Теми статей
Обрати теми

Виведення з експлуатації і ф. № 20-ОПП

Нестеренко Максим, податковий експерт
Карантин — той час, коли чимало підприємств виводять свої виробничі потужності з експлуатації. Це означає зміну стану тих об’єктів оподаткування, облік яких платник зобов’язаний вести. Яким чином відображати таку зміну стану? Давайте подивимося!

Платник зобов’язаний повідомляти податкові органи про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням згідно з порядком обліку платників податків (п. 63.3 ПКУ, п. 8.1 Порядку № 1588).

Об’єктами оподаткування і об’єктами, пов’язаними з оподаткуванням, є майно та дії, у зв’язку з якими у платника виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів.

Такі об’єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідним розділом ПКУ (п. 63.3, п. 8.2 Порядку № 1588). Довідник, в якому містяться типи об’єктів оподаткування, розміщено на сайті ДПСУ*.

* Див.: tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/127294.html

Повідомлення про об’єкти оподаткування подається за ф. № 20-ОПП (додаток 10 до Порядку № 1588). У цьому повідомленні міститься не лише інформація про власне наявність об’єкта оподаткування, але й про те, на яких правах цей об’єкт належить платнику і в якому стані перебуває.

Підставою для оновлення інформації, наведеної у ф. № 20-ОПП, є у тому числі й виведення об’єкта оподаткування з експлуатації. Відразу зауважимо: тут ідеться про ситуацію, коли виведення з експлуатації оформлено наказом чи іншим документом.

Власне факт простою виробничих потужностей — ще не підстава говорити про виведення з експлуатації, якщо немає відповідного документування. Тож не плутайте пряме виведення з експлуатації зі звичайнісіньким простоєм.

Подання при виведенні з експлуатації

Якщо ми говоримо про виведення окремих об’єктів оподаткування з експлуатації у зв’язку з карантином, слід розуміти, що інформація про наявність цих об’єктів у платника у податківців уже є.

Адже протягом 10 робочих днів після реєстрації, створення чи відкриття об’єкта оподаткування платник мав подати ф. № 20-ОПП до податкового органу за своїм основним місцем обліку (п. 8.4 Порядку № 1588). Тож

при виведенні виробничих потужностей з експлуатації ідеться про зміну стану вже існуючих об’єктів оподаткування

У такому випадку платник зобов’язаний ще раз подати повідомлення за ф. № 20-ОПП, але вже з оновленою інформацією про об’єкт оподаткування, щодо якого відбулися зміни (п. 8.5 Порядку № 1588).

Повідомлення при цьому також подається до податкового органу за основним місцем обліку платника.

В які терміни подавати ф. № 20-ОПП у випадку зміни відомостей про об’єкт оподаткування? У Порядку № 1588 прямої відповіді на це запитання немає.

Податківці у своїх роз’ясненнях схиляються до того, що повідомлення слід подавати протягом 10 робочих днів після виникнення змін (див. роз’яснення ГУ ДПС в Івано-Франківській обл., розміщене на офіційному сайті журналу «Вісник. Офіційно про податки» 07.02.2020*).

* Див.: visnuk.com.ua/uk/news/100016317-20-opp-za-nayavnosti-khocha-b-odnogo-obyekta-opodatkuvannya-abo-obyekta-povyazanogo-z-opodatkuvannyam-platnik-podatkiv-zobovyazaniy-povidomiti-podatkovu

У більшості випадків власне момент виникнення змін законодавчо ніяк не фіксується, відтак

радимо відштовхуватися від внутрішніх документів вашого підприємства

Наприклад, від наказу про тимчасове виведення об'єкта з експлуатації).

Якщо ж ідеться про об’єкти оподаткування, призупинення роботи яких можна чітко зафіксувати (наприклад, підприємство припиняє користуватися орендованим приміщенням через розірвання договору з орендодавцем), 10-денний строк відраховуємо саме від дати, коли стало відомо, що об’єкт оподаткування більше не експлуатується.

Наші читачі цікавляться: чи не потрібно часом подавати ф. № 20-ОПП у зв’язку з тимчасовим невикористанням РРО? Відповідаємо: ні, не потрібно!

Наразі у ф. № 20-ОПП не зазначається інформація про кількість РРО. А якщо зареєстрований РРО тимчасово не використовується, він все одно залишається дійсним. Відтак повідомляти податківців про тимчасове невикористання РРО не потрібно**.

** Докладніше про це читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 24, с. 27.

Інша справа — реєстрація нового РРО. Перед цим обов’язково слід подати ф. № 20-ОПП з інформацією про господарську одиницю, де буде застосовуватись РРО. Без цього реєстрація нового РРО буде неможливою (див. роз’яснення ГУ ДПС у м. Києві від 20.01.2020 р.***).

*** Див.: kyiv.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/404538.html

Також подання ф. № 20-ОПП пов’язане з процедурою реєстрації акцизних складів (див. «Податки & бухоблік», 2019, № 40, с. 8) і видачі оптових ліцензій на зберігання пального (див. «Податки & бухоблік», 2019, № 48, с. 29).

Крім того, відсутність інформації про об’єкти оподаткування (відповідно до даних із ф. № 20-ОПП) може спричинити навіть блокування ЄРПН-реєстрації. Пам’ятайте про це перед тим, як подавати ф. № 20-ОПП на виведення об’єктів оподаткування з експлуатації! Не забувайте, що буквальне виконання вимог п. 8.5 Порядку № 1588 може мати вельми негативні наслідки.

Заповнення при виведенні з експлуатації

Отже, щодо кожного об’єкта оподаткування, який виведено з експлуатації у зв’язку з карантином, треба подавати повідомлення за ф. № 20-ОПП, в якому зазначати про зміну стану такого об’єкта.

Яким чином у такій ситуації заповнювати ф. № 20-ОПП?

Тут ключове значення мають графа 2 «Код ознаки надання інформації» і графа 9 «Стан об’єкта оподаткування» табличної частини повідомлення.

У графі 2 щодо об’єктів оподаткування, які виведено з експлуатації у зв’язку з карантином, зазначається код ознаки надання інформації «3». Тобто зміна відомостей про об’єкт оподаткування.

Виняток — ситуації, коли карантин змусив платника вивести об’єкт оподаткування з експлуатації не тимчасово, а назавжди. У такому випадку у графі 2 зазначається код ознаки надання інформації «6» — закриття об’єкта оподаткування.

У графі 9 щодо виведених з експлуатації об’єктів оподаткування необхідно зазначити стан об’єкта оподаткування.

Більшість об’єктів оподаткування, виведених з експлуатації, не експлуатуються лише на час карантину, а потім будуть експлуатуватися знову. У такому випадку у графі 9 зазначається код стану «3» (тимчасово не експлуатується).

Виняток — орендовані об’єкти оподаткування. Якщо на час карантину орендований об’єкт залишається в орендаря, ф. № 20-ОПП, на нашу думку, подавати не потрібно. Адже стан об’єкта оподаткування, по суті, не зміниться (це буде все той же стан з кодом «8» — орендується).

А от якщо карантин змусив платника достроково розірвати договір оренди, тоді платник закриває об’єкт оподаткування (код ознаки «6» у графі 2) та у графі 9 зазначає код стану «6» (об’єкт відчужений/повернутий власнику).

Інші графи ф. №2 0-ОПП заповнюються без будь-яких особливостей, відповідно до правил, зазначених у додатку до Повідомлення. Про те, як заповнювати кожну з граф табличної частини, ми розповідали вам у «Податки & бухоблік», 2018, № 49, с. 2.

Відповідальність за неподання (несвоєчасне подання)

Податківці наполягали і продовжують наполягати на тому, що за неподання або несвоєчасне подання, подання з помилками чи не в повному обсязі ф. № 20-ОПП настає відповідальність, як за неподання платником податків у строки й у випадках, передбачених ПКУ, заяв чи документів для взяття на облік (п. 117.1 ПКУ).

Нагадаємо: такий штраф складає у загальному випадку для юросіб 510 грн, а для підприємців — 170 грн.

На нашу ж думку, відомості, які містяться у повідомленні у випадку постійного чи тимчасового припинення експлуатації об’єктів оподаткування, не можна вважати даними, на підставі яких платники беруться на облік чи вносяться зміни до їх облікових даних.

Адже йдеться про об’єкти, щодо яких повідомлення за ф. № 20-ОПП вже подавалося. Відповідно їх уже взято на облік, навіть якщо йдеться про об’єкти оподаткування, місцезнаходження яких не збігається з основним місцем обліку платника.

До того ж строки подання ф. № 20-ОПП не передбачено ПКУ (як того вимагає ст. 117 ПКУ). А в нашому випадку їх не встановлено навіть Порядком № 1588. Враховуючи це, можна зробити висновок, що

ПКУ не встановлює штрафів за неподання чи несвоєчасне подання ф. № 20-ОПП

А навіть якщо їх і було б установлено, то з 01.03.2020 р. до 31.05.2020 р. діє мораторій на штрафи за порушення вимог податкового законодавства (п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Цей мораторій стосується у тому числі й порушень, штрафи за які передбачено ст. 117 ПКУ.

А як щодо адмінштрафу на посадових осіб підприємства (ст. 1631 КпАП)? Імовірно, ризик такого штрафу наразі — мінімальний. Малоймовірно, що до нього дійдуть руки.

Податківці навіть не згадали про нього, говорячи про відповідальність за неподання ф. № 20-ОПП, обмежившись лише своїм традиційним посиланням на п. 117.1 ПКУ (див. БЗ 116.12).

Як бачите, Повідомлення за ф. № 20-ОПП — не така вже й дрібниця. Тепер ви знаєте, в яких випадках припинення діяльності пов'язане з його поданням. У деяких випадках ф. № 20-ОПП є вельми важливою.

висновки

  • Виведення об’єктів оподаткування з експлуатації у зв’язку з карантином означає зміну їх стану.
  • Оновлена інформація щодо виведених об’єктів оподаткування, як правило, подається з кодом ознаки «3» (зміна відомостей про об’єкт оподаткування) і з кодом стану «3» (тимчасово не експлуатується).
  • Відповідальності за неподання чи несвоєчасне подання ф. № 20-ОПП, на нашу думку, немає, адже строки її подання не встановлені ПКУ.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі