Теми статей
Обрати теми

Інтернет-торгівля: особливості обліку

Казанова Марина, податковий експерт
Облік продажів товарів через інтернет-магазин має свої особливості. Зумовлені вони в першу чергу тим, що розрахунок за товар, «відвантаження» товару продавцем, отримання його покупцем не збігаються у часі. У цій статті розберемо класичну ситуацію, коли покупець замовляє товар на сайті і доставку цього товару здійснює поштовий перевізник або альтернативна служба доставки.

Продаж на умовах попередньої оплати

Спочатку розглянемо ситуацію, коли покупець обрав на сайті інтернет-магазину товар і спочатку оплачує товар. А потім вже обраний і повністю оплачений товар доставляється покупцю поштовим оператором або альтернативною службою доставки.

РРО/ПРРО. Якщо для оплати товару ви давали покупцю реквізити свого поточного банківського рахунку у форматі IBAN (повні банківські реквізити). У цьому випадку можна обійтись без РРО/ПРРО (навіть якщо покупець розрахується карткою). Така операція не буде вважатися розрахунковою в розумінні Закону про РРО*. Про це свого часу говорив у своєму листі від 30.12.2021 № 04-32/10-2021/409504 комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

Це підтверджують і податківці у категорії 109.02 БЗ: «…РРО та/або ПРРО не застосовуються у разі оплати покупцем коштів виключно на поточний рахунок фізичної особи — підприємця, оскільки така операція не є розрахунковою, оскільки продавець надає покупцю повні банківські реквізити для здійснення оплати (поточний рахунок у форматі ІВАN). У разі здійснення розрахунків в інший спосіб — готівкою, платіжною карткою тощо, застосування РРО та/або ПРРО є обов’язковим.»

Але в такому разі (оскільки чека РРО/ПРРО немає)

разом із товаром ми маємо вкласти у відправлення (посилку) видаткову накладну

Адже в обов’язковому порядку покупцю потрібно передати документ, який буде підтверджувати факт придбання товару.

Якщо попередня оплата здійснюється за допомогою інтернет-еквайрингу* або на картку продавця. У такому разі попередню оплату необхідно проводити через РРО/ПРРО. Тому у посилку необхідно вкласти чек РРО/ПРРО або відправити покупцю чек ПРРО на телефон або електронну пошту покупця.

Якою датою ми маємо «пробити» чек в РРО/ПРРО? На дату отримання попередньої оплати на рахунок. Але якщо оплата була здійснена покупцем поза робочий час продавця, податківці погоджуються з тим, що оформлення чека РРО/ПРРО може бути здійснено «не пізніше наступного робочого дня на підставі виписки про рух коштів на рахунку, з дотриманням хронології здійснення розрахункових операцій» (див., наприклад, лист ДПСУ від 29.07.2021 № 2922/ІПК/99-00-07-05-01-06).

* На сайті є кнопка «Сплатити» та заздалегідь укладено договір інтернет-еквайрингу.

Більш детально про застосування РРО/ПРРО при отриманні попередньої оплати від покупця ви можете ознайомитися в статті «РРО/ПРРО при попередній оплаті» // «Податки & бухоблік», 2022, № 58.

Бухоблік. Дохід у бухобліку буде визнаватися на дату передачі ризиків і вигод на товар покупцю (п. 8 НП(С)БО 15). У загальному випадку,

якщо із договору випливає обов’язок продавця доставити товар, то ризики на товар переходять до покупця в момент вручення товару покупцю поштовим перевізником/альтернативною службою доставки (ст. 664 ЦКУ і п. 10 ст. 11 Закону про електронну комерцію*)

* Закон України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 № 675-VIII.

Втім сторони не позбавлені права прописати в договорі момент переходу ризиків на товар на власний розсуд.

Але будемо далі виходити саме із загального випадку. Отже, саме на дату отримання товару покупцем від поштового перевізника і слід визнати дохід у бухобліку (Дт 361 — Кт 702 (на суму доходу з ПДВ) і Дт 702 — Кт 643 (на суму ПДВ). Одночасно списується собівартість реалізованого товару: Дт 902 — Кт 282/1.

Підтвердженням отримання товару покупцем, якщо доставку товару здійснює поштовий оператор або альтернативна служба доставки, буде підпис покупця на експрес-накладній.

До моменту отримання товару покупцем товар продовжує знаходитися в розпорядженні продавця. Для його обліку продавець виділяє окремий субрахунок (наприклад, 282/1 «Товари, передані перевізникам»). На дату передачі товару перевізникові в обліку відображають запис: Дт 282/1 — Кт 281.

Що стосується самого факту отримання попередньої оплати від покупця, то якщо розрахунок покупець здійснив за допомогою інтернет-еквайрингу (LiqРау, Wayforpaу, EasyPay, Platon, Fondy та ін.), то на дату здійснення транзакції відображають проводку: Дт 333 — Кт 681 (на повну суму оплати). При надходженні грошей на поточний рахунок: Дт 311 — Кт 333 (на суму коштів, що надійшли) і Дт 92 — Кт 333 (на суму комісії).

ПДВ. Тут варто звернути увагу на «особливу» норму — п. 187.5 ПКУ, якою встановлено, що якщо постачання товарів/послуг здійснюється з використанням кредитних або дебетових карток, датою збільшення податкових зобов’язань (ПЗ) вважається дата, яка відбулася раніше:

— або дата, що засвідчує факт постачання платником податку товарів/послуг покупцю, оформлена податковою накладною;

або дата виписування відповідного рахунка (товарного чека).

Якщо покупець сплачує за товар за допомогою інтернет-еквайрингу, то фактично розрахунок здійснюється за допомогою картки і, виходить, що ми повинні керуватися цією нормою для визначення дати нарахування ПДВ.

Але! Як застосовувати цю норму, якщо перша подія — оплата товару, незрозуміло. Що, наприклад, розуміти під «виписуванням відповідного рахунка (товарного чека)»?

Зазначимо, що як такої практики застосування цієї норм немає.

Податківці в одному зі своїх роз’яснень (лист ГУ ДПС у м. Києві від 30.04.2021 № 1804/ІПК/26-15-07-07-01-14) на запитання:

«На яку дату підприємство зобов’язане складати податкові накладні: на дату зарахування коштів на поточний рахунок підприємства від платіжних систем (LIQPEY та PORTMONE чи інших аналогічних) чи на дату розрахунків споживачами через платіжні системи?

процитувавши пп. 187.1 та 187.5 ПКУ, дійшли висновку, що податкові зобов’язання з ПДВ виникають на дату виникнення першої з подій:

«— дата перерахування коштів на рахунок підприємства платіжними системами (LIQPAY та PORTMONE);

— дата, що засвідчує факт постачання платником ПДВ товарів/послуг покупцям»

Тобто фактично сказали, що слід керуватися загальним правилом «першої події».

Ми теж підтримуємо цей варіант і вважаємо, що у випадку отримання попередньої оплати через платіжні системи нараховувати ПЗ слід на дату зарахування коштів безпосередньо на банківський рахунок продавця.

Є варіант, що ПЗ у цьому випадку слід визнавати на дату отримання повідомлення від платіжної системи про здійснення успішної транзакції покупцем. Але прямо ця подія в п. 187.5 ПКУ не зазначена. А тому буде складно доводити, що саме на цю дату мали б і нараховуватися ПЗ. Тому, на наш погляд, безпечніше керуватися в цьому випадку загальним правилом «першої події» і визнавати ПЗ за передоплатою на дату отримання коштів на банківський рахунок від платіжної системи.

Чи можна в цьому випадку скласти одну податкову накладну за щоденними підсумками операцій (на підставі п. 201.4 ПКУ), а не на кожного окремого покупця?

Можна, але тільки якщо розрахунки здійснюються за допомогою інтернет-еквайрингу, тобто є розрахункова операція, яка вимагає видачі продавцем чека РРО/ПРРО.

Якщо покупець перерахував оплату за реквізитами IBAN, то це будуть суто безготівкові розрахунки, а отже, податкова накладна за щоденними підсумками операцій складена не може бути.

Податок на прибуток. Тут все буде за правилами бухобліку.

Єдиний податок. Датою отримання доходу (для цілей розрахунку єдиного податку, у тому числі спецЄП) буде дата надходження коштів на поточний рахунок платника (пп. 1 і 2 п. 292.1 та п. 292.6 ПКУ). Тобто поки гроші на рахунок не надійшли, доходу немає. Комісія за еквайринг, утримана банком, дохід платника єдиного податку не зменшить.

Продаж на умовах післяплати

Тепер розглянемо ситуацію, коли доставка товару здійснюється поштовим перевізником (альтернативною службою доставки) на умовах післяплати. Він же (поштовий перевізник) при врученні замовлення має стягнути з покупця визначену заздалегідь суму і переслати її продавцеві (поштовим переказом або в безготівковій формі).

РРО/ПРРО. У цьому випадку:

якщо перевізник перераховує кошти продавцеві на поточний рахунок, РРО/ПРРО не застосовується;

в іншому випадку (наприклад, якщо кошти надходять поштовим переказом, який продавцю виплачується готівкою) продавець зобов’язаний видати покупцеві фіскальний чек на товар шляхом надіслання на електронну пошту, мобільний телефон тощо.

А отже,

якщо РРО/ПРРО не застосовується, продавцю разом з товаром потрібно надати покупцю (вкласти в посилку) видаткову накладну

Детальніше про це дивіться в статті «Продаж товарів із післяплатою: як провести через РРО/ПРРО» («Податки & бухоблік», 2022, № 58).

Бухоблік. Як у випадку попередньої оплати, дохід у продавця буде визнаватися на дату передачі ризиків і вигод на товар покупцю, тобто у загальному випадку на дату вручення товару покупцю поштовим перевізником (альтернативною службою доставки) (див. вище).

Що стосується оплати, отриманої поштовим перевізником/альтернативною службою доставки (або фінустановою) від покупця, то у момент передачі товару покупцеві заборгованість покупця трансформується в заборгованість перевізника (адже передаючи товар, перевізник прийняв оплату і тепер зобов’язаний перерахувати її продавцеві). Тому разом із продажними проводками в обліку відображаємо перекидання заборгованості на фінустанову: Дт 377 — Кт 361. А при надходженні коштів робимо запис: Дт 311 — Кт 377 (на суму коштів, що надійшли на рахунок), Дт 92 — Кт 377 (на суму комісії за переведення).

Податок на прибуток. Все за правилами бухобліку.

ПДВ. У цьому випадку першою подією є відвантаження товару. Враховуючі, що доставка здійснюється поштовим перевізником (альтернативною службою доставки), податкові зобов’язання слід нараховувати на дату передачі товару перевізникові (пошті) для відправлення (Дт 282/1 Кт 28; Дт 643 Кт 641). Дата податкової накладної повинна збігатися з датою приймання товару службою доставки для відправлення покупцю.

До речі, складати підсумкові податкові накладні на постачання з післяплатою не можна, оскільки умови з п. 201.4 ПКУ тут не виконуються (оскільки гроші надходять з рахунку посередника). Підтверджують це й податківці (див. лист ДФСУ від 11.09.2018 № 3988/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

Єдиний податок. Датою виникнення доходу (для цілей розрахунку єдиного податку, у тому числі спецЄП) є дата надходження коштів на поточний рахунок продавця (або отримання готівкою у фінустанові).

Приклад. Покупець оформив замовлення в інтернет-магазині на суму 12000 грн (у тому числі ПДВ 2000 грн) з доставкою «Новою поштою»:

варіант А — на умовам попередньої оплати (комісія за еквайринг — 1 %);

варіант Б — з оплатою при отриманні (комісія за переказ коштів — 2 %).

Собівартість проданого товару — 9000 грн.

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн

Дт

Кт

Облік продажу на умовах попередньої оплати

1

Отримано попередню оплату від покупця

333

681

12000,00

311

333

11880,00

2

Відображено комісію банку

92

333

120,00

3

Нараховано ПЗ з ПДВ за фактом отримання попередньої оплати

643

641/ПДВ

2000,00

4

Передано товар поштовому перевізнику/альтернативній службі доставки

282/1

281

9000,00

5

Отримано товар покупцем

361

702

12000,00

702

643

2000,00

902

282/1

9000,00

681

361

12000,00

Облік продажу на умовах післяплати

1

Передано товар поштовому перевізнику/альтернативній службі доставки

282/1

281

9000,00

643

641/ПДВ

2000,00

2

Отримано товар покупцем

361

702

12000,00

702

643

2000,00

902

282/1

9000,00

3

Отримано оплату від фінансової організації

311

377

11760,00

4

Списано комісію за переведення

92

377

240,00

Висновки

  • У бухобліку дохід від продажу товарів покупцям-споживачам, якщо їх доставка здійснюється поштовим перевізником (альтернативною службою доставки), в загальному випадку визнається на дату отримання товару покупцем від поштового перевізника. До моменту вручення товару покупцю товар продовжує обліковуватися на балансі продавця (Дт 282/1 — Кт 282).
  • Якщо продаж товару здійснюється на умовах післяплати (товар оплачується покупцем у момент його отримання), то ПЗ з ПДВ продавець нараховує на дату передачі товару для відправлення поштовому перевізнику.
  • Якщо продаж товару здійснюється на умовах попередньої оплати і розрахунок здійснюється за допомогою інтернет-еквайрингу, на наш погляд, ПЗ з ПДВ слід визнавати на дату зарахування коштів на рахунок продавця. Хоча є неоднозначна норма щодо цього (п. 187.5 ПКУ).
  • При продажу товару на умовах післяплати (покупець сплачує кошти в момент отримання товару поштовому перевізнику/фінансовій установі) застосування РРО/ПРРО продавцем не є обов’язковим, якщо кошти продавцеві надходять на поточний рахунок. Разом з товаром у відправлення продавець має вкласти видаткову накладну.
  • При продажу товару на умовах попередньої оплати застосування РРО/ПРРО не є обов’язковим, якщо для оплати товару продавець дає реквізити банківського рахунку (у форматі IBAN). Разом з товаром у відправлення продавець має вкласти видаткову накладну.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі