Основні моменти
Порядок проведення перевірок стану організації та ведення військового обліку на підприємствах, в установах, організаціях регламентує Порядок № 1487*. Відповідно до цього документа перевірки з військового обліку можна поділити на:
1) внутрішні — проводяться самими підприємствами, установами, організаціями на підставі п. 72 Порядку № 1487. Порядок їх проведення підприємство, установа, організація визначає самостійно;
2) зовнішні.
Зовнішні перевірки з військового обліку на підприємствах, в установах, організаціях можуть проводити такі органи:
1) Генеральний штаб ЗСУ та оперативні командування (пп. 75, 77 Порядку № 1487);
2) обласні держадміністрації, Київська міська держадміністрація у взаємодії з обласними, Київським міським ТЦКСП відповідно (пп. 73, 78 Порядку № 1487);
3) районні держадміністрації, районні у м. Києві держадміністрації, виконавчі органи міських рад (п. 74 Порядку № 1487);
4) районні (міські) ТЦКСП (п. 79 Порядку № 1487).
Крім тогоі, для проведення перевірок з військового обліку можуть створюватися комісії (обласного або районного (міського) рівнів). До складу таких комісій можуть включатися представники обласних, районних (міських) ТЦКСП; облдержадміністрацій, районних держадміністрацій; органів (підрозділів) поліції (за згодою) тощо (п. 84 Порядку № 1487).
Зауважте, що зовнішні перевірки можуть проводитися:
1) ОМС, виконавчими органами — щороку на усіх підприємствах, в установах, організаціях, які ведуть військовий облік;
2) районними (міським) ТЦКСП:
— щороку — на підприємствах, в установах, організаціях, у яких є заброньовані працівники та військовозобов’язані, яким видані мобілізаційні розпорядження;
— один раз на 4 роки — на усіх інших підприємствах, в установах, організаціях, які ведуть військовий облік (п. 80 Порядку № 1487).
При цьому такі перевірки можуть бути як плановими (у тому числі документальними), так і позаплановими.
А ось як саме проводяться такі перевірки, розглянемо далі.
Планові перевірки
Планові перевірки з військового обліку проводяться на всіх підприємствах, в установах, організаціях, які ведуть військовий облік. Порядок проведення таких перевірок включає наступні етапи.
Етап 1. Затвердження плану перевірок. Органи місцевого самоврядування та виконавчі органи (зокрема, обласні, районні держадміністрації, виконавчі органи міських рад) щороку затверджують плани перевірок стану організації та ведення військового обліку на підприємствах, в установах, організаціях відповідними розпорядженнями (пп. 73, 74, 79 Порядку № 1487).
Щоб дізнатися, чи потрапило ваше підприємство, установа чи організація в цей план у наступному чи поточному році, достатньо знайти такий документ на сайті відповідного органу. Однак при цьому врахуйте, що план перевірок з військового обліку може:
— мати трохи іншу назву (наприклад, може називатися «про стан військового обліку»);
— бути розміщеним у будь-якому розділу сайту (назви такого розділу у кожної адміністрації відрізняються);
— бути затвердженим у різних періодах (дехто робить це у грудні, дехто — у березні).
Етап 2. Повідомлення про перевірку. Не пізніш ніж за 10 днів до початку перевірки до підприємства, установи, організації перевіряючий орган доводить питання, за якими буде проводитися перевірка (п. 82 Порядку № 1487). Причому в письмовому вигляді.
Нагадаємо, що повний перелік питань, за якими може проводитися перевірка стану організації та ведення військового обліку, наведений у додатку 31 до Порядку № 1487.
Етап 3. Проведення перевірки.
Перед початком перевірки голова комісії (його заступник) має:
1) пред’явити (п. 84 Порядку № 1487) припис на право проведення перевірки (додаток 32 до Порядку № 1487) та службові посвідчення перевіряючих;
2) довести до відома керівника підприємства, установи, організації плани роботи (п. 85 Порядку № 1487).
Що можуть перевірити? Зазвичай перевіряючих цікавить наявність наступних документів. Наведемо їх перелік у таблиці нижче.
Документи, які можуть перевірити під час перевірки з військового обліку
№ з/п | Документ |
1 | Документ, в якому зазначені функціональні обов’язки відповідального за ведення військового обліку |
2 | Наказ (розпорядження) про призначення відповідальних осіб за ведення військового обліку або про доручення обов’язків з ведення військового обліку |
Перевірте обов’язково, чи встановлена доплата такій відповідальній особі. Доплати немає — видайте окремий наказ (розпорядження). | |
3 | Правила військового обліку (додаток 2 до Порядку № 1487), лист доведення до відома військовозобов’язаних та резервістів цих Правил |
Цей документ слід роздрукувати та вивісити на видному місці в загальнодоступних приміщеннях (п. 19 Порядку № 1487). | |
4 | Наказ (розпорядження) про визначення потреби у підвищенні кваліфікації відповідальної особи |
Такий наказ (розпорядження) видається щороку до 1 жовтня. Подробиці — у статті «Підвищення кваліфікації з військового обліку: визначаємо потребу до 1 жовтня» // «Оплата праці», 2024, № 18 (ср. ). | |
5 | Наказ (розпорядження) про стан військового обліку за минулий рік та завдання на наступний |
Цей документ видають щороку до 1 лютого на підставі звітів, результатів вжитих заходів та перевірок стану військового обліку в минулому році (п. 72 Порядку № 1487). | |
6 | Списки персонального військового обліку (додаток 5 до Порядку № 1487) складені за окремими групами |
Обов’язково впевніться, щоб в списках заповнені всі графи, причому достовірними та актуальними даними. | |
7 | Справи, сформовані до списків кожної з груп, в яких зберігаються копії ВОД призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а також справи з копіями ВОД виключених з військового обліку, крім тих, які досягли граничного віку перебування в запасі, а також окремої справи з копіями ВОД осіб, звільнених з роботи, виключених з військового обліку у зв’язку з досягненням граничного віку |
8 | Відомості оперативного обліку (додаток 12 до Порядку № 1487) |
Зверніть увагу на дати у шапці форми. Вони мають відповідати поточному року. | |
9 | Підтвердження тому, що повідомлення за формами, наведені у додатку 1 та додатку 4 до Порядку № 1487, були направлені до ТЦКСП з дотримання встановлених строків |
10 | Графік внутрішнього звіряння |
Як його скласти, читайте у статті «Внутрішнє звіряння з військового обліку: порядок, строки, оформлення» // «Оплата праці», 2024, № 19. | |
11 | Журнал обліку результатів перевірки стану військового обліку (додаток 9 до Порядку № 1487) |
Такий журнал має бути зареєстрований, пронумерований та прошнурований. Крім того, зверніть увагу, що з 19.05.2024 діє оновлена форма додатка 9 до Порядку № 1487. Перевіряючих може зацікавити, чи проводилося внутрішнє (зовнішнє) звіряння з військового обліку (чи є записи про такі звіряння у журналі) та чи були виправлені недоліки, виявлені під час таких звірянь (за наявності). | |
12 | Повідомлення працівникам про необхідність відвідати ТЦКСП (для тих, у кого немає ВОД або вони застарілі) |
13 | Наказ (розпорядження) про оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів, листи ознайомлення працівників з таким наказом (розпорядженням) під підпис, підтвердження повідомлення ТЦКСП про виконання усіх розпоряджень про оповіщення |
14 | Підтвердження того, що підприємство повідомляло ТЦКСП про жінок, які мають медичну чи фармацевтичну освіту і не стоять на військовому обліку, та працівників, що порушують правила військового обліку (у довільній формі) |
15 | Блокноти з розписками та корінці розписок про приймання ВОД від працівників |
16 | Методичні та методологічні матеріали з військового обліку |
Це має бути папка з нормативно-правовими документами з питань організації та ведення військового обліку. | |
17 | Номенклатура справ, в яких зберігаються документи з питань військового обліку тощо |
Також ТЦКСП може перевірити:
— обґрунтованість та обсяги бронювання військовозобов’язаних;
— оформлення документів з питань бронювання;
— наявність звітної документації з питань бронювання військовозобов’язаних.
Етап 4. Фіксація результатів перевірки. За результатами перевірки складається акт, який в 20-денний строк з дня закінчення перевірки орган, який її проводив, надсилає на підприємство, в установу, організацію для реагування та вжиття відповідних заходів. Зауважте, подати заперечення до акта перевірки не можна. Порядок № 1487 цього не передбачає.
Результати перевірки роботодавець вносить до Журналу обліку результатів перевірок (додаток 9 до Порядку № 1487). А саме:
— у полі «Дата перевірки» — дату проведеної перевірки;
— у полі «Найменування посади, ініціали та прізвище особи, яка провела перевірку» — дані про особу, яка проводила перевірку (посада, П. І. Б.);
— у поле «Результати проведеної перевірки (звіряння), недоліки, висновки та пропозиції» — зауваження, виявлені в ході перевірки (за наявності) відповідно до акта перевірки;
— у полі «Рішення керівника» — рішення керівника щодо усунення виявлених недоліків (затверджується відповідним наказом (розпорядженням)).
Етап 5. Повідомлення про усунення недоліків. Коли недоліки, виявлені в ході перевірки, будуть виправлені:
1) відповідальна особа має поставити відмітку про це у відповідній графі Журналу обліку результатів перевірок;
2) керівник підприємства, установи, організації:
— проінформувати орган, який проводив перевірку, про вжиті заходи та усунення недоліків у 30-тиденний строк з дня отримання результатів перевірки (п. 86 Порядку № 1487) у довільній формі;
— врахувати результати вжитих заходів та перевірок стану військового обліку під час затвердження наказу про стан військового обліку за минулий рік та завдання на наступний рік (п. 72 Порядку № 1487).
Документальні перевірки
Якщо звичайну планову перевірку неможливо провести через обставини непереборної сили, то проводиться документальна перевірка (п. 83 Порядку № 1487).
Як це відбувається? Орган, що проводить перевірку, надсилає на підприємство письмовий запит щодо отримання інформації, перелік якої визначено п. 17 додатка 31 до Порядку № 1487. А підприємство, як відповідь на такий запит, готує та подає відповідні документи, зокрема:
— положення про підрозділ, функціональні обов’язки (інструкції) посадових осіб об’єкта перевірки, які визначені відповідальними за організацію та ведення військового обліку, а також організацію бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час,
— копії наказу про призначення посадових осіб, відповідальних за ведення військового обліку;
— списки призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають на персонально-первинному військовому обліку;
— списки персонального військового обліку;
— списки військовозобов’язаних та резервістів, яким видано мобілізаційні розпорядження;
— списки військовозобов’язаних, які заброньовані на період мобілізації та на воєнний час;
— відомості оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
— інші документи з питань військового обліку.
За результатами документальної перевірки складають акт, який в 30-тиденний строк з дня отримання відповідей на письмові запити надсилають підприємству, установі, організації для реагування і вжиття заходів (п. 83 Порядку № 1487).
Результати перевірки роботодавець вносить до Журналу обліку результатів перевірок (додаток 9 до Порядку № 1487) і обов’язково інформує орган, що проводив перевірку, про вжиті заходи та усунення недоліків (як саме — див. попередній розділ).
Відповідальність
Якщо в ході перевірки підприємства, установи, організації будуть виявлені порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, то на посадових осіб такого підприємства, установи, організації (керівника або особу, відповідальну за ведення військового обліку) може бути накладено адмінштраф за ст. 2101 КпАП*.
* Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 № 8073-X.
Нагадаємо, на сьогодні розмір штрафу за вчинення порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період становить від 34000 до 59900 грн. Однак застосовуються вони до всієї сукупності виявлених порушень (якщо в ході однієї перевірки виявлено декілька порушень).
Накладають адмінштрафи, передбачені ст. 2101 КпАП, — ТЦКСП (ст. 235 КпАП). Для цього:
— спочатку на посадову особу підприємства, установи організації складають протокол про адмінправопорушення;
— протокол та матеріали про адміністративне правопорушення формують у справу про адміністративне правопорушення, яку має розглянути керівник ТЦКСП (ст. 235 КпАП);
— керівник ТЦКСП виносить постанову по цій справі (ст. 283 КпАП). Зокрема, визначає в ній розмір штрафу, що накладається на порушника.
На підставі цієї постанови посадові особи підприємства, установи, організації сплачують штраф.
Висновки
- Зовнішні перевірки з військового обліку можуть проводити на підприємствах Генштаб ЗСУ, ОМС, виконавчі органи та районні (міські) ТЦКСП.
- Зовнішні перевірки бувають плановими (у тому числі документальними) та позаплановими.
- Планові перевірки проводяться відповідно до затверджених планів. Про їх початок попереджають за 10 днів та надсилають питання, які будуть перевірені.
- Документальні перевірки проводяться у разі неможливості провести звичайну планову перевірку. Тоді на запит ТЦКСП підприємство надсилає документи для перевірки.
- Результати перевірки фіксуються в Журналі обліку результатів перевірки.
- Про усунення недоліків, виявлені в ході перевірки, слід проінформувати ТЦКСП у 30-тиденний строк з дня отримання результатів перевірки.
- Позапланові перевірки проводяться в тому ж порядку, що і планові. Єдина відмінність — вони раптові.