Теми статей
Обрати теми

Зберігаємо тепло: утеплюємо фасад і ставимо лічильники

Жиленко Катерина, податковий експерт, e.zhylenko@id.factor.ua
Холоди нестримно наближаються, тому час замислитися над тим, як зберегти тепло у будинках. Особливо гостро стоїть проблема в розрізі економії коштів на опалення приміщень. Популярним нині стало утеплення фасадів будівель. При цьому економії можна досягти, якщо одночасно встановити лічильники тепла. Сьогодні ми розповімо про те, як правильно оформляти та обліковувати ці заходи.

Утеплюємо фасад: юридичний бік

На сьогодні немає загальнодержавного нормативно-правового акта, який би регулював питання утеплення фасадів. У кожному місті/регіоні діють свої правила та вимоги. Наприклад, у Києві — це Порядок № 220 і Правила № 1051, у Харкові — Правила № 504. При цьому список дозвільних документів може збільшуватися залежно від інстанцій, які контролюватимуть цей процес. Насамперед, це питання необхідно погоджувати з балансоутримувачем (наприклад, ЖЕКом або ОСББ).

Крім цього, згідно з абз. 3 ч. 1 ст. 28 Закону про архітектуру власники та користувачі об’єктів архітектури зобов’язані отримувати документ дозвільного характеру, який надає право на виконання робіт, пов’язаних з реконструкцією, реставрацією або капітальним ремонтом об’єкта архітектури.

В окремих випадках, якщо будинок є об’єктом культурної спадщини, необхідно отримати дозвіл відповідного органу охорони культурної спадщини.

Оскільки роботи з утеплення будівлі потребують особливих знань і навичок (іноді, не лише будівельних, а й альпіністських), то виконуватиме такі роботи, найімовірніше, підрядна організація. Оформити відносини з виконавцем робіт слід договором підряду. При цьому у підрядника потрібно перевірити наявність ліцензії на діяльність у сфері створення об’єктів архітектури (вона є обов’язковою тільки для робіт з об’єктами IV і V категорії складності). Також якщо підрядники виконують верхолазні та скелелазні роботи на висоті 5 метрів і більше над поверхнею ґрунту, роботи з перекриття або робочого настилу і роботи за допомогою підйомних і підвісних люльок, механічних підйомників і будівельних підйомників, то потрібен дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки (п. 18 додатка 2 до Порядку № 1107).

Утеплюємо фасад: обліковий бік

Податок на прибуток. Не секрет, що з 01.01.15 р. податок на прибуток розраховують на підставі бухгалтерського фінрезультату. При цьому високодохідники обов’язково (малодохідники за бажанням) коригують його на податкові різниці ( п.п. 134.1.1 ПКУ).

При цьому ПКУ вже не встановлює якихось особливих правил і про хитромудрий 10-відсотковий «ремонтний» ліміт нарешті можна забути.

Бухоблік. У свою чергу, бухгалтерський облік витрат на ремонти/поліпшення ОЗ регулює П(С)БО 7 «Основні засоби». І він залежить від того, на що спрямовані ремонтні заходи: на підтримку об’єкта в робочому стані чи поліпшення (тобто збільшення майбутніх економічних вигод від використання об’єкта).

У разі утеплення фасаду будівлі, безумовно, ідеться про її поліпшення, адже економія коштів на оплату теплопостачання є явною економічною вигодою. Це означає, що в бухобліку витрати капіталізуються — відносяться на збільшення вартості будівлі.

Як ми вже зазначали, найімовірніше, виконуватимуть такі роботи підрядники. Тому виконання робіт господарським способом (своїми силами) залишимо «поза кадром».

Приклад 1. Підрядна організація провела утеплення фасаду адміністративної будівлі. Вартість робіт становила 300 тис. грн., у тому числі ПДВ —50 тис. грн.

Таблиця 1. Бухоблік утеплення фасаду

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1. Відображено витрати на поліпшення об’єкта ОЗ

151

631 (685)

250000

2. Відображено суму ПДВ

641

631 (685)

50000

3. Перераховано оплату підрядникам за виконані роботи

631 (685)

311

300000

4. Збільшено первісну вартість будівлі

103

151

250000

 

Документи. Якщо ремонт (поліпшення) виконується підрядним способом, такі витрати формують на підставі актів виконаних робіт, актів приймання-передачі ТМЦ (якщо під час ремонту використовуються власні запчастини, матеріали тощо). Але головний документ — акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об’єктів типової форми № ОЗ-2 (п. 28 Методрекомендацій № 561). Акт складають у двох примірниках, і другий примірник передають підприємству, яке виконало поліпшення або ремонт (наказ Мінстату України від 29.12.95 р. № 352).

При цьому відомості про ремонти/поліпшення вносять до інвентарних карток обліку ОЗ типової форми № ОЗ-6. Крім того, у разі поліпшень ОЗ до техпаспортів, інвентарних карток та інших регістрів аналітичного обліку заносять дані про змінені техніко-економічні характеристики об’єктів (п. 33 Методрекомендацій № 561).

Приклади документів ви можете знайти у «БТ», 2015, № 17, с. 11.

Податкова амортизація. Ті, хто «потрапив» на податкові різниці, повинні мати на увазі таке: поліпшення ОЗ, що капіталізуються, позначаться на податковій вартості покращуваного об’єкта ОЗ (тобто її збільшать так само, як і бухоблікову). Тож податкову амортизацію після поліпшень обчислюють уже виходячи з вартості ОЗ, що «зросла» (збільшилася на суму поліпшень). При цьому фінрезультат збільшується на суму бухгалтерської амортизації та зменшується на суму податкової амортизації ( абз. 1 п. 138.1 і абз. 1 п. 138.2 ПКУ). Це стосується і поліпшення орендованих ОЗ (лист ДФСУ від 16.07.15 р. № 14862/6/99-99-19-02-02-15 // «БТ», 2015, № 34 — 35, с. 4).

Орендарям! ДФСУ в листі від 04.08.15 р. № 16335/6/99-99-19-02-02-15 («БТ», 2015, № 38, с. 7) зазначає, що вартість поліпшення ОЗ для цілей розрахунку податкової амортизації формує новий об’єкт групи 9 «Інші основні засоби» з мінімально допустимим строком експлуатації 12 років ( п.п. 138.3.3 ПКУ).

Ми пропонуємо включати «ремонтний» об’єкт ОЗ до тієї групи, до якої належить сам покращуваний об’єкт ОЗ, і встановлювати мінімальний допустимий строк експлуатації, що відповідає його групі.

Лічильники тепла: юридичний бік

При установці лічильників тепла також знадобляться документи. Почати потрібно з отримання технічних умов, для чого слід подати заяву на підприємство теплових мереж, з яким укладено договір на надання послуг (п. 8 Правил № 1198 і п.п. 7.2.9 Правил № 71). До заяви слід додати документи, перелік яких можна знайти в п. 2.1 Правил № 334.

На підставі отриманих техумов необхідно розробити проект встановлення лічильників. Вибрати потрібно сертифіковану організацію, краще за все ту, яка виконає усі роботи «під ключ»: розробить і погодить проект, вмонтує лічильники і введе їх в експлуатацію.

Зауважимо, що погоджувати проект потрібно з теплопостачальником і регіональним метрологічним центром (пп. 7.2.9 і 7.2.31 Правил № 71). А вводити лічильники в експлуатацію — «з благословення» підприємства-теплопостачальника у присутності представників метрологічного центру і споживача/балансоутримувача (п.п. 7.2.31 Правил № 71, п. 7 ч. 3 ст. 20 Закону № 1875). При цьому споживач повинен підготувати документи: схему теплового пункту, проект на вузол обліку (лічильник), паспорт на лічильник, документи про його повірку (п.п. 7.2.31 Правил № 71).

Фінал п’єси — акт приймання лічильників в експлуатацію (п. 19 Правил № 1198). Саме з моменту його підписання оплачувати послуги централізованого опалення потрібно буде за лічильником (п.п. 7.2.31 Правил № 71).

Лічильники тепла: обліковий бік

Одвічне запитання: окремий об’єкт обліку чи витрати на поліпшення приміщення («плюс» до вартості будівлі)? На нашу думку, лічильники тепла слід розглядати як окремий об’єкт обліку.

А ось буде це об’єкт ОЗ чи МНМА, залежить від вартості лічильника. Нагадаємо, що з 01.09.15 р. вартісний критерій, що виокремлює ОЗ від МНМА, зріс з 2500 до 6000 грн. (як «настроїти» облік під новий критерій, читайте у «БТ», 2015, № 34 — 35, с. 11). Тому саме на цю суму потрібно орієнтуватися, визначаючи «місце проживання» теплового лічильника. До того ж лічильники можуть легко потрапити як до категорії МНМА, так і до категорії ОЗ, оскільки діапазон цін доволі широкий і вартість деяких з них перевищує 6-тисячний критерій.

Приклад 2. Підприємство придбало два лічильники тепла загальною вартістю 11820 грн., у тому числі ПДВ — 1970 грн. При цьому «чиста» (без ПДВ) вартість одного лічильника дорівнює 6750 грн., (понад 6000 грн. — він уключається до ОЗ), а іншого — 3100 грн. (уключається до МНМА). Послуги підрядної організації з установки лічильників коштували 756 грн., у тому числі ПДВ — 156 грн.

Таблиця 2. Бухоблік встановлення лічильників тепла

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1. Перераховано передоплату постачальнику за лічильники тепла

371 (377)

311

11820,00

2. Нараховано ПК з ПДВ згідно з ПН

641

644

1970,00

3. Оприбутковано лічильник, віднесений до ОЗ

152

631 (685)

6750,00

4. Відображено ПК з ПДВ

644

631 (685)

1350,00

5. Оприбутковано лічильник як МНМА

153

631 (685)

3100,00

6. Відображено ПК з ПДВ

644

631 (685)

620,00

7. Проведено залік заборгованостей

631 (685)

371 (377)

11820,00

8. Встановлено лічильники, згідно з актом виконаних робіт вартість робіт становила 630 грн. (без урахування ПДВ):

• вартість робіт з установки ОЗ

152

631 (685)

315,00(1)

• вартість робіт з установки МНМА

153

631 (685)

315,00(1)

9. Відображено ПК з ПДВ з установки лічильників

641

631 (685)

126,00

10. Оплачено роботи з установки лічильників

631 (685)

311

756,00

11. Лічильники введено в експлуатацію:

• як ОЗ

106

152

7065,00

• як МНМА

112

153

3415,00

12. Нараховано амортизацію лічильника — ОЗ

91 (92, 93)

131

117,75(2)

13. Нараховано амортизацію лічильника — МНМА

91 (92, 93)

132

1707,50(3)

(1) Вартість встановлення «розкидали» між лічильниками порівну — по 315 грн. (630 : 2).

(2) Прямолінійним методом за умови строку експлуатації 5 років (7065,00 грн. : 5 років : 12 міс. = 117,75 грн.).

(3) Підприємство застосовує метод «50/50 %» (3415 грн. х 50 % = 1707,50 грн.).

 

Документи та скорочення статті

Закон про архітектуру — Закон України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.99 р. № 687-XIV.

Закон № 1875 — Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.04 р. № 1875-IV.

Методрекомендації № 561 — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561.

Порядок № 220 — Порядок утримання, ремонту, реконструкції, реставрації фасадів будівель і споруд на території міста Києва, затверджений рішенням Київської міської ради від 27.11.03 р. № 220/1094.

Правила № 1051 — Правила благоустрою міста Києва, затверджені рішенням Київської міської ради від 25.12.08 р. № 1051/1051.

Правила № 504 — Правила благоустрою території міста Харкова, затверджені рішенням Харківської міської ради від 16.11.11 р. № 504/11.

Порядок № 1107 — Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затверджений постановою КМУ від 26.10.11 р. № 1107.

Правила № 630 — Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної і гарячої води та водовідведення, затверджені постановою КМУ від 21.07.15 р. № 630.

Правила № 1198 — Правила користування тепловою енергією, затверджені постановою КМУ від 03.10.07 р. № 1198.

Правила № 71 — Правила експлуатації теплових установок і мереж, затверджені наказом Мінпаливенерго України від 14.02.07 р. № 71.

Правила № 334 — Правила надання та погодження технічних умов на підключення до теплових мереж, затверджені наказом Мінжитлокомунгоспу України від 21.10.09 р. № 334.

ОЗ — основні засоби.

МНМА — малоцінні необоротні матеріальні активи.

ПН — податкова накладна.

ПК — податковий кредит.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі