Теми статей
Обрати теми

Фактичні перевірки у воєнний час

Децюра Сергій, податковий експерт
Під час воєнного стану, окрім камеральних перевірок, фіскалам дозволені також деякі документальні позапланові перевірки та фактичні перевірки. Тому сьогодні поговоримо про те, до кого можуть завітати податківці з фактичною перевіркою.

Суть фактичних перевірок

Фактичною перевіркою є перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об’єктів права власності платника (п.п. 75.1.3 ПКУ).

Не забуваємо, що фактичним місцем провадження госпдіяльності може бути і юридична (податкова) адреса платника (тобто та, яка вказана в ЄДР). Хоча щодо ФОП, у якого, крім адреси, вказаної в ЄДР, ніякої іншої немає, є нюанси (про них у статті «ФОП працює з дому: чи можуть прийти податківці з перевіркою?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 41.

У мирний час предметом такої перевірки є дотримання норм законодавства:

— з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій;

— з питань наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів;

— з приводу дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

На час дії воєнного стану у переліку предметів такої перевірки прибуло. Так, тимчасово, на період дії воєнного часу, фіскали отримали право проводити фактичні перевірки також з приводу контролю за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) (п. 69.27 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Водночас особливість проведення фактичної перевірки з цієї воєнної підстави криється в тому, що фіскали тільки проводять перевірку і виявляють порушення. Сам же штраф вони не накладають. Робить це орган, уповноважений приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Як у воєнний, так і в мирний час всі види фактичних перевірок мають здійснювати лише контролюючі органи обласного та центрального рівнів ДПС (БЗ 130.01).

Воєнний час і перевірки

До початку воєнного стану податківці не могли вільно ходити на фактичні перевірки. Адже на період карантину п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (в редакції до 17.03.2022) було введено мораторій практично на всі фактичні перевірки (деталі шукайте у «Про мораторій не чули, або Перевірки в карантин» // «Податки & бухоблік», 2021, № 46).

А як тільки почалося повномасштабне вторгнення рашистів в Україну, то про проведення всіх видів перевірок, в тому числі й фактичних, так узагалі всі забули. Адже почав діяти мораторій на усі види перевірок.

Таке тотальне призупинення тривало всього 10 днів (з 07.03.2022 до 17.03.2022).

І вже з 17.03.2022 законодавці вирішили відновити проведення значної кількості перевірок. (ср. ) Під це відновлення потрапили і фактичні перевірки. Таким чином,

з 17.03.2022 і по сьогоднішній день податківці можуть проводити фактичні перевірки в повному обсязі

Звертаємо увагу! Левова частка фактичних перевірок пов’язана із РРО-перевірками. Але податківцям не сильно-то й хотілося перевіряти РРО-порушення. Усе тому, що законодавці встановили заборону на застосування РРО-штрафів за порушення вимог Закону про РРО*. Крім випадку порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

Мораторій на РРО-штрафи для всіх суб’єктів триватиме до початку жовтня (до 01.10.2023) і до того ж тепер з норм ПКУ чітко зрозуміло, що фіскали покарати торговців за порушення, вчинені під час дії РРО-звільнення і виявлені після скасування мораторію на РРО-штрафи, не зможуть. Водночас тепер цей мораторій не стосується не тільки торговців підакцизкою, а також тих, хто здійснює діяльність з купівлі/продажу інвалюти та діяльність у сфері азартних ігор.

А от з 01.10.2023 кількість фактичних РРО-перевірок може збільшитися. Адже з цієї дати під мораторій на перевірки потраплятимуть тільки ті торговці, що знаходяться в зоні бойових дій (як активних, так і можливих) та в окупації (деталі у «РРО-штрафи на ФОП: до/після 01.08.2023» // «Податки & бухоблік», 2023, № 61). Причому це звільнення, як і раніше, не стосується торговців підакцизкою. Водночас як податківці збираються виявляти РРО-порушення при торгівлі підакцизкою, якщо торговець знаходиться в зоні активних бойових дій чи окупації, залишається загадкою.

Крім того, звільнення від РРО-штрафів діятиме для торговців з бойових територій чи з окупації по дату закінчення бойових дій/окупації. А тому якщо якась територія після 01.10.2023 випаде з територій бойових дій/окупації, то до таких торговців вже можуть прийти з фактичною перевіркою фіскали.

Порядок проведення

Основи проведення. Порядок проведення фактичних перевірок установлено ст. 80 ПКУ. Відповідно до нього фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).

Вона проводиться на підставі рішення керівника (його заступника) податкового органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки.

Підстави проведення. Підстави для класичних фактичних перевірок (тобто тих, що проводяться зазвичай у мирний час) перераховані в пп. 80.2.1 — 80.2.7 ПКУ.

Наприклад, проведення фактичної перевірки може викликати виявлення під час перевірок інших платників фактів, які свідчать про можливі порушення платником податків законодавства щодо підакцизних товарів, розрахункових та касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів.

Також підставами для проведення такої перевірки є: неподання звітності про РРО/ПРРО/РК/КОРО чи подання її з нульовими показниками; виявлення попередньою перевіркою порушень з питань, що потребують фактичної перевірки*, тощо.

* Нагадаємо, фактична перевірка, яка здійснюється за результатами попередньої перевірки, може бути проведена одноразово протягом 12 місяців з дати складання акта попередньої перевірки.

Водночас якщо податківці хочуть здійснити фактичну перевірку дотримання законодавства про ціни (її проводять тільки під час дії ВС), то підстави її проведення слід шукати у п. 69.27 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. До підстав проведення такої перевірки належать:

— отримання від державних або місцевих органів влади інформації, що свідчить про можливі порушення платником податків законодавства про ціни і ціноутворення;

— отримання письмового звернення покупця (споживача) про порушення платником податків порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Алгоритм проведення. Фактичні перевірки проводяться за місцем фактичного провадження платником діяльності, розташування господиниць або інших об’єктів права власності платника (п.п. 75.1.3 ПКУ). Тобто проводять ці перевірки у магазині, на складі, в офісі платника податків.

Перед фактичною перевіркою інспектори мають надати/пред’явити:

копію наказу про проведення перевірки. Вона вручається платнику, або його уповноваженому представнику, або особі, яка здійснює розрахункові операції, під розписку (п. 80.2 ПКУ);

направлення на проведення перевірки;

— свої службові посвідчення або належним чином оформлені відповідним контролюючим органом документи, що засвідчують посадову (службову) особу. Дані про посвідчення мають бути вказані в направленні на проведення перевірки.

Вимоги до цих документів шукайте у ст. 81 ПКУ. У разі якщо податківці не надають зазначені документи або вони оформлені з порушенням ПКУ, то платник має право не допускати фіскалів на перевірку (п. 81.1 ПКУ).

При цьому

якщо платник не допускає перевіряючих до перевірки, то слід проконтролювати, щоб ті склали саме акт про недопуск до перевірки, а не акт про відмову в підписанні направлення

Останній є підставою для проведення перевірки (п. 81.1 ПКУ).

Якщо все з документами у перевіряючих у порядку, платник допускає останніх до перевірки. Проводять фактичну перевірку дві і більше посадові особи податкового органу у присутності посадових осіб суб’єкта господарювання або його представника та/або особи, що фактично здійснює розрахункові операції (п. 80.7 ПКУ).

Якщо відбувається перевірка розрахункових/касових операцій, то перед її початком перевіряючі можуть провести контрольні розрахункові операції (п. 80.4 ПКУ).

А у випадку, коли перевіряючі здійснюють під час фактичної перевірки перевірку з трудових питань, то відбувається (п. 80.6 ПКУ):

— перевірка наявності належного оформлення трудових відносин;

— з’ясовуються питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці працівника.

Для з’ясування факту належного оформлення трудових відносин з працівником, який здійснює трудову діяльність, можуть використовуватися документи, що посвідчують особу, або інші документи, які дають змогу її ідентифікувати (посадове посвідчення, посвідчення водія, санітарна книжка тощо).

Крім того, під час проведення фактичної перевірки контролери можуть проводити хронометраж господарської операцій, за результатами якого складається довідка, що підписується фіскалами і суб’єктом господарювання.

А от якщо податківці при здійсненні фактичної перевірки перевіряють ціноутворення під час дії ВС, то вони мають право отримувати від суб’єктів господарювання документи та/або інформацію, які підтверджують вартість придбання товару, що є предметом перевірки (п. 69.27 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Строки. За загальним правилом тривалість фактичних перевірок не може перевищувати 10 діб (п. 82.3 ПКУ). Водночас строк проведення такої перевірки може бути продовженим за рішенням керівника податкової (його заступника або уповноваженої особи) на строк не більш як на 5 діб.

Підставами для такого продовження виступають:

заява платника (у разі необхідності подання ним документів, які стосуються питань перевірки);

змінний режим роботи або підсумований облік робочого часу госпсуб’єкта та/або його господарських одиниць.

Здійснювати фактичні перевірки перевіряючі можуть протягом терміну, який визначений у направленні на перевірку з урахуванням правил внутрішнього трудового розпорядку платника податків (БЗ 130.03).

Оформлення результатів. Результати фактичної перевірки оформлюються актом або довідкою (п. 86.1 ПКУ). При цьому після проведення фактичних отримується:

акт, якщо в результаті перевірки було виявлено порушення;

довідка, якщо в результаті перевірки порушення відсутні.

І акти, і довідки складаються у двох примірниках. Їх підписують посадові особи, які проводили перевірку, з одного боку, і особа, яка здійснювала розрахункові операції, платник податків та його законні представники (у разі наявності). Підписання може відбуватися за місцем проведення перевірки або у приміщенні контролюючого органу.

Після цього вони мають бути зареєстровані в контролюючому органі не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки і надіслані або вручені платнику податків.

Звертаємо увагу! Якщо фактична перевірка проводитиметься у воєнний час з приводу ціноутворення, то у разі виявлення порушень законодавства про ціни і ціноутворення такі порушення зазначаються в окремому акті про результати фактичної перевірки. Такий акт надсилається до органу, уповноваженого приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Також не забувайте, що акт можна підписувати із запереченнями. Але заперечення не обов’язково подавати одразу під час підписання акта. Їх можна надати податківцям пізніше, а саме протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки) (п. 86.7 ПКУ).

Після підписання акта та розгляду заперечень (якщо такі є) фіскали можуть виносити податкове повідомлення-рішення (ППР). Його можна оскаржити в адміністративному порядку (написавши скаргу до ДПСУ) або шляхом звернення з позовом до суду. Строки для оскарження ППР наразі не призупинені.

Заперечення до акта фактичної перевірки та оскарження її результатів проводяться платником у загальному порядку (див. п. 86.7 та п. 56.1 ПКУ відповідно).

Воєнні особливості

З 01.08.2023 у п. 69.21 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, який з’явився з подання Закону України від 30.06.2023 № 3219-IX, містяться особливі правила проведення фактичних перевірок у воєнний час. А саме їх можна проводити тільки за наявності безпечних умов для проведення перевірки, а саме безпечного:

доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування таких платників податків;

доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також до фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;

проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки (щодо інвентаризації готівки при фактичних перевірках див. лист ДПСУ від 17.08.2020 № 3378/ІПК/99-00-07-05-01-06).

При цьому фактичні перевірки, які були розпочаті, але не можуть бути завершені у зв’язку з виникненням обставин, які не гарантують безпечний доступ до місця проведення перевірки, або у зв’язку з поданням платниками податків повідомлень про неможливості пред’явлення первинних документів через воєнні дії та/або за вмотивованою заявою платника податків, зупиняються до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо проведення перевірки за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке оформлюється наказом. Копія такого наказу надсилається платнику податків до електронного кабінету платника податків з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету.

При цьому такі обставини зупиняють перебіг строку проведення перевірки з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк.

Висновки

  • Під час дії воєнного стану фактичні перевірки проводяться у повному обсязі.
  • Під час дії ВС на фактичні перевірки фіскали можуть виходити і з метою перевірки правил ціноутворення.
  • Враховуючи те, що левова частка всіх фактичних перевірок — це РРО-перевірки, то масово вони почнуть здійснюватися з 01.10.2023. Адже саме з цієї дати більшість торговців втратять звільнення від РРО-штрафів.
  • З 1 серпня 2023 проводити фактичні перевірки, як і інші види дозволених перевірок, можна буде тільки тоді, коли є безпечний доступ до місця здійснення перевірки.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі