Теми статей
Обрати теми

«Паливний» (і «спиртовий») акциз: перезавантаження

Павленко Олексій, податковий експерт
«Час летить стрілою», і 1 липня, з якого розпочнеться серйозне «паливно-акцизне» перезавантаження, наближається невідворотно. І хоча на сьогодні в цій акцизній сфері ще багато білих плям і не виданих (не змінених) нормативів, не буде зайвим обговорити прийдешні зміни на базі того, що вже відоме.

Зауважимо, що першолипневі нововведення зачіпають не лише операції з пальним, а й зі спиртом етиловим (далі — спирт). Тобто електронному адмініструванню, аналогічному операціям з пальним, тепер піддадуть й операції зі спиртом. І тепер електронна система фіскалів «роздується» та іменуватиметься як Система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового. Але ми для простоти продовжимо називати її СЕАРП.

Істотно змінюються підходи і принципи адміністрування операцій з пальним. Зміни зачеплять у тому числі механізми обліку таких операцій і виписки/реєстрації акцизних накладних (АН) в Єдиному реєстрі акцизних накладних (ЄРАН).

Нове в термінології

Одним із головних липневих нововведень «паливно-спиртового» акцизу є зміщення акцентів обліку та контролю у бік місць зберігання пального і спирту. У зв’язку з цим у ПКУ провели у тому числі термінологічні зміни. Тепер одну з провідних ролей відіграють оновлений термін «акцизний склад» і новий термін «акцизний склад пересувний».

«Акцизний склад». У п.п. 14.1.6. ПКУ поняття «акцизний склад» розширили, включивши до нього ще й приміщення або територію, де здійснюється діяльність з реалізації пального (реалізації спирту). Зауважимо, що термін «реалізація пального» (спирту) охоплює далеко не одну купівлю-продаж, а масу інших операцій, плюс він став ще ширший, ніж раніше (див. нижче).

Окремо для «паливних» складів тепер обумовлено, що не є (!) акцизним складом приміщення або територія, на кожній (!) з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 м3, а суб’єкт господарювання (крім платника ЄП групи 4) — власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 м3 (тобто 1 млн л)*, та використовує пальне винятково для потреб власного споживання або промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання (!) пального іншим особам.

* Без урахування обсягу пального, заправленого на АЗС (чи подібн.)!

Детальний аналіз цієї норми — у нашій наступній публікації.

Для платника ЄП групи 4, щоб не вважатися акцизним складом, обсяг ємностей, що знаходяться в приміщенні/на території, ролі не відіграє, але отримувані за календарний рік обсяги пального не повинні перевищувати 10000 м3 (10 млн л), і з урахуванням аналогічних застережень про використання пального лише на власні потреби і не реалізацію його іншим особамне зберігання для них).

Останнє побічно вказує на те, що при заправці єдинниками групи 4 своїм пальним чужої техніки після 1 липня можуть залишитися ті ж проблеми, що й раніше**. Тобто навіть при дотриманні межі (10 млн л) потрібно буде реєструватися платником «паливного» акцизу. Надія — лише на ліберальні роз’яснення...

** Про такі проблеми читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 37, с. 3, № 77, с. 19, № 91, с. 22 і 2018, № 85, с. 11.

Крім того, акцизним складом не є паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або технічному обладнанні, пристрої. Ну хоч на тому дякуємо...

Але водночас уведений новий термін «акцизний склад пересувний» (п.п. 14.1.61 ПКУ). Ним вважається:

транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщається* (крім транзиту) та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України

* Включаючи і ввезення пального або спирту етилового на територію України, з якого сплачений акциз або на умовах, визначених ст. 229 ПКУ.

Не є акцизним складом пересувним транспортний засіб, що використовується госпсуб’єктом, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення в Україні власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання або промислової переробки.

Відповідно був змінений термін «розпорядник акцизного складу» (п.п. 14.1.224 ПКУ) і введений новий — «розпорядник акцизного складу пересувного» (п.п. 14.1.2241 ПКУ).

Реалізація пального або спирту (п.п. 14.1.212 ПКУ). Термін доповнили спиртом. Проте термін «реалізація спирту» застосовується виключно госпсуб’єктами, які здійснюють діяльність з виробництва спирту!

Тепер до реалізації належать будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального/спирту з переходом на нього права власності або без такого (!), за плату (компенсацію) або без такої (!) на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

— на акцизний склад;

— на акцизний склад пересувний;

— для власного споживання або промислової переробки;

— будь-яким іншим (!) особам.

Не вважаються реалізацією пального операції:

— з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України в споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім реалізації такого пального його виробниками (зараз поки що — до 2 літрів);

— з використання пального, з якого сплачено акциз, виключно для потреб власного споживання або промислової переробки госпсуб’єктами, які не є розпорядниками акцизного складу.

Важливо! Тепер передача пального/спирту на зберігання (у тому числі переміщення його на свій інший акцизний склад!) для «акцизних» цілей вважатиметься реалізацією! Наприклад, якщо ви зберігаєте чиєсь чуже пальне, то при його передачі (поверненні зі зберігання) здійснюватимете реалізацію пального. Крім того, незалежно від обсягів ваших ємностей (!) ви вважатиметеся розпорядником акцизного складу і, отже, зобов’язані будете зареєструватися платником «паливного» акцизу**!

** Підтвердження тому див. у листі ДФСУ від 27.03.2019 р. № 1294/6/99-99-12-02-02-15/ІПК.

Платники та об’єкт оподаткування

Платники. Звісно, тепер до платників цього виду акцизу потрапили «реалізатори» спирту. Крім того, тепер окремо згадали й осіб, які ведуть облік за договорами про спільну діяльність*** (п.п. 212.1.15 ПКУ).

*** Вони й раніше потрапляли до платників, але на підставі Порядку електронного адміністрування реалізації пального, затвердженого постановою КМУ від 24.02.2016 р. № 113.

Увага: реєстрація новачків! Ті госпсуб’єкти, які відповідатимуть визначенню платників з 1 липня 2019 року (а з урахуванням зміни терміна «реалізація пального» таких немало може додатися),

зобов’язані до 01.07. 2019 р. зареєструватися платниками та зареєструвати в СЕАРП усі акцизні склади, розпорядниками яких вони будуть станом на цю дату

Вважаємо, новачкам краще не тягнути до упору, а подати фіскалам за своїм місцезнаходженням Заяву про реєстрацію принаймні не пізніше ніж за 3 дні до 1 липня (див. п.п. 212.3.4 ПКУ).

Об’єкт оподаткування. Він, у принципі, залишився тим же, але з уточненням, що оподатковуватися будуть операції з реалізації пального (і спирту) з акцизного складу/акцизного складу пересувного в обсягах, що перевищують отримані, імпортовані, вироблені. Тобто замість оподаткування саме «лівих» партій розплачуватися цим акцизом платники усе так само будуть за чиюсь (чи свою) несвоєчасну реєстрацію АН (РК) в ЄРАН... ☹

Акцизні склади

У світлі нової акцизної ідеології ст. 230 ПКУ «Акцизні склади» зазнала серйозних змін. Розпорядники акцизних складів (у новому розумінні цього терміна) зобов’язані зареєструвати в СЕАРП усі акцизні склади. Кожному складу в СЕАРП надається власний електронний номер, який тепер буде обов’язковим реквізитом АН!

Важливо! Платники акцизу* зобов’язані з 1 травня до 1 червня 2019 року зареєструвати в СЕАРП усі (!) акцизні склади, розпорядниками яких такі платники будуть станом на 1 липня 2019 року (п. 22 підрозд. 5 розд ХХ ПКУ).

* Ця норма стосується вже зареєстрованих платників, а ось новачки повинні зареєструвати склади та зареєструватися самі як платники в строк до 1 липня (див. вище).

Оскільки «акцизний склад пересувний» — це окремий термін, то вважаємо, що ці вимоги про реєстрацію пересувних складів не стосуються (фіскали їх повинні враховувати самі — див. нижче).

З 01.07.2019 р. без реєстрації акцизного складу забороняється реалізація пального, отримання та реалізація спирту

Лічильники. Неодноразово переносиме за строками обладнання акцизних складів пального витрато- (на кожному місці відпуску) і рівне- (на кожному чинному резервуарі) мірами-лічильниками робитиметься поетапно.

До 01.07.2019 р. його повинні виконати (і включити лічильники до спеціального Реєстру) тільки розпорядники тих акцизних складів, де знаходяться резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 м3 (від 1000 до 20000 м3 — у строк до 01.10.2019 р., до 1000 м3 — до 01.01.2020 р.).

З орієнтиром на ці ж дати поетапно розпочнуть застосовуватися й дуже переконливі штрафи, передбачені в новій редакції п. 1281.1 ПКУ: за необладнання лічильниками та/або невнесення їх до єдиного держреєстру таких приладів — по 20000 грн. за кожен випадок, за повторне виявлення порушень у році на тому ж складі — по 50000 грн.!

Також до 1 липня мають бути зареєстровані усі розміщені на акцизних складах витратоміри-лічильники спирту з включенням їх до спеціального Реєстру таких лічильників**.

** Далі передбачається щоденний моніторинг фіскалами в режимі онлайн показників витратомірів-лічильників отриманого спирту і виготовленої продукції та навіть скасування податкових постів.

Перелік «перевізників». Транспортні засоби, що перевозять пальне/спирт (як такі, що належать до акцизних складів пересувних, так і ні), мають бути включені до спеціального Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт, який повинна вести (і розмістити на своєму сайті) ДФС. Таке включення до Переліку фіскали роблять автоматично — на підставі АН, зареєстрованих в ЄРАН, або заявок на переміщення пального/спирту (такі заявки повинні подавати особи, які не є розпорядниками акцизних складів, для переміщення пального/спирту територією України транспортними засобами, що не є акцизними складами перевізними). Будь-яке транспортування пального/спирту без цього заборонене!

Акцизні накладні

Стаття 231 ПКУ, що регулює питання звернення АН, змінилася теж дуже суттєво. АН тепер повинні складатися та реєструватися в ЄРАН не лише при реалізації, «власних потребах» тощо, а й при ввезенні пального/спирту в Україну (з якого сплачений акциз, або на умовах ст. 229 ПКУ). За усіма операціями зі спиртом (як і з пальним) також треба буде складати АН (РК). Спеціально обумовлено, що АН складаються в тому числі й на неоподатковувані або звільнені від акцизу операції, а також виробниками пального, особами, які розливають пальне в тару до 5 л і спирт (як ліки ☺), — у флакони до 100 мл.

Обсяг пального, як і раніше, зазначається в АН у літрах, приведених до температури 15 °C. Обсяг спирту в АН відображається в декалітрах 100 %спирту, приведених до температури 20 °C.

Крім порядкового номера, в АН повинен зазначатися й номер примірника, оскільки

у СЕАРП у певних ситуаціях (див. нижче) тепер повинні будуть реєструватися два примірники АН: на виході та на вході

Значно збільшилася кількість обов’язкових реквізитів АН! До них додалися, зокрема: номер складу реалізації; номер складу отримання; держномер транспортного засобу, тип і ємність (для акцизного складу пересувного); ознака напряму використання пального/спирту; ознака роздрібної реалізації пального; ознака імпорту пального/спирту і ще низка реквізитів. Тобто нові АН стануть досить значного вигляду/розміру, і з ними буде не скучно ☹.

При роздрібному відпуску суб’єктам господарювання пального з АЗС необхідно складати на таких одержувачів окремі АН (див. передостанній абзац п. 231.1 ПКУ). Утім, зараз фіскали вимагають те ж саме (БЗ 116.13.03) за умови пред’явлення одержувачем документа, що підтверджує його повноваження.

Особа, яка реалізовує пальне/спирт, зобов’язана скласти АН в одному примірнику у разі реалізації пального/спирту з акцизного складу (у тому числі пересувного):

— для власного споживання або промислової переробки або на обсяги втраченого/зіпсованого/знищеного пального/спирту;

— будь-яким іншим особам — не платникам акцизу.

Особа, яка ввозить пальне/спирт на митну територію України, також складає АН в одному примірнику на підставі даних митної декларації (МД).

У двох примірниках АН складається у разі реалізації пального/спирту:

а) з акцизного складу на інший акцизний склад, у тому числі через трубопровід або з використанням акцизного складу пересувного, у випадку якщо до реалізації пального/спирту такий інший акцизний склад вже відомий;

б) з акцизного складу на акцизний склад пересувний;

в) з акцизного складу пересувного на інший акцизний склад пересувний;

г) з акцизного складу пересувного на акцизний склад.

Особа, яка склала АН у двох примірниках, зобов’язана зареєструвати перший примірник такої АН в ЄРАН, а другий примірник цієї АН у день її складання (!) надіслати розпорядникові акцизного складу — одержувачеві пального/спирту. Як таке (у день складання АН!) фактично виконуватиметься на практиці, доки досить складно собі уявити...

Розпорядник акцизного складу (у тому числі пересувного) — одержувач цього пального/спирту зобов’язаний зареєструвати другий примірник такої АН в ЄРАН після реєстрації там першого примірника цієї АН та отримання пального на свій акцизний склад (у тому числі пересувний). Якщо платник «ганяє» пальне/спирт між своїми акцизними складами, то порядок реєстрації двох примірників АН в ЄРАН такий же.

Строки реєстрації в ЄРАН, встановлені п. 231.6 ПКУ, наведемо в табл. 1.

Таблиця 1. Строки реєстрації АН і РК в ЄРАН

АН, РК

Граничний строк реєстрації

АН, складені при реалізації пального з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримана ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним

Не пізніше 15 календарних днів, наступних за датою їх складання

Перший примірник АН при реалізації пального/спирту з акцизного складу

У день складання такої АН, але не пізніше здійснення операції з реалізації пального/спирту з акцизного складу

Перший примірник АН при реалізації пального/спирту з акцизного складу пересувного до іншого пересувного

У день складання такої АН, але не пізніше здійснення операції з реалізації пального/спирту з акцизного складу пересувного

Перший примірник АН при реалізації пального/спирту з акцизного складу пересувного на акцизний склад

Після фактичного отримання пального/спирту на акцизний склад, але не пізніше трьох календарних днів, наступних за датою складання АН

Перший примірник АН при ввезенні пального/спирту в Україну

Не пізніше дня, наступного за днем оформлення належним чином МД

Другий примірник АН

Після фактичного отримання пального/спирту на акцизний склад/акцизний склад пересувний, але не пізніше трьох календарних днів*, наступних за днем отримання пального/спирту на акцизний склад/акцизний склад пересувний, розпорядником цього складу — отримувачем пального/спирту

Розрахунок коригування

Не пізніше трьох календарних днів, наступних за датою його складання (РК складаються в тій же кількості примірників, що й АН)

* За нереєстрацію в ЄРАН від цієї граничної дати протягом 120 днів другого примірника АН вводиться штраф на отримувача у розмірі 2 % суми акцизу (ст. 1202 ПКУ).

Норми, що стосуються реєстрації АН (РК), отримання квитанцій з ЄРАН, «автоматичної» реєстрації АН (РК) при неотриманні квитанції тощо, — ідентичні нормам ПКУ для ПДВшних ПН. А як це працюватиме на практиці — поживемо-побачимо...

АН, як і раніше, можна зареєструвати в ЄРАН тільки в межах реглімиту (∑АНакл). При недостачі регліміту — Заявка і плати грошики на електронний рахунок.

Зверніть увагу, що стосовно реєстрації старих/нових АН/РК п. 23 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ передбачає перехідний період (див. табл. 2).

Таблиця 2. Перехідні строки реєстрації АН/РК

Період складання АН (РК)

Граничні строки реєстрації

До 30.06.2019 р. (включно)

До 15.07.2019 р. (включно)

З 01 по 31.07.2019 р. (включно)

З 23.07. до 15.08.2019 р. (включно)

З 01.08.2019 р.

В строки, передбачені п. 231.6 ПКУ (див. у табл. 1)

Електронне адміністрування

Як ви вже зрозуміли, облік обсягів пального за платником акцизу тепер вестиметься не лише в розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД, але і в розрізі акцизних складів (у тому числі пересувних). Причому акцент зроблено саме на склади. Фіскали хочуть чітко контролювати всі партії пального/спирту: їх місцезнаходження і рух, у тому числі до споживачів цих товарів.

Контролюватися будуть, як і раніше, всі обсяги пального/спирту, як оподатковувані акцизом (у тому числі за нульовою ставкою), так і необ’єктні, і звільнені від оподаткування. Причому контроль і заходи відповідальності достатньо жорсткі*.

* Але про це читайте в наступній публікації.

СЕАРП (у тому числі ЄРАН) повинні будуть працювати цілодобово (24 години), за винятком незначних перерв на техобслуговування системи, які наказано влаштовувати в «найнеактивніший» час. Причому фіскали зобов’язані попереджати платників про це на своєму сайті за 24 години до початку техробіт.

Порядок електронного адміністрування реалізації пального/спирту, як і раніше, визначає КМУ. З проектом нового Порядку вже можна ознайомитися на сайті фіскалів** (поки він не дуже далекий від старого).

** sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2019-rik/73284.html

Обсяги пального/спирту, що ввозяться в Україну, тепер спочатку автоматично потрапляють до СЕАРП згідно з ввізною МД (1), а потім згідно з виписаною платником АН (зареєстрованою в ЄРАН) ввезені обсяги розподіляються між акцизними складами перевізними (2) і далі...

Формула. Формула розрахунку регліміту (обсягів, на які платник може зареєструвати АН в ЄРАН) дещо змінилася (у тому числі її поширили й на спирт), і з 1 липня вона повинна мати такий вигляд:

∑АНакл = ∑АНаклОтр + ∑АМитн + ∑ЗаявкиПоповн - ∑КоригЗаявкиПоповн - ∑АНаклВид - ∑Втрат - ∑АМитнЕкспорт

Детально зупинятися на кожному з показників формули не будемо (хто не в темі, прочитає про них сам у п. 232.3 ПКУ), а відзначимо лише основні зміни.

Показник ∑АНаклОтр — тепер для випадків, коли оформляється 2 примірники АН, збільшуватиметься тільки після реєстрації в ЄРАН другого примірника АН.

Тут зауважимо, що в цих нових випадках — реалізації пального з випискою 2 примірників АН — ситуація ускладнюється та «офіскалюється». Адже тут показник ∑АНаклВид збільшиться (і регліміт зменшиться) вже відразу при реєстрації в ЄРАН першого примірника АН, а ось показник ∑АНаклОтр збільшиться тільки після реєстрації в ЄРАН другого примірника АН (який — див. вище — реєструє одержувач пального/спирту — розпорядник акцизного складу).

Тобто втрата регліміту відбудеться тепер набагато раніше, ніж його приріст (особливо неприємно, коли такі «подвійні» АН складатимуться платником на внутрішні переміщення свого пального/спирту із складу на склад, коли склади дуже віддалені).

Плюс у формулі додався новий показник ∑АМитнЕкспорт — загальний обсяг пального/спирту, вивезеного за межі України, оформленого МД, на який складені АН, зареєстровані в ЄРАН.

Заявки на поповнення. Що стосується Заявок на поповнення залишку пального/спирту, то порядок їх реєстрації особливих змін не зазнав (гроші є — є обсяг ☹). Але тепер у них необхідно буде зазначати ще такі додаткові реквізити:

— ознака умов оподаткування пального/спирту

та

— уніфікований номер акцизного складу в СЕАРП, на якому виникає потреба поповнити обсяги залишків пального/спирту.

висновки

  • Важливим нововведенням «паливного» (а тепер — і «спиртового») акцизу є зміщення акцентів обліку та контролю у бік місць зберігання. У зв’язку з цим зазнали серйозних змін терміни ПКУ, зокрема — «акцизний склад», «реалізація пального або спирту етилового». Тепер реалізацією вважається навіть передача (повернення) пального/спирту на (зі) зберігання.
  • Чинні платники акцизу зобов’язані з 1 травня до 1 червня 2019 року зареєструвати в СЕАРП усі свої акцизні склади. Особи, які потрапляють до платників згідно з новими термінами, зобов’язані зареєструвати себе (платниками акцизу) та всі свої склади до 1 липня 2019 року.
  • Обладнання акцизних складів пального лічильниками здійснюється поетапно в різні строки (залежно від загальних обсягів ємностей), але до 01.01.2020 р. повинно бути повністю завершено. Вводяться серйозні штрафи (по 20000/50000 грн.) за кожен випадок необладнання лічильниками та/або невнесення їх до єдиного держреєстру.
  • Істотно змінюються і форма АН (РК), і механізм виписки та реєстрації їх в ЄРАН. Змінилася і формула розрахунку реглімиту, і ще низка механізмів адміністрування операцій із пальним/спиртом етиловим.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі