Фейсбук — компанія-нерезидент. А отже, якщо платник ПДВ (юрособа чи ФОП) отримує від нерезидента оподатковувані послуги, у тому числі електронні послуги (місце надання яких розташоване на митній території України), то виникає об’єкт ПДВ-оподаткування. А місцем постачання послуг з розміщення реклами у Фейсбук завжди буде територія України. На це прямо вказує п.п. «б» п. 186.3 ПКУ. За його нормами місцем постачання рекламних послуг вважають місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб’єкт господарювання або — у разі відсутності такого місця — місце постійного чи переважного його проживання. Позаяк у нашому випадку отримувач послуг — резидент, то й місце їх постачання — територія України. Тобто за послугами реклами у Фейсбук виникає ПДВ-об’єкт.
Відповідальним за нарахування та сплату ПДВ у цьому випадку є отримувач таких послуг — замовник реклами (п. 208.2 ПКУ). Тобто ваше підприємство. Базою ПДВ-оподаткування у такому разі є договірна (контрактна) вартість послуг в іноземній валюті. Її перераховують у гривні за курсом НБУ на дату виникнення ПЗ (п. 190.2 ПКУ). Визначають таку дату за загальним правилом першої події (п. 187.8 ПКУ).
У передоплатному випадку — це дата списання грошових коштів з банківського рахунку платника податку в оплату послуг нерезидента
На зазначену дату договірну вартість і перераховують у гривні за курсом НБУ. І цією ж датою на гривневу вартість рекламних нерезидентських послуг зверху нараховують ПДВ за ставкою 20 %.
На дату виникнення ПЗ замовник рекламних послуг — платник ПДВ повинен скласти ПН з типом причини «14» і зареєструвати її в ЄРПН. Як заповнити таку ПН, див. у статті «ПН на послуги від нерезидента» // «Податки & бухоблік», 2022, № 48.
Зареєстрована ПН з послуг нерезидента не лише підтверджує нарахування ПЗ, але й одночасно є підставою для відображення платником ПДВ суми податку у складі податкового кредиту (п.п. «в» п. 198.1, п. 198.2, п.п. «г» п. 201.11, пп. 201.12, 208.2 ПКУ).
За формальними вимогами п. 187.8 ПКУ, датою виникнення ПЗ з ПДВ слід вважати саме дату списання коштів з поточного валютного рахунку платника (резидента-отримувача послуг від нерезидента). Фактична ж дата отримання коштів нерезидентом — постачальником послуг ніякого значення для ПДВ-обліку не має. Згодні з цим і податківці (див. лист ДПСУ від 29.04.2020 №1749/6/99-00-07-03-02-06/ІПК). Тому
суму інвалютного авансу за послуги з розміщення реклами у Фейсбук перераховуйте в гривні за курсом НБУ на дату списання коштів з поточного рахунку підприємства
І цією ж датою нараховуйте ПЗ з ПДВ та складайте нерезидентську ПН.
Подробиці надання нерезидентами електронних послуг фізособам — користувачам з України див. у статті «Google-ПДВ: факти та міфи» // «Податки & бухоблік», 2021, № 53. А про те, як підтвердити витрати на рекламу та відобразити їх в обліку, читайте у статті «Оплатили рекламу у Фейсбуці з КПК: як підтвердити витрати?» // «Податки & бухоблік», 2019, № 52. Також нагадаємо, що із 2022 року податку на репатріацію з послуг реклами немає, див. статтю «Податок на прибуток у Законі № 1914» //«Податки & бухоблік», 2021, № 104.