Теми статей
Обрати теми

Закриваємо філію

Амброзяк Наталя, юрист, Вороная Наталія, експерт з кадрових і податкових питань, Солошенко Людмила, податковий експерт, Чернишова Наталія, експерт з кадрових і податкових питань
Згідно з ч. 5 ст. 111 ЦКУ перед ліквідацією юрособи ліквідаційна комісія (ліквідатор) здійснює заходи щодо закриття її відокремлених підрозділів (філій, представництв тощо).Крім того, закриття відокремленого підрозділу може бути і самостійною опера

Згідно з ч. 5 ст. 111 ЦКУ перед ліквідацією юрособи ліквідаційна комісія (ліквідатор) здійснює заходи щодо закриття її відокремлених підрозділів (філій, представництв тощо). Крім того, закриття відокремленого підрозділу може бути і самостійною операцією, не пов’язаною з ліквідацією юрособи.

Ліквідуючи відокремлений підрозділ, треба пройти декілька етапів. Про те, які саме, ви дізнаєтеся з цього розділу на прикладі філій.

А почати ми пропонуємо зі схеми (див. рис. 3.1). Зверніть увагу: вона універсальна. Цей алгоритм можна використовувати як в процесі ліквідації юрособи (з певними нюансами, про які ми скажемо нижче), так і під час закриття філії без ліквідації самої юрособи.

img 1

* Тут і далі — електронні підписи.

Крок 1. Приймаємо рішення про закриття філії

Закриття філії може перебувати в компетенції різних органів управління юрособи.

Щоб визначитися з тим, що ж це за орган, треба звернутися до статуту головного підприємства або Положення про філію

Це можуть бути загальні збори учасників (акціонерів) ТОВ (АТ), власник приватного підприємства, директор/дирекція або наглядова рада. Відповідно і форма такого рішення буде різна: від наказу до протоколу.

У деяких випадках законодавець прямо визначає, кому належить право прийняти рішення про закриття філії. Так, згідно з п. 162 ч. 2 ст. 52 Закону про АТ ліквідація відокремлених підрозділів (у тому числі й філій) знаходиться у виключній компетенції наглядової ради АТ. І тільки у випадках, установлених у статуті, рішення про ліквідацію філії можуть прийняти загальні збори АТ (ч. 3 ст. 52 Закону про АТ).

Сама процедура закриття відокремленого підрозділу в законодавстві чітко не визначена. Як правило, її прописують в Положенні про філію. Проте якщо у вашому Положенні нічого такого немає, то ви можете керуватися загальними правилами ліквідації юридичних осіб. Звісно, звертаючи увагу на особливості статусу філії.

Вважаємо, якщо рішення про закриття філії та про ліквідацію юрособи приймає один і той же орган, то викласти обидва рішення можна в одному протоколі (рішенні, розпорядженні).

Крок 2. Виключаємо філію з ЄДР

Оскільки інформація про філію міститься в ЄДР, то при її закритті в цей Реєстр мають бути внесені відповідні зміни.

Для цього, як і у випадку з ліквідацією юрособи, вам необхідно звернутися до держреєстратора (зазвичай через центр надання адмінпослуг). Також можна подати документи нотаріусу, який має право здійснювати відповідні реєстраційні дії в ЄДР.

Згідно з ч. 19 ст. 17 Закону № 755 вам знадобляться:

1) заява (форма 5*). Її можна подати разом із рішенням про ліквідацію юрособи. Таким чином можна провести дві реєстраційні дії одночасно: держреєстрацію рішення про припинення юрособи (тобто внесення запису «перебуває в процесі припинення») і про закриття відокремленого підроз- ділу.

* Форма заяви затверджена наказом Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5.

Якщо ж закриття філії не пов’язане з ліквідацією юрособи, то рішення про її закриття (див. крок 1) не подається. Але, можливо, держреєстратор захоче таке рішення побачити;

2) структура власності юрособи;

3) витяг, виписка або інший документ з торгового, банківського, судового реєстру тощо, що підтверджує реєстрацію юрособи-нерезидента в країні її місцезнаходження, — для учасників/власників-нерезидентів;

4) нотаріально засвідчена копія документа, що посвідчує особу, — для нерезидентів-фізосіб і фізосіб-резидентів з паспортом-книжечкою, що є кінцевими бенефіціарними власниками юрособи;

5) оригінал або нотаріально засвідчена копія доручення чи іншого документа, що підтверджує повноваження представника, — якщо документи подаються представником філії (головного підприємства) (ч. 5 ст. 6 Закону № 755).

Щодо документів з пунктів 2 — 4 скажемо про деякі нюанси.

По-перше, на момент підготовки номера до друку форма структури власності ще не затверджена (п. 2). Тому поки цей документ не подають.

По-друге, в нові форми держреєстраційних заяв Мін’юст включив поля для зазначення того, що відомості, які містяться в ЄДР про бенефіціарів, є актуальними. Якщо ви поставите позначку в цьому полі, то, за запевненням Мін’юсту, подавати копії документів, вказаних в пп. 3 і 4, не доведеться (див. лист від 23.04.2020 р. № 3887/8.4.4/32-20).

Крок 3. Проводимо інвентаризацію

Якщо закриття філії пов’язане з ліквідацією головного підприємства, то інвентаризацію у філії проводити треба обов’язково (п. 7 розд. І Положення № 879).

Така інвентаризація буде суцільною, тобто охоплювати усі види активів і зобов’язань як головного підприємства, так і його відокремлених підрозділів (див. «2. Добровільна ліквідація юрособи: покрокова інструкція»).

Якщо ж філія закривається без ліквідації юрособи, то вимоги про обов’язкову інвентаризацію Положення № 879 не містить. Але провести її все ж варто і в цьому випадку.

Крок 4. Знімаємо філію з обліку в податковій

Податки та збори. Оскільки виключення даних про філію з ЄДР у будь-якому випадку пройде через держреєстратора, то така інформація повинна автоматично потрапити до податківців. Тому вважаємо, що подання документів до податкової — справа добровільна.

З одного боку, відповідно до п. 11.3 Порядку № 1588 при закритті відокремленого підрозділу в ДПІ за його основним місцем обліку подаються:

— заява за формою № 8-ОПП (додаток 13 до Порядку № 1588);

— копія розпорядчого документа про закриття відокремленого підрозділу (протокол, рішення, наказ тощо — див. крок 1).

Однак, з іншого боку, згідно з п. 11.5 Порядку № 1588 податківці розпочинають процес зняття філії з обліку, коли, зокрема, отримують:

— заяву за формою № 8-ОПП або

повідомлення з ЄДР чи ЄДРПОУ про держреєстрацію закриття відокремленого підрозділу.

Що надійде раніше, те і стане підставою для старту зняття філії з обліку. Тому якщо хочете перестрахуватися, то можете після держреєстрації відразу подавати пакет «ліквідаційних» документів до податкової. Але ще раз повторимо: якщо дані про юрособу і філію є в ЄДР, то подавати їх необов’язково.

Зверніть увагу: відповідно до п.п. 78.1.7 ПКУ

закриття філії є однією з підстав для позапланової документальної перевірки

Причому навіть якщо ліквідація головного підприємства не передбачається.

Крім того, врахуйте, що, на думку податківців (див. роз’яснення в підкатегорії 116.11 БЗ*), у разі закриття відокремленого підроз- ділу:

* База знань, розташована на офіційному сайті ДПСУ: zir.tax.gov.ua.

— такий підрозділ зобов’язаний подати в ДПІ за своїм місцезнаходженням повідомлення за формою № 20-ОПП з інформацією про закриття відповідних об’єктів оподатку- вання;

— юридична особа (головне підприємство) повинна надати податківцям повідомлення за формою № 20-ОПП з інформацією про відкриття об’єктів оподаткування, які не припиняються із закриттям відокремленого підрозділу.

ЄСВ. Якщо ваша філія — самостійний платник ЄСВ**, то фіскали знімуть її з обліку як платника цього внеску само- стійно.

** Детальніше про держреєстрацію платником ЄСВ див. у «Податки & бухоблік», 2019, № 69, с. 2 і 18.

Це відбудеться, коли (абзац сьомий ч. 1 ст. 5 Закону № 2464):

— податківці отримають інформацію про закриття відокремленого підрозділу з ЄДР;

— проведуть перевірку;

— філія остаточно розрахується за ЄСВ-боргами.

Подавати додаткові заяви про зняття філії з обліку як платника ЄСВ не треба.

Якщо ж філія не була самостійним платником ЄСВ, то взагалі немає жодних проблем.

Крок 5. Знімаємо з обліку /перереєструємо РРО

Якщо філія закривається разом з юрособою, то РРО доведеться зняти з реєстрації. Детальну інструкцію щодо процедури розреєстрації РРО читайте в підрозділі 8.3.

Якщо ж закривається тільки філія, то залежно від того, що відбуватиметься з РРО далі, алгоритм дій буде різним.

1. Підприємство вирішило використати РРО філії в іншій господарській одиниці.

У такому разі:

— якщо РРО був раніше зареєстрований за місцем обліку головного підприємства (абзац перший п. 3 гл. 2 розд. II Порядку № 547), його доведеться перереєструвати (з тим, щоб змінити в реєстраційному свідоцтві адресу використання РРО — на нову господарську одиницю).

Порядок перереєстрації РРО передбачений у гл. 3 розд. II Порядку № 547;

— якщо РРО був зареєстрований за місцем обліку відокремленого підрозділу — філії (абзаци другий — сьомий п. 3 гл. 2 розд. II Порядку № 547), його доведеться зняти з реєстрації (п.п. 13 п. 1 гл. 4 розд. II Порядку № 547) і зареєструвати за новим місцем обліку.

2. Підприємство вирішило продати РРО. У цій ситуації доведеться скасувати реєстрацію РРО в порядку, встановленому в гл. 4 розд. II Порядку № 547.

Крок 6. Інформуємо органи ліцензування

Головне підприємство через свою філію здійснювало діяльність, яка ліцензувалася? У випадку із закриттям відокремленого підрозділу може бути, по суті, два варіанти:

1) якщо філія вказана в ліцензії як єдине місце здійснення діяльності, що ліцензується, то таку ліцензію треба анулювати.

Так, наприклад, ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним видається на кожне місце торгівлі окремо (ч. 34 ст. 15 Закону № 481). Відповідно якщо місце торгівлі — це філія, то ліцензію необхідно анулювати.

Конкретні строки для внесення змін, а також форми заяв залежать від виду діяльності, що ліцензується

Проте, наприклад, щодо ліцензії на роздрібну торгівлю пальним жодних особливих строків для анулювання цього документа не встановлено;

2) якщо філія — лише одне з місць торгівлі, а ліцензія видається в цілому на головне підприємство, що ліквідується, то анулювати ліцензію також треба.

Ну а якщо головне підприємство залишається існувати, то треба лише внести відповідні зміни в дані про головне підприємство як ліцензіата.

Наприклад, якщо філія (аптека) є місцем роздрібної торгівлі лікарськими препаратами, то порядок дій головного підприємства вказаний у п. 14 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою КМУ від 30.11.2016 р. № 929.

Так, ліцензіат у разі закриття аптеки зобов’язаний подати органу ліцензування заяву про внесення змін до ЄДР із цього приводу. Термін для подання такої заяви — 7 робочих днів з дня ліквідації аптеки.

Крок 7. Закриваємо банківські рахунки

Створюючи філію, підприємство може відкрити для неї поточні рахунки (п. 39 Інструкції № 492). А оскільки вони є, то при закритті цього відокремленого підрозділу треба закрити і його рахунки. Для цього необхідно звернутися до банку з відповідною заявою (п.п. 1 п. 142 Інструкції № 492).

Увага! Банк повідомить у податкову про закриття рахунку філії самостійно (п. 69.2 ПКУ). Тому вам не треба додатково повідомляти про це фіскалів.

Крок 8. Вилучаємо документи та печатки, анулюємо ЕП

Документи. Документи філії — це теж документи юридичної особи. Тобто юрособа відповідає за збереження документації, що накопичилася протягом діяльності філії.

Коли ми закриваємо відокремлений підрозділ, то увесь масив документів треба передати на зберігання до архіву головного підприємства*.

* Детально про зберігання документів див. у спецвипуску «Податки & бухоблік», 2020, № 41.

Потім, якщо головне підприємство ліквідується, воно самостійно перенаправить такі документи до архівної установи.

Печатки і штампи. Наявність печатки у філії необов’язкова.

Проте якщо печатки/штампи у цього відокремленого підрозділу є, то їх також потрібно вилучити. Оформити таку передачу можна наказом по підприємству та актом приймання-пере- дачі.

Далі печатки/штампи можна знищити. При цьому процедуру знищення підприємство визначає самостійно. Про знищення печаток/штампів складається відповідний акт.

Електронний підпис. Якщо в діяльності філії використовувалися електронні підписи, то їх обов’язково треба анулювати. Про це нам говорить ч. 1 ст. 25 Закону № 2155.

Інформування Фонду соцзахисту інвалідів

Філія окремо не реєструється у Фонді. Тому головне підприємство в процесі його ліквідації ніяких документів туди не подає.

Інформування Фонду має відбуватися через ЄДР.

Тому

при ліквідації головного підприємства разом із філією до Фонду соцзахисту інвалідів нічого повідомляти не треба

Але якщо йдеться про закриття філії без ліквідації юрособи, то повідомити Фонд все ж таки доведеться.

Річ у тім, що головне підприємство, яке потрапляє під «інвалідний» норматив, має повідомити про створений відокремлений підрозділ.

Це означає, що у разі закриття філії треба також повідомити Фонд.

Що для цього необхідно зробити? Все просто.

Подаючи черговий звіт за формою № 10-ПІ (Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів), можна додати до нього таблицю за формою, наведеною в додатку до Інструкції № 42 з оновленим переліком відокремлених підрозділів.

А що робити, якщо закрилася єдина філія без ліквідації юрособи?

Нормативка відповідь на це запитання, на жаль, не дає.

Але ми радимо у такому разі разом із звітом за формою № 10-ПІ подати лист у довільній формі, де вказати, що філія закрита.

На завершення хотілося б зазначити, що закриття філії спокійнісінько вписується в загальну процедуру ліквідації юрособи. Тож, по суті, зайвих дій робити не доведеться.

висновки

  • Закриття філії не завжди пов’язане з ліквідацією юрособи (головного підприємства).
  • Якщо ліквідується юрособа, ліквідаційна комісія повинна забезпечити закриття усіх відокремлених підрозділів підприємства.
  • Оскільки інформацію про закриття філії податківці отримають від держреєстратора, подавати заяву за формою № 8-ОПП для зняття такої філії з обліку не обов’язково.
  • Якщо філія закривається у зв’язку з ліквідацією головного підприємства, то повідомляти про це Фонд соцзахисту інвалідів не доведеться.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі