Теми статей
Обрати теми

Повернення у ФОП на загальній системі: облікове питання (приклади)

Клец Віталіна, податковий експерт
Чи можна повернути аванс, якщо ФОП передумав? А повернути товар, який ФОП отримав, але не може продати? Як відобразити ці повернення в обліку ФОП-загальносистемника? Про це — прямо зараз.

Повернений аванс — не дохід

Гроші «прийшли». Якщо ФОП передумав купувати товари, договір розірвано і він отримує від постачальника назад сплачений раніше аванс, то доходу в нього не виникає. Бо це надходить не виручка від іншої особи, а просто повертаються власні кошти. Тобто в гр. 2 Типової форми обліку* дохід не записуємо.

* Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами — підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджена наказом Мінфіну від 13.05.2021 № 261.

При цьому слід подбати про наявність підтвердних документів. Тієї ж додаткової угоди про розірвання договору.

А що з витратами? Тут є висока ймовірність того, що сплачений аванс за товари (який тепер повертається ФОП) ще не встиг потрапити до витрат. Бо мова про витрати з графи 6 Типової форми «Витрати на придбання товарно-матеріальних цінностей, що реалізовані/використані у виробництві продукції, товарів (наданні робіт, послуг)». А ми їх записуємо до графи 6 за фактом отримання доходу, з яким вони пов’язані. Тобто ФОП уже повинен був встигнути отримати оплату за ці товари від свого покупця (більше деталей про це знайдете у статті «Облік у ФОП-загальносистемника: нова Типова форма замість Книги» // «Податки & бухоблік», 2021, № 57).

Якщо ж ФОП уже встиг записати ці кошти до витрат, то коли вони йому повернуться, відповідну суму треба «вичистити» з витрат — записати в ту графу Типової форми, де їх було відображено, але зі знаком «-».

Гроші «пішли». Якщо ж ФОП спершу отримав аванс від покупця, а потім повертає його, то він має право «вичистити» зі свого підприємницького доходу цю суму (категорія 104.04 БЗ).

Для цього суму повернення записуємо до графи 3 типової форми обліку доходів та витрат (п.п. 4 п. 1 розд. ІІ Порядку № 261*).

* Порядок ведення типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат, фізичними особами — підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджений наказом Мінфіну від 13.05.2021 № 261.

Наприклад, ФОП отримав аванс 29.08.2022 у сумі 5 тис. грн, але потім покупець передумав і попросив повернути йому частину авансу (2,5 тис. грн). ФОП перерахував йому кошти 06.09.2022. Витрати, що відповідали первісному обсягу постачання (авансу 5 тис. грн), складали 3 тис. грн. Перерахованому обсягу (авансу 2,5 тис. грн) 1,5 тис. грн.

У такому разі Типова форма обліку доходів та витрат виглядатиме так:

img 1

завантажити файл

Зверніть увагу:

видача готівкових коштів покупцеві за повернутий товар (ненадану послугу) — це теж розрахункова операція, що у загальному випадку потребує застосування РРО/ПРРО (ст. 2 Закону про РРО*)

Тож якщо ви працюєте за безготівковим розрахунком без РРО/ПРРО, то і повертайте кошти безготівково. Щоб не наразитися на санкції за незастосування РРО/ПРРО.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

Декларація про доходи. Таку декларацію подають раз на рік. Тому якщо ФОП отримав та повернув кошти протягом року, сума повернення взагалі не потрапить до декларації.

Якщо ж повернення коштів ФОПом відбулося наступного року, то, на наш погляд, ФОП має право зменшити дохід поточного року на суму повернень (записати до графи 3 Типової форми). Та і відповідні витрати (якщо їх було враховано) слід записати до Типової формі зі знаком «-».

Повернення неоплачених товарів — не дохід і не витрати

Якщо ФОП повертає неоплачені товари постачальнику або, навпаки, отримує неоплачені товари назад від покупця, то ні доходів, ні витрат у нього не виникає.

Чому? Тому що абсолютно всі ФОП відображають доходи і витрати за «касовим методом». Важливий саме рух коштів. А от рух товарів (відвантаження чи оприбуткування) взагалі не впливає на доходи і витрати ФОП. Рух товарів важливий тільки для товарного обліку, про який ми поговоримо трішки пізніше.

Повернення бракованих товарів — не дохід

Браковані товари на момент повернення, як правило, вже оплачені. Тому:

— коли ФОП повертає їх постачальнику, він отримує назад оплату за них;

— а коли покупець повертає неякісні товари загальносистемнику, то вже сам ФОП повинен повернути йому оплату за них.

Як же показати в обліку доходів та витрат повернення оплат? Дуже просто — так само, як і по авансах (див. вище).

А рух товарів, як ми вже з’ясували, ніяким чином не впливає на суми доходів та витрат ФОП-загальносистемника. Він впливає лише на товарний облік у загальносистемника.

Товарний облік повернень

З 26.11.2021 ФОП-загальносистемники зобов’язані вести облік товарних запасів згідно з вимогами п. 12 ст. 3 Закону про РРО.

Але не завжди. Якщо ФОП взагалі не здійснює розрахункових операцій у розумінні Закону про РРО (тобто не приймає оплату готівкою чи карткою), наприклад отримує всі оплати за IBAN-реквізитами свого поточного рахунку у банку, то його ці вимоги не стосуються. Втім податківці з цим подекуди не погоджуються (більше деталей знайдете у статті «А що з товарним обліком у ФОП під час війни?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 36).

Як вести цей облік товарних запасів? Беремо Форму ведення обліку* та записуємо туди в хронологічному порядку операції з надходження та вибуття товарів згідно з вимогами Порядку № 496**.

* Форма ведення обліку товарних запасів, затверджена наказом Мінфіну від 03.09.2021 № 496.

** Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб — підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2021 № 496.

Зверніть увагу:

рух коштів не має ніякого значення для товарного обліку! Значення має тільки відвантаження або оприбуткування товарів

Отже, якщо ФОП повертає постачальнику товари (браковані чи неоплачені), в Формі ведення обліку треба зробити запис про документ, який підтверджує відвантаження товарів постачальнику (накладна, ТТН тощо).

А якщо покупець повертає товар ФОПу (бракований, непідходящий чи неоплачений)? Фактично, то є той самий товар, який колись від ФОПа вибув, а тепер йому повернувся. Тобто він фактично ніби і не вибував. Тож тут «проситься» механізм анулювання/коригування запису, яким було відображене вибуття цього товару, що його можна здійснити згідно з п. 6 розд. II Порядку № 496. Але не поспішаємо з висновками!

Якщо операцію повернення грошей/товару проведено через РРО/ПРРО, то, вважаємо, у Формі ведення обліку взагалі можна ніяких записів не робити. Чому?

Тому що вибуття товару, який ФОП проводив через РРО/ПРРО, не відображалося в Формі ведення обліку (див. вимоги п.п. 5 п. 3 розд. II Порядку № 496). Власне, і його повернення теж можна бути відслідкувати через РРО/ПРРО. Тож за даними РРО/ПРРО маємо вже відкориговане (зменшене) вибуття.

Втім якщо хочете позбавити себе запитань від податківців, можна знову показати надходження ФОПу поверненого товару. Бо в графі 7 Форми ведення обліку як надходження прямо названо «повернення товару від покупця».

А реквізити якого первинного документа вписувати? Вважаємо, то буде Акт про видачу коштів, який слід складати, якщо сума коштів, виданих при поверненні товару, перевищує 100 грн (більше деталей знайдете у статті «Повертаємо кошти за товар через РРО» // «Податки & бухоблік», 2019, № 77).

А якщо то був безготівковий розрахунок, що не проходив через РРО/ПРРО? Тоді в Формі ведення обліку треба зробити запис про документ, який підтверджує отримання цього товару назад (накладна, ТТН). Бо, знову ж таки, у графі 7 Форми ведення обліку серед різновидів надходження товару прямо названо «повернення товару від покупця». При цьому «старий» запис про вибуття цього товару не анулюємо / не коригуємо!

Наприклад, 30.08.2022 покупець Іванов І. І. повернув ФОПу бракований товар на суму 10 тис. грн. А сам ФОП 31.08.2022 повернув своєму постачальнику ФОП Колб В. В. товар на суму 7 тис. грн. У такому випадку Форму ведення обліку буде заповнено так:

img 2

завантажити файл

Висновки

  • Повернення товарів не впливає на облік доходів та витрат, але впливає на товарний облік.
  • Якщо ФОП отримав назад свій аванс (оплату), то він не повинен записувати дохід у Типову форму обліку доходів та витрат. Але треба зменшити раніше відображені витрати на суму повернення (якщо їх вже було відображено).
  • Якщо ФОП сам повертає аванс (оплату) покупцю, то він зменшує раніше відображений дохід на суму повернення.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі