Теми статей
Обрати теми

Ліквідація ФОП: основні правила

Децюра Сергій, податковий експерт
У зв’язку із запровадженням на території України карантину багато фізичних осіб — підприємців (ФОП) змушені були припинити здійснення своєї діяльності. Така перерва в роботі відчутно погіршила їх фінансовий стан, а деяких навіть змусила взагалі ліквідуватися. Про те, що слід зробити під час карантину для припинення ФОП, поговоримо далі.

Підготовка до ліквідації

Перш за все, коли припиняється ФОП, який має працівників, він має законно з ними розпрощатися, тобто розірвати з працівниками трудові відносини. Підставою для звільнення буде п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП, яким визначено, що роботодавець зі своєї ініціативи може розірвати трудові відносини у випадку своєї ліквідації. Про те, як виглядає порядок звільнення працівників з цієї підстави, читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 35, с. 12.

Крім того, варто розірвати всі договори, що були оформлені на ФОП, наприклад, договори оренди.

Звертаємо увагу: коли у ФОП є дебіторська чи кредиторська заборгованість, то після ліквідації ФОП про них забувати не слід. Річ у тому, що після ліквідації ФОП його зобов’язання за укладеними договорами не припиняються, а залишаються за ним як за фізособою. ФОП відповідає за своїми зобов’язаннями, пов’язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном.

Також варто пам’ятати, що у випадку, коли ФОП, який припинився, після цього отримає кошти від своїх дебіторів, то оподатковуватися такі доходи будуть за правилами, встановленими для оподаткування доходів звичайних фізосіб.

Це стосується і випадку, коли фізособі суб’єкт господарювання буде прощати борги (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 23, с. 55).

На цьому акцентують увагу і фіскали. Вони вважають, що якщо після закінчення процедури припинення підприємницької діяльності фізичній особі погашається сума дебіторської заборгованості юрособою-боржником, то уся сума такої заборгованості підлягає оподаткуванню за загальними правилами, встановленими для платників податку — фізичних осіб (103.02 БЗ).

Тому тим, хто покидає лави підприємців, слід про це пам’ятати і розібратися з своїми боргами, ще будучи ФОП.

Після того, як ФОП попрощався із своїми працівниками та розірвав договори, або під час здійснення цих процедур потрібно перевірити, чи вірна інформація вказана у ЄДР* (usr.minjust.gov.ua) щодо ФОП.

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Якщо все сходиться, то переходимо до наступного етапу. Якщо, наприклад, дані у ЄДР:

— відрізняються від паспортних даних фізособи, яка працює як ФОП, то потрібно внести зміни в ЄДР і виправити ситуацію. Якщо цього не зробити, то вам може бути відмовлено у припиненні ФОП, оскільки відомості в заяві не відповідатимуть відомостям, що містяться в ЄДР;

— відсутні (таке може статися, якщо ФОП був створений до 01.07.2004 р.), то спочатку слід внести дані в ЄДР про такого ФОП шляхом подання реєстраторові заяви за формою 13**.

** Усі реєстраційні форми, про які ми тут згадуватимемо, затверджені наказом Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5.

Після виправлення чи внесення даних про ФОП у ЄДР переходимо до наступних дій.

Припинення в ЄДР

Після того як закінчено підготовчий етап,

перше, що слід зробити, — внести в ЄДР запис про припинення ФОП. Для цього фізособа має подати реєстратору заяву про припинення за формою 12

Таку заяву можна подавати:

— особисто або через представника. Якщо заяву подає особисто ФОП, то, крім неї, знадобиться також оригінал паспорта. Якщо ж документи подає представник ФОП, то, окрім паспорта, він повинен пред’явити оригінал або нотаріально засвідчену копію довіреності. Хоча якщо дані про представника ФОП були внесені в ЄДР, то довіреність не знадобиться;

— поштою. У цьому випадку підписи на заяві слід засвідчити нотаріально;

— в електронному вигляді з накладанням на заяву електронного підпису.

Під час карантину подати заяву особисто буде дуже проблематично. Тому доведеться подавати її або поштою або в електронному вигляді.

Найзручніше в період карантину подати таку заяву саме в електронному вигляді, тобто через портали електронних сервісів, а саме:

1) через вебпортал «Дія» (diia.gov.ua). Цим порталом може скористатися для припинення будь-який який ФОП незалежно від територіального розташування;

2) через портал держпослуг iGov (igov.gov.ua). Цим порталом можуть скористатися не всі ФОП, а тільки ті, що зареєстровані в Донецькій, Дніпропетровській, Луганській та Тернопільській областях.

Отже, за основу будемо брати подачу заяви через вебпортал «Дія». Щоб скористатися цим порталом, перш за все ФОП слід отримати електронний цифровий підпис (якщо його у вас і досі немає). Отримати ЕЦП можна у податковій або у будь-якого іншого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг (колишній АЦСК).

Після отримання ЕЦП вам слід за допомогою нього зареєструватися чи авторизуватися (якщо вже зареєстровані) у кабінеті на вебпорталі «Дія».

Потім слід заповнити онлайн-форму на отримання послуги. Уся важлива інформація вже зберігається в системі — ви маєте лише перевірити, чи вона правильна, та підписати заяву за допомогою вашого ЕЦП.

Після накладання ЕЦП ваша заява надсилається до реєстратора.

Якщо підстав для відмови у припиненні не буде, то

реєстратор протягом 24 годин після надходження документів зобов’язаний внести до ЄДР запис про припинення ФОП

Це прописано у ст. 26 «держреєстраційного» Закону України від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Про те, що в ЄДР внесено інформацію про припинення ФОП, можна довідатися у кабінеті на вебпорталі «Дія», де з’явиться відповідне повідомлення.

Крім того, повідомлення про припинення має прийти на електронну пошту ФОП, що буде вказана при поданні заяви.

Звертаємо увагу! Подавати заяву на припинення можна і нотаріусу, який уповноважений вносити дані в ЄДР. Але така операція буде платною.

Тому онлайн-подача заяви як під час карантину, так і в звичайний час є гарним виходом із ситуації.

Реєстратор в день внесення в ЄДР запису про припинення ФОП повідомляє про це фіскалів, органи держстатистики та Пенсійний фонд.

З дня отримання такої інформації органи держстатистики знімають з обліку ФОП і припиняють з ним будь-які відносини.

Що ж стосується податківців, які обліковують ФОП як платника податків і платника ЄСВ, то тут правила зняття з обліку такі.

Зняття з обліку у податковій

Як платника податків. З дня внесення запису «припинено» в ЄДР фіскали знімають ФОП з обліку як платника податків (п.п. 3 п. 11.18 Порядку № 1588***). При цьому таке зняття має відбуватися автоматично без жодного окремого повідомлення підприємцем податківців про припинення ФОП.

*** Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.

Водночас чомусь фіскали на місцях**** ігнорують це і наполягають на тому, щоб ФОП — платник ЄП, який вирішив ліквідуватися, подавав їм заяву про відмову від спрощеної системи оподаткування.

**** Див. роз’яснення ГУ ДФС у Харківській обл.: http://kh.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/print-193394.html

На наш погляд, подавати таку заяву не потрібно. Річ у тому, що відповідно до п.п. 2 п. 299.10 ПКУ реєстрація платником ЄП може бути анульована за рішенням контролюючого органу у разі припинення підприємницької діяльності ФОП в день отримання фіскалами від держреєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення. Анулювання відбувається шляхом виключення ФОП з реєстру платників ЄП.

Радує те, що головні фіскали у категорії 107.01.09 БЗ погоджуються з нами. Вони наголошують на автоматичному анулюванні реєстрації платника ЄП ФОП, щодо якого є повідомлення про припинення. Тобто, щоб пройшло анулювання реєстрації платником ЄП, подавати окрему заяву про відмову від спрощеної системи оподаткування при припиненні не потрібно.

Декілька слів скажемо про анулювання реєстрації ФОП платником ПДВ. Як тільки від реєстратора надійде фіскалам повідомлення про внесення запису у ЄДР про припинення ФОП, його реєстрація платником ПДВ має автоматично анулюватися.

Річ у тому, що відповідно до п.п. 2 п. 184.1 ПКУ однією з причин анулювання платника ПДВ є прийняття рішення про припинення ФОП.

При цьому анулювання платником ПДВ через припинення підприємця буде відбуватися саме з ініціативи фіскалів (п.п. 2 п. 184.2 ПКУ). На це прямо вказує п. 5.5 розд. V Положення № 1130*****, в якому говориться, що рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ податківці приймають самостійно за наявності відомостей (документів), якими підтверджується наявність у ЄДР запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП.

***** Положення про реєстрацію платників ПДВ, затверджене наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. № 1130.

Отже, анулювання ФОП платником ПДВ відбувається у день отримання фіскалами з ЄДР повідомлення про держреєстрацію припинення ФОП шляхом внесення до Реєстру платників ПДВ відмітки «Реєстрація особи підлягає анулюванню» (п. 5.6 розд. V Положення № 1130). На цьому наголошують і фіскали в одному із своїх роз’яснень******.

****** Див. роз’яснення ГУ ДФС у Тернопільській обл.: http://tr.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/print-198258.html

Отже,

після того як ФОП — платник ПДВ подав реєстратору заяву про припинення, його реєстрація платником ПДВ анулюється автоматично без подання будь-яких заяв

До відома! Про анулювання ФОП як платника ПДВ підприємця повідомлять фіскали протягом трьох робочих днів після дня анулювання шляхом направлення рішення про анулювання за місцезнаходженням або місцем проживання фізособи (п. 5.7 розд. V Положення № 1130).

З дати зняття ФОП з обліку припиняється тільки нарахування податків і зборів за періоди після припинення ФОП. Водночас факт зняття з обліку у ДПСУ ФОП як платника податків не говорить про те, що ФОП звільнено від зобов’язань, які виникли у нього у зв’язку з веденням підприємницької діяльності. Річ у тому, що після держреєстрації припинення ФОП такий підприємець все одно продовжує обліковуватися в податковій як фізособа — платник податків, що отримувала дохід від підприємницької діяльності (п.п. 6 п. 11.18 Порядку № 1588).

Отже навіть після закриття ФОП фізособа-громадянин має розквитатися із зобов’язаннями ФОП. Тобто вона має подати останню (ліквідаційну) звітність та сплатити необхідні податки та збори (про це див. у одному з наступних номерів).

Крім того, слід пам’ятати, як тільки в ЄДР з’явився запис, що ФОП припинено, над ним нависає загроза позапланової документальної перевірки. Річ у тому, що однією з підстав для позапланової документальної перевірки є початок процедури припинення підприємницької діяльності ФОП (п.п. 78.1.7 ПКУ).

Водночас проведення такої податкової перевірки у зв’язку з припиненням ФОП зараз необов’язкове. Але оскільки у фіскалів є таке право, то вони можуть це зробити протягом строків давності, визначених у ст. 102 ПКУ, а це 1095 днів. Коли саме це відбудеться, сказати важко. Детально про таку перевірку читайте у «Податки & бухоблік», 2019, № 102, с. 18.

Скажемо також те, що під час карантину завітати до ФОП з позаплановою документальною перевіркою фіскали не зможуть (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 37, с. 19). А от після закінчення карантину усе можливо.

Крім того, на період карантину строки давності із ст. 102 ПКУ призупиняються і відновлюються після його закінчення (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 38-39). Тому про це слід пам’ятати, коли в майбутньому до вас прийдуть фіскали на перевірку.

Як платника ЄСВ.

Зняття платника ЄСВ з обліку відбувається тільки після проведення перевірки щодо правильності нарахування та сплати ЄСВ

Це передбачено абзацом одинадцятим ч. 1 ст. 5 Закону України від 08.07.2010 р. № 2464-VI..

Строків давності для перевірок з ЄСВ не встановлено. Якщо ФОП зареєстрований до 01.01.2011 р. і раніше перевірки не проводилися, то податківці перевірятимуть з цієї дати (саме тоді адміністрування ЄСВ було передане фіскалам). А ось періоди до 01.01.2011 р. перевірятимуть пенсійники.

Строки, в які фіскали мають прийти на перевірку ФОП, не встановлені. Отже, чекати на їх візит можна довго.

Якщо фіскали прийдуть на перевірку після закінчення строків давності, визначених ст. 102 ПКУ (пізніше ніж протягом 1095 днів), то донарахувань за минулий період вони здійснити не зможуть.

Якщо ви з якихось причин не хочете чекати, доки фіскали наберуться духу і прийдуть вас перевіряти, то цю процедуру можна спробувати прискорити, подавши лист з проханням провести позапланову документальну перевірку у зв’язку з припиненням ФОП. Проте слід розуміти, що цілком можливо, що ваша заява ніяк не вплине на плани податківців.

І тут цілком очевидно у колишнього підприємця виникає запитання: а чи не доведеться сплачувати ЄСВ за періоди після розреєстрації та до зняття з обліку як платника ЄСВ? Ні, не потрібно. У разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності ФОП її останнім місяцем, за який буде нараховано ЄСВ, буде місяць, в якому до фіскалів надійде повідомлення із ЄДР про припинення.

Також не слід забувати про подання ліквідаційної звітності з ЄСВ.

Про це читайте в одному з наступних номерів.

ВИСНОВКИ

  • При ліквідації ФОП слід звільнити працівників і розірвати договори з іншими суб’єктами господарювання.
  • Потім слід унести в ЄДР запис про припинення та знятися з обліку в податковій як платник податків та зборів, а також як платник ЄСВ.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі