Теми статей
Обрати теми

Зберігання пального перевізниками та оптовими продавцями з ліцензіями «без місця»

Павленко Олексій, податковий експерт
У перевізників / оптових продавців пального непоодинокі випадки, коли пальне в якихось місцях вимушено «перестоює» в пересувних акцизних складах. Фіскали полюбляють прирівнювати такі «перестої» до зберігання пального і вимагають наявності у перевізника / продавця ліцензій на місця «паркувань». Останнім часом з’явились ІПК фіскалів з дещо розлогими відповідями щодо таких ситуацій. А в одній із них є й цікава відповідь для тих, хто торгує пальним оптом за ліцензією «без місця торгівлі». Тож давайте проаналізуємо пару таких роз’яснень, щоб зробити власні висновки і зрозуміти, чи/коли потрібні ліцензії...

Проблемні ситуації

У перевізників пального (як на своєму, так і на орендованому транспорті) чи оптових продавців «без місця» ситуації вимушеного перестою в якихось місцях транспорту (пересувних акцизних складів) із пальним в ємностях зовсім не рідкість. Причини, місця і тривалість таких зупинок-простоїв бувають різними. Наприклад, покупець не забирає у визначений час пальне, покупець узагалі відмовляється від пального, якісь технічні проблеми із транспортом, перестій в очікуванні рознарядки на доставку, експертизи пального тощо…

Зухвалі фіскали дуже часто не звертають уваги на будь-які причини перестою і кваліфікують такі дії як зберігання пального у місцях, де перестоюють транспорт / ємності. Вони також наполягають на обов’язковій наявності у перевізників чи оптових продавців «без місця» ліцензій на зберігання пального у таких місцях, а подеколи ще й «малюють» «космічні» (півмільйонні) штрафи.

Як ми зазначили, останнім часом почастішали відповіді податківців на такого роду запитання, але рівень фіскальності їхнього підходу до цієї проблеми дещо знизився, гадаємо, цьому посприяла й судова практика (див. нижче). А тут ще й додався новий Закон № 3817*, який дещо змінив низку «пальних» термінів порівняно із Законом № 481**. Тож з’явились сподівання, що після цього підхід фіскалів іще пом’якшає…

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 18.06.2024 № 3817-IX.

** Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Але про все по черзі.

Фіскальні хитання

Звісно, такі питання постають не вперше і вони доволі близькі до проблеми зберігання власного пального у бензовозах тощо «сільгоспниками», «дорожниками» та іншими госпсуб’єктами для забезпечення їхніх виробничих потреб.

Податківці до цієї проблеми зазвичай підходили фіскально і на практиці при перевірках пально-ліцензійних питань часто й зухвало «атакували» з цього приводу госпсуб’єктів.

БЗ-консультація. Почнемо з того, що в БЗ 113.04 до 27.07.2024 (дати набрання чинності Законом № 3817) тривалий час була розміщена консультація, яка «теоретично» поширювалась на випадки зберігання пального у бензовозах, як власниками, так і перевізниками. У ній була відповідь на запитання: «Чи потрібно СГ, який використовує транспортний засіб — паливозаправник (бензовоз) з метою доставки та зберігання пального, отримувати ліцензію на зберігання пального на такий транспортний засіб?».

Звісно, фіскали відповіли, що

госпсуб’єкту, який використовує транспортний засіб — паливозаправник (бензовоз) з метою доставки та зберігання (!) пального, необхідно отримати ліцензію на зберігання пального на місце (територію), де знаходиться паливозаправник (бензовоз), як ємність, що використовується для зберігання пального…

А якщо транспортний засіб використовується не «з метою… зберігання пального»? Зокрема, як у наших випадках — із перевізниками пального. Ними ж транспорт використовується переважно лише для перевезення пального. І здебільшого у таких випадках перестій транспорту із пальним в ємностях, який фіскали трактують як «зберігання пального», є вимушеним. Однак, як ми зазначили, зазвичай цей факт фіскалів на перевірках «не турбує»… І хоча цю консультацію поки прибрали, але осад лишився. Дуже сподіваємось, що її не реанімують.

І ще: у цій консультації саме для перевізників пального вони додали такий (зрозумілий) момент, що на період здійснення перевезень транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для перевезення пального*. На наш погляд, це не має значення для «ліцензійних» питань, хоча деякі судді іншої думки (див. нижче)...

* За винятком транспортного засобу, що використовується госпсуб’єктом, який не є розпорядником акцизного складу та платником пального акцизу, для переміщення в Україні власного пального для потреб власного споживання чи промислової переробки.

Нещодавні листи. А от щодо більш конкретних ситуацій у нещодавніх роз’ясненнях позиція ДПСУ є ліберальнішою, хоча теж доволі розлогою…

1. Лист ДПСУ від 20.05.2024 № 2789/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК.

Ситуація. У листі розглядається ситуація, коли у перевізника бензовози з пальним перестоювали декілька днів в одному місці, поки пальне буде перевантажено на інший транспорт або вибране отримувачем. «Пікантності» ситуації додавав той факт, що на місце простою цих бензовозів (із пальним замовника) у перевізника була ліцензія на зберігання його пального для власних виробничих потреб…

Запитання. Перевізник запитав у фіскалів: протягом якого строку пальне підприємства-замовника автопослуг може знаходитися в пересувному акцизному складі після прибуття на місце розвантаження? А також: чи необхідно цю ситуацію розцінювати так, що пальне знаходиться на зберіганні у перевізника?**

** Було ще й запитання: яку відповідальність несе перевізник за несвоєчасне розвантаження пального, що належить замовнику автопослуг? Але фіскали, пославшись на ГКУ, відповіли, що це не в їх компетенції…

Відповіді. Спочатку фіскали зовсім м’яко «стелили» відповідь і зазначили: коли перевізник автотранспортом надає послуги з перевезення пального, то розпорядником акцизних складів пересувних, в яких здійснюється перевезення пального, є власник пального. І додали, що ПКУ не обмежено строк перебування пального в акцизному складі пересувному. Однак фінальний висновок вже зовсім не такий однозначний: якщо транспортний засіб використовується для переміщення пального, а не його зберігання певний час у певному місці, де наявні об’єкти оподаткування, обов’язку отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому транспортному засобі у перевізника не виникає. Водночас

у разі зберігання пального у паливоцистерні (що використовується перевізником на праві власності або користування) певний час у певному місці необхідно отримувати ліцензію на право зберігання пального, де наявні об’єкти оподаткування

У цьому листі фіскали також повідомили, що ліцензування діяльності з перевезення (переміщення) пального у напівпричепі (паливоцистерні) Законом № 481 (а тепер і Законом № 3817) не передбачено

Але ми поки не будемо аналізувати висновки цього листа, а перейдемо до іншого.

2. Лист ДПСУ від 15.05.2024 № 2731/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК.

Ситуація. Тут ситуація трохи інша, адже сам госпсуб’єкт не перевізник, але торгує пальним за оптовою ліцензією без місця торгівлі і має / використовує для цих цілей власний напівпричеп (паливоцистерну), в якому перевозиться пальне. Буває, що частина нереалізованого пального тимчасово знаходиться (простоює) у цій паливоцистерні.

Запитання. Перше запитання ми окремо (!) обговоримо далі, а от два інші дуже схожі на ті, що були у попередньому листі: через який проміжок часу після переміщення (заливу) пального в пересувний акцизний склад необхідно вважати, що пальне знаходиться на зберіганні відповідно до законодавства України? Та — чи є необхідним отримання ліцензії на право зберігання пального в пересувному акцизному складі (у цьому випадку напівпричепі (паливоцистерні))?

Відповіді. Так от, відповіді на ці запитання були такими ж самими, що фіскали надали в першому листі від 20.05.2024 (мабуть, «малював» їх той же автор). Можете порівняти: якщо транспортний засіб використовується для переміщення пального, а не його зберігання певний час у певному місці, де наявні об’єкти оподаткування, обов’язку отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому транспортному засобі у перевізника не виникає. Водночас у разі зберігання пального у напівпричепі (паливоцистерні) певний час у певному місці необхідно отримувати ліцензію на право зберігання пального, де наявні об’єкти оподаткування.

Щодо спільних висновків листів. Підсумуємо. Після цих двох листів

виникають два запитання:

— що означає «певний час»

та

— про які «об’єкти оподаткування» йде мова?

І якщо «певний час» — це щось зовсім непевне ☺, то під «об’єктами оподаткування», ми гадаємо, можуть розумітися (власні чи орендовані):

— або транспортні засоби з ємностями / причіпні паливоцистерни;

— або території / приміщення, які платник використовує у своїй діяльності.

Виходячи з формулювань у відповідях і здорової логіки, схиляємось дл того, що під «об’єктами» фіскали тут мають на увазі саме території / приміщення, якими користується госпсуб’єкт. Тож, схоже, митарі натякають, що ліцензія на зберігання буде потрібна, лише коли бензовоз та/або причіпна паливоцистерна перестоюватиме «певний час» на території / у приміщенні, якими госпсуб’єкт володіє або які орендує.

Начебто, усе і не так страшно, але отой «певний час» — категорія надто розлога і надає можливість фіскалам «перегинати палицю»… ☹

Якщо ж під об’єктами тут розуміти саме транспортні засоби з ємностями / причіпні ємності, то висновки вийдуть більш фіскальними та й доволі дивними. Тут додамо, що «місцем зберігання пального» (у тому числі й за цим терміном, оновленим Законом № 3817) не може бути взагалі будь-яке місце, де перестоюватиме такий транспорт…

Наші й суддівські думки

Проблема, надумана фіскалами. Ми взагалі вважаємо, що ці проблеми здебільшого фіскалами «висмоктані з пальця». І, виходячи просто з визначень термінів «зберігання пального» і «місце зберігання пального», як старих (ст. 1 Закону № 481), та і оновлених (пп. 32 та 48 ч. 1 ст. 1 Закону № 3817), у разі якихось перестоїв пального у бензовозах / причепах у процесі його транспортування ліцензії на зберігання пального не потрібні. Адже такі тимчасові перестої все одно є частиною діяльності із перевезення / постачання пального госпсуб’єктами, а не «зберіганням пального» (див. цей термін).

Крім того, у таких випадках немає не тільки власне «зберігання», але й «місця зберігання пального». Нагадаємо, що старий термін (із Закону № 481) таким визначав місце (територію), на якому розташовані споруди, та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального. А новий термін із Закону № 3817 таким визначає «об’єкт нерухомого майна, відмінний від земельної ділянки, або єдиний (цілісний) майновий комплекс», на території якого здійснюються відповідні операції, зокрема розміщення пального. І який «належить суб’єкту господарювання на праві власності або користування»!

Тут пояснимо, що як старий, так і оновлений терміни «місце зберігання пального» передбачають проведення відповідних операцій з пальним (зокрема, розміщення ємностей із ним) на об’єкті нерухомого майна, відмінному від земельної ділянки, або у єдиному (цілісному) майновому комплексі. І — що

ліцензія на зберігання пального, раніше — згідно зі ст. 15 Закону № 481, а тепер — згідно з ч. 3 ст. 28 Закону № 3817, видається саме на місце (адресу) такого об’єкта нерухомості чи майнового комплексу (що належить «зберігачу» на праві власності або користування!)

Однак у наших випадках ємність (цистерна) «розташована» на транспортному засобі (бензовозі тощо) і зазвичай рухається з місця на місце! Тобто вона не розташована на конкретному об’єкті / комплексі. А простій (нерідко вимушений) пального не у «місці зберігання пального», а у транспортному засобі (чи причепній автоцистерні тощо), що «на ходу» експлуатується, не підпадає під ліцензування!

Але коли простій транспорту із пальним таки відбувається у згаданих у терміні «об’єктах», бажано, щоб він не був тривалим («певний час»)…

Суди підтверджують. Зазначимо, що у суддів буває й дещо іншій підхід і аргументація (з підтягуванням сюди ще й норм ПКУ, присвячених акцизним складам) при вирішенні схожих справ — коли пальне зберігалось госпсуб’єктами в бензовозах / причепах. Але вони зазвичай приймають рішення не на користь фіскалів! І теж вважають, що у подібних випадках ліцензія на зберігання пального в бензовозах / причепах не потрібна, — див. «Ліцензія на зберігання пального: думка ВС» // «Податки & бухоблік», 2022, № 42, а також «Верховний Суд: зберігання пального в бензовозі/заправнику— без ліцензії!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 98 (в останньому згадується ціла низка судових рішень на користь госпсуб’єктів).

Майте це на увазі, але усе-таки радимо бути обережними і — особливо у тих ситуаціях, коли бензовоз / причеп із пальним «надто певний» час простоює у «певній» нерухомості / комплексі. Бо судові перегони — ще та «весела» справа…

Ліцензія «без місця» і перестій пального в цистерні: законно!

Ось проанонсоване нами окреме запитання, яким лист ДПСУ від 15.05.2024 № 2731/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК відрізняється від листа від 20.05.2024: чи законне тимчасове перебування пального в пересувному акцизному складі, за умови чинної ліцензії на оптову торгівлю пальним (за відсутності місць оптової торгівлі)?

Щодо такого запитання і проблем із цим на практиці ми писали в матеріалі «Оптова торгівля пальним без місця» // «Податки & бухоблік», 2023, № 8 (ср. ). І ось нарешті у цьому листі фіскали надали позитивну відповідь:

наявність ліцензії на оптову торгівлю пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним передбачає тимчасове перебування пального у транспортному засобі, з якого здійснюється така оптова торгівля

Тож у оптових торговців пальним «без місця» з’явився додатковий аргумент «від самих фіскалів» — для захисту від них же, завзятих, у ситуаціях, коли пальне, що реалізується, вимушено «перестоює» у бензовозах та/або у причіпних ємностях. А зараз такий підхід ще й нормативно закріплено: у ч. 6 ст. 29 Закону № 3817 визначено, що оптова торгівля пальним за відсутності місць здійснюється, зокрема, у транспортному засобі, на якому переміщується та/або в якому зберігається пальне…

Тож чекаємо на свіжі (у світлі Закону № 3817), більш чіткі і ліберальні роз’яснення ДПСУ.

Висновки

  • У БЗ-консультації податківці вимагали від госпсуб’єкта, який використовує бензовоз з метою доставки та зберігання пального, отримати ліцензію на зберігання пального на місце (територію), де знаходиться бензовоз.
  • У свіжих листах податківці щодо ситуацій, коли у перевізника / оптового продавця бензовози / причепи з пальним якийсь час перестоювали в одному місці, вимагають отримання ліцензії — у разі зберігання пального у такому бензовозі / причепі «певний час у певному місці».
  • Вважаємо, що під «певним місцем» тут фіскали мають на увазі певну нерухомість / майнові комплекси, якими госпсуб’єкт володіє чи які орендує. А от «певний час» — поняття абстрактне, і цим можуть скористатись податківці…
  • На нашу думку, при таких перестоях пального ліцензія на його зберігання перевізникам / продавцям «без місця» взагалі не потрібна (аргументи — див. у статті). Судова практика теж це підтверджує. З виходом Закону № 3817 ситуація з цим має покращитись, але все одно будьте обережні.
  • Податківці, зокрема й у Законі № 3817, підтвердили, що оптова торгівля пальним за ліцензією «без місця» передбачає тимчасове перебування (зберігання) пального у транспортному засобі, з якого здійснюється така оптова торгівля.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі