Касові операції у відокремленому підрозділі

В обраному У обране
Друк
Альошкіна Наталя, податковий експерт, Вороная Наталія, редактор, Чернишова Наталія, податковий експерт
Податки та бухгалтерський облік Травень, 2019/№ 41
Якщо ваше підприємство має відокремлені підрозділи, обов’язково зверніть увагу на цей розділ спецвипуску. Адже тут ми поговоримо про те, що таке каса відокремленого підрозділу і як у ній оприбутковують готівку. Також з’ясуємо, чи потрібно відокремленим підрозділам вести окремі касові книги і встановлювати ліміти каси. Крім того, із цього розділу ви дізнаєтеся про строки і порядок здавання відокремленими підрозділами підприємства готівкової виручки.

8.1. Каса у відокремленому підрозділі

Відокремлений підрозділ: визначаємося з поняттям

Спочатку розберемося з тим, що вважати відокремленим підрозділом. Так, згідно з п.п. 2 п. 3 Положення № 148 відокремлені підрозділи — це філії, представництва, відділення, що наділяються частиною майна господарських організацій, здійснюючи щодо цього майна право оперативного використання чи інше речове право, передбачене законодавством України, а також структурні підрозділи (стаціонарні або пересувні), де реалізуються товари, надаються послуги та здійснюються розрахункові операції.

У свою чергу, ГКУ і ЦКУ називають відокремленими підрозділами тільки філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, що відповідають критеріям, наведеним у ч. 4 ст. 64 ГКУ, і не відносять до них структурні підрозділи. Причому інформацію про відокремлені підрозділи ч. 5 ст. 95 ЦКУ та абзац другий ч. 2 ст. 58 ГКУ вимагають вносити до ЄДР*.

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Але, говорячи про касові операції, передусім потрібно керуватися спеціальним «касовим» нормативним документом — Положенням № 148. А отже, правила касових операцій, передбачені цим Положенням, повинні поширюватися, у тому числі, й на структурні підрозділи підприємства, відомості про які не вносять до ЄДР.

Зверніть увагу: з тим, що для цілей визначення порядку оприбуткування готівки термін «відокремлений підрозділ» повинен застосовуватися відповідно до вимог Положення № 148, погоджуються й податківці (див. роз’яснення з підкатегорії 109.01 БЗ).

Що вважати касою підрозділу

Головна мета створення «відокремленої» каси — забезпечити розрахунки готівкою в підрозділі за аналогією з касою підприємства. Причому це не обов’язково повинно бути окреме приміщення.

Нагадаємо: під касою розуміють приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі та зберігання готівки, інших цінностей і касових документів (п.п. 8 п. 3 Положення № 148). Отже, якщо, наприклад, у торговельній точці (кіоск, палатка, магазин) для проведення готівкових розрахунків установлено РРО, то в такому разі окремо відводити приміщення під касу не потрібно. Касою в цій ситуації буде місце проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО. Хоча на бажання, крім РРО, можна створити ще й касу. Це не заборонено.

Але трапляються ситуації, коли без окремої каси не обійтися. Так, її доведеться організувати, наприклад, якщо виручку періодично виймають із ящика РРО і складають до інкасації в сейф, що знаходиться в окремому приміщенні. Такий підхід часто використовують у підрозділах зі значною кількістю використовуваних РРО або якщо сума готівки не поміщається у ящику РРО. Просто вилучити з ящика РРО гроші і перекласти їх в інше місце не можна, оскільки при перевірці контролюючим органом може бути виявлена невідповідність готівки на місці проведення розрахункових операцій. А це загрожує штрафом, передбаченим п. 1 ст. 17 Закону про РРО**.

** Про відповідальність за порушення у сфері застосування РРО див. у спецвипуску «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 23, с. 85.

У такій ситуації в підрозділі буде щонайменше дві каси:

1) місце проведення готівкових розрахунків, де встановлено РРО;

2) місце, де прийматимуться, зберігатимуться та видаватимуться грошові кошти і касові документи.

Зверніть увагу: у штатному розписі відокремленого підрозділу може бути не передбачено посади касира. У такому разі

виконання обов’язків касира на підставі письмового розпорядження керівника можна покласти на бухгалтера або іншого працівника

Але зауважте: з працівником, який виконує функції касира, обов’язково потрібно укласти договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність (детальніше про такий договір див. у підрозділі 2.4 розділу «Касир на підприємстві»).

Майте на увазі: якщо у «відокремленій» касі операції з готівкою оформляють за допомогою касових ордерів (відомостей на виплату готівки), то керівник відокремленого підрозділу може підписувати видаткові касові документи тільки при наданні йому відповідних повноважень. Причому такі повноваження мають бути закріплені внутрішнім розпорядчим актом підприємства (п. 451 Положення № 148).

Щоб подивитися повну версію, підпишіться на журнал Ви вже підписалися? Увійти

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити