Теми статей
Обрати теми

Призупинені строки: що досі потрапляє під заморозку!

Децюра Сергій, податковий експерт
На час дії ВС зупинено перебіг певних строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на податківців. Яких строків стосується зупинка на сьогодні і що буде, якщо станеться їх розморозка, поговоримо далі.

Загальні вимоги

Первинні правила. Ще на початку війни з подачі Закону України від 03.03.2022 № 2118-IX (чинний з 07.03.2022) у ПКУ з’явився п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ, яким для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до цієї норми:

1) призупинення мало діяти з 24.02.2022 і по кінець ВС в Україні. Тобто ці строки мали бути заморожені до закінчення ВС, і як тільки ВС буде закінчено, перебіг цих строків мав бути відновлений;

2) поширюватися призупинення мало на всі строки, які передбачені податковим законодавством. Тобто, по суті, п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ в першій своїй редакції призупиняє на час ВС всі строки, визначені нормативно-правовими актами, які стосуються оподаткування. Наприклад, строки позовної давності, визначені ст. 102 ПКУ, строки подання звітності з різних податків і зборів, строки сплати різних податків і зборів, строки розгляду скарг і заяв тощо;

3) під призупинення потрапляли всі строки, встановлені іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Як, приклад, перша редакція п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ зупиняла строки, передбачені РРО-законодавством, а саме строки, визначені Законом про РРО. Так, під призупинку потрапляли строки подання Звіту ЗВР-1 разом із Довідкою про використання РК, оскільки строк подання такої звітності контролюють фіскали.

Тільки якщо строк, визначений іншим законодавством, контролюють не податківці, а інші органи влади, то тоді призупинення строків не діє. Навіть у випадку, коли саме фіскали карають за недотримання цих строків. Як приклад, строки розрахунків у ЗЕД. Їх контролює банк, а не податківці, тому воєнна зупинка на ЗЕД-строки не поширювалася навіть у першій своїй редакції;

4) призупинялися строки для усіх платників податків, незалежно від того, де вони знаходяться. Тобто призупинення строків діє як для платників податку, які знаходяться на території, де ведуться бойові дії, чи перебувають в окупації, так і для тих, хто знаходиться на іншій території України.

Подальша доля: строки частково відновлено. Але така тотальна зупинка строків не йшла на користь економіки і виконання податкових обов’язків. Тому законодавці почали поступово переглядати випадки, на які поширюється дія призупинки строків.

Так, через пару місяців після первинного запровадження призупинки строків законодавці прийняли Закон України від 12.05.2022 № 2260-IX (набув чинності 27.05.2022), яким було урізано перелік випадків, коли призупинення строків під час ВС не діє. Так, з 27.05.2022 призупинення строків уже не стосувалося:

— строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН;

подання звітності, у тому числі подання платником податку на прибуток, який оприлюднює фінзвітність, у податкову всього комплекту фінзвітності разом із аудиторським звітом.

Водночас той факт, що на час ВС не зупинені строки подання фіскалам повного комплекту річної фінзвітності з аудиторським звітом аудитзобов’язаними платниками податку на прибуток, не говорить про те, що виконати обов’язок щодо подання такої звітності слід у строк. Адже на сьогодні п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ дозволяє без штрафів подати податківцям перевірену аудитором річну фінзвітність протягом 3 місяців після припинення або скасування ВС. Відтак, якщо аудитзобов’язаний платник податку на прибуток впишеться у 3-місячний строк, то він звільняється від відповідальності за неподання або несвоєчасне подання такої звітності податківцям. Подавати фінзвітність найбільше аудитзобов’язані платники податку на прибуток будуть саме у цей строк. Адже у зв’язку з ВС підприємствам дозволено оприлюднювати річну фінансову звітність протягом 3 місяців після закінчення ВС у повному обсязі за весь період неоприлюднення (див. «Оприлюднення фінансової звітності» // «Податки & бухоблік», 2023, № 11).

До відома! Після появи у п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ норми, що воєнна призупинка строків не стосується звітності, виникло запитання, якої саме звітності це стосується: будь-якої чи тільки визначеної ПКУ. На наш погляд, призупинка зникла для будь-якої звітності, у тому числі й неподаткової. Тому, на жаль,

ще з 27.05.2022 строки подання РРО-звітності були відновленні і жодні призупинки на неї не поширюються.

Деталі — у статті «Чи зупиняються під час війни строки подання РРО-звітності?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 58;

— сплати податків та зборів платниками податків;

— строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;

— строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.

Крайні корективи. Ще через деякий час (з 24.11.2022 та 03.01.2023) перелік строків, які не зупиняються на час ВС, був ще більше звужений. Так, призупинка строків перестала стосуватися:

— строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків — суб’єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки, та/або визначення грошових зобов’язань у випадку відчуження майна, що перебуває у заставі без згоди контролюючого органу;

— строків подання та розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК;

подання документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст. 39 та 392, п. 46.2 ПКУ, Саме це призупинення почало діяти після внесення до ПКУ змін Законом України від 03.11.2022 № 2719-IX (чинний з 24.11.2022).

Якщо придивитися до останніх змін, внесених до п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, то виключення із переліку призупинення строків, які стосуються документів (повідомлень), скоротило випадки призупинення до мінімуму. Але, як виявилося, це не зовсім так. Детально щодо цього далі.

Подання документів (повідомлень)

Формальний підхід. Після останнього (від 24.11.2022) оновлення положень п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ призупинення строків на час воєнного стану перестало стосуватися

строків подання податкової звітності (повідомлень) та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст. 39 та 392, п. 46.2 ПКУ.

Враховуючи формулювання п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, а саме наявність лексем «та/або», «у тому числі» сприяють різному прочитанню норми.

А саме виникало запитання, про які саме документи (повідомлення) йде мова у цьому підпункті — тільки про документи, які стосуються контрольованих операцій (документів-повідомлень, названих у ст. 39 та 392 ПКУ) чи всіх без винятку?

Якщо стосується це всіх без винятку документів, то тоді призупинення строків практично зникне з податкового небосхилу. Адже в такому разі призупинка строків не буде стосуватися також подання документів для розблокування податкових накладних, ф. № 20-ОПП або реєстраційних заяв. Що стосується призупинки строків у контексті подання заяв на реєстрацію платником ПДВ (податківці щодо таких заяв призупинки не помічають), то щодо них детально читайте у «Строки у ПДВ-обліку: зупинені і поновлені» // «Податки & бухоблік», 2023, № 29.

Зазначимо, що визначення терміна «документ» міститься у п.п. 14.1.1441 ПКУ. У ньому під цим терміном розуміють будь-який документ, складення, та/або подання, та/або надіслання якого передбачається ПКУ, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі ПКУ, та/або пов’язане з реалізацією прав та обов’язків платника податків, та/або контролюючих органів згідно із нормами ПКУ.

Тобто формально виходить, що строки «побігли» стосовно усіх документів, які визначені податковим законодавством.

Але на практиці все виявилося не так.

Підхід податківців. Податківці вирішили в цьому випадку чомусь не фіскалити. Вони у своїх роз’ясненнях поширюють відновлення перебігу строків не на всі документи (повідомлення), які можуть/повинні подаватися фіскалам відповідно до законодавства. Про це вони, зокрема, заявили у БЗ 116.12.

У цьому роз’ясненні фіскали прямо заявили, що

для документів, які подаються для взяття на податковий облік (зокрема, для ф. № 20-ОПП, ф. № 1-ОПП), і надалі діє воєнне призупинення строків.

А тому під час воєнного стану відповідальність за несвоєчасне їх подання не застосовується.

Аргументують свою позицію фіскали тим, що вищезгадані дві форми повідомлень (ф. № 20-ОПП та ф. № 1-ОПП) не є податковою звітністю. А це наштовхує на висновок, що податківці вважають, що відновлення строків для подання документів (повідомлень) стосується лише тих документів (повідомлень), які пов’язані з податковою звітністю (які можуть /повинні подаватися в рамках подання такої звітності). Наприклад, як фінзвітність, яка не є податковою звітністю, але є додатком до декларації з податку на прибуток.

Тому не було нічого дивного, що в одному із своїх роз’яснень (БЗ 101.18, не дійсна з 01.03.2022) вони заявили, що навіть після оновлення 24.11.2022 положень п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ діє воєнне продовження 365-денного строку на подання фіскалам розблокувальних документів до заблокованих ПН/РК. Детальніше про це «Чи вплинув Закон № 2719 на строки подання документів на розблокування податкової накладної?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 96 (ср. ).

Що лишилося зупиненим?

Якщо порівнювати первинне призупинення строків із тим, що є на початку 2023 року, то випадків призупинки залишилося ну дуже мало. Наведемо коротко перелік найбільш популярних призупинених строків:

— реєстрація акцизних накладних і розрахунків коригування до них;

— подання ф. № 20-ОПП та інших повідомлень, які пов’язані з постановкою платників податків на облік;

— надання податківцями індивідуальних податкових консультацій у письмовій формі (ст. 52 і 53 ПКУ);

— надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів (ст. 73 і 78 ПКУ);

строків давності, передбачених в ст. 102 ПКУ;

строків, пов’язаних з алко-тютюно-пальними ліцензіями.

Якщо саме податківці видають алко-тютюно-пальні ліцензії, то встановлені у Законі № 481 строки на час ВС призупиняються згідно з п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, а також з урахуванням спецнорми ст. 18 Закону № 481 щодо таких ліцензій. Так, наприклад, якщо протягом дії ВС відбудуться зміни у відомостях, зазначених у виданій ліцензії (за винятком змін, пов’язаних з реорганізацією суб’єкта господарювання та/або зміною типу акціонерного товариства), то внести зміни до ліцензії можна не у місячний строк з дня внесення таких змін, а в місячний строк після закінчення ВС (ст. 3 та 15 Закону № 481).

Що буде, коли призупинка зникне?

Як бачимо, з кожним разом перелік випадків, на які поширюється воєнна зупинка строків, зменшується. І скоро настане той час, коли будуть діяти загальні строки, визначені ПКУ та іншим законодавством, і призупинка зникне.

Так от, якщо таке станеться, то усім платникам, які користувалися призупинкою, наприклад не подавали протягом ВС ф. № 20-ОПП, слід її подати. Залишається тільки запитання:

протягом якого часу платник має виконати обов’язок щодо подання документа після скасування призупинки строків на час ВС?

Тут виходимо з того, що раз строки подання документів на час ВС призупинялись, то фактично з 24.02.2022 по дату скасування дії призупинки строків цей строк був «заморожений».

А отже, якщо для подання документа відповідно до загальних норм ПКУ відводилося, наприклад, 10 календарних днів і початок таких 10 календарних днів припав, припустимо:

1) на період дії ВС (тобто документ мав би за загальними правилами подаватися в період з 24.02.2022 по дату скасування дії зупинки), у такому разі відлік цих 10 календарних днів розпочнеться з дня скасування призупинки строків. Наприклад, якщо призупинку скасують з 01.07.2023, то подати такий документ слід не пізніше 10.07.2023;

2) до початку дії призупинки, тобто до появи 24.02.2022 п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, то у такому разі від виділеного строку на подання такого документа слід відняти той строк, що сплив до 24.02.2022, а інші дні із загального строку почнуть свій перебіг з дня, коли призупинка строків буде скасована. Наприклад, якщо призупинку скасують з 01.07.2023, а до початку ВС спливло 3 дні з 10 виділених на подання документа, то подати такий документ слід не пізніше 07.07.2023.

Висновки

  • Якщо порівнювати первинний перелік строків, які призупинені на час дії ВС, з тим, що є на сьогодні, то випадків призупинки практично зовсім не лишилося.
  • Під призупинку строків із найбільш популярних документів ще й досі потрапляють строки реєстрації акцизних накладних, подання документів для розблокування ПН/РК, ф. № 20-ОПП тощо.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі