Теми статей
Обрати теми

Чи індексувати зарплату бюджетникам у жовтні 2018 року?

Будз Володимир, експерт з оплати праці та трудових відносин
На жовтневу індексацію впливає індекс інфляції за серпень 2018 року. Він склав 100,0 %. Яка ситуація складається з індексацією зарплати в жовтні 2018 року для працівників бюджетної сфери? Розповімо у статті.

Нагадаємо, що зарплату індексують у межах ПМПО. З 1 липня 2018 року цей показник складає 1841 грн. Тобто індексації підлягає зарплата тільки в розмірі 1841 грн. Суму, що перевищує цю межу, не індексують.

Згідно з абз. 1 п. 5 Порядку № 1078 у разі підвищення тарифних ставок (окладів) значення ІСЦ в місяці підвищення береться за 1 або 100 %. Для проведення подальшої індексації обчислення ІСЦ здійснюється з місяця, що настає за місяцем підвищення грошового доходу (абз. 2 п. 5 Порядку № 1078). Право на індексацію у працівників виникне, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить установлений поріг індексації (103 %).

УВАГА!

«Базовим» місяцем для індексації зарплати буде місяць, в якому підвищили оклад (тарифну ставку) за посадою.

Збільшення зарплати працівника за рахунок установлення або підвищення інших постійних зарплатних складових (надбавок, доплат, премій тощо) без збільшення посадового окладу (тарифної ставки) не впливає на зміну «базового» місяця. Отже, цього місяця проводити порівняльні розрахунки для визначення права на індексацію не потрібно (абз. 5 п. 5 Порядку № 1078). Тобто працівникові продовжують виплачувати суми індексації, обчислені залежно від останнього підвищення посадових окладів.

ВАЖЛИВО!

У місяці підвищення посадового окладу (тарифної ставки) індексація не нараховується, якщо розмір підвищення зарплати виявиться більшим за суму можливої індексації в такому місяці.

У разі коли сума підвищення не перекриває суми можливої індексації, визначають різницю між сумою можливої індексації і сумою підвищення, так звану індексацію-різницю (абз. 3 та 4 п. 5 Порядку № 1078).

Згідно з абз. 6 п. 5 Порядку № 1078 до чергового підвищення посадових окладів (тарифних ставок) до суми індексації, яка була визначена в місяці підвищення окладів (індексація-різниця), додається сума індексації, що складається в результаті перевищення ІСЦ порога індексації, встановленого п. 11 Порядку № 1078 (поточна індексація).

Якщо працівник працює неповний робочий час, сума індексації визначається з розрахунку повного робочого часу, а виплачується пропорційно відпрацьованому часу (абз. 7 п. 4 Порядку № 1078). Цю норму застосовуйте також і для не повністю відпрацьованого місяця, наприклад, якщо місяць був відпрацьований не повністю через перебування працівника у відпустці, на лікарняному, у результаті прийняття на роботу/звільнення з роботи в середині місяця і т. д. (див. лист Мінсоцполітики від 25.02.2016 р. № 75/10/136-16).

Для працівників, прийнятих на роботу (новоприйнятих працівників), переведених до іншої установи, на іншу роботу в тій же установі, що вийшли з відпустки для догляду за дитиною до 3 років і після відпустки без збереження заробітної плати (до 6 років та інші види, передбачені законодавством про відпустки), обчислення ІСЦ для проведення індексації проводитися з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку обіймає працівник (п. 102 Порядку № 1078). Тобто підхід єдиний і для «новачків», і для «переведених» працівників: для всіх орієнтуємося на місяць останнього підвищення окладу за займаною посадою.

Також зауважимо, що сума індексації враховується в розмірі МЗП. Це підтверджують фахівці Мінсоцполітики в листі від 09.02.2018 р. № 2615/0/2-18 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 13, с. 8).

Далі розглянемо найбільш поширені категорії працівників-бюджетників щодо виникнення у них права на індексацію у жовтні 2018 року.

Працівники з оплатою праці за ЄТС

З 1 січня 2018 року підвищилися посадові оклади для усіх працівників з оплатою за ЄТС. Таке підвищення відбулося для усіх працівників з 1-го по 25-й тарифний розряд (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 1-2, с. 14).

Для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2018 року для зазначеної категорії працівників став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем). Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2018 року. Приріст ІСЦ наростаючим підсумком не перевищив поріг індексації (1,009лютий х 1,011березень х 1,008квітень х 1,000травень х 1,000червень х 0,993липень х 1,000серпень х 100 = 102,1 % < 103,0 %), тому в жовтні 2018 року право на індексацію у працівників з оплатою праці за ЄТС не настало.

УВАГА!

У жовтні 2018 року для працівників з оплатою за ЄТС право на поточну індексацію не настало.

Разом з тим, крім поточної індексації, у деяких працівників могла утворитися індексація-різниця. Так, у місяці підвищення окладів потрібно було порівняти суму підвищення посадових окладів і можливу суму січневої індексації. Зверніть увагу: для кожного працівника розраховують свою суму зарплатного підвищення з урахуванням усіх постійних складових зарплати.

Для працівників з 3-го по 25-й тарифний розряд сума підвищення окладу перевищила суму можливої січневої індексації. Тобто у них індексація «обнулилася» і в січні — жовтні 2018 року їх зарплату не індексують.

А ось для працівників 1-го і 2-го тарифних розрядів, яким установлений тільки оклад та немає жодних інших постійних виплат, сума підвищення окладів не перекрила суму можливої індексації, тому із січня 2018 року і до чергового підвищення окладів вони матимуть право на індексацію-різницю, що становить для:

• 1-го тарифного розряду:

17,72 грн. (179,72можлива індексація - 162підвищення окладу);

• 2-го тарифного розряду:

2,72 грн. (179,72можлива індексація - 177підвищення окладу).

Держслужбовці & працівники з функціями з обслуговування держорганів

З 01.01.2018 р. згідно з постановою № 24 підвищилися розміри окладів для державних службовців і працівників з функціями з обслуговування (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 6, с. 9).

Для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2018 року став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем). Розрахунок приросту ІПЦ для визначення суми поточної індексації наростаючим підсумком для них розпочинається з лютого 2018 року.

Приріст ІСЦ за серпень 2018 року, який впливає на жовтневу індексацію, не перевищив поріг індексації (1,009лютий х 1,011березень х 1,008квітень х 1,000травень х 1,000червень х 0,993липень х 1,000серпень х 100 = 102,1 % < 103,0 %). Тобто в жовтні 2018 року право на індексацію зарплати у таких працівників ще не настало.

ВАЖЛИВО!

У жовтні 2018 року заробітну плату держслужбовців і працівників з функціями з обслуговування не індексують.

Посадові особи і службовці ОМС

У травні 2018 року відбулося підвищення посадових окладів для працівників ОМС (як посадових осіб, так і службовців) згідно з постановою № 363 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 20, с. 3).

Оскільки посадові оклади для посадових осіб і службовців ОМС були підвищені в травні 2018 року, то цей місяць став місяцем підвищення посадових окладів, тобто «базовим», і тому з червня 2018 року розпочався відлік приросту ІСЦ.

Приріст ІСЦ наростаючим підсумком не перевищив поріг індексації (1,000червень х 0,993липень х 1,000серпень х 100 = 99,3 % < 103 %), а отже, у жовтні 2018 року право на індексацію у таких працівників не настало.

Увага!

У жовтні 2018 року для посадових осіб та службовців ОМС право на індексацію не настало.

Робітники, які обслуговують органи держвлади та ОМС

З 1 січня 2018 року були підвищені посадові оклади «обслуговуючим» робітникам (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 1-2, с. 21). Тобто січень 2018 року (місяць збільшення окладу) для таких працівників став «базовим» місяцем.

При цьому сума підвищення посадових окладів перекрила суму можливої індексації. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2018 року.

Важливо!

У жовтні 2018 року право на індексацію зарплати робітників, які обслуговують держоргани та ОМС, ще не настало.

Штрафи за порушення «індексаційних» правил

У цьому випадку все залежить від того, яке саме порушення допустив роботодавець при проведенні індексації зарплати.

Ненарухування індексації. Таке порушення фахівці Держпраці (див. лист від 07.05.2018 р. № 3570/4.1/4.1-ДП-18) кваліфікують як недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці.

За нього роботодавцеві загрожує штраф у розмірі 10 МЗП (на сьогодні — 37230 грн.) за кожного працівника, щодо якого воно вчинене (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП), а його посадовим особам — адмінштраф у загальному випадку в розмірі від 510 до 1700 грн. (ст. 41 КпАП).

Штрафи за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці накладаються завжди незалежно від виконання роботодавцем припису інспектора праці за результатами інспектування (п. 29 Порядку № 295).

Заниження суми індексації. Якщо роботодавець при розрахунку суми індексації припустився помилки, внаслідок чого працівникові була нарахована індексація в меншій сумі, то таке порушення слід кваліфікувати як порушення інших вимог трудового законодавства.

У випадку коли таке порушення виявлено в ході інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), то заходи з притягнення до відповідальності застосовуються у разі невиконання винесеного припису про усунення виявлених порушень.

При цьому якщо припис буде виконаний у встановлений у ньому строк (роботодавець у строк, зазначений у приписі, донарахує і виплатить працівникам недоотриману суму індексації заробітної плати), то фінансові санкції (штраф у розмірі 1 МЗП за порушення інших вимог трудового законодавства, передбачений абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП) до нього застосовуватися не повинні. Це прямо зазначено в п. 28 Порядку № 295.

Що стосується адмінвідповідальності за ст. 41 КпАП (штраф на посадових осіб установ у загальному випадку в розмірі від 510 до 1700 грн.), то протокол про адміністративне правопорушення у разі його виявлення буде обов’язково складений інспектором праці і переданий до суду (див. лист Держпраці від 11.01.2018 р. № 183/3/4.3-3В-18). І далі вже суд прийматиме рішення, накладати штраф на винну посадову особу установи чи ні.

А ось якщо винесений припис на усунення порушення роботодавець проігнорує (індексацію не донарахує), то до фінансових санкцій за ст. 265 КЗпП та адмінштрафу за ст. 41 КпАП його посадові особи отримають ще й адмінштраф за ст. 1886 КпАП (від 850 до 1700 грн.) за невиконання законних вимог інспектора праці.

Нормативні документи та скорочення

КЗпПКодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

КпАПКодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8074-X.

Закон про оплату праціЗакон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Порядок № 1078Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.

Порядок № 295Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 26.04.2017 р. № 295.

Постанова № 363постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» від 10.05.2018 р. № 363.

Постанова № 24постанова КМУ «Про упорядкування структури заробітної плати працівників державних органів, судів, органів та установ системи правосуддя у 2018 році» від 25.01.2018 р. № 24.

МЗП — мінімальна заробітна плата.

ПМПО — прожитковий мінімум, встановлений для працездатної особи.

ЄТС — Єдина тарифна сітка.

ІСЦ — індекс споживчих цін.

ОМС — органи місцевого самоврядування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі