Теми статей
Обрати теми

Блокування ПН за критерієм ризиковості операцій 1: «бачимо наскрізь»

Казанова Марина, податковий експерт
Після нещодавніх змін, унесених у «блокувальний» Порядок № 1165*, істотно зросла кількість випадків блокування ПН за критерієм ризиковості операцій 1. Тому пропонуємо ще раз нагадати, що це за критерій. Коли він спрацьовує? Чи можна уникнути блокування ПН за цим критеріям?Як розблокувати ПН, якщо вона заблокована саме за цим критерієм?

* Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165.

Критерій ризиковості операцій 1*. Цей критерій ще називають критерієм «пересорту» (відсутність товару у придбанні або перевищення реалізації товару у 1,5 раза над його придбанням).

* З додатка 3 до Порядку № 1165.

До нещодавніх змін (що набули чинності з 14.10.2022) цей критерій міг спрацювати, якщо одночасно виконувались три наступні умови:

(1) коду товару/послуги, що зазначений в поданій на реєстрацію ПН, немає у врахованій податківцями Таблиці даних;

(2) обсяги реалізації товару/послуги за цим кодом в 1,5 раза перевищує обсяги його придбання;

(3) наявність у загальному залишку товарів/послуг (різниці між обсягами придбанням і обсягами реалізації за всіма кодами, а не конкретним кодом) більше ніж 50 % ризикових товарів, перелік яких був затверджений податківцями.

Що важливо! Наразі

умову 3 (критерій ризиковості товарів) прибрали. Як і відмінили сам перелік ризикових товарів

І що вийшло? Виробників і надавачів послуг, якщо у них податковий кредит в основному формувався за рахунок неризикових товарів (не названих в переліку ризикових), умова (3) фактично захищала від спрацювання критерію ризиковості операцій 1. Зараз цю умову прибрали. І, виходить, для спрацювання критерію ризиковості операцій 1, якщо на цей код немає врахованої Таблиці даних,

достатньо тільки невідповідності кодів товарів/послуг «на вході» і «виході»

Як пояснюють податківці, умову про критерій ризиковості товарів прибрали, тому що «раніше деякі платники зловживали цим і купували товар не за необхідності, а за принципом, що товар не є ризиковим». Виходить, що зловживали тільки деякі платники, а страждають від цих нововведень як раз в основному «реальні» платники, яким просто не дають працювати в такий скрутний час.

Як працює формула. Подана на реєстрацію ПН буде відповідати критерію ризиковості операцій 1, якщо обсяг постачання за кодом товару/послуги, який у ній зазначений, буде перевищувати або дорівнювати залишку, який розраховується так:

Залишок за кодом УКТ ЗЕД/ДКПП

=

Обсяг придбання (ввезення) товару/послуги (за цим кодом) х 1,5

-

Обсяг реалізації цього товару/послуги

Виконання цієї формули перевіряється окремо за кожним товаром/послугою в розрізі кодів УКТ ЗЕД/ДКПП.

Тут варто звернути увагу, що:

1) обсяги придбання/реалізації у нас формуються за даними зареєстрованих ПН/РК починаючи з 01.01.2017. По ввезеним товарам обсяги придбання формуються за даними «імпортних» МД починаючи з 01.01.2017;

2) обсяги придбання/реалізації тут маються на увазі у вартісному виразі (тобто беруться дані гр. 10 зареєстрованих ПН). «1,5» фактично означає торгову націнку.

Приклад. Нам потрібно зареєструвати ПН з кодом УКТ ЗЕД «1704» на суму 60000 грн (включаючи ПДВ; ПДВ — 10000 грн).

За даними ЄПРН, починаючи з 01.01.2017 обсяги придбання (за даними зареєстрованих «вхідних» ПН) за кодом 1704 (достатньо відповідності на рівні перших чотирьох цифр коду) — 100000 грн (за даними гр. 10 ПН).

Обсяги реалізації (за даними зареєстрованих ПН на реалізацію) з цим кодом — 120000 грн.

Подивимося, що у нас виходить за формулою:

100000 х 1,5 - 120000 = 30000 грн.

Оскільки обсяг реалізації (без ПДВ) за нашою ПН (50000 грн) більше, ніж залишок за формулою (30000 грн), то така ПН відповідає критерію ризиковості операцій 1.

Тож якщо у нас немає врахованої Таблиці даних (з цим кодом) або рятувальних критеріїв автоматичної реєстрації, то така ПН буде заблокована.

Виробники/надавачі послуг. Оскільки у виробників і надавачів послуг, як правило, коди на «вході» і коди на «виході» не збігаються (немає в придбаннях коду реалізації), то виходить, що

у них тепер завжди буде спрацьовувати критерій ризиковості операцій 1, якщо не подати Таблицю даних

Торговці (перепродавці товарів). Торговці ще якось можуть «контролювати» свої обсяги придбань/реалізації, щоб «вписатися» в формулу. Хоча виконання цієї формули для торговців може бути проблемним, якщо:

— товар придбавається у неплатників ПДВ. Постачальник — неплатник ПДВ скласти на вас ПН і зареєструвати її в ЄРПН не може. Відповідно дані про товари, що закуповуються в неплатників ПДВ, не враховуються в СЕА ПДВ і в обсягах придбання для формули.

Зверніть увагу: щоб потім при розблокуванні ПН (якщо ПН заблокують) або при поданні Таблиці даних податківці врахували вам ці придбання,

не забувайте відображати ці придбання в рядку 10.4 декларації з ПДВ

— якщо у вас є авансові платежі, під які ще відсутні придбання (відсутні «вхідні» ПН з відповідним кодом);

— не виконується критерій по націнці (націнка більше 50 %). В умовах нинішнього тотального зростання цін, враховуючи, що обрахунок показників йде з 2017 року, запросто можна не вписатися в цю формулу, навіть якщо реальна націнка на товар невелика.

Чи можна уникнути блокування? Можна, якщо буде виконуватися хоча б одна з умов:

1) відповідність ПН хоча б одному критерію безумовної реєстрації, названому в п. 3 Порядку № 1165. Але ці критерії досить «жорсткі»;

2) наявність хоча б одного показника позитивної податкової історії (перевірити можна в Електронному кабінеті у вкладці «Моніторинг ПН/РК» — «Розрахунок показників ППІ»). Але з показниками позитивної податкової історії виникла досить цікава історія. Платники податків скаржаться, що

в Електронному кабінеті показники ППІ зараз не відображаються (видає помилку обробки запиту)

Тобто фактично податківці, судячи з усього, не враховують ці показники, порушуючи вимоги Порядку № 1165. Якщо ви знаєте, що відповідаєте хоча б одному показнику позитивної податкової історії, — блокування за критерієм ризиковості операцій 1 незаконне. Тому в поясненнях до розблокувальних документів вкажіть факт вашої відповідності критерію ППІ і те, що в Електронному кабінеті на порушення вимог Порядку № 1165 вони не відображаються (можете зробити скріншоти (в різні дні) того, що ці показники не відображаються). Про всяк випадок зазначимо, що позитивна податкова історія не врятує, якщо вас уключили в число ризикових платників. Але блокування ПН з причини ризиковості платника — це зовсім інша історія;

3) наявність коду «реалізації» товарів/продукції/послуг у Таблиці даних. Про Таблицю даних детальніше дивіться в статті «Таблиця даних: як заповнити та подати, щоб було більше шансів на її прийняття?» // «Податки & бухоблік, 2022, № 46 (ср. ).

Поради податківців щодо заповнення самої Таблиці ви можете знайти тут. Зверніть увагу на те, що податківці рекомендують тим суб’єктам господарювання, які:

перепродають товари / перевиставляють послуги, спочатку зазначати код придбання, а нижче — той самий код постачання;

виробляють продукцію / самостійно надають послуги — навпаки: спочатку — код продукції/послуги, а нижче — коди складових її собівартості.

Щодо пояснень до Таблиці, то податківці радять писати пояснення за уніфікованою формою (там ви можете знайти посилання на файл, в якому міститься інформація про те, як, на думку податківців, мають бути заповнені пояснення до Таблиці — фактично приклад їх заповнення).

Документи/пояснення для розблокування. Відповідно до п. 4 Порядку № 520* у разі зупинення реєстрації ПН/РК платник податку подає копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК.

* Порядок ухвалення рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520.

Тобто потрібно надати інформацію і підтверджуючі документи, які стосуються саме операції, яка відображена в заблокованій ПН/РК. Перелік цих документів наведений у п. 4 Порядку № 520. На нього слід і орієнтуватися.

Але, як показує практика, інколи податківці просто переходять межу в питанні, які документи мають надаватися. Іноді податківці хочуть бачити навіть копії дипломів працівників, які б підтверджували, що дійсно у суб’єкта господарювання є персонал, який може надавати відповідні послуги або виконувати роботи. Просять надати їм оборотно-сальдові відомості майже за всіма рахунками підприємства, дані інвентаризації, акти звірки розрахунків з контрагентами і т. п.

Виникає питання: а скільки часу необхідно на опрацювання всіх цих документів і чи дійсно без них ну аж ніяк не можна зробити висновки щодо відображеної в ПН операції?

На наш погляд, принцип «чим більше документів — тим краще» не досить доречний.

Виходячи з пояснень податківців (наприклад, дивіться роз’яснення ГУ ДПС у Полтавській області), задля успішного розблокування ПН вони радять скористатися підходом «звідки, хто, де, кому»:

— звідки отримано товар (послугу), сировину (тобто відносини з постачальниками);

— хто безпосередньо задіяний у господарській діяльності (тобто наявність трудових ресурсів та підрядників);

— де здійснюється господарська діяльність (тобто наявність виробничих ресурсів, обладнання, приміщень);

— кому реалізовано товар/послугу (тобто відносини з покупцями).

Тобто

необхідно підтвердити весь ланцюжок: від створення/придбання товару/послуги — до реалізації, у тому числі і транспортування товару. У кого купили (джерело походження товару/послуги), як доставили, де зберігали (складські приміщення), що з ним зробили, як обробляли (технологічний процес) і кому продали

До того ж у розблокувальному пакеті документів податківці бажають бачити пояснення і щодо господарської діяльності платника.

Виходячи з цього, потрібно дотримуватися такого підходу при підготовці пакета документів для розблокування ПН:

1) надати документи щодо операції, яка зазначена в самій ПН, тобто документи на реалізацію товару/послуги за принципом: «договір первинні документи, що підтверджують продаж  документи на оплату».

Як правило, податківці хочуть, щоб розблокувальний пакет містив усі документи, на які є посилання в договорі (включаючи специфікації та додаткові угоди).

Іноді податківці відмовляють платникам у розблокуванні ПН з причини відсутності поданих сертифікатів на товар (документів щодо підтвердження відповідності продукції). Дійсно, ці сертифікати названі в Порядку № 520 серед документів, які подаються на розблокування ПН. Але в цьому ж Порядку сказано, що вони подаються, якщо наявність їх передбачена в договорі або законодавстві. Тому якщо ці сертифікати не передбачені на товар, то краще в поясненнях одразу прямо зазначити, що на відповідний товар сертифікати не передбачені договірними умовами;

2) надати документи щодо перевезення (доставки) реалізованого товару. Як виявляється, ненадання цих документів, на думку податківців, не дозволяє робити висновок про «реальність» операції продажу товару. Якщо доставка здійснювалася стороннім перевізником (і витрати на доставку покладалися на продавця), то, скоріш за все, окрім ТТН, податківці захочуть бачити договір с перевізником/акти виконаних послуг на перевезення, документи про оплату цих послуг;

3) надати документи, що підтверджують придбання цього товару (або сировини, необхідної для його виробництва) за тією ж схемою: «договірпервинні документи, що підверджують придбання (причому, судячи з усього, потрібні не тільки документи, отримані від постачальника, а й документи, що підтверджують оприбуткування вами цих товарів, а якщо це виробництво, то, можливо, й відпуск матеріалів у виробництво) — документи на оплату».

Якщо ви виробник або надавач послуг, то достатньо надати документи, які стосуються придбання основної сировини/матеріалів/послуг, які використовуються для виробництва цього товару або надання послуг.

Досить часто податківці хочуть бачити ще й оборотно-сальдові відомості за рахунками 28 (або 20), 23, 361, 685, 631,90. Але ж, фактично, Порядок № 520 не вимагає їх надання.

Щодо пояснень. Податківці говорять, що в них має бути наведений (1) опис особливостей діяльності, який дозволить краще розуміти картину; (2) загальні відомості по підприємству; (3) хронологічний опис подій за відповідною операцією згідно з податковою накладною.

Приблизно схема така:

1. Опис заблокованої ПН. Що така-то ПН на постачання такого-то товару (код УКТ ЗЕД) була заблокована за таким-то критерієм.

2. Загальні відомості про суб’єкта господарювання. В тому числі варто зазначити, що товар/послуга, на які складена заблокована ПН є, наприклад, основною вашою діяльністю,

3. Інформація, що у вас достатньо матеріально-технічної бази, трудових ресурсів для здійснення цієї діяльності. Тобто інформацію про:

наявність приміщень (у тому числі, складських), необхідного обладнання; транспортних засобів і т. п.

Перш ніж подавати документи для розблокування ПН, перевірте, чи всі об’єкти включені у ф. № 20-ОПП

Якщо мова йде про основні засоби, на які не подається ф. № 20-ОПП, — надайте, серед іншого, податківцям виписку (оборотно-сальдову відомість) з рахунка 10. Якщо мова йде про орендовані об’єкти — зазвичай податківці хочуть бачити копії договорів оренди;

— кількість працівників, середню заробітну плату;

Якщо ви виробники, то потрібно пояснити, як перетворюються придбання на те, що ми отримуємо на виході. Тобто хоча б коротко пояснити суть виробничого процесу.

4. Пояснення, які стосуються самої операції, відображеної в ПН. Це:

— інформація щодо операції реалізації — кому відвантажено товар (надано послуги), на підставі якого договору, за якою подією складена ПН чи були оплачені ці товари тощо;

— інформація щодо перевезення товару — на кого відповідно до умов договору покладалася обов’язок доставки товару, якими транспортними засобами здійснювалося це перевезення (включаючи номери транспортних засобів) тощо;

— інформація щодо придбання цього товару (або основної сировини/послуг, необхідних для виробництва продукції/постачання послуг). Тобто необхідно зазначити інформацію про основних постачальників (якщо серед них є неплатники, то обов’язково теж вкажіть на цей факт).

З прикладом пояснення можна ознайомитися в статті «Заповнюємо Повідомлення і пояснення на розблокування ПН/РК: зразки» // «Податки & бухоблік», 2021, № 13.

Висновки

  • З 14.10.2022 критерій ризиковості операцій 1 не містить більше умову про переважання (більше 50 %) «ризикових» товарів у загальному залишку товарів/послуг. Тому зараз для спрацювання критерію ризиковості операцій 1, якщо немає Таблиці даних, достатньо тільки невідповідності кодів товарів/послуг «на вході» і «виході».
  • Уникнути блокування ПН за критерієм ризиковості операцій 1 допомагає Таблиця даних.
  • Для розблокування ПН, заблокованої за критерієм ризиковості операцій 1, необхідно надати податківцями документи і пояснення, що підтверджують весь ланцюжок: від створення/придбання товару/послуги — до реалізації. У кого купили (джерело походження товару/послуги), як доставили, де зберігали (складські приміщення), що з ним зробили, як обробляли (технологічний процес) і кому продали.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі