Воєнно-законодавчі метаморфози
Нагадаємо, що з самого початку воєнного стану норми п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ фактично зводили до добровільного обов’язку: подання акцизних декларацій, реєстрації АН та РК до них в Єдиному реєстрі акцизних накладних (ЄРАН), подання щоденних електронних Довідок про залишки та обіг на своїх складах пального або спирту (далі — Довідка)* та Заявок на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, які не є акцизними складами пересувними (далі — Заявка)**.
* Форму Довідки затверджено наказом Мінфіну від 27.11.2018 № 944.
** Нагадаємо, що форму цієї електронної Заявки та Порядок її заповнення затверджено наказом Мінфіну від 08.05.2019 № 188. Код форми Заявки у сервісах подання електронної звітності — J/F1304901.
Але з 27.05.2022 набрали чинності норми Закону від 12.05.2022 № 2260, які зачепили також і питання обов’язковості подання/реєстрації усіх згаданих акцизних документів. Зокрема, у відновленій редакції п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ починаючи з 27 травня минулого року було відновлено обов’язковість: подання акцизних декларацій, своєчасної реєстрації АН та РК до них в ЄРАН, а також подання Довідок та Заявок, — для тих платників пального (та спиртового) акцизу, які мають для цього можливість!
Тож із цієї дати у фіскалів теоретично відновилася можливість штрафувати платників пального (й спиртового) акцизу за несвоєчасну реєстрацію АН/РК в ЄРАН, а також за неподання Довідок.
Однак нормами того ж п.п. 69.1 визначено, що за відсутності у платника можливості своєчасно виконати свій обов’язок, зокрема, щодо дотримання термінів реєстрації АН/РК, подання Довідок та Заявок, платник звільняється від передбаченої ПКУ відповідальності. Але — за умови виконання таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Саме під ці послаблення Мінфін затвердив своїм наказом від 29.07.2022 № 225 Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ з (далі — Порядок) та Переліки документів на підтвердження. Цей Порядок набрав чинності лише з 6 вересня 2022 року.
Підґрунтя нештрафування
У цьому мінфінівському Порядку однією з підстав неможливості виконання платниками податків податкових зобов’язань, зокрема, зазначена: можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального (або спирту етилового) та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового (тобто — Довідок), та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (тобто — Заявок),— виключно в частині виконання визначених обов’язків.
Крім того, у Порядку (див. абзац другий п. 3 розд. ІІ) чітко визначено, що
не потребує документального підтвердження неможливість виконання обов’язку щодо реєстрації АН, та/або подання електронних Довідок, та/або подання Заявки на переміщення пального (спирту)
Тобто відсутність у платників пального акцизу можливості своєчасної реєстрації АН (чи надсилання Довідок) мовби є апріорі, і не потрібно доводити її документально!
Причини цьому зрозумілі — незахищеність даних СЕАРП (і СЕ) та сумнозвісні знищення росіянами в Україні великих обсягів пального навесні та влітку 2022 року…
Таким чином, щодо реєстрації/подання усіх згаданих документів має застосовуватись це послаблення з п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Такого саме підходу дотримуються і податківці (!) — див. їх консультацію в БЗ 114.09, а тут читайте наш коментар до неї: «За прострочення реєстрації акцизних накладних штрафів немає» // «Податки & бухоблік», 2022, № 69.
Період, що випав. Що ж стосується періоду з 27.05.2022 і до 06.09.2022 — коли вже діяли норми Закону № 2260 та ще не діяли норми Порядку, то вважаємо, що за цей період податківці теж не мають права штрафувати. Адже п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ все так само призупиняє до припинення чи скасування воєнного стану у тому числі й перебіг строків, установлених для реєстрації АН/РК в ЄРАН та для надсилання Довідок до ДПСУ*. Хоча спочатку податківці щодо цього висловлювались фіскально. Читайте про це у статті «Подання акцизної декларації, довідок, реєстрація АН, штрафи» // «Податки & бухоблік», 2022, № 49.
* Бо серед винятків у п.п. 69.9 є тільки строки реєстрації податкових (!) накладних та РК до них.
Отже, після введення в дію Порядку (норми якого, вважаємо, у цьому випадку мають застосовуватись і заднім числом) питання штрафування за цей «оголений» період, гадаємо, уже можна вважати вирішеним нефіскально. Наскільки нам відомо, зараз фіскали за несвоєчасно зареєстровані/надані у тому періоді документи не штрафують…
Довоєнні АН зі штрафами. Норми п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ згадані послаблення вводять на період дії воєнного стану (до припинення чи скасування). А з контексту його п.п. 69.1 випливає, що штрафні послаблення стосуються податкових обов’язків платників (у тому числі з реєстрації АН в ЄРАН), граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 і до закінчення або скасування воєнного стану*. Тож якщо граничний термін реєстрації АН/РК припадав на період до 24.02.2022, то незважаючи на те, що прострочена реєстрація таких АН/РК буде здійснена під час воєнного стану, до таких випадків фіскали мають право застосувати штраф зі ст. 1202 ПКУ за несвоєчасну реєстрацію АН/РК.
Про це докладно в матеріалі: «Коригуємо довоєнну акцизну накладну: чи буде штраф?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 18.
* Або до дня відновлення можливості платника ці обов’язки виконувати. Але згідно з діючою редакцією Порядку це стосується інших (не пов’язаних з пальним) видів обов’язків платників.
А детальніше про цей штраф (а також про санкції за ненадсилання Довідок та Заявок) читайте у матеріалі «Штрафи за несвоєчасну реєстрацію АН та за невідправлення Довідок і Заявок» // «Податки & бухоблік», 2022, № 82.
Чому варто реєструвати АН?
Вважаємо, АН/РК зараз усе-таки варто в ЄРАН реєструвати (хоча, можна і не надто чітко дотримуватись строків). Бо, окрім турботи про контрагентів, є й власні причини. Якщо надовго притримувати або взагалі не реєструвати АН/РК, можливі проблеми з заповненням акцизної декларації (особливо з заповненням додатка 11) і навіть з оподаткуванням. Адже у звітність потрапляють тільки обсяги пального з АН/РК, зареєстрованих в ЄРАН:
для заповнення додатка 11 мають братися обсяги виключно з тих АН/РК звітного місяця, які були зареєстровані в ЄРАН до дати подання декларації за такий місяць*
* Такий висновок випливає з п. 2 (пп. 4 та 5) розд. V діючої редакції Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку, затвердженого наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 14. Якісь специфічні інструкції щодо іншого порядку заповнення під час воєнного стану цього додатка 11 та самої акцизної декларації до платників не доводились…
Тому зараз на практиці платники переважно прагнуть своєчасно реєструвати АН/РК та належним чином вести облік і складати акцизні декларації. Але оскільки штрафів немає, реєстрацію АН та РК звітного місяця подеколи затягують аж до подання декларації. Однак при цьому слід пам’ятати й про своїх контрагентів — вони теж мають встигнути відобразити відповідні обсяги у своєму обліку й у декларації того ж періоду.
А дуже сильно затягувати реєстрацію або зовсім не реєструвати АН/РК ми б не радили, щоб раптом у вас не повилазили від’ємні залишки та суми пального акцизу…
Довідки. Розв’язані у платників руки не тільки щодо строків реєстрації АН/РК, але (і це не менш важливе!) й щодо строків подання Довідок. Саме ці електронні документи, які мають направлятись до ДПС щоденно, є найбільш інформативними і можуть надто цікавити ворога. Тож вирішуйте самі, коли і як надсилати до СЕАРП щоденні Довідки про залишки та обіг пального, де майже в режимі реального часу надається інформація за відповідними ємностями і адресами, яка може бути «знахідкою для шпигуна»…
Перевезення: ТТН, АН і Заявки
Перевезення пального теж підпадає під електронний контроль податківців шляхом включення/виключення транспортних засобів до/з Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне (див. п.п. 230.1.3 ПКУ). Це включення/виключення має здійснюватися на підставі АН та Заявок. Перевезення пального пересувними акцизними складами (яке обов’язково супроводжується випискою АН) до війни не допускалось без зареєстрованої АН. А перевезення пального транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними (це, зазвичай, коли не платник акцизу перевозить власне пальне) заборонялось без надсилання до сервісу ДПС електронної Заявки до початку переміщення пального. У п. 228.3 ПКУ навіть передбачена конфіскація пального, що перевозиться транспортними засобами, не зазначеними в АН або в Заявках!.. Але війна у ці правила внесла свої корективи.
Перевезення з АН. Нагадаємо, що згідно з п.п. 69.4 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ до закінчення воєнного стану у випадках,
коли платник акцизу не має можливості зареєструвати АН, дозволяється перевезення пального за наявності у водія ТТН, «яка містить всю інформацію, що має відображатися у акцизній накладній»
Податківці спочатку (у БЗ 114.07) радили, щоб водій мав при собі, окрім ТТН, також і паперовий екземпляр АН. Але незабаром вони цю консультацію відмінили і навели нову консультацію у БЗ 114.11.03, яка тепер просто цитує згаданий п. 69.4. Тож перевізнику варто слідкувати за тим, щоб у ТТН на перевезення пального (у тих випадках, коли на такі операції має складатись АН, і вона ще не зареєстрована!), була якось втиснута вся (?!) інформація, яка має відображатися в АН (зокрема, наведені умовні обсяги пального у літрах, приведених до температури 15° C)…
Перевезення, що вимагають Заявку. Що ж стосується Заявок, то ми вже зазначали, що їх подання Порядок теж вважає ризиком можливості витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального (див. вище)! Тож усі неплатники пального акцизу, які транспортують такі товари (чи наймані ними перевізники), можуть мати це на увазі та не перейматися поданням Заявок. Адже в країні йде війна, і не варто зайво підставлятись під ворожі удари. Тож поки що можна не звертати увагу на прописану в абзаці третьому п.п. 230.1.5 ПКУ заборону транспортування пального (спирту) без зазначення в Заявці. Мінфінівський Порядок дозволяє це порушувати.
Водночас жодних норм щодо оформлення таких Заявок у паперовому вигляді або якогось іншого механізму на заміну електронних Заявок для здійснення перевезень пального транспортними засобами, які не є акцизними складами пересувними, не приймалось та вказівок від Мінфіну чи ДПС не надходило. Тому вважаємо, що для переміщення такими транспортними засобами пального, яке належить неплатникам акцизу, достатньо наявності належно оформленої ТТН.
На нашу думку, зараз немає підстав для застосування передбачених п. 228.3 ПКУ негативних наслідків (конфіскація пального й транспорту) за транспортування пального без подання Заявок!
Висновки
- До платників не мають застосовуватись штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації АН/РК в ЄРАН та за неподання електронних Довідок, вчинених під час дії воєнного стану (у разі виконання згаданих обов’язків протягом шести місяців після його закінчення).
- Але ми б радили платникам за можливості своєчасно реєструвати АН/РК — хоча б так, щоб вони встигали потрапляли до декларації за звітний місяць. Що ж стосується подання щоденних Довідок про залишки та обіг пального, то тут зважуйте усі ризики і вирішуйте самі: чи варто (і коли) їх подавати?
- Якщо АН до перевезення не зареєстрована, то в ТТН має бути зазначена вся інформація, що має відображатися в АН.
- За перевезення без попереднього подання електронних Заявок пального транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, для неплатника акцизу зараз не має бути ніяких покарань.