, що комісія перевірила майно в її присутності (у зв’язку з чим жодних претензій до членів комісії вона не має) та передала їй активи на відповідальне зберігання (п. 18 розд. ІІ Положення № 879).

Особливості інвентаризації конкретних видів активів та зобов’язань підприємства докладно розглянуто у статтях «Проведення окремих видів інвентаризації» // «Податки & бухоблік», 2021, № 82, «Інвентаризація розрахунків з контрагентами: воєнні нюанси» // «Податки & бухоблік», 2022, № 90, «Інвентаризація забезпечень і резервів» // «Податки & бухоблік», 2022, № 90;

3) після закінчення інвентаризації її результати оформляєте протоколом інвентаризації (п. 1 розд. ІV Положення № 879). У ньому обов’язково треба наводити:

— причини нестач, втрат, лишків, а також

— пропозиції щодо заліку внаслідок пересортиці, списання нестач у межах норм природного убутку, а також понаднормових нестач і втрат від псування цінностей із зазначенням причин та вжитих заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам.

На підставі затвердженого протоколу результати інвентаризації відображаєте у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності того звітного періоду, в якому закінчена інвентаризація.

Про те, як провести інвентаризацію за відсутності одного чи декількох членів комісії, матеріально відповідальної особи та коли залишився один директор, читайте у статті «Як провести інвентаризацію, коли нікому її проводити» // «Податки & бухоблік», 2022, № 90 (ср. ).

Регулювання розбіжностей

Питання щодо того, як оформляти розбіжності між даними інвентаризації та даними бухобліку у випадку, коли матеріально відповідальна особа загинула (померла), —законодавчо не врегульовано.

Але за таких обставин особа, що загинула, не може в інвентаризаційному описі дати розписку про те, що (п. 6 розд. ІІ Положення № 879):

— до початку інвентаризації всі прибуткові та видаткові документи на активи здані в бухгалтерію;

— всі цінності, які надійшли під її відповідальність, оприбутковані, а ті, що вибули, списані.

Також матеріально відповідальна особа, що загинула, не надасть пояснення щодо виявлених розбіжностей. Відтак всі розбіжності між фактичною наявністю активів і даними бухобліку доведеться обліковувати як такі, щодо яких винну особу не встановлено (п. 4 розд. ІV Положення № 879). Адже звинуватити відсутню матеріально відповідальну особу без її пояснень та доказів неможливо.

Як саме обліковувати активи, які під час інвентаризації виявлені в нестачі, читайте в статтях «Війна = руйнація, або Облік знищених активів» і «Втрата активів без війни» // «Податки & бухоблік», 2022, № 90. А про те, чи можна, а якщо можна, то як оформити звільнення працівника, який помер або зник безвісти, ми розповіли у статті «Працівник помер або зник безвісти: чи можна звільнити?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 43.

Висновки

  • У випадку, коли матеріально відповідальна особа загинула, слід обов’язково проводити інвентаризацію підзвітних їй активів.
  • Позаяк матеріально відповідальна особа, що загинула, не може бути присутньою під час інвентаризації, матеріальні цінності новій матеріально відповідальній особі передає інвентаризаційна комісія.
  • Всі розбіжності між фактичною наявністю активів і даними бухобліку у разі загибелі матеріально відповідальної особи обліковують як такі, щодо яких винного не встановлено.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі