Висновок документа:
Перелік територій, розроблений Мінреінтеграції на виконання постанови № 1364*, непридатний для цілей оподаткування. Для застосування податкових пільг необхідний перелік, визначений саме КМУ
Свого часу в друкованих ЗМІ була така неписана традиція: якщо уряд належним чином не реагував на очікування суспільства, попри те що газета згадувала про них мало не щодня, вона виходила з пустими сторінками.
Власне, так само сьогодні могли зробити й ми, навівши тільки висновок із листа, що коментується. Бо якщо в пошуку на нашому сайті задати слово «перелік», мало не в кожній другій статті ви натрапите саме на той перелік, про який говоритимемо й зараз. Тож нашому, як, напевно, й вашому обуренню немає меж!..
Йдеться, звісно ж, про перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, обов’язок із затвердження якого було покладено на Кабмін. І на який вже майже рік чекає вся країна. І про який ми одразу, щойно зажевріла надія на його затвердження, сказали: ТАК РОБИТИ НЕ МОЖНА! А тим паче не можна робити так, як це зробили зараз ДПСУ з Мінфіном.
Утім, і залишати наших читачів без слів підтримки теж не годиться. Тож продовжимо.
Для чого потрібен Перелік. Від нього залежить, по суті, практична реалізація кількох податкових пільг, а саме із:
— плати за землю у формі як земельного податку, так і орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ);
— податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Цим податкам присвячено тематичний номер «Податки & бухоблік», 2023, № 9;
— екологічного податку (п.п. 69.16 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Про нього див. статтю «Екоподаток: без пільг, але з воєнним звільненням» // «Податки & бухоблік», 2022, № 84;
— сплати загального мінімального податкового зобов’язання (п.п. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Про це читайте в статтях «Мінімальне податкове зобов’язання: основи» // «Податки & бухоблік», 2022, № 94, «Мінімальне податкове зобов’язання рахує ФОП» // «Податки & бухоблік», 2023, № 1-2 і «Мінімальне податкове зобов’язання і сільгоспЄП» // «Податки & бухоблік», 2023, № 7.
Крім того, він необхідний платникам з метою:
— визначення статусу фізичних осіб, які отримують благодійну допомогу відповідно до п.п. «в» п.п. 165.1.54 ПКУ (з урахуванням п. 25 підрозд. 1 розд. XX ПКУ);
— застосування спеціальних правил підтвердження даних, визначених у податковій звітності (п.п. 69.28 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
А ще законодавці хочуть звільнити аграріїв від сплати сільгоспЄП за земельні ділянки, розташовані на територіях, уключених до такого переліку.
Та чи хотів усього цього КМУ? Запитання, на жаль, зовсім не риторичне.
Що втнув Кабмін. Своєю постановою № 1364 він переклав формування такого переліку на Мінреінтеграції, чого в ПКУ взагалі не передбачено. При цьому в тексті постанови № 1364 не виявилося жодного посилання на відповідні пільгові норми ПКУ, які ми навели вище.
Що спонукало КМУ до цього, сказати важко. Однак саме це й дало підстави заповзятливим фіскалам поставити під сумнів як право КМУ передоручати покладений на нього обов’язок, так і власне Перелік № 309*, затверджений на виконання постанови № 1364. На жаль, як видно з листа ДПСУ, що коментується, Мінфін теж не на боці платників. Якщо комусь цікаво, їхні спільні аргументи на обґрунтування своєї позиції наведено тут.
Тож гадаємо, що за таких обставин марно сподіватися на появу узагальнюючої податкової консультації від Мінфіну з якимось іншим висновком. Як і на позитивний результат адміноскарження в ДПСУ майбутніх донарахувань податків тим платникам, котрі не сприймуть такої фіскальної позиції контролерів.
На чиєму ж боці правда. Юридична колізія між нормами ПКУ і постановою № 1364, якою Мінінтеграції делеговано право визначати згаданий перелік, дійсно існує. І ми про це попереджали своїх читачів (див. статтю «Перелік територій, звільнених від податків: як користуватися» // «Податки & бухоблік», 2023, № 9). Тож доки цю колізію не вирішено, а саме не внесено додаткові зміни в ПКУ або в постанову № 1364, платники податку, що скористалися воєнними звільненнями від оподаткування, несуть певні ризики.
Інша справа, що ДПСУ одразу після виходу постанови № 1364 погодилася з можливістю для платників скоригувати свої податкові зобов’язання після офіційного оприлюднення переліку. Хоча на сьогодні цього інформповідомлення на її сайті вже немає. Як немає, до речі, серед чинних і тих консультацій у БЗ, якими вона надавала таку згоду щодо деяких податків (наприклад, цієї, цієї або цієї). Як-то кажуть, «невдобно получилось». Але фіскалів це не спинило.
Як бути далі. Тут все залежить від вашого темпераменту. ☺
1. Ті, хто, орієнтуючись на Перелік № 309 та здоровий глузд, подав уточненки за минулий рік, можуть, звісно, уточнити їх зараз у бік збільшення. Причому без самоштрафу. Таку можливість надає платникам п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (див. статтю «Уточнення воєнних періодів без штрафів і пені» // «Податки & бухоблік», 2023, № 4). Так само можна уточнити звітність з екоподатку за IV квартал 2022 року, граничний строк подання якої вже сплив. А щодо земельної і нерухомої звітності на поточний рік проблем узагалі немає — до 20 лютого включно ви ще встигнете подати нові звітні декларації.
Однак цей варіант, на наш погляд, так собі. Бо уточнювати уточненки — невдячна справа. Так само як і коригувати поточну звітність. Неодмінно десь помилитесь — і починай все заново. Тож ми б радили набратися трохи витримки і дочекатися закінчення цього трагікомічного спектаклю. І лише коли впаде завіса, починати ворушитися. Бо чомусь нам здається, що цим усе не закінчиться — буде ще й друга дія...
2. Ті, хто все робить в останню мить, як завжди — у виграші. Тепер ви, принаймні, знаєте, що з уточненням минулорічних податкових зобов’язань можна й не поспішати. А цьогорічні декларації краще заповнити без воєнних пільг і уточнити їх вже тоді, як все владнається остаточно.
3. Відчайдухам же наші поради ні до чого. Вони все одно зроблять по-своєму і будуть потім судитися до останнього. Та все ж попередимо і їх, що перспективи судових баталій щодо застосовності Переліку № 309 для податкових питань досить примарні. А діапазон можливих рішень широчезний: починаючи з того, що відсутність будь-якого переліку не може обмежувати права на воєнне звільнення, і закінчуючи тим, що пропагують фіскали у сьогоднішньому листі. Тож тричі подумайте перед тим, як іти в бій.
На завершення скажемо декілька слів щодо благодійної допомоги, яка виплачується відповідно до п.п. «в» п.п. 165.1.54 ПКУ. Тут непридатність Переліку № 309 не те що не наробила трагедії, а, навпаки, надала більше свободи надавачам допомоги. Чому? Бо в такому випадку до прийняття КМУ переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та який задовільнить податківців, статус фізосіб — платників податку, які отримують благодійну допомогу відповідно до п.п. «в» п.п. 165.1.54 ПКУ, визначається такими надавачами благодійної допомоги самостійно. Це прямо зазначено в п. 25 підрозд. 1 розд. XX ПКУ.
А ми, як завжди, продовжуємо тримати руку на пульсі подій.