Строки зберігання документів Незважаючи на оголошений державою курс на діджиталізацію, суб’єкти господарювання продовжують у великому обсязі складати і накопичувати документи «на папері». Про те, де, як і скільки слід зберігати такі документи, а також про те, коли і в якому порядку їх можна знищити, ми й поговоримо в цьому спецвипуску. Крім того, ви зможете ознайомитися зі строками зберігання найпоширеніших видів документів, які утворюються в діяльності підприємств. Спецвипуск для вас підготувала редактор Наталія Вороная.
Архів на підприємстві Ми вже згадували про те, що справи, закінчені діловодством, передають на зберігання до архіву підприємства. Про те, як його створити, ви дізнаєтеся прямо зараз.
Експертиза цінності документів Для всебічного вивчення документів з метою внесення їх до НАФ або вилучення з нього, проведення грошової оцінки документів НАФ, віднесення їх до категорії унікальних* і встановлення строків зберігання документів, що не підлягають внесенню до НАФ, здійснюють експертизу цінності документів (п. 2 Порядку № 1004).
Складаємо номенклатуру справ Упорядкування зберігання документів розпочинається зі складання номенклатури справ. Для чого вона потрібна? Для встановлення на підприємстві єдиного порядку формування справ незалежно від форми носія інформації, забезпечення їх обліку, оперативного пошуку документів за їх змістом та видом, визначення строків зберігання справ (п. 1 гл. 1 розд. IV Правил № 1000). Крім того, номенклатура справ є основою для складання описів справ постійного та тривалого (понад 10 років) зберігання*, а також для обліку справ тимчасового (до 10 років включно) зберігання. Про те, як її скласти, ви дізнаєтеся із цього розділу.
Підготовка документів до зберігання Для того щоб передати закінчені в діловодстві документи на зберігання до архіву, їх потрібно певним чином підготувати. Така підготовка включає формування справ, їх оформлення відповідно до чинних правил і складання описів справ. Як правильно все це зробити, ви зараз і дізнаєтеся.
Зберігаємо документи на підприємстві Отже, документи сформовано у справи. Що з ними відбувається далі? Спочатку документи зберігають за місцем формування справ (у службі діловодства чи інших структурних підрозділах). Згодом справи постійного і тривалого (понад 10 років) зберігання, а також з кадрових питань (особового складу) передають до архіву підприємства. Якщо в діяльності юрособи створюються документи, віднесені до НАФ, то після закінчення граничних строків їх зберігання в архіві підприємства такі документи можуть передаватися на постійне зберігання до держархівів та інших архівних установ. Також звернутися до архівних установ доведеться в разі ліквідації юридичної особи для передачі документів, за якими не сплив строк зберігання. Детальніше про те, як усе це відбувається, ви можете дізнатися далі.
Знищуємо документи зі строком зберігання, що закінчився Документи, щодо яких закінчився строк зберігання, передбачений Переліком № 578, можуть бути знищені. Але просто викинути їх, спалити чи здати в макулатуру не можна. А як же правильно позбавитися застарілих документів? Про це зараз і поговоримо.