Теми статей
Обрати теми

Якщо поставили ПК за «помилковою» ПН

Солошенко Людмила, податковий експерт
Для покупця податкова накладна (ПН) — важливий документ. Оскільки вона підтверджує право на податковий кредит (ПК), до неї і увага особлива: щоб усе було без помилок. Проте як бути, якщо покупець спокійно за зареєстрованою ПН відобразив ПК, а продавець з часом знайшов у ПН помилку? Саме таке запитання виникло у нашого читача. Давайте цей випадок розглянемо детальніше.

Спершу деталі ситуації. Продавець за першою подією (у липні) склав і зареєстрував ПН. Покупець на підставі такої ПН липнем відобразив ПК. Проте пізніше (у листопаді) продавець виявив ПН-помилку в коді УКТ ЗЕД, яку вирішив виправити. Для цього на початку листопада склав і зареєстрував до «помилкової» ПН «нульовий» РК, за допомогою якого неправильний код змінив на правильний. Тобто записи в РК вніс двома рядками: зняв неправильний код УКТ ЗЕД рядком з «-» і додав правильний код рядком з «+». Тому покупцеві стало відомо про «помилковість» ПН тільки в листопаді, коли сплив «нульовий» РК. Тут і виникло запитання: що робити покупцеві у такій ситуації?

Відразу підкреслимо: розглядаємо випадок, коли в ПН припустилися помилки. А ось про «непомилкові» ситуації розповімо пізніше.

ПК — тільки за виправленою ПН

Заковика в тому, що покупець за «помилковою» ПН не має права на ПК. Таке право виникає тільки після (!) виправлення ПН. Ну а оскільки в цьому випадку ПН виправляється за допомогою РК, то право на ПК у покупця з’являється за датою складання РК (при своєчасній реєстрації) або за датою реєстрації РК (якщо він зареєстрований несвоєчасно). Адже саме тоді ПН буде виправлена!

Ось і виходить, що насправді право на ПК у покупця виникло тільки в листопаді, після того, як продавець виправив ПН*. Проте покупцеві в липні не було відомо, що ПН помилкова. Тому на підставі такої ПН він липнем відобразив ПК. У результаті покупець завищив суму липневого ПК, і за липень виникла недоплата.

* Хоча зазначимо, що показати ПК за такою виправленою ПН покупцеві дозволяється і пізніше в поточних деклараціях (за грудень, січень і т. д.) або через УР, якщо з дати складання ПН пройде 365 днів (БЗ 101.13, детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 46, с. 3, № 34, с. 12). Тоді як продавець у будь-якому випадку повинен задекларувати ПЗ за першою подією (тобто липнем).

Усуваємо недоплату

Подаємо УР. Оскільки за липень виникла недоплата, то покупцеві треба виправити ситуацію: подати УР до декларації за липень.

З УР також слід подати «уточнюючий» додаток Д5, в якому показати одним рядком зменшення ПК (з «-»).

І декілька слів щодо пені. Врахуйте, що окремого рядка в УР для неї не передбачено. Тому в тих випадках, коли «світить» пеня, її доведеться розрахувати самостійно (не відображаючи в УР). Інакше це зроблять податківці (БЗ 138.02, детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 49, с. 5). Проте відразу заспокоїмо: в нашому випадку пеню нараховувати не потрібно, оскільки з виправленням помилки уклалися в 90-денний термін (п.п. 129.1.3 ПКУ). Детальніше про виправлення ПДВ-помилок див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 46.

Куди за УР платити недоїмку і штраф. За правилами при самовиправленнях донарахування за УР треба сплатити до подання УР (п.п. «б» п. 50.1 ПКУ). Звичайно, якщо УР при цьому «збільшуючий».

Ну а яким чином (куди) вносити УР-платежі, нарешті роз’яснив Порядок № 569*, «освіжений» цього літа (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 63, с. 5).

* Порядок електронного адміністрування ПДВ, затверджений постановою КМУ від 16.10.2014 р. № 569.

Візьміть на замітку, що УР-платежі сплачують по-різному (!):

(1) суму недоплати — на ПДВ-спецрахунок, а

(2) штраф з пенею — до бюджету (див. рисунок).

img 1

Тому для сплати недоплати (податку, донарахованого в гр. 6 ряд. 18 УР) доведеться закинути суму коштів на електронний ПДВ-спецрахунок, якщо там бракує коштів.

Проте пам’ятайте, що виняток (!) становлять помилки «доспецрахункової» ери. Так, при виправленні помилок в «старих» доспецрахункових періодах (до 01.07.2015 р. — коли ПДВ сплачували ще без спецрахунків) усі платежі за УР (недоплату, штраф, пеню) перераховують також «по-старому» — прямо до бюджету. Тобто недоплату на ПДВ-спецрахунок не заганяють (п. 87.1 ПКУ).

Що з лімітом

Щодо ліміту реєстрації (показника ∑Накл з п. 2001.3 ПКУ) зазначимо таке.

Зареєстрована продавцем ПН зайшла в ліміт покупцеві ще в липні (збільшила ліміт через показник ∑НаклОтр). Вона там так і залишається. Ну а складений у листопаді «нульовий» РК ніяк не вплине на ліміт (ні у покупця, ні у продавця).

А ось коли виправлятимемося через УР, закинемо гроші на електронний ПДВ-спецрахунок. І це не пройде безслідно для ліміту! Адже грошове поповнення відразу ж збільшить покупцеві ліміт через показник ∑ПопРах.

До речі, листопадова УР-доплата також врахується при найближчому щоквартальному (станом на 01.01.2018 р.) оновленні показника ∑Овердрафт. Оскільки цей показник перераховують з урахуванням даних не лише декларацій, але й УР (звичайно, за умови, що «самодонараховані» ПЗ за УР погашені). Детальніше про формулу ліміту див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 55, с. 24.

І не хвилюйтеся,

в результаті виправлень ПК фактично «перенесли» з липня на листопад

Тобто ПК «зняли» з липня через УР, але оскільки в листопаді виникло право на ПК, його відразу ж відобразимо в декларації за листопад (чим зменшимо листопадові ПЗ)**. А через це податку за листопад сплатимо менше. Тобто при сплаті податку за листопад на меншу суму (!) поповнимо ПДВ-спецрахунок (показник ∑ПопРах).

** У даному випадку виходимо з того, що покупець не відкладаючи відобразив ПК за виправленою ПН — відразу, як у нього таке право з’явилося, тобто у декларації за листопад.

Тож ПК за виправленою ПН не пропаде, а «переміститься» з липня на листопад (тобто повернеться покупцеві). Отже, його все одно задекларуємо.

Чи можна «притиснути» продавця?

У цій ситуації, звичайно, зрозуміла образа покупця, що «влетів» через огріхи продавця на УР і 3 %-«самоштраф». Втім, як ми з’ясували вище, доплата ПЗ за УР у покупця в подальшому компенсуватиметься зменшенням податку (через відображення ПК в листопаді). Тому реальним «збитком» для покупця залишається 3 %-«самоштраф». Чи можна його якимсь чином «зняти» з продавця?

Звичайно, ідеальний випадок, коли відповідальність за ПН-помилки передбачили в договорі. Тільки ось, думаємо, навряд чи легко вийде знайти постачальників, що горять бажанням підписати подібний договір. Тим паче, що виправлення помилки — не кримінал, а обов’язок (!) продавців. До того ж, закріплений (!) на рівні закону — в ст. 192 ПКУ. Тобто, самовиправляючись, продавці діють у межах правового поля. Звідси свої складнощі з доказом провини продавця, а також встановленням причинно-наслідкового зв’язку між діями продавця і збитком покупця, щоб пред’явити продавцеві до відшкодування збиток (ст. 1166 ЦКУ). Тому, скажемо прямо, шансів мало.

Хіба що продавець дуже цінує покупця, і він вирішить піти йому назустріч, погодившись, скажімо, відшкодувати збиток за виставленою претензією. І то є ризик, що згодом продавець цілком може дати «задній хід». Враховуючи проблеми з доказом провини і причинно-наслідкового зв’язку, шанси повернути відшкодований на підставі претензії збиток досить великі.

Ну і про всяк випадок наостанок декілька цікавих ситуацій.

Коли зміна УКТ ЗЕД — не помилка

Зміна УКТ ЗЕД при імпорті. Уявимо, що покупець перерахував продавцеві передоплату за імпортний товар, який ще не ввезений, не розмитнений і митна декларація (ТД) на який не оформлена. Тому в ПН (складеній за першою подією — авансом) продавець навів орієнтовний код УКТ ЗЕД. Якщо при розмитненні товару присвоєний у МД інший код УКТ ЗЕД, то продавцеві треба провести коригування коду за допомогою РК. Такий РК складають на дату митного оформлення. Він буде «нульовим» (тобто невпливаючим), оскільки в ньому мінусують товар з неправильним кодом, одночасно додаючи товар з кодом правильним (БЗ 101.15). Причому

таку ситуацію податківці вважають не помилкою, а зміною номенклатури

А це означає, що у покупця право на ПК зберігається за виписаною за першою подією ПН і до дати складання РК «не переміщається»! Тож відмовити покупцеві в праві на ПК за ПН контролери не повинні.

Тоді для покупця усе складається просто. Адже раз помилки не було (була зміна номенклатури — не помилка) і ПК відображено за першою подією (на підставі ПН) у своєму періоді, то покупець нічого не виправляє. Тому у такому разі уточнюватися за минулі періоди потреби немає. А «нульовий» РК (за яким обсяги і сума ПДВ не змінюються) ні продавцеві, ні покупцеві в декларації та додатку Д1 показувати не слід (БЗ 101.23).

Зміна УКТ ЗЕД після передоплати. Схожа картина може бути й у разі, коли код УКТ ЗЕД змінюємо після передоплати. Тобто коли ПН була складена за першою подією (авансом), товар ще не поставлявся, а потім змінюємо код УКТ ЗЕД.

Тоді можна говорити про зміну номенклатури (а не про помилку). Тобто нічого виправляти не треба — ПК у покупця зберігається за «передоплатною» ПН. При цьому не забудьте зміну номенклатури підкріпити документально (додатковою угодою, листом тощо).

висновки

  • Покупець не може за «помилковою» ПН відображати ПК. Таке право виникає тільки після того, як продавець виправить ПН.
  • При виправленні помилок через УР (у періодах з 01.07.2015 р.) суму недоплати сплачують на ПДВ-спецрахунок, а 3 % штраф з пенею (якщо остання розраховується) — до бюджету.
  • Сплата недоплати за УР на ПДВ-спецрахунок збільшує ліміт (через ∑ПопРах).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі