Теми статей
Обрати теми

Інвентаризація розрахунків з контрагентами: воєнні нюанси

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Як заморожування перебігу строку позовної давності на період війни позначилося на інвентаризації розрахунків? Що робити із заборгованостями контрагентів з рф та білорусі? А якщо контрагент перебуває на тимчасово окупованій території? З’ясовуємо…

Позовна давність — карантин та війна

Під час проведення річної інвентаризації розрахунків за допомогою документальної перевірки установлюється, зокрема, правильність і обґрунтованість суми дебіторської і кредиторської заборгованостей, щодо яких строк позовної давності минув (п. 7.4 розд. III Положення № 879*). Тобто забезпечується виявлення активів і зобов’язань, які не відповідають критеріям визнання.

* Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879.

Нагадаємо, що загальний строк позовної давності встановлено ст. 257 ЦКУ у 3 роки*. Про скорочену позовну давність строком у 1 рік та подовжену 4 роки йдеться у ст. 258 ЦКУ. Також про подовжену позовну давність у разі встановлення її за погодженням сторін у договорі говорить ст. 259 ЦКУ.

* Згідно зі ст. 8 Конвенції ООН про позовну давність у міжнародній купівлі-продажу товарів 1974 року загальний строк позовної давності для ЗЕД-контрактів встановлюється у 4 роки.

Але під час карантину (почався він з 12.03.2020 і напевно закінчиться 31.12.2022) позовну давність продовжили на строк його дії. Щоправда, окрім строків, які збільшили за договором на підставі ст. 259 ЦКУ (п. 12 Прикінцевих та перехідних положень ЦКУ). А от у період воєнного, надзвичайного стану (він почався 24.02.2022 і триватиме, як мінімум, до 19.02.2023) на строк його дії продовжили усі, без винятку, строки позовної давності, які встановлені у ЦКУ (п. 19 Прикінцевих та перехідних положень ЦКУ). Тож

на період з 12.03.2020 і по кінець воєнного стану (ВС) строки давності, встановленні ЦКУ, призупинені

З огляду на сказане, рахувати строки позовної давності слід так. У випадку, коли відлік строку позовної давності:

1) розпочався до 12.03.2020, то до тих днів, які вже спливли, додаємо весь період карантину і дні ВС понад карантин (якщо він закінчиться пізніше за карантин) та дні зі «стандартного» строку позовної давності, що залишилися після спливу періоду до 12.03.2020;

2) припав на період після 12.03.2020, то до нього ми додаємо весь період карантину. Якщо ВС закінчиться пізніше за карантин, то додаватимемо ще й дні, які припали на ВС понад карантин. Тобто у цьому випадку строк позовної давності почнемо відлічувати від дня закінчення карантину або від скасування ВС (якщо він закінчиться пізніше за карантин);

3) був перерваний (сторони підписали акт звірки), то після цієї події такий строк починає відлічуватися заново (ч. 3 ст. 264 ЦКУ).

Отже, до того часу, поки не спливе строк позовної давності, визнавати дебіторську заборгованість безнадійною та списувати її на витрати чи за рахунок резерву сумнівних боргів, а також визнавати дохід від кредиторської заборгованості зарано.

Докладно читайте в статтях «Війна: що зі строками?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 54 і «Інші зупинені/незупинені строки» // «Податки & бухоблік», 2022, № 32.

Контрагенти з рф та рб

Ще з першого дня війни НБУ заборонив валютні операції (п. 17 постанови № 18*, лист НБУ від 27.05.2022 № 25-0005/37070):

* Постанова Правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 № 18.

— з використанням російських рублів та білоруських рублів;

— зі здійснення банками переказів в гривнях / іноземній валюті, ініційованих юридичними або фізичними особами, які мають місцезнаходження (зареєстровані / постійно проживають) в російській федерації або в республіці білорусь;

— із зарахування надходжень у гривнях / іноземній валюті на рахунки таких осіб у банках України.

Вичерпний перелік операцій, на які не поширюється заборона з п. 17, визначено п. 172 постанови № 18.

Також з 04.03.2022 постановою Кабміну від 03.03.2022 № 187 установлено мораторій (заборону) на:

1) виконання будь-яких зобов’язань (у тому числі грошових), кредиторами (стягувачами) за якими є:

— фізичні особи — громадяни рф (крім тих, що проживають на території України на законних підставах);

— юридичні особи — резиденти рф;

— українські юрособи, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником з часткою у статутному капіталі 10 % і більше якої є держава рф чи фізичні особи — громадяни рф, юридичні особи — резиденти рф (тобто особи, пов’язані з державою-агресором);

2) відчуження у будь-якій формі нерухомого майна, цінних паперів, корпоративних прав, транспортних засобів, повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання:

— рф або особами, пов’язаними з державою-агресором (крім безоплатного відчуження на користь держави Україна);

— на користь рф або на користь осіб, пов’язаних з державою-агресором.

Будь-які правочини, що порушують вимоги постанови № 187, є нікчемними. Тобто такими, для визнання недійсності яких не потрібне окреме рішення суду (ч. 2 ст. 215 ЦКУ).

Зауважте! Валютні операції з використанням російських і білоруських рублів заблоковані постановою № 18 тимчасово — на період запровадження воєнного стану. Водночас постанова № 187 функціонує до прийняття та набрання чинності законом України щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних із державою-агресором. Тобто перелічені заборони мають тимчасовий характер. Тож

наразі підстав передчасно списувати дебіторську та кредиторську заборгованості у російських і білоруських рублях немає

Адже подальша доля таких заборгованостей законодавчо ще не вирішена (див. статтю «Контрагент з держави-агресора: заборони і наслідки» // «Податки & бухоблік», 2022, № 62). Втім, поточну фінансову дебіторську заборгованість можна визнати сумнівною (є ймовірність її непогашення) і створити під неї резерв сумнівних боргів. Детально див. у статті «Змінилася платоспроможність дебіторів: не забудьте про резерв сумнівних боргів» // «Податки & бухоблік», 2022, № 47. А довгострокову дебіторську заборгованість і довгострокові зобов’язання оцінити за їх теперішньою вартістю.

Також урахуйте: щодо таких заборгованостей на період воєнного стану строки позовної давності можуть бути продовжені. Але не автоматично, а лише у разі доведення форс-мажору за кожним конкретним ЗЕД-контрактом (докладніше про це див. у статті «ЗЕД-розрахунки: строки давності» // «Податки & бухоблік», 2022, № 62).

Контрагент з окупованої території

Під час війни деякі контрагенти не можуть підписати акт звірки, позаяк перебувають на тимчасово непідконтрольній території і не мають доступу до своїх первинних документів та регістрів бухобліку. Що робити у такому разі?

Тоді нічого не залишається, як діяти за загальним правилом інвентаризації розрахунків. А саме

у разі, коли до кінця звітного періоду розрахунки з дебіторами і кредиторами залишились неузгодженими, кожна сторона відображає їх в сумах, що визнаються нею правильними

(п. 7.2 розд. III Положення № 879). Відтак, дебіторську і кредиторську заборгованості з такими окупованими контрагентами відображаємо в сумах, що випливають із записів у бухгалтерському обліку. Водночас щодо дебіторської заборгованості можна скористатися інструментом знецінення активів — під фінансову поточну створити резерв сумнівних боргів, а довгострокову оцінити за теперішньою вартістю (див. лист Мінфіну від 10.10.2022 № 41010-06-62/23254).

Принагідно нагадаємо, що за нормами п. 8 Положення № 879 підприємства з тимчасово окупованої території та з районів бойових дій зобов’язані провести інвентаризацію розрахунків станом на 1-ше число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди для доступу до первинних документів і регістрів бухобліку. Такий Перелік територіальних громад, які розташовані в районах проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджено наказом Мінреінтеграції від 25.04.2022 № 75 (див. лист Мінфіну від 10.10.2022 № 41010-06-62/23254). Зауважте! Ідеться не про вилучення територіальної громади з Переліку № 75, а саме про фактичну можливість безперешкодного і безпечного доступу деокупованого підприємства, з яким потрібно підписати акт звірки. Рішення про те, чи зникли перешкоди і чи відновився безпечний доступ, приймає керівник звільненого підприємства. Свідченням цього буде його наказ про проведення суцільної інвентаризації.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі