Головні нормативи й роз’яснення
Спочатку перерахуємо основні документи, які у цій темі можуть стати у пригоді.
Закон № 185 (Закон України «Про управління об’єктами держвласності» від 21.09.2006 № 185-V); БКУ (Бюджетний кодекс України); ГКУ (Господарський кодекс України); ПКУ. Ще два важливі нормативи:
Порядок № 138 — Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, затверджений постановою КМУ від 23.02.2011 № 138;
Наказ № 4 — наказ Мінфіну «Про затвердження форми Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку» від 12.01.2021 № 4 (далі — Розрахунок).
Найбільш цікаві для нашої теми і корисні для платників листи ДПСУ:
— від 18.09.2023 № 23127/7/99-00-21-02-01-07 (щодо внесення у 2023 році змін до форми Розрахунку);
— від 21.10.2022 № 12714/7/99-00-04-03-02-07 (щодо нарахування пені та інших санкцій за порушення в «держдивідендних» питаннях);
— від 18.06.2021 № 14124/7/99-00-21-02-01-07 (щодо введення форми Розрахунку);
— від 09.06.2020 № 9109/7/99-00-05-05-01-07 та Інформаційний лист ДПСУ від 10.08.2020 № 15* (щодо значних змін в адмініструванні держдивідендів з 2020 року)
* tax.gov.ua/data/material/000/337/429459/Informaciyniy_list_15.pdf
Три категорії платників
Нагадуємо: є три категорії підприємств, які зобов’язані відраховувати до держбюджету держдивіденди (так ми узагальнено іменуємо частини чистого прибутку та дивіденди на державну частку).
Державні унітарні. Першу категорію складають державні унітарні підприємства та їх об’єднання (далі — ДП) (ч. 1 ст. 111 Закону № 185). Виняток складають деякі ДП (перелічені в ст. 111 Закону № 185), які звільнені від сплати держдивідендів (зокрема, державні некомерційні підприємства, ДП «Украерорух», державні наукові установи, науково-технологічні комплекси тощо).
Госптовариства. У другу входять господарські товариства з державною часткою у статутному капіталі, включаючи госптовариства, 50 % і більше акцій (часток) яких належать іншим госптовариствам з держчасткою в 100 % (ч. 5 ст. 11 Закону № 185);
Державні комунальні. Комунальні унітарні підприємства та їх об’єднання (далі — КП) (п. 35 ч. 1 ст. 64, п. 12 ч. 1 ст. 641, п. 16 ч. 1 ст. 66 БКУ).
Сплата держдивідендів
Показник | Пояснення |
Державні унітарні підприємства (ДП) | |
Розмір держдивідендів | ДП, єдиним власником яких виступає держава (ч. 4 ст. 63, ст. 73 ГКУ), платять до бюджету держдивіденди у вигляді частини чистого прибутку (доходу). У загальному випадку норматив відрахувань для ДП становить 80 % від чистого прибутку (доходу) звітного періоду (п. 1 Порядку № 138). Проте для окремих ДП щодо держдивідендів за підсумками 2023 року в тому ж п. 1 Порядку № 138 установлені інші нормативи — переважно нижчі за 80 % чистого прибутку. Тобто кожне ДП має знайти й орієнтуватися на свій норматив, установлений у Порядку № 138. У 2023 році для деяких з ДП (морських портів та установ виконання покарань) нормативи відрахувань поміняли (знизили), починаючи з ІІ півріччя 2023 року (щодо цих змін та особливостей звітування таких платників див., зокрема, в листі ДПСУ від 24.08.2023 № 20759/7/99-00-21-02-01-07). Про те, як порахувати суму чистого прибутку, з якого сплачують держдивіденди, детальніше див. «Від якого рядка фінзвітності рахують держдивіденди?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 11 і БЗ 102.09 |
Звітний період | Для ДП звітними (податковими) періодами є календарні: квартал, півріччя, три квартали, рік (ч. 3 ст. 111 Закону № 185, пп. 46.2, 49.19 ПКУ). Тобто ДП розраховують держдивіденди щоквартально! Зауважимо: навіть якщо декларацію з податку на прибуток ДП мають подавати за підсумками року («річники»), за держдивідендами вони все одно звітують щоквартально (див. БЗ 102.09). Тому ДП подають Розрахунок: — за квартальні періоди (квартал, півріччя, три квартали) — у 40-денний строк (п.п. 49.18.2 ПКУ); — за рік — у 60-денний строк (п.п. 49.18.6 ПКУ). Увага! За 2023 рік ДП повинні подати Розрахунок не пізніше за 29 лютого 2024 року! |
Строк сплати | ДП мають сплачувати держдивіденди до бюджету щоквартально — протягом 10 календарних днів, що настають за граничним строком подання Розрахунку (пп. 46.1, 46.2, 57.1 ПКУ). Причому оскільки держдивіденди хоч і є «грошовим», але не є «податковим» зобов’язанням (п.п. 14.1.39 ПКУ, лист ДПСУ від 09.06.2020 № 9109/7/99-00-05-05-01-07), то правило перенесення строку сплати з останнього абзацу п. 57.1 ПКУ на них не поширюється. Тому якщо граничний строк сплати припадає на вихідний (святковий) день, то краще сплатити держдивіденди до бюджету напередодні — в останній робочий день. Тож майте на увазі, що ДП краще сплатити держдивіденди за 2023 рік не пізніше 08.03.2024! Оскільки граничний строк сплати випадає на неділю —10.03.2024, то два останніх дні випадають |
Авансовий внесок | ДП у загальному порядку з держдивідендів повинні сплачувати дивідендний авансовий внесок з податку на прибуток (передостанній абзац п.п. 57.11.2 ПКУ). Причому його ДП сплачують: — за три перші квартали року — з усієї суми держдивідендів (а не з суми перевищення), оскільки податок на прибуток за рік поки ще не сплачений, а — із суми перевищення ДП можуть сплатити аванс тільки за підсумками останнього, IV кварталу року. Тобто — лише у першому кварталі наступного року! І — лише в тому випадку, якщо ще до виплати держдивідендів за ІV квартал була подана річна декларація з податку на прибуток і річний податок за нею сплачений (див. БЗ 102.09). У декларації з податку на прибуток ДП суму сплачених держдивідендів показують у рядку 1 і в «унітарному» рядку 1.4 додатка АВ до декларації. Детальніше про його заповнення див. «Додаток АВ — дивідендні аванси» // «Податки & бухоблік», 2024, № 7. При цьому на суму сплаченого дивідендного авансового внеску можна зменшити нарахований податок на прибуток (через ряд. 16.2 додатка ЗП) |
Господарські товариства з держчасткою (госптовариства) | |
Розмір держдивідендів | До 1 травня року, наступного за звітним, госптовариства повинні прийняти рішення про відрахування не менше 30 % чистого прибутку на виплату держдивідендів (ч. 5 ст. 11 Закону № 185). Тому: — якщо таке рішення до 1 травня прийняте — то госптовариства платять до бюджету держдивіденди на держчастку пропорційно розміру держчастки в статутному капіталі з урахуванням базового нормативу, але не менше 30 %. Базовий норматив відрахування госптовариствами дивідендів на державну частку встановлюється окремою постановою КМУ на кожний звітний рік. Рішення про базовий норматив за 2023 рік КМУ вже прийняте, чекаємо на постанову уряду (щодо 2022 року — див. примітку нижче); — якщо таке рішення до 1 травня не прийняте — то госптовариства платять до бюджету не держдивіденди на держчастку, а частину чистого прибутку, пропорційну держчастці згідно з базовим нормативом, але не менше 90 % (ст. 20 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» від 09.11.2023 № 3460-IX). Отже, у госптовариств усе залежить від того, прийнято рішення до 1 травня чи ні. Причому відмітку про таке рішення госптовариства повинні проставляти в полі 11 вступної частини Розрахунку! Зазначимо також, що з 01.01.2023 для госптовариств енергетичної галузі, в яких держава володіє контрольним пакетом акцій, передбачено зменшення чистого прибутку, з якого розраховуються дивіденди, на суму коштів, що спрямовуються на виконання інвестиційних та стратегічних планів, затверджених КМУ, та на обсяг повернення кредитів, запозичених для фінансування капітальних вкладень на будівництво (реконструкцію, модернізацію) об’єктів (абзац третій ч. 5 ст. 11 Закону № 185) |
Примітка. Базовий норматив для відрахувань за результатами 2022 року був затверджений постановою КМУ від 18.04.2023 № 358. Для більшості госптовариств він склав не менше 50 %. Щодо базового та спецнормативів відрахувань госптовариств за 2022 рік див. також у листі ДПСУ від 16.06.2023 № 13949/7/99-00-21-02-01-07. | |
Звітний період | Госптовариства розраховують держдивіденди за підсумками року. Тобто для них звітним (податковим) періодом є календарний рік (ч. 5 ст. 11 Закону № 185, п. 46.2 ПКУ). Тому госптовариства мають звітувати про держдивіденди щорічно і подавати свій річний Розрахунок у строк, спеціально встановлений для цього ПКУ (п.п. 49.18.7 і п. 49.19) — до 1 липня року, наступного за звітним. Причому Розрахунок подається госптовариствами незалежно від того, виникло у звітному періоді грошове зобов’язання щодо перерахування дивідендів на державну частку/частини чистого прибутку (доходу) чи ні (лист ДПСУ від 09.06.2020 № 9109/7/99-00-05-05-01-07). Для всіх госптовариств граничний строк подання Розрахунку за 2023 рік — 28.06.2024 |
Строк сплати | Госптовариства платять держдивіденди щорічно. При цьому на сплату держдивідендів для всіх госптовариств відведений єдиний строк (той же, що й на подання Розрахунку) — до 1 липня року, наступного за звітним (ч. 5 ст. 11 Закону № 185, ст. 20 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» від 09.11.2023 № 3460-IX, лист ДПСУ від 09.06.2020 № 9109/7/99-00-05-05-01-07). Тому граничний строк сплати і дивідендів на держчастку, і частини чистого прибутку (доходу) за підсумками 2023 року для госптовариств є таким же, як і граничний строк для подання Розрахунку, — 28.06.2024. Як ми вже зазначали, правило перенесення строку сплати з останнього абзацу п. 57.1 ПКУ на держдивіденди (які не є «податковим» зобов’язанням) формально не поширюється. Тому то краще госптовариствам сплатити держдивіденди за 2023 рік до бюджету не пізніше останнього робочого дня, який передує 1 липня 2024 року, тобто не пізніше 28.06.2024 |
Авансовий внесок | Якщо до 1 липня 2024 року річна прибуткова декларація здана, відображений у ній податок — сплачений, і якщо не виникло суми перевищення (дивідендів над об’єктом оподаткування минулого року), дивідендний авансовий внесок зі сплачуваних держдивідендів госптовариства можна не платити. Проте при цьому не оподатковувану авансовим внеском суму держдивідендів усе одно треба довідково показати в рядку 1 додатка АВ до прибуткової декларації за період виплати таких держдивідендів. Але в «унітарному» рядку 1.4 відображати її не потрібно, оскільки цей рядок відведений тільки для держдивідендів (частини прибутку) ДП |
Комунальні підприємства (КП) | |
Розмір держдивідендів | Для комунальних підприємств розмір (норматив відрахувань), порядок і строки сплати держдивідендів установлюють рішеннями органів місцевого самоврядування (п. 29 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР, лист ДПСУ від 18.06.2021 № 14124/7/99-00-21-02-01-07, БЗ 102.09). Але майте на увазі: якщо органами місцевого самоврядування для КП не встановлено нормативів і порядку сплати держдивідендів, то КП держдивіденди не сплачують! Причому в такому разі штрафні санкції за неподання Розрахунку і несплату держдивідендів до КП не застосовуються (БЗ 102.22) |
Звітний період | Розраховують/перераховують держдивіденди КП щоквартально або щорічно (у порядку, встановленому місцевою владою) або взагалі не платять (якщо місцевою владою нормативи і порядок сплати держдивідендів для КП не визначені (БЗ 102.22). КП подають Розрахунок залежно від установленого для них місцевою владою звітного періоду (квартал/рік): — за квартальні періоди (квартал, півріччя, три квартали) — у 40-денний строк (п.п. 49.18.2 ПКУ); — за рік — у 60-денний строк (п.п. 49.18.6 ПКУ) |
Строк сплати | КП платять держдивіденди щоквартально або щорічно (залежно від рішень, установлених місцевою владою) — протягом 10 календарних днів, що настають за граничним строком подання Розрахунку (п. 57.1 ПКУ, БЗ 102.09). При цьому вони теж мають пам’ятати про те, що правило перенесення строку сплати з останнього абзацу п. 57.1 ПКУ (коли граничний строк припадає на неробочий день) на держдивіденди формально не поширюється (див. вище). Тому-то краще сплачувати держдивіденди до бюджету не пізніше останнього робочого дня, який передує граничному строку (за 2023 рік — не пізніше 08.03.2024) |
Авансовий внесок | Дивідендний авансовий внесок з виплачених держдивідендів КП повинні сплачувати у загальному порядку (п.п. 57.11.2 ПКУ, лист ДПСУ від 16.08.2021 № 3023/ІПК/99-00-21-02-02-06). При цьому суму сплачених держдивідендів КП показують у рядку 1 додатка АВ прибуткової декларації за період сплати. Але в «унітарному» рядку 1.4 їх не відображають (оскільки цей рядок заповнюють тільки ДП) |
Звітність (оновлений Розрахунок)
Загальне. Форма звітності щодо держдивідендів уніфікована: усі згадані категорії платників подають Розрахунок за встановленою формою — див. її в оновленій редакції наказу № 4.
Важливо! У листі ДПСУ від 09.06.2020 № 9109/7/99-00-05-05-01-07 податківці зазначають, що Розрахунок має подаватись платниками незалежно від того, виникло у звітному періоді грошове зобов’язання щодо перерахування держдивідендів чи ні (наприклад, через збитки).
При звітуванні щодо держдивідендів у формі Розрахунку (у вступній частині):
— ДП проставляють відмітку у відповідному рядку в полі 9;
— госптовариства проставляють відмітку в полі 10 і відмітку про рішення в полі 11;
— КП проставляють в полі 9 відмітку в рядку «Інші» — якщо для них обов’язок сплати держдивідендів місцевою владою установлений. При цьому КП разом із Розрахунком мають подати доповнення та пояснення щодо прийнятих місцевими радами рішень про встановлення розміру відрахування частки прибутку, яка підлягає зарахуванню до місцевого бюджету. У такому разі у полі «Наявність доповнення» форми Розрахунку зазначається інформація щодо поданих доповнень та пояснень (лист ДПСУ від 18.06.2021 № 14124/7/99-00-21-02-01-07, БЗ 102.09).
За 2023 рік — Розрахунок за оновленою формою! Одразу зауважимо, що у 2023 році форму Розрахунку було змінено наказом Мінфіну від 04.07.2023 № 366 (див. нижче щодо внесених змін).
Розрахунок за новою формою, затвердженою цим наказом, має подаватись платниками держдивідендів вже за підсумками 2023 року у встановлені ПКУ строки (див. вище в таблиці). При цьому з 01.01.2024 платники вже можуть подавати уточнюючий Розрахунок за новою формою.
У зв’язку із цим на початку цього року було оновлено й електронну форму Розрахунку. Нагадуємо, що ідентифікатори і нової форми (їх так само два) відрізняються залежно від періоду звітування платників:
— J0108209 — розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку (період квартал);
— J0108409 — розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку (період рік).
Про новітні зміни в Розрахунку. Детально щодо змін, внесених до форми Розрахунку наказом Мінфіну від 04.07.2023 № 366, можна (окрім аналізу самого наказу) прочитати в листі ДПСУ від 18.09.2023 № 23127/7/99-00-21-02-01-07. А тут ми звернемо увагу лише на основні моменти, щоб вам легше працювалось із оновленою формою, яка вже діє.
У полях 9 та 10 вступної частини Розрахунку додано по дві нові відмітки (для подання Розрахунку у періоді, на який припадає ліквідація платника, та для подання Розрахунку у зв’язку з коригуванням або уточненням показників, пов’язаним зі зміною нормативу відрахування).
У основній частині Розрахунку:
— у новій редакції викладено рядки 02 та 03;
— було додано новий блок: «Коригування, пов’язані зі зміною нормативу відрахування» (рядки 14 — 16 форми Розрахунку). Ми вже зазначали вище (у таблиці), що деякі нормативи відрахувань змінювались з середини року. Тож цей блок — саме для таких ситуацій. Рядки 14 — 15 у ньому заповнюють відповідні ДП та КП, а рядок 16 призначено для госптовариств. Особливості заповнення цих рядків із прикладами див. у згаданому листі ДПСУ від 18.09.2023*. Платник, який здійснює такі коригування показників, обов’язково робить і згадану нову «коригувальну» відмітку — у полі 9 (ДП чи КП) або у полі 10 (госптовариства) вступної частини Розрахунку;
— додано нові блоки: «Інформація щодо використання вивільнених коштів» (ряд 22 та 22.1) та «Інформація щодо напрямів використання вивільнених коштів» — блоки заповнюються, якщо законом або постановою Кабміну передбачено цільове використання чистого прибутку (доходу) від діяльності платника або використання вивільнених коштів;
— додано блок «Інформація щодо законодавчих підстав для застосування зниженого нормативу відрахування (звільнення від сплати, зменшення бази відрахування)» — зазначається дата прийняття, номер закону або постанови КМУ, якими передбачено застосування зниженого нормативу відрахування, звільнення від сплати, зменшення бази відрахування тощо;
— блок «Виправлення помилки(ок)» (рядки 17 — 21) нової форми Розрахунку доповнено новим рядком 18, який дозволяє платникам виправляти помилки, що були допущені при коригуванні, пов’язаному зі зміною нормативу відрахування.
* Податківці акцентують, що у разі здійснення коригувань показників, пов’язаних зі зміною нормативу, після встановленого ПКУ строку подання Розрахунку коригування здійснюється шляхом уточнення показників без застосування штрафів, визначених ст. 50 ПКУ.
Аналогічні зміни внесені й до додатка ВП до рядків 17 — 20, 22 — 22.1 Розрахунку.
Ще додамо, що форма Розрахунку доповнена полем «Наявність додатків», у якому проставляється позначка «+» у разі подання додатка ВП.
Фінзвітність — додаток до Розрахунку. Розрахунок прирівнюється до податкової декларації (п. 46.1 ПКУ). Його додатком і невід’ємною частиною є фінансова звітність (п. 46.2 ПКУ). У заключній частині Розрахунку про неї проставляються відмітки.
Але якщо фінзвітність уже була подана з декларацією з податку на прибуток, то повторно з Розрахунком подавати її не треба. При цьому достатньо у заключній частині Розрахунку про подані форми фінзвітності проставити відмітки (БЗ 102.09).
Воєнні особливості (зокрема щодо спецЄП)
ЕксспецЄПешники. Для тих платників, хто відповідний період під час воєнного стану працював на спецЄП (2 %), нагадаємо, що обов’язок платити держдивіденди не залежить від системи оподаткування. Тому вони мали/мають їх сплачувати і подавати Розрахунок як у період перебування на спецЄП, так і зараз, після повернення зі спецЄП, — включаючи нарахування і за періоди застосування спецЄП.
Однак спецЄПешники звільнялись від сплати дивідендного авансового внеску із сум держдивідендів (оскільки єдиноподатники цей внесок не платять, п.п. 57.11.2 ПКУ). У той же час після повернення на загальну систему у таких платників відновився й обов’язок сплачувати дивідендний аванс.
«Воєнні» строки. Під час воєнного стану строки подання Розрахунку (який є податковою звітністю з п. 46.2 ПКУ) і строки сплати держдивідендів ніяк не продовжуються (п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Виняток — якщо платник не має можливості своєчасно виконувати податкові обов’язки (у тому числі платити держдивіденди та подавати Розрахунок). Такий платник звільняється від відповідальності за умови, що виконає ці обов’язки протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, що настає за місяцем відновлення таких можливостей (чи протягом 6 місяців після припинення воєнного стану) (п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Детальніше про те, як підтвердити таку неможливість, див. «Неможливість виконувати податкові обов’язки: нагадуємо про головне» // «Податки & бухоблік», 2022, № 98 (ср. ).
Штрафи, пеня
Щодо питань відповідальності цікавий зміст листа ДПСУ від 21.10.2022 12714/7/99-00-04-03-02-07. Там фіскали акцентують, що Розрахунок вважається податковою декларацією (п. 46.1 ПКУ), а зобов’язання зі сплати держдивідендів — грошовим зобов’язанням (п.п. 14.1.39 ПКУ). З цього випливають і відповідні санкції.
Штрафи. Отже, за «держдивідендні» порушення загрожують такі штрафи:
— за неподання (несвоєчасне подання) Розрахунку — у розмірі 340 грн (п. 120.1 ПКУ);
— за заниження держдивідендів — у розмірі 10 % донарахованої податківцями суми (п. 123.1 ПКУ);
— за несвоєчасну сплату суми держдивідендів (узгодженої в Розрахунку) — у розмірі 5 (10) % суми погашеного податкового боргу — залежно від часу прострочення сплати: до (понад) 30 днів (п. 124.1 ПКУ).
Пеня — з 01.07.2023! Щодо нарахування пені за несвоєчасну сплату держдивідендів у згаданому листі ДПСУ від 21.10.2022 зверталася увага на те, що поки діє карантинне звільнення, пеня не нараховується (останній абзац п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Але з 1 липня 2023 року карантин вже не діє і починаючи з цієї дати передбачена ст. 129 ПКУ пеня (у розмірі 120 % річних облікової ставки НБУ, діючої на кожний день прострочення), зокрема за несвоєчасну сплату держдивідендів, вже має нараховуватись.
Самовиправлення і санкції. У разі самовиправлення власних помилок, що призвели до заниження сум держдивідендів, постає питання щодо необхідності сплати самоштрафу і пені. Справа у тому, що норми пп. 69.1 та 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ звільняють (до припинення воєнного стану) від цих санкцій виправлення помилок, що призвели до заниження податкових зобов’язань. А держдивіденди формально є грошовим зобов’язанням (див. вище). Тож формально самоштраф і пеню треба сплачувати.
Але якщо підходити до цієї норми системно, то ці санкції і щодо держдивідендів не мали б застосовуватись. Із змісту листа ДПСУ від 08.09.2023 № 2920/ІПК/99-00-21-02-01-06 щодо цього питання випливає саме ліберальний висновок. Водночас у консультації з БЗ 102.09, присвяченій самовиправленню «держдивідендних» помилок, фіскали не згадують питання звільнення від санкцій. Тож при самовиправленні таких помилок минулих періодів радимо не сплачувати ці санкції або у разі виходу чіткого офіційного роз’яснення щодо цього питання, або — отримання від податківців ліберальної ІПК (у запиті радимо послатись на згаданий лист від 08.09.2023).
Висновки
- Сплату держдивідендів і звітування (подання Розрахунку) здійснюють:
— державні унітарні підприємства — щоквартально;
— госптовариства з держчасткою — щорічно;
— комунальні унітарні підприємства — щоквартально або щорічно (залежить від рішення місцевої влади) або взагалі не сплачують/не звітують (якщо рішення немає). - За 2023 рік усі підприємства мають звітувати за новою формою Розрахунку, зміненою наказом Мінфіну від 04.07.2023 № 366.
- Підприємства, які працювали на спецЄП (2 %), теж мали/мають сплачувати держдивіденди і подавати Розрахунок: як і у період перебування на спецЄП, так і зараз — включаючи нарахування за періоди застосування спецЄП.
- З 1 липня 2023 року карантин вже не діє і починаючи з цієї дати передбачена ст. 129 ПКУ пеня за несвоєчасну сплату держдивідендів вже має нараховуватись.