Теми статей
Обрати теми

Які норми витрат палива зараз застосовувати?

Казанова Марина, податковий експерт
Наприкінці минулого року Мінінфраструктури скасувало Норми витрат палива № 43. Та майже одразу, як і було обіцяно, ДП «ДержавтотрансНДІпроект» розмістило на своєму сайті Методичні рекомендації з нормування витрат палива. У зв’язку з цим у суб’єктів господарювання залишаються питання стосовно того, які норми зараз застосовувати. Чи обов’язково застосовувати Методрекомендації? Чи можна й далі користуватися Нормами № 43 або самостійно розробленими нормами? Розберемося з цими питаннями.

Як ми могли вже впевнитися, скасування Мінінфраструктури Норм № 43* зовсім не мало на меті відмовитися від нормування витрат палива (див. статтю «Норми витрат пального скасували: що далі? // «Податки & бухоблік», 2023, № 94). Скасування Норм № 43 було зумовлено тим, що вони не містили норм списання ПММ для значної кількості сучасних моделей транспортних засобів. Водночас для внесення відповідних змін до Норм № 43 Мінінфраструктури відповідних повноважень не мало. Тому Норми № 43 скасували, і вирішено було, що:

* Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.98 № 43.

— у перспективі Мінінфраструктури спільно з ДП «ДержавтотрансНДІпроект» розробить проєкт державного стандарту України у сфері нормування витрат палива на автомобільному транспорті;

— на перехідний період (до затвердження держстандарту) «ДержавтотрансНДІпроект» розмістить на своєму сайті Методрекомендації з нормування витрат палива. Власне, ці Методрекомендації та Базові норми витрат палива (доповнення до Методрекомендацій) ще наприкінці минулого року з’явилися на сайті ДП «ДержавтотрансНДІпроект» (див. статтю «З’явилися Методрекомендації для норм витрат палива» // «Податки & бухоблік», 2023, № 100).

Чи обов’язково застосовувати Методрекомендації?

З одного боку, Методрекомендації не є нормативно-правовим документом, а отже, мають виключно рекомендаційний характер. У них самих ще акуратніше, ніж у Нормах № 43, сказано, що вони призначені для науково-методичного забезпечення потреб юридичних і фізичних осіб, зокрема, у обліку, контролі за витратами, запровадженні інструментів економії ПММ тощо. Тобто це така собі науково-методологічна база.

Та й навіть стосовно скасованих Норм № 43 суди зазначали, що вони мали не обов’язковий, а рекомендаційний характер (див. постанову ВС від 03.04.2018 у справі № 817/1429/16). А отже,

платники можуть розробити свої правила нормування витрат палива

Втім прогнозовано це може призвести до суперечок з податківцями. Адже в Методрекомендаціях зазначено, що вони в тому числі призначені і для методичного забезпечення єдиного підходу під час аудитів суб’єктів щодо перевірки правильності та обґрунтованості розрахунків ними нормативних витрат палива і, відповідно, раціонального та цільового використання ресурсів. Тобто

є ризик того, що під час перевірки податківці будуть сповідувати логіку, що нормативні витрати, визначені не згідно з Методрекомендаціями, є необґрунтованими

Тим, хто до цього керувався Нормами № 43, також варто зважити на те, що Методрекомендації (і Норми витрат палива, які наведені в додатку до Методрекомендацій) розроблені на основі Норм № 43 та на їх заміну! Отже,

Методрекомендації не альтернатива Нормам № 43, а замінник цього документа

А отже, можна сказати, що після того, як з’явилися Методрекомендації, логічно орієнтуватися саме на них (а не на скасовані Норми № 43).

З іншого боку, слід розуміти, що в основу Методрекомендацій покладені все ті ж Норми № 43. Тобто, по суті, це Норми № 43 + нові базові лінійні норми для деяких моделей транспортних засобів + ще деяка неістотна модернізація.

Перелік основних відмінностей від Норм № 43 наведено у додатку 7 до Методрекомендацій. Зокрема, враховано збільшення споживання палива транспортними засобами в районах ведення бойових дій тощо.

Також варто зазначити, що Методрекомендації поширюють свою дію і на фізичних осіб, тобто й на ФОП, у той час як у Нормах № 43 мова йшла лише про підприємства, організації та установи.

До речі, основні зміни та доповнення в Методрекомендаціях виокремлено синім кольором. Тож їх можна досить швидко переглянути і зрозуміти, чи змінилося щось для вас суттєво. Могло взагалі нічого не змінитися.

Тож

головна відмінність вочевидь — це поява постійних базових лінійні норми витрат палива для 169 нових моделей та модифікацій автомобілів

Як слід розраховувати норми витрат палива відповідно до Методрекомендацій

Автори Методрекомендацій на допомогу суб’єктам господарювання навели в них:

— Узагальнені рекомендації щодо здійснення суб’єктами розрахунків нормативних витрат палива в експлуатації (додаток 1);

— Приклад розрахунків нормативних витрат палива з використанням MS-EXCEL (додаток 2).

Втім, знову-таки, сам підхід ідентичний до Норм № 43, адже, як ми сказали вище, в основу Методрекомендацій покладені саме Норми № 43.

Відповіді на популярні запитання

Підприємство, що займається вантажними перевезеннями, застосовувало норми згідно з цим наказом № 43? Чи потрібно з 02.11.2023 на підприємстві встановлювати нові норми списання ПММ? Чи можна й далі користуватися Нормами № 43?

Що в Нормах № 43, що в Методрекомендаціях ми бачимо дуже схожі положення:

Норми № 43

Методрекомендації

Конкретні значення нормативних витрат палива встановлюються підприємствами залежно від фактичних потреб (але не вище гранично допустимих значень) відповідно до певних умов експлуатації та за умови, що: … (п. 1.9)

Конкретні значення нормативних витрат палива суб’єкти встановлюють залежно від фактичних потреб (але не вище гранично допустимих значень) відповідно до певних умов експлуатації та за умови, що: … (п. 1.9)

Конкретні величини коефіцієнтів у регламентованих межах та терміни їх дії встановлюються безпосередньо керівниками підприємств і затверджуються наказом (розпорядженням) по підприємству (п.п. 3.5.8)

Конкретні величини коефіцієнтів у регламентованих межах та терміни їх дії рекомендується затверджувати наказом (розпорядженням) суб’єкта (п.п. 3.5.8)

Тож якщо у підприємств є такі розраховані показники і вони вписувалися в Норми № 43, то, швидше за все, вони вписуються і в норми, визначені Методрекомендаціями (адже в основу Методрекомендацій покладені Норми № 43). Хоча бажано це перевірити.

Якщо норми вписуються в ті, які визначені Методрекомендаціями, — то наново нічого перераховувати (встановлювати нові норми) не потрібно. Якщо у внутрішньому документі (яким затверджено розраховані норми) було посилання на Норми № 43, то можна перезатвердити внутрішній документ (або внести зміни до нього), зазначивши, що норми визначені «на підставі «Методичних рекомендацій» та «Базових норм витрат», ухвалених науково-технічною радою ДП «ДержавтотрансНДІпроект» 17.11.2023 та розміщених на вебсайті інституту на заміну «Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті», затверджених наказом Мінтрансу України від 10.02.98 № 43».

На підприємстві була самостійно затверджена норма списання пального (в Нормах № 43 не були визначені норми для конкретного транспортного засобу). З появою Методрекомендацій з’явилася норма на транспортний засіб, але вона нижча за ту, яка розрахована на підприємстві. Як бути в цьому випадку?

Враховуючи, що Методрекомендації мають рекомендаційний характер, то в принципі, ви можете й далі використовувати власні норми, які виходять за межі регламентованих Методрекомендаціями норм. Але в цьому випадку потрібно: (1) мати дійсно належне обґрунтування, чому самостійно визначені норми є вищими (які є експлуатаційні особливості тощо); (2) бути готовими до можливих претензій з боку податківців, бо вони напевно будуть вважати витрати пального понад норми, пораховані за Методрекомендаціями, негосподарськими (зі всіма наслідками, зокрема, щодо ПДВ). Судова практика в цьому питанні на боці суб’єктів господарювання.

У цьому випадку можна порадити: (1) проаналізувати, чому саме власні норми є вищими; (2) перевірити, чи враховані Методрекомендації при визначенні норм (у т. ч. чи застосовані всі можливі коригуючі коефіцієнти, які враховують дорожні, кліматичні та інші експлуатаційні фактори).

Висновки

  • Методрекомендації — це не альтернатива Нормам № 43. Вони розроблені замість Норм № 43 та на базі цього документа. Тому якщо для суб’єкта господарювання важливо відповідати регламентованим нормам, — варто орієнтуватися саме на норми з Методрекомендацій. Якщо на ваш транспортний засіб у скасованих Нормах № 43 були визначені норми, то, швидше за все, вони залишились такими і згідно з Методрекомендаціями.
  • Платники, зважаючи на те, що Методрекомендації не мають обов’язкового характеру, можуть орієнтуватися на власно визначені норми, навіть якщо вони виходять за межі регламентованих Методрекомендаціями норм. Втім податківці вочевидь матимуть до таких платників претензії.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі