Теми статей
Обрати теми

Електромобіль — чудова альтернатива чи зайвий клопіт?

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Коли пального обмаль, коли воно може здорожчати ще дужче, коли загальний світовий тренд — повна відмова від вуглеводнів, мимоволі почнеш задумуватися над можливою альтернативою своєму старому авто. А особливо тепер, під час війни, коли підприємство може його втратити, а їздити все одно на чомусь треба. Така альтернатива є — це автівка з електричним двигуном. Простіше кажучи, електромобіль. На що слід звернути увагу при його придбанні? Про які особливості експлуатації та обслуговування електромобіля варто знати вже зараз? Поглянемо на це крізь призму бухгалтерського та податкового обліку.

Придбаваємо авто

Це можна зробити двома шляхами: або самостійно імпортувати авто з-за кордону, або придбати на території України (можна нове, можна — з третіх рук). Головне, що слід мати на увазі в обох випадках, — це звільнення від ПДВ.

ПДВ-пільга. Під неї потрапляють операції як із увезення електромобілів на територію України, так і з їх реалізації тут (п. 64 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). А поширюється вона на транспортні засоби, оснащені виключно електричними двигунами (одним чи декількома), що класифікуються, зокрема, у товарних підкатегоріях 8703 80 10 10, 8703 80 90 10, 8704 90 00 00 згідно з УКТ ЗЕД (в тому числі вироблені в Україні). Причому як на нові автівки, так і на ті, що використовувалися. Таке звільнення тимчасове, діятиме воно до 1 січня 2026 року. Таким чином, до зазначеної дати

при ввезенні електромобіля з пільговим кодом УКТ ЗЕД імпортний ПДВ сплачувати не доведеться

А у разі придбання такого електромобіля в Україні не вийде розжитися податковим кредитом (ПК). Постачальник наполягає на правильності нарахування ним ПДВ? Рекомендуємо обов’язково пересвідчитися, до якого коду УКТ ЗЕД належить запропонований вам товар. Якщо це один із кодів, перелічених вище, включати вхідний ПДВ до складу ПК ви не маєте права. Тож від такої покупки краще відмовитися.

Вирішили-таки імпортувати електромобіль самостійно? Тоді ще кілька слів про можливі витрати та економію.

Акцизний податок. Ставка акцизу для електромобілів з кодами УКТ ЗЕД 8703 80 10 10 і 8703 80 90 10 — 1 євро за 1 кВт·год ємності акумуляторної батареї (АКБ) (передостанній абзац п.п. 215.3.51 ПКУ). З урахуванням того, що ємність сучасних батарей для таких авто від 20 до 100 кВт·год, максимальна сума акцизу не перевищуватиме 100 євро.

Ввізне мито. Ставка ввізного мита для електромобілів з кодами УКТ ЗЕД 8703 80 10 10 і 8703 80 90 10 становить 0 % від бази оподаткування (митної вартості). Тобто митний збір платити не доведеться.

Формуємо первісну вартість

Говоритимемо далі про електромобіль, придбаний для використання у власній господарської діяльності. У такому разі він є об’єктом основних засобів (ОЗ) як у бухгалтерському (п. 4 НП(С)БО 7), так і в податковому (п.п. 14.1.138 ПКУ) обліку. І зараховують його на баланс підприємства за первісною вартістю (п. 7 НП(С)БО 7).

Крім традиційних складових первісної вартості об’єкта ОЗ, які для бухоблікових цілей визначені в п. 8 НП(С)БО 7 (детальніше див. у спецвипуску «Податки & бухоблік», 2020, № 85), при придбанні авто мають місце специфічні витрати. Вони прямо в стандарті не зазначені, тож коротко нагадаємо про них. Це, зокрема:

— вартість послуг митного брокера (при імпорті) — відносяться до інших витрат, безпосередньо пов’язаних з доведенням об’єкта ОЗ до стану, в якому він придатний для використання в запланованих цілях;

— акцизний податок (при імпорті) — про нього йшлося вище;

— пенсійний збір — сплачується у розмірі 3 — 5 % від вартості легкових автомобілей, що підлягають першій державній реєстрації в Україні в сервісних центрах МВС;

— власне платні послуги сервісних центрів МВС, пов’язані з держреєстрацією авто.

Усі вони враховуватимуться в первісній вартості електромобіля в періоді його придбання.

Обліковуємо на балансі

Головне запитання тут:

як краще організувати облік авто — як один об’єкт ОЗ чи покомпонентно?

Відповідаючи на нього, слід виходити з приписів п. 4 НП(С)БО 7: якщо об’єкт ОЗ складається з частин, які мають різні строки корисного використання, то кожна з цих частин може (тобто рішення все одно за вами!) визнаватися в бухобліку як окремий об’єкт (компонент) ОЗ.

Як прилаштувати цю норму до нашої ситуації? Справа в тому, що АКБ електромобіля коштує мало не половину (а іноді й більше) вартості авто. І її ремонт, а тим більше заміна, обійдеться в добру копійку. Тож вам (точніше, технічним фахівцям вашого підприємства) доведеться вже зараз, при зарахуванні авто на баланс, вирішити:

— чи служитиме ваш електромобіль рівно стільки, скільки прослужить АКБ без ремонту або заміни — тоді на баланс варто поставити неподільний об’єкт ОЗ. Проте це зовсім не означає, що ви не матимете права замінити АКБ до закінчення строку служби авто (як це зробити, розкажемо нижче);

— чи АКБ після її виснаження хоча б раз буде замінено — тоді є сенс обліковувати її окремо від власне електромобіля.

Як один об’єкт ОЗ. Електромобіль разом з АКБ обліковуєте як єдиний необоротний актив на субрахунку 105 «Транспортні засоби». У податковому обліку відносите його до групи 5 ОЗ із мінімальним строком корисного використання 5 років (п.п. 138.3.3 ПКУ). Відповідно якщо ви застосовуєте податкові різниці, то маєте коригувати фінрезультат на амортизаційні різниці.

Як кілька об’єктів ОЗ. Щоб виокремити вартість АКБ, скористайтесь п. 9 НП(С)БО 7. Ним передбачено, що

первісна вартість об’єктів ОЗ, зобов’язання за якими визначені загальною сумою, визначаються розподілом цієї суми пропорційно справедливій вартості окремого об’єкта ОЗ

Інакше кажучи, визначте ринкову вартість, за якою можна продати акумулятор та автомобіль окремо, і згідно з цією інформацією розподіліть первісну вартість двох об’єктів ОЗ. Однак віднести їх обидва все одно слід до групи 5, бо АКБ — не самостійний об’єкт, а частина автомобіля.

Замінюємо АКБ

Авто і АКБ — єдиний об’єкт ОЗ. Тут нам знадобиться таке бухоблікове поняття, як суттєвий (важливий, значний) компонент стосовно загальної вартості об’єкта (§§ 43, 45 МСБО 16 «Основні засоби»; пп. 23, 24 Методрекомендацій № 561). Адже, як відзначалося вище, АКБ є саме таким компонентом електромобіля.

Тож при заміні АКБ в обліку потрібно одночасно:

1) зменшити первісну вартість і знос об’єкта ОЗ, компонент якого замінюється. Причому зменшити їх слід пропорційно, тобто виходячи з частки, яка припадає на замінювану частину ОЗ. Якщо неможливо визначити первісну вартість замінюваної частини, оцінити її можна в сумі витрат на її заміну (абзац другий п. 46 Методрекомендацій № 561).

2) збільшити первісну вартість об’єкта ОЗ на вартість установленої нової АКБ (п. 14 НП(С)БО 7).

У податково-прибутковому обліку все буде за бухгалтерськими правилами, але лише для тих, хто податкові різниці не застосовує. А от високодохідникам і малодохідникам-добровольцям радимо зважати на те, що контролери вимагають при частковій ліквідації ОЗ застосовувати податкові ліквідаційні різниці щодо залишкової вартості ліквідованої частини (див. лист ДФСУ від 11.12.2017 № 2926/6/99-99-15-02-02-15/ІПК // «Податки & бухоблік», 2018, № 9).

Про решту подробиць заміни АКБ як суттєвого компонента електромобіля читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 93).

Авто і АКБ — окремі об’єкти ОЗ. Заміну АКБ, що стала непридатною, як окремого об’єкта (компонента) ОЗ відображають шляхом списання (ліквідації) замінюваного об’єкта ОЗ і встановлення нової АКБ. Якщо ви застосовуєте податкові різниці, то маєте коригувати фінрезультат на ліквідаційні різниці в загальному порядку (ст. 138 ПКУ). При цьому вартість власне електромобіля не змінюється.

Екоподаток. Виснажені АКБ, що відпрацювали свій строк, є небезпечними відходами, які підлягають обов’язковій утилізації. Тож ви маєте передати їх або виробникові, або іншому суб’єкту господарювання, що має відповідну ліцензію на поводження такими відходами. При цьому за період тимчасового розміщення (зберігання) небезпечних відходів до їх передачі на утилізацію та захоронення ви не є платником екологічного податку (БЗ 117.01). Докладніше — в «Податки & бухоблік», 2021, № 77.

Заправляємо електроєнергією

На сьогодні існують два підходи до обліку вартості електроенергії, що приводить в рух електромобіль:

1) при заправленні включити до витрат майбутніх періодів за дебетом рахунка 39, а потім списувати на витрати виходячи з фактичного пробігу авто;

2) одразу при заправленні автомобіля включити до витрат звітного періоду.

Нам ближче другий варіант. При цьому

контроль за використанням електроенергії на електромобіль вести все одно потрібно

В першу чергу, щоб убезпечити себе від негативних податкових наслідків. Адже податкова амортизація авто, включення вхідного ПДВ до складу ПК, відсутність додаткового блага фізособи, яка користується авто, можливі лише за умови використання автомобіля в господарській діяльності.

Підтвердженням такого використання може слугувати подорожній лист. Наразі його можна оформляти в довільній формі, зазначаючи маршрут пересування авто, показання спідометра, а також інформацію про кількість спожитої електроенергії в кВт·год. Водночас жодних норм щодо списання електроенергії в чинному законодавстві немає. І встановлювати власні норми також навряд чи потрібно.

Висновки

  • Операції з увезення транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами, а також при їх постачанні на території України звільняються від оподаткування ПДВ.
  • Враховуючи значну вартість АКБ, підприємство може у бухобліку застосовувати компонентний облік транспортного засобу. Тобто обліковувати акумулятор як окремий об’єкт ОЗ.
  • Для контролю пробігу автомобіля та фіксації витрат електроенергії варто самостійно розробити відповідні первинні документи (за аналогією з подорожнім листом).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі