Теми статей
Обрати теми

20-ОПП vs транспортні засоби: воєнні пертурбації

Товстоп’ят Юрій, податковий експерт
Під час війни доля транспортних засобів склалася по-різному. Деякі з них були передані для воєнних цілей, деякі вимушено перестали використовуватись, інші постраждали від загарбників тощо. Давайте з вами розберемося, як за допомогою ф. № 20-ОПП правильно повідомити про їх стан податківцям.

Розпочнемо з того, що зараз продовжує діяти передбачене п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством / іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на податківців. Простіше кажучи, не спливають строки виконання платниками деяких їх обов’язків.

Цю норму дещо «підрізали» — Законом № 2260. Передбачили виключення для подання звітності/сплати податків, зборів/реєстрації ПН/РК тощо. Але от стосовно строків подання ф. № 20-ОПП норма п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ продовжує працювати. Тобто строки, відведені для її подання, зупинені до припинення чи скасування воєнного стану. І не важливо, є у вас можливість ф. № 20-ОПП чи немає. Втім якщо можливість є, то вочевидь краще дотримуватися довоєнних правил.

Є випадки, коли сам платник буде заінтересований подати ф. № 20-ОПП якнайшвидше (щоб зареєструвати РРО/ПРРО, щоб не блокувалися ПН/РК тощо). П. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ звісно не забороняє подавати ф. № 20-ОПП. Він лише дає можливість не вкладатися у граничні терміни її подання.

Воєнні особливості подання повідомлення

Звернемо увагу на деякі особливості подання повідомлення за ф. № 20-ОПП, які можуть стати у пригоді платникам податків під час дії воєнного стану.

Ви

можете подати форму в електронному вигляді (ідентифікатор електронної форми J(F)1312004).

До речі, поки що діє обмеження що надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються лише у робочі дні з 8 до 18 години (п.п. 69.18 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Якщо ж електронний спосіб недоступний через якісь причини — не проблема. Подати ф. № 20-ОПП можна в інший спосіб. Можна звернутись особисто або шляхом поштового відправлення. У довоєнні часи подавати ф. № 20-ОПП слід було до податкового органу за основним місцем обліку платника. Втім зараз не всі податкові працюють. Тому податківці зазначають, що під час дії воєнного стану надання адміністративних послуг, виконання інших функцій сервісного обслуговування здійснюється органами ДПС незалежно від місця обліку платника податків (129.02 БЗ). Тож, розуміємо це так, що звертатись можна до будь-якої податкової — діє принцип екстериторіальності.

Укрупнення: специфіка для транспорту*

* Детальніше про це ви могли прочитати у статтях «Об’єкти на колесах: 20-ОППшні особливості», «Податки & бухоблік», 2020, № 75 і «Транспорт у ф. № 20-ОПП і його укрупнення», «Податки & бухоблік», 2022, № 11.

Зокрема, у п. 8.4 Порядку № 1588 вказано, що в разі якщо у суб’єкта господарювання наявні однотипні (за видом, використанням, станом та видом права власності) автомобільні транспортні засоби (ТЗ), які НЕ є пунктами:

— пересувної роздрібної торгівлі;

— громадського харчування;

— послуг, інших ніж пасажирські та вантажні перевезення,

інформація про них подається одним рядком.

При цьому у графі 3 «Тип об’єкта оподаткування» зазначається «автомобільні транспортні засоби» (з урахуванням позиції податківців у графі 3 ставимо «34» або «34 — Автотранспорт») та у графі 12 «Реєстраційний номер об’єкта оподаткування» — кількість таких транспортних засобів.

Нагадаємо, що в загальному випадку (якщо говоримо про один ТЗ) у графі 12 вказують номер кузова транспортного засобу — для легкового автомобіля; номер шасі транспортного засобу — для вантажного автомобіля та причепа. Для водного транспорту, у свою чергу, зазначають бортовий реєстраційний номер, а для авіаційного — реєстраційний знак.

Такими ж правилами «укрупнення» можна керуватися й щодо ТЗ спецпризначення (автопогрузчик, евакуатор, снігозбиральник, сідельний тягач тощо**). Принаймні, так рекомендують податківці — категорія 116.11 БЗ.

** ТЗ спеціального призначення — ТЗ, призначений для виконання спеціальних робочих функцій (для аварійного ремонту, автокран, пожежний, автобетономішалка, вишка розвідувальна чи бурова на автомобілі, для транспортування сміття та інших відходів, технічна допомога, автомобіль прибиральний, автомобіль-майстерня, радіологічна майстерня, автомобіль для пересувних телевізійних і звукових станцій тощо). Тобто для всіх перелічених ТЗ можна застосовувати такі ж правила.

Далі. При зміні укрупненої інформації про ТЗ керуватися потрібно такими правилами (див. іншу консультацію у тій же категорії 116.11 БЗ):

1. У разі зміни кількості ТЗ у зв’язку з їх продажем/придбанням:

— у графу 2 «Код ознаки надання інформації» вноситься значення «3 — зміна відомостей про об’єкт оподаткування»,

— у графі 12 зазначається фактична кількість однотипних ТЗ на момент подання повідомлення за ф. № 20-ОПП.

Всі інші графи також заповнюються (див. приклад у статті «Транспорт у ф. № 20-ОПП і його укрупнення» // «Податки & бухоблік», 2022, № 11);

2. У разі зміни місцезнаходження, стану, виду права власності деяких ТЗ:

— у рядку з узагальненою інформацією, яка підлягає поділу у зв’язку зі змінами, що відбулись відносно деяких об’єктів оподаткування, інформація щодо яких включена до узагальненої, у графу 2 вноситься значення «3». Та зменшується кількість однотипних ТЗ у графі 12;

— по об’єктах оподаткування, по яких відбулись зміни, інформація надається окремими рядками у кількості, необхідній для відображення об’єктів, що групуються за однаковими станом, видом права власності, місцезнаходженням. У графі 2 цих рядків проставляється значення «1 — первинне надання інформації про об’єкти оподаткування». Ідентифікатор цих об’єктів оподаткування при цьому змінюється.

3. Якщо відбулись зміни по всіх об’єктах оподаткування, включених до узагальненої інформації, у т. ч. через зміну призначення об’єкта оподаткування, то у рядку із узагальненою інформацією у графі 2 проставляється значення «6 — закриття об’єкта оподаткування», а інформація щодо об’єктів, відносно яких відбулись зміни, подається за правилами згідно з п. 2 Пам’ятки для заповнення розділу 3 повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (додатка до Повідомлення за ф. № 20-ОПП). Тобто за загальними правилами — як при первинному внесенні даних про такі об’єкти.

Далі, орієнтуючись у тому числі на наведені правила, розглянемо конкретні ситуації, з якими стикнулися наші читачі, та постараємося знайти з них вихід!

Передано для потреб армії: який стан об’єкта?

Передали свій автомобіль у рамках виконання воєнно-транспортного обов’язку для потреб ЗСУ. Який стан об’єкта при цьому необхідно вказати у графі 9 ф. № 20-ОПП?

Спершу зауважимо, що передання ТЗ для задоволення потреб ЗСУ, інших утворених відповідно до законів військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення, Держспецзв’язку та Держспецтрансслужби (далі умовно називатимемо їх військовими) регулює ст. 6 Закону № 3543*** та Положення № 1921****.

*** Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII.

**** Положення про військово-транспортний обов’язок, затверджене постановою КМУ від 28.12.2000 № 1921.

«Причетні» до виконання військово-транспортного обов’язку в т.ч. й підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, а також громадяни — власники ТЗ.

Почнемо з обранні стану, який слід вказати у графі 9 ф. № 20-ОПП.

Нагадаємо, у цій графі вказують такі умовні позначення: 1 — будується/готується до введення в експлуатацію; 2 — експлуатується; 3 — тимчасово не експлуатується; 5 — непридатний до експлуатації; 6 — об’єкт відчужений/повернутий власнику; 7 — зміна призначення/перепрофілювання; 8 — орендується; 9 — здається в оренду.

Який варіант обрати? Все буде залежати від того, яка саме в нас ситуація: 1) чи ми передали ТЗ війську тимчасово і після демобілізації ТЗ підлягають поверненню; 2) чи маємо справу з вилученням ТЗ на користь війська. Тобто ми втратили право власності на нього. Більш детально про це ви могли прочитати у статті «Мобілізація транспорту — процедура і облік», «Податки & бухоблік», 2022, № 22.

У випадку 1 підійде стан «3» (тимчасово не експлуатується) у графі 9 у комбінації з кодом «3» (зміна відомостей про об’єкт оподаткування) у графі 2. Бо ми не списуємо ТЗ з балансу, продовжуємо нараховувати амортизацію на такі ТЗ.

Якщо інформацію про такий ТЗ було укрупнено, то:

— одним рядком зменшуємо кількість об’єктів групи так як було сказано вище (у графу 2 «Код ознаки надання інформації» вноситься значення «3» (зміна відомостей про об’єкт оподаткування), а у графі 12 зазначається зменшена кількість ТЗ групи);

— другим рядком даємо оновлену інформацію про «мобілізований» ТЗ (у графі 2 ставимо «1»(первинне надання інформації про об’єкти оподаткування), а у графі 9 стан «3» (тимчасово не експлуатується)).

У випадку 2 підійде стан «6» (об’єкт відчужений/повернутий власнику) у графі 9 у комбінації з кодом «6» (закриття об’єкта оподаткування) у графі 2.

Якщо інформацію про такий ТЗ було укрупнено, то знадобиться заповнити 3 рядки:

— одним рядком зменшуємо кількість об’єктів групи (див. вище);

— другим проводимо «первинне надання» інформації про такий «мобілізований» ТЗ (у графі 2 ставимо «1»(первинне надання інформації про об’єкти оподаткування), а у графі 9 стан «2» (експлуатується));

— третім проводимо відчуження ТЗ (стан «6» (об’єкт відчужений/повернутий власнику) у графі 9 у комбінації з кодом «6» (закриття об’єкта оподаткування) у графі 2).

Вимушений простій: ваші дії

Якщо ТЗ тимчасово не використовується, чи потрібно щось робити (в контексті ф. № 20-ОПП)?

В мирні часи, якщо окремий об’єкт оподаткування (об’єкт, пов’язаний з оподаткуванням) не використовувався, про це варто було б повідомити податківцям. У графі 2 ф. № 20-ОПП «Код ознаки надання інформації» при цьому щодо такого об’єкта необхідно було б указати «3» (зміна відомостей про об’єкт оподаткування), а у графі 9 «Стан об’єкта оподаткування» ф. № 20-ОПП — «3» (тимчасово не експлуатується).

У воєнний час об’єктів із таким статусом у платників виявилось, на жаль, сила-силенна. Чи необхідно і в такій ситуації заморочуватися подачею цього повідомлення?

Вважаємо, що в цій ситуації якраз-таки можна й не поспішати. Зважаючи на те, що перебіг строків, відведених для подання ф. № 20-ОПП, фактично зупинили до припинення чи скасування воєнного стану,

відлік 10 робочих днів, відведених для подачі форми, розпочнеться тільки після завершення воєнного стану.

При найоптимістичніших розкладах воєнний стан закінчиться 24 серпня, в такому разі подати форму можна буде аж на початку вересня.

Втім, якщо можливість подати ф. № 20-ОПП є, то рекомендуємо скористатися нею зараз, а не «відкладати у довгий ящик».

Ускладнюється питання, якщо маємо справу з укрупненням. Якщо є багато ТЗ, дані про які при поданні ф. № 20-ОПП були наведені однією стрічкою, а ви вирішили (чи вам довелося) відмовитися від використання одного з них, то діємо як було сказано вище:

— одним рядком зменшуємо кількість об’єктів групи (у графу 2 «Код ознаки надання інформації» вноситься значення «3» (зміна відомостей про об’єкт оподаткування), а у графі 12 зазначається зменшена кількість ТЗ групи);

— другим рядком даємо оновлену інформацію про «сплячий» ТЗ (у графі 2 ставимо «1»(первинне надання інформації про об’єкти оподаткування), а у графі 9 стан «3» (тимчасово не експлуатується)).

Пошкоджене окупантами: що у ф. № 20-ОПП?

Якщо наші ТЗ були пошкоджені внаслідок ворожих обстрілів, як це відобразити в повідомленні за ф. № 20-ОПП?

Пошкодження бувають різними. Одні можуть остаточно вивести ТЗ із ладу, інші — зумовити необхідність проведення ремонту різного ступеню складності.

Якщо «повернути до життя» ТЗ уже точно не вдасться, то у ф. № 20-ОПП його слід відобразити, вказавши стан (графа 9) 5 «непридатний до експлуатації» в комбінації із значенням «6» (закриття об’єкта оподаткування) у графі 2.

Якщо такий ТЗ було «укрупнено». То доведеться заповнити по ньому три рядки, як при відчуженні на користь військових (див. вище питання з «мобілізацією» ТЗ).

Втім, якщо ви плануєте привести ТЗ до справного стану до закінчення воєнного стану (та 10 днів після його припинення чи скасування), то, вважаємо, що подавати ф. № 20-ОПП не обов’язково. Адже, по-перше, санкції в цьому разі не можуть бути накладені, а, по-друге, ви позбавите податківців зайвої роботи. А їм зараз і без того є чим зайнятися.

Висновки

  • Стосовно строків подання ф. № 20-ОПП норма п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ про зупинення строків продовжує працювати.
  • Є випадки, коли сам платник буде заінтересований подати ф. № 20-ОПП якнайшвидше (щоб не блокувалися ПН/РК тощо). П. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ звісно не забороняє подавати ф. № 20-ОПП.
  • Щодо транспорту є своя специфіка укрупнення/розукрупнення інформації у ф. № 20-ОПП.
  • У разі «мобілізії» ТЗ все буде залежати від того, яка саме в нас ситуація: 1) чи ми передали ТЗ війську тимчасово і після демобілізації ТЗ підлягають поверненню; 2) чи маємо справу з вилученням ТЗ на користь війська.
  • Про «простій», пошкодження ТЗ теж слід інформувати податківців, але «гарячки» по строках немає.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі