Теми статей
Обрати теми

«Паперові» проблеми: якщо не купити розрахункову книжку

Товстоп’ят Юрій, податковий експерт
Ситуація. Закінчилася розрахункова книжка (РК), чи книга обліку розрахункових операцій (КОРО), а придбати нові тимчасово немає можливості. Чи ми вже їх придбали «дистанційно», але вони «застрягли» у дорозі тощо. Як нам діяти. Чи обов’язково призупиняти розрахункові операції? Шукаємо вихід, керуючись при цьому принципом «береженого Бог береже».

Тимчасовий hand-made

Нагадаємо, РК з КОРО можуть використовуватися:

1) тими, хто замість РРО/ПРРО має право обмежитися використанням КОРО з РК згідно ст. 10 Закону про РРО*/ >Переліком № 1336**. В цьому році, якщо пам’ятаєте, КМУ шліфував відповідні правила двічі — щоб залучити до кола цих «пільговиків» більше суб’єктів (деталі знайдете у статтях: «Без РРО/ПРРО з РК і КОРО, або Кому на селі жити добре», «Податки & бухоблік», 2022, № 3, «Без РРО/ПРРО з РК і КОРО — у селах і селищах», «Податки & бухоблік», 2022, № 15). Та сам принцип роботи при цьому не змінився — кожному покупцю/клієнту ви маєте видати заповнену номерну розрахункову квитанцію із РК. Точніше її (квитанції) відривну частину.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

** Перелік окремих форм та умов проведення діяльності …, затверджений постановою КМУ від 23.08.2000 № 1336.

2) тими, хто зобов’язаний застосовувати РРО/ПРРО, — у тандемі з РРО. Коли суб’єкт господарювання вирішив не відмовлятися від проведення розрахункових операцій у випадку виходу з ладу РРО або відключення електроенергії. Власне у цих випадках РК з КОРО і «вступають в бій». У тандемі з ПРРО (тобто програмним РРО), нагадаємо, використання РК з КУРО не передбачено;

При цьому і в першому, і в другому випадку

КОРО з РК підлягають реєстрації в податковій.

А що робити, якщо всі зареєстровані в податківців РК ми використали, а придбати для реєстрації нові тимчасово немає можливості. Шукаємо в кого купити, а знайти не можемо. Чи вже можемо, купили, але РК ще деякий час будуть «їхати». Чи обов’язково зупиняти торгівлю?

Почнемо з варіанту 1 (див. вище) (робота без РРО/ПРРО згідно ст. 10 Закону про РРО/ Переліком № 1336). Він, нагадаємо, не передбачає торгівлю підакцизними товарами.

У такому разі зупиняти торгівлю/надання послуг, вважаємо, не обов’язково.

На то, судячи з усього, законодавець і писав звільнення на час воєнного стану від санкцій за порушення вимог Закону про РРО (п. 12 розд. ІІ Закону про РРО). Бо під час війни може статися так, що деякі вимоги ми не зможемо виконати з незалежних від себе підстав.

Є деякі питання до цього звільнення (про що детальніше у статті «Як працювати з РРО/ПРРО у воєнний час», «Податки & бухоблік», 2022, № 22). Втім вважаємо в випадку, що нас цікавить, воно нас захистить.

Але, це не означає, що можна взагалі нічого не робити.

По-перше, вважаємо, слід повідомити податківців про ситуацію, що склалася. Наприклад, через меню «Листування з ДПС» в Електронному кабінеті. Також є сенс видати локальний розпорядчий документ (наказ), в якому прописати тимчасовий порядок дій у зв’язку з надзвичайними обставинами.

Далі. Самим друкувати ці квитанції, щоб їх заповнювати і видавати покупцям, вважаємо не обов’язково. Усе одно ми повною мірою не виконаємо вимоги Порядку № 547***.

*** Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 № 547.

Вважаємо, можна наступним «компромісним» шляхом.

Які «сліди» в нас залишаються, коли ми застосовуємо РК? В нас залишаються корінці квитанцій. А що в них фігурує? Обов’язкові реквізити корінця, що їх перераховано у Положенні № 13****:

**** Положення про форму та зміст розрахункових документів..., затверджене наказом Мінфіну від 21.01.2016 № 13.

(1) серія та номер розрахункової квитанції;

(2) загальна сума покупки. Без деталізації щодо кожного товару, оплаченого за однією розрахунковою операцією.

(3) інформація про суму коштів, отриманих за товари чи послуги, продаж яких оподатковується ПДВ (зазначається платниками ПДВ);

(4) дата (день, місяць, рік) проведення розрахунків.

Наразі про «підакцизні» реквізити не згадуємо, бо, як сказали вище, щодо підакцизних товарів це не працює.

Питання: то чому б нам не завести якийсь зошит/файл, у якому у хронологічному порядку робити записи про здійснені операції (безпосередньо після їх проведення). Так, щоб фактично вся перелічена інформація (за виключенням серії та номеру квитанції) і фіксувалася.

Наприклад, вказали дату. І вносимо у кожній окремій строчці з номером суму по кожній розрахунковій операції. Тобто у нас будуть пронумеровані суми покупок. Без товарної деталізації. Бо вона в корінцях розрахункових квитанцій не вимагається.

Далі

за підсумками дня підбиваємо підсумок і заносимо його до КОРО. Заповнюємо при цьому лише ті графи, для яких у нас є інформація.

Тепер щодо варіанту 2 (див. вище). Якщо маємо справу з підакцизними товарами, то, вважаємо, що у ситуації, що нас цікавить, продавати підакцизні товари не можна. Бо штрафне звільнення з Закону про РРО не стосується санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.

Щодо інших товарів, то, вважаємо, можливо використати той самий алгоритм, про який йшлося вище.

А як бути, якщо клієнт вимагає документ. Буть то звичайна прискіпливість чи бажання мати хоча б якесь документальне підтвердження дорогої покупки. Що ж можна запропонувати таким клієнтам, якщо видати розрахункову квитанцію ви не можете через відсутність РК?

Ви можете видати такому покупцю/клієнту hand-made квитанцію. Фактично в ній можна навести обов’язкові реквізити відривної частини стандартної розрахункової квитанції:

(1) напис «РОЗРАХУНКОВА КВИТАНЦІЯ». Також в загальному випадку потрібні серія та номер розрахункової квитанції, але у нашому випадку ми, звісна річ їх не вказуємо;

(2) найменування суб’єкта господарювання. У випадку з ФОП треба зазначити його П. І. Б.

(3) податковий номер суб’єкта господарювання — неплатника ПДВ, перед номером друкуються великі літери «ІД». Платники ПДВ зазначають індивідуальний податковий номер; перед номером друкуються заголовні літери «ПН»;

(4) на вимогу покупця — дані про товар (найменування товару (послуги), вартість одиниці виміру, ставка у відсотках ПДВ (для суб’єктів господарювання — платників ПДВ), вартість придбаних товарів (отриманих послуг) за кожним найменуванням).

(5) загальну вартість усіх товарів (послуг), оплачених за однією розрахунковою квитанцією;

(6) на вимогу покупця — напис «Розрахунок провів» та підпис особи, яка здійснила розрахунки.

(7) дату (день, місяць, рік) проведення розрахунків.

Зауважимо, що ми не говоримо про підакцизні нюанси, оскільки вважаємо що при продажу підакцизних товарів «саморобними» документами обійтися не можна.

А як буди, якщо закінчилася КОРО, а придбати її з тих чи інших причин не виходить?

Відсутність штрафів за порушення РРО-законодавства (на підставі того-таки п. 12 розд. ІІ Закону про РРО), знову-таки, дає нам можливість іди тим самим hand-made-шляхом. Повідомляємо податківців про обставини, що склалися. Видати розпорядчий документ (наказ), в якому прописуємо тимчасовий порядок дій у зв’язку з надзвичайними обставинами. Заводимо окремий зошит. Робимо в ньому окремі графи, як і в КОРО. Та тимчасово здійснюємо записи у ньому. До того моменту, коли знайдемо можливість придбати «правильну» КОРО (прошнуровану, з засобом контролю).

ПРРО — «рятівна соломинка»?

На фоні того, що ПРРО не потребують «паперу», може здатися, що застосування ПРРО здане вирішити проблеми, про які йшла мова вище.

Воно то може й так. Втім, звертаємо вашу увагу:

застосування ПРРО — право, а не обов’язок суб’єкта.

Зважаючи на те, що санкцій за порушення Закону про РРО під час дії воєнного стану, вважаємо, вдасться уникнути, поспішати переходити на застосування ПРРО, щоб не допустити таких порушень, не слід.

Перш, ніж переходити на застосування ПРРО, ґрунтовно зважте всі «за» та «проти»*. В тому числі в першу чергу треба вирішити «апаратне питання», тобто визначитися, на який саме смартфон, планшет, комп’ютер чи інший технічний пристрій ви плануєте його установити (у цьому вам допоможе наша стаття «Битва титанів: РРО vs ПРРО» у «Податки & бухоблік», 2021, № 100).

Висновки

  • Якщо вже сталася така ситуація, що всі зареєстровані в податківців РК ми використали, а з придбанням нової РК у нас виникли тимчасові труднощі, то, вважаємо не обов’язково зупиняти торгівлю.
  • Як вихід підійде складання hand-made регістрів/документів.
  • Втім, якщо мова йде про реалізацію підакцизних товарів, «hand-made»-рішення не пройде. Торгівлю доведеться призупинити, оскільки «штрафної амністії» тут не буде.
  • Теж саме стосується і випадку з тимчасовими труднощами у придбанні нової КОРО.
  • Перехід на ПРРО може вирішити «паперові» проблеми. Втім перехід на ПРРО не є обов’язковим.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі