Зайва ПН: як обнулити?

Солошенко Людмила, податковий експерт
Податки & бухоблік Вересень, 2020/№ 76
В обраному У обране
Друк
Що робити, якщо в ЄРПН проскочила зайва податкова накладна (ПН)? Як виправити ситуацію? Чи завжди після виправлення помилки відновиться ліміт? І чи потрібно показувати зайві ПН у декларації? Знайдемо відповіді на ці та інші запитання разом.

Який РК скласти?

Хочемо обнулити зайву ПН. РК з яким типом причини до неї скласти: 103 «Повернення товару або авансових платежів» або 301 «Виправлення помилки»?

Усе залежатиме від того, яка це зайва ПН: повторна або одинична. Оскільки РК з типом причини «301» може обнуляти не будь-які ПН (відмінності див. у таблиці).

Яким РК обнуляти зайву ПН

РК з типом причини

103 «Повернення товару або

авансових платежів»

РК з типом причини

301 «Виправлення помилки» (з типом причини «20» у шапці)

В яких випадках складають?

для обнулення одиничної зайвої ПН (наприклад, складеної не на того платника, з помилкою в ІПН або виписаної помилково, коли постачання не було)

застосовують рідше, оскільки підходить тільки для обнулення повторної зайвої ПН (складеної на одну й ту ж операцію постачання з одним і тим же покупцем, тобто коли задвоїли ПН за операцією, наприклад, ПН з помилкою в даті)

Що з лімітом?

у покупця після того, як РК обнулить ПН, відновиться ліміт. У продавця ліміт відновиться, тільки якщо ПН обнуляти оперативно: у тому ж періоді (тоді помилка і виправлення у межах періоду згорнуться).

А ось якщо помилкову ПН обнуляти в наступних періодах, ліміт не відновиться*

момент виправлення помилки (одразу або в наступних періодах) ролі не відіграє. Перевага в тому, що такий РК у будь-якому випадку усуне усі наслідки помилки, оскільки одночасно:

(1) обнулить зайву (повторну) ПН та

(2) відновить ліміт у покупця і продавця

* Якщо, звісно, не вдалися до некоректного маневру: відображення помилкової ПН з РК в декларації.

Обнулення ПН та ліміт

Обнулили зайву ПН в наступному місяці звичайним РК з коригуванням 103 «Повернення товару...». Проте навіть після виправлення помилки ліміт так і не відновився. Чому?

На жаль, лімітна проблема за помилковими ПН до кінця не вирішена. Ліміт вийде відновити тільки при обнуленні зайвих ПН за допомогою РК з типом причини «20».

А ось при обнуленні ПН звичайними РК з причиною коригування 103 «Повернення товару або авансових платежів» не все так просто. Причина в тому, що помилкові ПН з виправляючими РК не відображають у декларації, але водночас їх враховують в ЄРПН й у формулі ліміту (лист ДПСУ від 07.09.2020 р. № 3752/ІПК/99-00-05-06-02-06). А через ці розбіжності може виникати ∑Перевищ і не відновлюватися ліміт. Тому тут усе залежить від того, як швидко виправлена помилка.

Якщо помилка виправлена в тому ж періоді. Так, якщо зайву ПН усунули «по теплому сліду» (тобто обнулили виписаним у тому ж періоді РК-103, зареєстрованим своєчасно), то помилка і виправлення у межах періоду згорнуться. Ліміт у результаті відновиться і жодного ∑Перевищ не виникне.

Якщо помилка виправлена в іншому періоді. А ось якщо помилку виявили згодом (зайва ПН складена в одному періоді, а виправляючий її РК — в іншому або зареєстрований несвоєчасно), то після подання декларації за період виписування РК (реєстрації РК — при несвоєчасній реєстрації) у продавця вискочить ∑Перевищ (оскільки РК врахується у формулі ліміту, але не врахується в декларації; БЗ 101.17, якщо, звісно, не вдалися до некоректного маневру: відображення помилкової ПН з РК у декларації). У вас саме цей випадок: ПН обнулена в наступному періоді, тому ліміт не відновився.

Чи відображати в декларації?

Якщо показати зайву ПН з обнуляючим її РК-103 у декларації, то відновиться ліміт. Чи можна так діяти?

Дійсно, ліміт не загубиться (Перевищ не виникне), якщо «підігнати» ПДВ-звітність під ліміт і відобразити у відповідних періодах зайву ПН з виправляючим РК у декларації. Тому на практиці деякі платники їх уключають до декларації, щоб повернути ліміт. Поготів, діяти так іноді закликають контролери на місцях.

Але діяти таким чином небезпечно! Законодавчих підстав для цього немає. Адже дані, наведені в податковій звітності, повинні відповідати даним бухгалтерського обліку платника податків (п. 44.1 ПКУ). Тож у податковій декларації з ПДВ відображаються дані, зазначені в ПН, складених на підставі первинних документів.

До того ж цей варіант веде до викривлення ПДВ-звітності, оскільки в такому разі виправлення однієї помилки призводить до появи іншої. Адже виходить, що ПН-помилка допущена в одному періоді, а виправляється в іншому (який, власне, до помилки не має жодного відношення). У результаті «помилковий» період залишається невиправленим (його ПЗ залишаться завищеними), а ось в іншому («непомилковому») періоді ПЗ будуть занижені. А це може обернутися застосуванням штрафу до продавця за заниження ПЗ у періоді відображення РК.

Особливо якщо врахувати, що у БЗ 101.24 контролери роз’яснюють:

зайві помилкові ПН і виправляючі РК до них у декларації не відображаються

Детальніше про виправлення помилки див. «Податки & бухоблік», 2019, № 82, с. 7.

Дві ПН: за авансом і відвантаженням

Після авансу (і авансової ПН) випадково зареєстрували зайву ПН за другою подією — відвантаженням. Як її відмінити?

Через помилку на одне постачання виявилося дві ПН. У такому разі повторну зайву ПН можна обнулити через РК з типом причини «20» у шапці і причиною коригування 301 «Виправлення помилки» (п. 24 Порядку № 1307*). Його складають саме в тому випадку, коли помилково зареєстрували декілька ПН на операцію з одним і тим же покупцем. І за умови, що табличні частини (показники розділу Б) правильної і помилкової (повторної) ПН повністю збігаються (п.п. 3 п.п. 4.6.1 листа № 36942**). Тоді треба залишити тільки правильну ПН, а зайву (помилкову) — обнулити. Ліміт при цьому відновиться.

* Порядок заповнення ПН, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. № 1307.

** Лист ДФСУ від 27.11.2018 р. № 36942/7/99-99-15-03-02-17.

Зверніть увагу: якщо вчинити інакше — наприклад, у наступних періодах помилкову зайву ПН обнуляти за допомогою звичайного РК з коригуванням 103 «Повернення товару або авансових платежів» (після чого реєструвати правильну ПН), ліміт, на жаль, не відновиться (детальніше див. «Податки & бухоблік», 2020, № 31, с. 25). Навіщо його втрачати?

Помилка в даті ПН

Помилково склали ПН за другою подією — відвантаженням (авансу не помітили). Як нам тепер її виправити?

Для виправлення помилки, якої припустилися, у будь-якому випадку доведеться зареєструвати ще одну ПН з правильною датою першої події (авансу). Тобто на одне постачання з одним і тим же покупцем будуть дві ПН: помилкова і правильна (і ситуація стане схожа на ту, що ми розглядали вище).

Тому якщо бажаєте повернути ліміт, то краще провести виправлення в такій послідовності. Спершу зареєструвати правильну ПН (використовуючи ліміт), після чого обнулити помилкову зайву ПН зменшуючим РК з типом причини «20». І ліміт відновиться!

РК з типом причини «20»

Як заповнювати РК з типом причини «20» до зайвої ПН, зареєстрованої на покупця? Хто його реєструє: ми чи покупець?

Заповнення РК. Для обнулення зайвої повторної ПН на покупця в такому РК:

— у верхній лівій частині зазначають спеціальний тип причини «20», при цьому відмітку «Х» над ним (у комірці «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) через події») не проставляють;

— у заголовній частині — наводять реквізити тієї зайвої ПН, яка обнуляється;

— у табличній частині зазначають спеціальну причину 301 «Виправлення помилки» (зауважте: вона задумана тільки для РК з типом «20» і не може бути використана в інших РК для виправлення інших помилок);

— коригування проводять за кількістю: заповнюють кількісні гр. 7, 8, а також гр. 1 — 6, 11 — 15 (цінові гр. 9, 10 не заповнюють);

у першому інформаційному полі нижньої частини цього РК зазначають реквізити правильної ПН, зареєстрованої на це постачання. Друге інформаційне поле нижньої частини РК не заповнюють (п.п. 4.6.1 листа № 36942).

Приклад заповнення цього РК див. у «Податки & бухоблік», 2019, № 1-2, с. 25.

Реєстрація РК. Такий РК підпорядковується загальним правилам. Тому якщо ви обнуляєте зайву повторну ПН, складену на покупця, то зменшуючий РК з типом причини «20» реєструє покупець (п. 24 Порядку № 1307).

Зайва компенсуюча ПН

Випадково в останні дні місяця зареєстрували дві однакових компенсуючих ПН (за п. 198.5 ПКУ). Чи можемо одну з них обнулити через РК-20?

Так, можете. За допомогою РК з типом причини «20» можна обнуляти будь-які зайві повторні ПН: складені на платника, та ті, які не підлягали видачі покупцеві (п. 24 Порядку № 1307; лист ДПСУ від 18.07.2019 р. № 3349/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). Оскільки ви зареєстрували дві однакових компенсуючих ПН, одну можна обнулити.

Єдине, при обнуленні зайвої ПН, яка не видавалася покупцеві, не забудьте у верхній лівій частині РК над типом «20» проставити позначку «Х» (БЗ 101.15). Реєструвати такий РК ви будете самостійно.

Помилка в ІПН

Помилково склали ПН на покупця як на неплатника. Чи можемо обнулити її через РК-20, щоб повернути ліміт?

На жаль, скласти РК з типом причини «20» у цьому випадку не вийде. Оскільки через РК-20 дозволено обнуляти далеко не всі помилкові ПН, а тільки зайві повторні ПН, складені на операцію постачання з одним і тим же покупцем. А в цьому випадку покупці будуть різними, оскільки другу ПН зареєструємо на покупця-платника. СЕА вирішить, що ПН складено на дві різні операції і РК-20 просто не пропустить (п.п. 4.6.3 листа № 36942; лист ДПСУ від 17.02.2020 р. № 637/6/99-00-07-03-02-06/ІПК; лист ДФСУ від 21.03.2019 р. № 1150/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

Тому обнуляти зайву ПН на неплатника доведеться звичайним РК з причиною коригування 103 «Повернення товару або авансових платежів» (БЗ 101.15, 101.16). І якщо такий РК буде складений у наступних періодах або зареєстрований несвоєчасно, ліміт, на жаль, не відновиться. Ну й, звісно, потрібно зареєструвати на покупця-платника (з його ІПН) нову ПН.

Заблокована зайва ПН

Помилково відправили на реєстрацію зайву ПН (без факту операції), яку нам заблокували. Чи треба її розблоковувати? Яким РК її зможемо обнулити?

Узагалі-то, обнуляють одиничні зайві ПН за допомогою звичайного РК з причиною коригування 103 «Повернення товару або авансових платежів». А ось РК-20 для обнулення ПН без факту здійснення господарської операції непридатний (п.п. 4.6.3 листа № 36942). Щоправда, скласти РК можна, тільки якщо ПН зареєстрована (розблокована). А зайві ПН податківці дозволяють кинути і разблокувальні документи до них не подавати (БЗ 101.18). Та й за всього бажання їх неможливо подати, адже жодної операції-то не було.

Хоча в такому разі варто направити пояснення, що ПН помилкова, щоб податківці після закінчення 365 днів не застосували штраф згідно з п. 1201.2 ПКУ за нереєстрацію (відсутність) ПН (детальніше див. «Податки & бухоблік», 2020, № 17, с. 27).

Тому помилкову зайву ПН можна не розблоковувати. А отже, й РК до неї складати не доведеться.

висновки

  • Зайві повторні ПН можна обнулити через РК-20, а одиничні — через РК-103.
  • Ані зайві ПН, ані РК до них у декларації з ПДВ не відображаються.
  • Ліміт відновиться, якщо зайва ПН обнулена через РК-20 або в тому ж періоді через РК-103.
  • Заблоковані зайві ПН можна не розблоковувати, а отже, і виправляючі РК до них не складати.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд