Теми статей
Обрати теми

Зведена акцизна накладна, ДПС: складай коли заманеться!

Павленко Олексій, податковий експерт
Лист ДПСУ від 18.05.2023 р. № 1206/ІПК/99-00-09-04-03-06

Висновок документа

У п. 231.3 ПКУ наданий максимальний термін складання зведеної акцизної накладної (не пізніше останнього дня місяця) — на обсяг пального, використаного, зокрема, для власного споживання протягом такого місяця.

Разом із цим Кодекс не позбавляє платника податку права складати зведену АН на обсяги пального, реалізованого для власного споживання, протягом меншого періоду

Ось нарешті маємо й письмову ІПК-пораду від фіскалів на тему того, як незаконно виживати платникам податку, коли фіскали штучно створюють у СЕАРП* умови для неможливості законної реєстрації АН в Єдиному реєстрі акцизних накладних (ЄРАН).

* Система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Витоки проблеми. Нагадаємо, звідкіля «ростуть ноги» у цієї вже надто «несвіжої» проблеми. У вересні 2021 року фіскали незаконно ввели в програмне забезпечення СЕАРП перевірочну функцію наявності достатнього об’єму резервуарів на акцизному складі, на який отримується пальне. Але ця протизаконна перевірка ще й непрофесійно зліплена, бо ніяк не враховує те, що згідно з ПКУ є види АН, за якими строки їх реєстрації в ЄРАН значно відстають від дати їх складання. Це — зведені АН, а також АН, складені на роздрібну реалізацію пального, та АН, складені на операції з заправляння повітряних суден (п.п. 1 п.п. 229.8.10 ПКУ). Згадані види АН мають строк реєстрації «не пізніше 15 календарних днів з дня їх складання».

Тому пальне може бути вже давно відпущене з ємностей акцизного складу, а в СЕАРП воно (на абсолютно законних підставах) ще не списано і значиться в залишках. Адже зведені й тощо АН на відпущене пальне ще не зареєстровані. І коли на такий акцизний склад надходить від постачальників пальне, то програмне забезпечення не дозволяє отримувачам зареєструвати в ЄРАН другі примірники АН на ці постачання, оскільки обсягу ємностей «не вистачає»… ☹

Особливо погана ситуація у випадках, коли мають складатися зведені АН, зокрема, на власні потреби** (з якою платник і звернувся до ДПСУ). Із цього приводу ми теж отримували і продовжуємо отримувати запитання від наших читачів…

** Адже у роздрібних продавців пального є ще варіант складати АН за щоденними підсумками операцій.

Детально ми писали про ці проблеми (і про «що робити») в матеріалі «Чому фіскали не реєструють деякі акцизні накладні» // «Податки & бухоблік», 2023, № 16.

Нові-старі поради фіскалів. І ось податківці на схоже питання, замість того, щоб скасувати оцю незаконно-безглузду перевірку, вже і в листах стали радити платникам пального акцизу порушувати закон і додавати собі зайвої (дурної!) роботи. Тобто складати зведені накладні не раз на місяць, а скільки завгодно разів — підгадуючи таке складання під чергове постачання пального на їх склад...

Некоректність висновків листа. Давайте поглянемо на п. 231.3 ПКУ, на який у своїх порадах спираються податківці. Там буквально зазначено, що зведена акцизна накладна може бути складена платником не пізніше останнього дня звітного місяця на загальний (!) обсяг пального, реалізованого вроздріб, а також використаного для власного споживання чи промислової переробки протягом звітного місяця (!) або втраченого, зіпсованого, знищеного протягом звітного місяця.

Аналіз цієї норми чітко свідчить про те, що

за конкретний місяць платник має право скласти на відповідний вид операцій з пальним лише одну (загальну) зведену АН — на весь місячний обсяг таких операцій (або реалізації вроздріб, або використання на власні потреби, або списання втраченого пального)

Адже, по-перше, фраза «зведена акцизна накладна» в цій нормі вжита в однині. А, по-друге, у п. 231.3 ПКУ чітко зазначено, що ця зведена АН має бути складена на загальний (!) обсяг пального, реалізованого/використаного/втраченого «протягом звітного місяця»!

А інсинуації фіскалів із фразою «не пізніше останнього дня місяця» (див. висновок документа) виглядають недолугими. Адже ця фраза просто для зручності дозволяє платнику скласти зведену АН (знов же — одну, загальну, а не декілька, як це вигадують фіскали) раніше, ніж в останній день місяця. Оскільки цей останній день місяця може припадати на вихідний або святковий день, або платник може знати, що в цьому місяці в нього більше «вибуття» пального не планується, і скласти зведену АН раніше останнього дня, й можливі інші випадки…

Що діється/що діяти? Звісно, більшість платників «підкорилася долі» й викручується, складаючи протягом місяця зайві зведені АН. Є й такі, що стали вимушено складати АН на кожну операцію відпуску пального, але це в низці випадків буває надто трудомістко. А хтось плює на ці «заморочки» й реєструє другі примірники АН на надходження пального вже після закінчення місяця. Тобто — вже після того, як складе та зареєструє в ЄРАН єдину зведену АН на всю реалізацію/відпуск пального за цей місяць (адже штрафи за несвоєчасну реєстрацію АН (РК) в ЄРАН під час воєнного стану не застосовуються***). Так чи інакше, а в цій ситуації одні незаконні дії фіскалів тягнуть за собою інші й конкретно заважають працювати під час війни із таким важливим ресурсом, як пальне.

*** Див. «Штрафи за нереєстрацію/неподання АН, довідок, заявок (а також про документи для перевезення пального)» // «Податки & бухоблік», 2023, № 33.

Тож закликаємо і відповідні органи, і особливо платників проявити активність (адже їх права тут явно незаконно обмежуються) і нарешті домогтися від ДПС скасування такої СЕАРП-диверсії!

Щодо цієї та інших ДПС-перевірок, які не дають платникам нормально реєструвати АН, читайте в статті «АН-«блокування» // «Податки & бухоблік», 2023, № 33.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі