Таблиця даних — призначення
Таблиця даних платника податку на додану вартість — це інформація про специфіку діяльності платника податку. Право платника ПДВ подати Таблицю даних закріплене у п. 12 Порядку № 1165*, а форма Таблиці даних наведена у додатку 5 до цього Порядку.
Таблиця даних важлива насамперед тим платникам, у яких не відповідають коди УКТ ЗЕД / ДКПП на «вході-виході» (критерій ризиковості операцій 1): тобто виробникам, переробникам, сільгоспникам, будівельникам, платникам у сфері громадського харчування і надання послуг / виконання різних робіт.
Адже якщо в ПН/РК зазначені виключно коди УКТ ЗЕД / ДКПП / умовні коди товарів / послуг, які наявні у врахованій фіскалами Таблиці, тоді ПН/РК реєструється в безумовному порядку — без моніторингу (п.п. 4 п. 3 Порядку № 1165). Навіть незважаючи на те, що операція може відповідати критерію 1 ризиковості операцій —невідповідність кодів придбання та постачання («пересорт»). Тобто такі ПН/РК не заблокують (див. статтю «Критерій 1 ризиковості операції («пересорт»)» // «Податки & бухоблік», 2024, № 65).
Відтак, призначення Таблиці даних — запобігти подальшим блокуванням аналогічних ПН/РК (з кодами з Таблиці). Тому Таблицю краще подавати наперед — заздалегідь*. Тобто ще без факту зупинення реєстрації ПН/РК — до направлення ПН/РК на реєстрацію (див. БЗ 101.18).
* У Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165, є норма, що врахована Таблиця даних може автоматично розблокувати і ПН/РК, заблоковані до врахування Таблиці. Але не всі і за певних умов.
Виняток становлять усі:
1) РК на платника ПДВ, у яких передбачається зменшення компенсації вартості хоча б одного з товарів / послуг, і
2) РК, складені на неплатника ПДВ (крім РК, загальна сума абсолютних значень коригування суми компенсації (-/+) за яким не перевищує 5 тис. грн з урахуванням інших обставин).
Від зупинення реєстрації цих РК Таблиця даних може й не захистити. Ще
Таблиця даних однозначно не працюватиме, якщо стосовно ПДВ-платника є чинне рішення про його відповідність критеріям ризиковості платника податку (тобто якщо платник отримав статус ризикового)
Фактично Таблиця даних призупинятиме свою дію, допоки платник перебуватиме в статусі ризикових.
Скасування вже врахованої Таблиці даних — законні підстави
Уже прийняту (враховану) Таблицю даних фіскали згодом можуть скасувати (п. 19 Порядку № 1165). Тобто податківці з часом можуть прийняти рішення про неврахування вже прийнятої Таблиці (навіть врахованої автоматом).
Зробити це можуть податківці як регіонального, так і центрального рівня (п. 25 Порядку № 1165). У такому разі платник отримає рішення про неврахування Таблиці (за формою додатка 7 до Порядку № 1165).
У п. 19 Порядку № 1165 зазначені суто такі дві підстави для скасування раніше врахованої Таблиці:
1) платника включено до числа ризикових за критеріями 1 — 5 додатка 1 до Порядку № 1165 — тобто коли податківці виявили ознаки фіктивності в реєстрації платника (критерії 1 — 4) або відсутність банківських рахунків (критерій 5) (див. статтю «Критерії ризиковості платника» // «Податки & бухоблік», 2024, № 59).
А от якщо статус ризиковості платника присвоєний за критерієм 8 — «наявна податкова інформація», то відмова податківців у врахуванні Таблиці даних з причини ризикового статусу платника є необґрунтованою (див. статтю «Перелік операцій для включення в ризикові платники уточнили» // «Податки & бухоблік», 2025, № 21);
2) платник зазначив недостовірні відомості у Таблиці даних. Тобто наведена в Таблиці інформація не відповідає:
— видам економічної діяльності (за КВЕД);
— кодам товарів (за УКТ ЗЕД) та/або кодам послуг (за ДКПП), що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником, а також що ввозяться на митну територію України.
Отже, тільки інформація про те, що платник вказав у Таблиці недостовірні дані, може бути підставою для скасування врахованої Таблиці даних. Інша податкова інформація (наприклад, щодо ризиковості операцій, можливих порушень платником податкового законодавства) не може використовуватися як підстава для скасування врахованої Таблиці даних.
Відтак, у п. 19 Порядку № 1165 названо тільки дві підстави для скасування вже врахованої Таблиці даних. І цей перелік вичерпний!
Скасування Таблиці через ризиковість операції — незаконне
Натомість у формі скасовуючого рішення (за формою додатка 7 до Порядку № 1165) зазначена ще ціла низка підстав для скасування вже врахованої Таблиці даних. І серед них одіозна причина — наявність у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій. Тоді у відповідних полях табличної частини рішення фіскали мають зазначити детальну інформацію, що стала підставою для неврахування Таблиці даних. А саме:
— тип операції (придбання / постачання);
— період здійснення господарської операції, визнаної як ризикова;
— код згідно з УКТ ЗЕД / ДКПП / умовний код товару за операцією, визначеною як ризикова;
— податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції;
— дату включення платника, задіяного в ризиковій операції, до переліку ризикових платників.
Однак, ще раз наголосимо, —
такої підстави для скасування Таблиці, як наявність у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій, п. 19 Порядку № 1165 не містить. А отже, і скасування Таблиці на цій підставі є незаконним!
Верховний Суд також вказує на те, що така підстава, як наявність податкової інформації, не узгоджується з приписами Порядку № 1165 (див. постанову ВС від 27.04.2023 у справі № 460/8040/20). А у постанові П’ятого апеляційного адмінсуду від 04.04.2023 у справі № 420/15855/22 взагалі прямо сказано:
«така уніфікована підстава, зазначена в додатку до Порядку № 1165, як «наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій», та яка обрана апелянтом у якості підстави для прийняття оскаржуваних у цій справі рішень, суперечить положенням пункту 19 Порядку № 1165, який не містить умовою прийняття комісіями контролюючих органів рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яку враховано, за наявності податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій».
Тому зазначення цієї підстави в формі рішення суперечить положенням п. 19 Порядку № 1165, адже про неї не згадується у цьому пункті. Тобто незважаючи на те, що підстава передбачена уніфікованою формою рішення про неврахування Таблиці даних (за формою додатка 7 до Порядку № 1165), — її застосування незаконне.
Висновки
- У п. 19 Порядку № 1165 зазначені лише дві підстави для скасування раніше врахованої Таблиці — (1) платника включено до числа ризикових за критеріями 1 — 5 і (2) платник зазначив недостовірні відомості у Таблиці даних.
- Незважаючи на те, що підстава наявність інформації про здійснення платником ризикових операцій передбачена уніфікованою формою скасовуючого рішення, вона не узгоджується з приписами Порядку № 1165 — тож її застосування незаконне.