Теми статей
Обрати теми

ФОП працює з дому: чи можуть прийти податківці з перевіркою?

Амброзяк Наталя, юрист
ФОП у інтернет-торгівлі достатньо часто працює просто з дому чи будь-якого іншого місця (з коворкінгу, кафе та хоч на пляжі ☺). Він же не зобов’язаний мати якогось складу чи офісу. Однак податкові перевірки стосуються будь-яких госпсуб’єктів. Винятків немає. Тож яким чином податківці можуть прийти на перевірку? Чи можуть вони вільно завітати додому до підприємця? Давайте розбиратися.

Спочатку нагадаємо, що перевірити підприємця фіскали можуть у рамках:

— документальних перевірок (планових чи позапланових, виїзних або невиїзних);

— фактичних перевірок.

Однак на період воєнного стану діє мораторій на деякі податкові перевірки. Про них детально ми писали у статті «Що наразі із дозволеними і забороненими перевірками» // «Податки & бухоблік», 2022, № 98. А от про те, як законодавці планують з 01.07.2023 зняти цю заборону, можна почитати у статті «Призупинення строків, мораторій на перевірки і штрафи: до чого варто готуватися з 1 липня 2023 року?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 29.

Тож ураховуємо, що поки можливості у фіскалів на те, щоб завітати до будь-якого ФОП, дещо обмежені. І не важливо — це інтернет-продавець/виконавець чи ні, має він складські або офісні приміщення чи не має. Тим не менш виїхати за адресою контролюючі органи цілком спроможні. Зокрема, у межах виїзних документальних (як уже зрозуміло із назви) та фактичних перевірок.

Куди можуть виїхати податківці та що не так із ФОП, який працює з дому?

За загальним правилом виїзна документальна перевірка проходить, як правило, за податковою адресою платника (тобто тою, яка вказана у ЄДР*). Хоча законодавство не обмежує місце проведення такого типу заходів контролю. Фактична ж перевірка відповідно до п.п. 75.1.3 ПКУ проводиться за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об’єктів права власності такого платника. Тобто це може бути місце провадження госпдіяльності, вказане у Реєстрі платників-єдиноподатників, адреса об’єкта з ф. № 20-ОПП та навіть та ж податкова адреса (оскільки вона може збігатися з місцем фактичного провадження госпдіяльності).

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Але якщо фактична адреса здійснення госпдіяльності = адреса місця реєстрації ФОП як фізособи або, наприклад, адреса, вказана у довідці внутрішньо переміщеної особи, за якою знаходиться житло (квартира, будинок та ін.), то податківці просто так саме виїхати на перевірку не зможуть.

Справа у тому, що

контролюючі органи мають під час перевірок право доступу до усіх приміщень та територій, що використовуються для ведення госпдіяльності, окрім житла громадян

Про це зазначено у п.п. 20.1.13 ПКУ.

Виходить, що якщо у ФОП немає якихось додаткових приміщень (складів, офісів тощо), то і війти до його оселі з ціллю провести податкову перевірку, яка передбачає вихід контролерів за тою чи іншою адресою, неможливий.

Податкова адреса = адреса у ЄДР — це місце проживання ФОП як фізособи (адреса «прописки» або адреса, зазначена у довідці внутрішньо переміщеної особи). Тобто у будь-якому випадку це житло громадянина. Інтернет-торговці часто працюють з дому або деінде. Тобто якщо і вказано у Реєстрі платників-єдиноподатників місце провадження госпдіяльності, то це податкова адреса та/або формулювання «територія України», «надання послуг на території України», «торгівля на території України», «виконання робіт чи надання послуг за межами України (експорт)», «поставка товарів за межами території України (експорт)» та інші, тож у цьому випадку єдиною відомою адресою для виходу на перевірки для фіскалів буде так само житло громадянина.

Зауважимо, що

потрапляння до житла можливе, якщо йдеться про дії у рамках кримінального провадження (наприклад, обшук)

Але ця процедура вже регулюється, як ви розумієте, Кримінальним процесуальним кодексом України (КПК).

Тож якщо до ФОП за домашньою адресою (вказаною у ЄДР) завітали фіскали з податковою перевіркою, то підприємець не зобов’язаний їх пускати до своєї оселі. Навіть якщо вони йому надають направлення на перевірку, копію наказу про її проведення та показують свої посвідчення.

Обмежений доступ до житла ФОП ускладнює податківцям, наприклад, виявлення порушень, пов’язаних із дотриманням п. 12 ст. 3 Закону про РРО*. Тут кажемо про ведення обліку товарних запасів та обов’язок госпсуб’єкта надати контролерам документи, що підтверджують облік і походження цих товарних запасів, які на момент перевірки знаходяться у місці продажу. Звісно, пам’ятаємо, що облік товарних запасів не для всіх обов’язковий.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

Про такий облік у інтернет-торгівлі читайте у статті «Як інтернет-торговцю вести товарний облік» // «Податки & бухоблік», 2023, № 41.

ФОП, який працює на дому, не можуть перевірити?!

Тут усе не так вже й просто. Зокрема, ситуація з доступом фіскалів до житла ФОП не перешкоджає їм здійснити документальну невиїзну перевірку. Остання проводиться у приміщенні податкової та призначається за рішенням її керівника (його заступника або уповноваженої особи). Про невиїзну документальну перевірку формується наказ, а його копія має надсилатися платнику разом із письмовим повідомленням про дату початку та місце проведення такої перевірки (п. 79.2 ПКУ). І саме такий вид документальної перевірки проводиться стосовно ФОП частіше за все (особливо тих, хто працює без конкретної адреси місця провадження госпдіяльності або на дому).

У контексті документальних невиїзних перевірок зверніть увагу на такі моменти:

По-перше, під час невиїзної документальної перевірки присутність платника або його представників не обов’язкова (п. 79.3 ПКУ), але це не виключає отримання ним копії наказу та повідомлення про проведення такої перевірки.

По-друге, навіть у межах невиїзної документальної перевірки фіскали мають право перевіряти питання, пов’язані з РРО/ПРРО (ч. 1 ст. 15 Закону про РРО). Хоча виявити порушення у цьому випадку складніше. Особливо якщо йдеться про порушення, пов’язані з п. 12 ст. 3 Закону про РРО (про що ми писали вище).

По-третє, якщо призначають, наприклад, виїзну перевірку, то вона не може перетворитися одразу на невиїзну. Пояснимо детальніше.

Після того, як ФОП, наприклад, «не знайдуть» за його податковою адресою, фіскали повинні скласти відповідний акт (акт про неможливість провести перевірку). Буває, що на практиці вони одразу ж звертаються до ФОП із проханням прийти до податкової зі своїми документами. Тобто по факту проводять документальну невиїзну перевірку. Оскільки ПКУ не містить процедури, яка б дозволяла фіскалам «перевзуватися» одразу і робити з виїзної перевірки невиїзну, то підприємцям вдавалося пізніше оскаржити податкові повідомлення-рішення, винесені за результатами таких перевірок (див., наприклад, постанову ВС від 17.08.2022 у справі № 520/13185/19).

Зауважимо: у випадку з наведеною постановою ВС наказом було призначено саме виїзну перевірку, а в акті перевірки було зазначено про проведення документальної невиїзної перевірки. У цьому акті не було посилань на бухдокументи. Крім того, платник подавав заперечення на цей акт + до того, як звернутися до суду, оскаржував результати перевірки у адміністративному порядку (тобто подавав скаргу до ДПСУ).

Хоча була і негативна для платників практика. Зокрема, у постанові ВС від 25.11.2021 у справі № 440/1961/19 Верховний Суд звернув увагу на той факт, що ФОП безтурботно надавав документи та інформацію контролерам для перевірки у приміщенні податкової. У свою чергу, коли ті виявили порушення — платник вирішив оскаржити податкові повідомлення-рішення. Судді дійшли висновку, що оскільки платник не заперечував проти такої форми проведення перевірки (хоча вона і відбувалася з порушенням процедури), то потрібно вже аналізувати виявлені порушення. Мали вони місце або ж ні.

Також не забуваймо про існування камеральних перевірок, які так само проводяться у приміщенні податкової на базі тої інформації, яка міститься у базах фіскалів.

Отже, підсумовуючи, маємо таку картину. Фактичну та виїзну документальну перевірку ФОП за місцем його реєстрації (житлом) провести податківцям практично неможливо. Проте вони можуть здійснити невиїзну документальну або камеральну перевірку.

Висновки

  • Податківці не мають права доступу до житла громадян. А податкова адреса (яка одночасно є адресою, вказаною у ЄДР) у ФОП збігається з адресою житлового приміщення, де проживає підприємець як фізособа.
  • Фактичну перевірку у житлі, яке є одночасно податковою адресою ФОП або місцем провадження його госпдіяльності, здійснити практично неможливо.
  • Податківці щодо ФОП, який працює на дому та/або не має якихось окремих приміщень (складів, офісів тощо), можуть провести невиїзну документальну або камеральну перевірку.
  • У рамках невиїзної документальної перевірки фіскали можуть перевірити питання, пов’язані з дотриманням РРОшного законодавства.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі