Теми статей
Обрати теми

ФОП змінив прописку: що робити?

Амброзяк Наталя, юрист
Переїзд — справа морочлива. А переїзд бізнесу й поготів. Що як ФОП змінив місце реєстрації (інакше кажучи, прописку)? Чи потрібно вносити нові дані до реєстрів або повідомляти до контролюючих органів? Як це зробити? Відповіді знайдете в нашій статті.

Перед тим як приступити до алгоритму дій, зробимо декілька застережень.

По-перше, перереєстрацію потрібно розпочинати тоді, коли внесені зміни до паспорта щодо місця реєстрації. Тобто проставлений штамп у паспорті-книжечці або внесена інформація на чіп ID-паспорта (інформацію можна побачити у витягу з Єдиного державного демографічного реєстру). Або отримана нова/перша довідка переселенця.

По-друге, якщо підприємець змінив місце реєстрації через зміни найменування вулиці, міста тощо, то перереєстрація відбуватиметься в тому ж порядку, що й зміна місця проживання ФОП у межах одного адміністративного району.

Отже, ФОП отримав заповітний штампик або запис на чіп ID-паспорта. Що далі?

Зміни в ЄДР1

1 Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Передусім потрібно внести зміни до ЄДР.

Як подати документи? Для цього звертаємося до держреєстратора (через Центр надання адмінпослуг). Альтернативний варіант — нотаріус.

Також нормативкою передбачена можливість подання реєстраційної заяви в електронному вигляді, проте до кінця цей сервіс поки не реалізований2. Сподіваємося, що незабаром ситуація зміниться.

2 Див. за посиланням: online.minjust.gov.ua/registration-fiz

З 02.11.2019 р. (дата набрання чинності змінами до Закону № 7553) подання документів у паперовій формі має здійснюватися через будь-якого реєстратора в межах України незалежно від місця проживання ФОП (ч. 2 ст. 4 Закону № 755).

3 Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб —підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Також документи можна надіслати поштою. Тільки в цьому випадку підпис на заяві доведеться посвідчити нотаріально (п. 5 ч. 1 ст. 15 Закону № 755).

Які документи потрібні? Щоб внести зміни до ЄДР, знадобляться (ч. 3 ст. 18 Закону № 755):

— заява (форма 114);

4 Форми затверджені наказом Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5.

— оригінал паспорта ФОП (якщо документи в паперовому вигляді реєстратору подає особисто підприємець);

— квитанція про сплату адміністративного збору. Адміністративний збір у 2019 році — 200 грн. (абзац десятий ч. 1 та ч. 5 ст. 36 Закону № 755).

Якщо документи подає довірена особа, то додатково будуть потрібні:

— оригінал (нотаріально засвідчена копія) довіреності (сама довіреність має бути нотаріально посвідченою). Зауважте: держреєстратор забере довіреність, тож спочатку потурбуйтеся про виготовлення нотаріально засвідченої копії, якщо вам надалі потрібен буде оригінал цього документа. Якщо дані про уповноважену особу – підприємця внесені до ЄДР, то довіреність не знадобиться (п. 14 ч. 4 ст. 9, ч. 2 ст. 14 Закону № 755);

— оригінал паспорта довіреної особи.

В які строки внесуть зміни? Реєстратор повинен провести реєстраційну дію протягом 24 годин після отримання документів (п. 1 ч. 1 ст. 26 Закону № 755).

Проведення регдії може бути прискорене. Але адміністративний збір буде вже вищий (ч. 3 ст. 26 Закону № 755, пп. 1, 2 п. 1 постанови КМУ від 25.12.2015 р. № 1133). Так, за внесення змін до ЄДР протягом:

6 годин після отримання документів доведеться заплатити суму в подвійному розмірі адмінзбору (у 2019 році — 400 грн.);

2 годин після отримання документів — у п’ятикратному розмірі адмінзбору (у 2019 році — 1000 грн.).

Після того як до ЄДР будуть внесені зміни, як правило, наступного дня інформація потрапляє до податкової. Далі починається процес передачі справи ФОП до податкової за новим місцем реєстрації.

Куди платити податки і звітувати?

Загальні принципи сплати податків, зборів і ЄСВ ми знаходимо у БКУ, Порядку № 15885, Порядку № 4356 та у роз’ясненнях фіскалів із Бази знань.

5 Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.

6 Порядок формування та подання застрахованими особами звіту щодо сум нарахованого ЄСВ, затверджений наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. № 435.

Відповідно до ч. 8 ст. 45 БКУ у разі зміни місцезнаходження госпсуб’єктів — платників податків

сплата податків і зборів після реєстрації нового місцезнаходження здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду

На ФОП зазначені вище положення поширюються, на відміну від незалежних професіоналів. Про це говорять і податківці (119.06 БЗ).

Таким чином, при зміні ФОП місця проживання (податкової адреси) та адміністративно-територіальної одиниці:

— сплата податків і зборів, а також подання звітності відбувається за попереднім місцем проживання;

— сплата ЄСВ, а також подання звіту — за новим місцем проживання.

Єдиний податок — не виняток. Він також сплачується до кінця бюджетного року, в якому ФОП переїхав, до податкової за попереднім місцем обліку. Те ж стосується і подання єдиноподаткових декларацій (107.12 БЗ).

Зверніть увагу: Звіт з ЄСВ вже за новим місцем проживання подається за звітний період, в якому відбулася перереєстрація в ЄДР (п. 8 Порядку № 435).

Що з Книгою обліку доходів (і витрат)?

ФОП — платники податків зобов’язані вести Книгу обліку доходів (доходів і витрат). Порядок ведення цього документа, а також процедуру реєстрації встановлюють:

— для єдинників — наказ Мінфіну від 19.06.2015 р. № 579;

— для загальносистемників — наказ Міндоходів від 16.09.2013 р. № 481.

Проблема в тому, що жоден з перелічених вище нормативно-правових актів не передбачає алгоритму дій у разі зміни податкової адреси ФОП.

Проте фіскали дали свої пояснення щодо цього у Базі знань.

Платник єдиного податку. У категорії 107.07 БЗ податківці дають таке роз’яснення. У разі зміни податкової адреси, пов’язаної зі зміною адміністративного району, потрібно зареєструвати нову Книгу. Реєстрацію потрібно провести після закінчення бюджетного року, в якому відбулася перереєстрація підприємця в ЄДР, але до отримання доходів від підприємницької діяльності за новим основним місцем обліку.

Швидше за все, фіскали хотіли сказати, що Книгу слід реєструвати до отримання доходів за новою податковою адресою після закінчення «перехідного періоду». Тобто ФОП не отримує дохід вже після закінчення бюджетного року.

Інакше ситуація виходить дещо абсурдною.

За основним місцем обліку як платника податків і зборів податкова може прийняти підприємця ще до закінчення бюджетного року (виходячи з положень розд. Х Порядку № 1588). Нагадаємо:

до кінця бюджетного року ФОП перебуватиме одночасно за основним місцем обліку в новій податковій та за неосновним місцем обліку в старій податковій

Швидше за все, при переїзді підприємець продовжуватиме працювати і, відповідно, отримувати дохід за новим основним місцем обліку. Парадокс у тому, що після закінчення бюджетного року вже буде факт отримання доходу від підприємницької діяльності за новим місцезнаходженням. Тобто виконати обидві умови неможливо.

Загальносистемник. Щодо ФОП на загальній системі принцип приблизно той же. Якщо внаслідок переїзду змінюється адміністративний район, то Книгу обліку доходів і витрат потрібно перереєструвати в податковій за новим місцем реєстрації. Про що фіскали висловилися у своєму роз’ясненні в категорії 104.08 БЗ. Але прив’язки до закінчення бюджетного року вже не робили. Хоча цілком логічно було б тут застосувати «книжково-єдиноподаткові» ☺ правила.

У межах одного адміністративного району. А що як нова адреса платника єдиного податку або загальносистемника залишилася в межах того ж адміністративного району?

Щодо загальносистемника відповідь знаходимо усе в тому ж роз’ясненні в категорії 104.08 БЗ. Податківці в цьому випадку говорять, що потрібно продовжувати вести стару Книгу обліку доходів і витрат. Але на титульній сторінці необхідно закреслити неактуальні дані, зазначити нові, а поряд з виправленням поставити підпис з написом: «Виправленому вірити».

Вважаємо, що такий підхід можна застосувати й до єдинників. Хоча, на жаль, відповідного роз’яснення у Базі знань ви не знайдете.

Якщо ФОП — єдинник та/або ПДВшник

Єдиний податок. Як ми вже з’ясували, дані про місце проживання ФОП (тобто про податкову адресу) потрапляють до фіскалів відразу з ЄДР. Але в Реєстрі платників єдиного податку (Реєстр ЄП) ця інформація автоматично, на жаль, не відображається ☹.

Нагадаємо, що в Реєстрі ЄП фігурують дві адреси:

1) податкова адреса (та, яка зазначена в ЄДР);

2) адреса місця здійснення господарської діяльності («місця провадження господарської діяльності»).

Трапляється так, що як місце здійснення госпдіяльності зазначають податкову адресу. Це означає, що вносити зміни доведеться в обидві графи Реєстру ЄП. У такому разі не забудьте заповнити заяву про застосування спрощеної системи оподаткування відповідним чином. Зокрема, крім усього іншого, проставити дві галочки в п. 5.4 та зазначити в пп. 4 і 6 оновлені дані.

Зверніть увагу: з 22.10.2019 р. діють нові форми реєстраційних документів для єдинника (у тому числі й заяви про застосування спрощеної системи оподаткування). Вони затверджені наказом Мінфіну від 16.07.2019 р. № 308 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 84, с. 25).

Строки подання заяви:

— для платників єдиного податку груп 1 і 2 — не пізніше 20-го числа місяця, що настає за місяцем, в якому відбулися зміни (п. 298.5 ПКУ);

— для платників єдиного податку групи 3 — разом із декларацією за квартал, в якому виникли зміни (пп. 294.1, 298.6 ПКУ).

Вважаємо, що ці строки потрібно відраховувати від дати внесення запису до ЄДР, а не від дати, зазначеної в паспорті або у витягу з Єдиного державного демографічного реєстру.

Наприклад, зміни в ЄДР щодо місця проживання ФОП-єдинника групи 2 були внесені 22.10.2019 р. У такому разі подати заяву про зміну прописки потрібно не пізніше за 20.11.2019 р.

ПДВ. Якщо ФОП є платником ПДВ, то йому доведеться повідомити податківців про зміну податкової адреси. У цьому випадку потрібно подати заяву № 1-ПДВ. Строк для подання заяви — 10 робочих днів, що настають за днем виникнення змін (п. 183.15 ПКУ). Хоча на дані з Реєстру платників ПДВ ця заява не вплине. Адже в цьому Реєстрі інформація про місце проживання не міститься (п. 2.2 Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. № 1130). Положення ПКУ — лише наслідок чергової податкової реформи.

РРО і КОРО7

7 Книга обліку розрахункових операцій.

РРО. Спочатку нагадаємо, що РРО реєструється за основним місцем реєстрації підприємця в податковій з прив’язкою до конкретної господарської одиниці.

Але

якщо ФОП переїхав, то перереєстрацію РРО проводити не потрібно

Чому?

Згідно з п. 4 гл. 3 розд. ІІ РРОшного Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. № 547, у разі зміни місця проживання ФОП, пов’язаної з переходом на облік до іншого контролюючого органу, попередня податкова проводить перереєстрацію РРО самостійно. Строк перереєстрації 2 робочих дні з дня переведення платника за новим місцем обліку.

При цьому реєстраційне свідоцтво РРО залишається дійсним до моменту виникнення змін у даних про ФОП, зазначених у такому реєстраційному свідоцтві.

КОРО. Ви напевно знаєте, що на титульній сторінці КОРО зазначається, крім усього іншого, податкова адреса ФОП (графа «Місцезнаходження/місце проживання»).

Але й тут проблем виникнути не повинно.

Під час переходу ФОП з однієї податкової до іншої у зв’язку зі зміною основного місця обліку КОРО перереєструвати не потрібно

Алгоритм дій податківців у цьому випадку передбачений у Порядку реєстрації та ведення РК, КОРО, затвердженому тим же наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. № 547 (ср. ).

Відповідно до п. 3 цього Порядку у разі зміни місця проживання ФОП, внаслідок чого платник переходить на облік до іншого контролюючого органу, перереєстрація КОРО здійснюється за новим місцем обліку автоматично.

Книга (як і свідоцтво про реєстрацію РРО) залишається дійсною до моменту виникнення змін у даних про ФОП, зазначених на титульній сторінці КОРО.

Звичайно, автоматична перереєстрація КОРО і РРО не діятиме, якщо адреса господарської одиниці збігається з місцем проживання ФОП.

Нагадаємо: від ведення КОРО на РРО можна відмовитися. Детальніше про те, як це зробити, читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 23, с. 65 і № 62, с. 28.

Ліцензії

Про будь-які зміни даних, зазначених у ліцензії, потрібно повідомляти органи ліцензування. У більшості випадків у ліцензії міститься місце проживання ФОП. Тому необхідно звернутися до органу ліцензування та подати відповідну заяву.

Строки переоформлення ліцензії залежать від її виду.

Наприклад, нова ліцензія на роздрібну торгівлю алкоголем видається протягом 3 робочих днів на підставі заяви (ч. 49 ст. 15 Закону України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР).

Отже, особливості перереєстрації ФОП обговорили. Тепер можна сміливо переїжджати і не боятися, що проґавите ті чи інші реєстраційні моменти ☺.

висновки

  • Якщо ФОП змінив місце реєстрації в паспорті, то потрібно вносити зміни до ЄДР.
  • При перереєстрації ФОП до нової податкової до кінця бюджетного року такий підприємець платить податки і збори за старим місцем реєстрації, а ЄСВ — за новим.
  • Якщо ФОП вніс зміни до ЄДР щодо місця проживання, то РРО і КОРО перереєстровувати не потрібно.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі