Теми статей
Обрати теми

Таблиця даних платника ПДВ: як подати

Павленко Олексій, податковий експерт
Платникам ПДВ відомо, що одна з надійніших ознак, яка рятує ПН та деякі РК від блокування при реєстрації, — це врахована (прийнята) фіскалами Таблиця даних платника податку (далі — Таблиця). Раніше врахована Таблиця формально «перебиває » навіть ризиковий статус платника ПДВ. Але… зазвичай пропхнути через фіскалів Таблицю не легше, ніж самотужки переплисти Ла-Манш. Тому ми узагальнили і розглянули «табличні» топ-питання наших читачів, щоб їм було легше виживати в таких «ПН-блокувальних» умовах…

Щодо проблем з блокуванням ПН/РК читайте свіжий тематичний номер «Податки & бухоблік», 2021, № 30. Сьогодні ж — виключно про Таблицю. Це — четверта і найміцніша з антиблокувальних ознак (див. п. 3 Порядку № 1165*). Згідно з п. 12 Порядку № 1165 платник має право подати до ДПС Таблицю за встановленою формою (додаток 5). Код електронної форми Таблиці: J/F1312303.

* Порядок зупинення реєстрації ПН/РК…, затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 р. № 1165.

Прийнята фіскалами Таблиця «назад» не спрацьовує, а тільки на майбутнє

Тобто ПН/РК, які були заблоковані до прийняття Таблиці і які містять коди із вже прийнятої Таблиці, автоматом не розблокують. За ними доведеться проводити всю стандартну процедуру розблокування.

Нюанси заповнення

Спочатку кілька моментів щодо заповнення Таблиці, щоб уникнути проблем з її прийняттям ще «на вході».

1. Код КВЕД (гр. 2 Таблиці) зазначається у кожному (!) заповненому рядку. Тобто кожен заповнений рядок як «вхідного», так і «вихідного» товару/послуги супроводжується КВЕДом, у якому використовується такий товар/послуга.

2. Коди самих товарів/послуг, що придбаваються (імпортуються), та тих, що постачаються, зазначаються окремими рядками, тобто в одному рядку графи 3 та 4 не можуть бути одночасно заповнені!** (БЗ 101.18).

** Див. приклади заповнення Таблиці тут: sfs.gov.ua/data/files/207836.pdf

3. Тому заповнюйте Таблицю у шаховому порядку і відповідними групами: («постачання/придбання»), які пов’язані одне з одним. А не підряд (гамузом) усі постачання, а потім усі придбання. Щоб фіскали з комісії краще розуміли суть ваших операцій. Причому податківці рекомендують перепродавцям товарів/послуг спочатку зазначати код придбання, а нижче — той самий код постачання, а виробникам — навпаки (спочатку — код продукції/послуги, а нижче — коди складових її собівартості)***. Але документально це питання не врегульовано! Якщо якісь з груп «постачання/придбання» можуть викликати більше запитань у фіскалів, їх краще виділити в окрему Таблицю — може, хоч якусь з Таблиць приймуть…

*** www.youtube.com/watch?v=-Y3G4qRWzkI&t=933s

4. Заповнюйте коди товарів/послуг, що постачаєте, саме в тому вигляді, у якому вони потім будуть зазначатись в ПН/РК (з тією ж кількістю символів). Наприклад, коди «33.12» і «33.12.24-00.00» програма СЕА ПДВ сприймає як різні коди. Коди послуг згідно з ДКПП у Таблиці мають містити від 5 (наприклад: 02.40, адже крапка — теж символ) до 14 символів. Відповідно

коли є прийнята Таблиця, зазначайте в ПН/РК коди товарів і особливо послуг точнісінько так, як ви навели їх у Таблиці, інакше програма СЕА може їх не розпізнати

Див. також БЗ 101.18.

5. Якщо якийсь (вихідний) код товарів/послуг вже зазначався у прийнятій фіскалами (діючій) Таблиці, його відображати в новій (наступній) Таблиці не треба. До того ж це може стати формальним приводом для відмови в її прийнятті. Схожий підхід радимо і до ситуації, коли в прийнятті Таблиці з якимось конкретним товаром/кодом було відмовлено. Краще за цим товаром наступну Таблицю подавати окремо, а не змішувати його в новій Таблиці з групою інших товарів.

Приклад заповнення Таблиці

Порядковий номер

Код згідно з КВЕД

Код згідно з УКТ ЗЕД/ДКПП товарів/послуг (придбання (отримання), ввезення на митну територію України)

Код згідно з УКТ ЗЕД/ДКПП товарів/послуг (постачання/надання)

1

46.42

6403

2

46.42

6403

3

68.20

68.20

4

68.20

35.30

5

68.20

37.00

Пояснення

Пункт 14 Порядку № 1165 передбачає подання Таблиці разом з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника ПДВ. Більше конкретики щодо пояснення до Таблиці знаходимо в БЗ 101.17. Там фіскали зазначають, що пояснення має бути з інформацією про діяльність платника (з можливим зазначенням відомостей про наявні орендовані або власні приміщення, виробничі потужності, земельні ділянки, найманий персонал, залишки готової продукції, сировини)****. Щодо найманого персоналу зазвичай в поясненні інформують про штатну чисельність та середню зарплату, щодо залишків ТМЦ подають акти інвентаризації, оборотно-сальдові відомості тощо. Щодо приміщень, виробничих потужностей, землі***** — усі такі засоби повинні бути зазначені у формі № 20-ОПП. Фіскали звіряють інформацію з пояснення зі звітом № 20-ОПП і, якщо в останньому не зазначались відповідні засоби, відмовляють у прийнятті Таблиці.

**** Пам’ятку фіскалів щодо пояснень до Таблиці див. тут: zp.tax.gov.ua/data/normativ/000/003/74636/SMKOR_Tabl.jpg

***** Аграрії додають до пояснення ще й до 5 видів статзвітності (детальніше читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 30, с. 28).

Окрім того, досить часто фіскали вимагають від платників надавати ще й копії відповідних документів, що підтверджують наведені в поясненні та/або в формі № 20-ОПП відомості, тож, може, варто їх надати одразу?..

Техдеталі. Пояснення подається у вигляді прикріпленого до Таблиці додатка, код форми якого J/F1360102. А вкладення в цей додаток (файл з відсканованими документами) має бути в форматі PDF, PNG або JPG, і розмір кожного прикріпленого до додатку файлу не може перевищувати 2 Мб, а кількість документів — 100 екз.

Таблицю, яка подається без пояснень, податківці не приймають до розгляду.

Подання

Тепер — питання, що стосуються подання Таблиці.

Подання до блокування

Чи можна/потрібно подавати Таблицю до блокування?

Можна й потрібно. Однак на практиці почастішали відмови в прийнятті Таблиці з причиною: ««інше» — податкові накладні з кодом «…» не зупинялись». Такі відмови треба одразу оскаржувати. Адже головні фіскали чітко пишуть про подання Таблиць і без зупинки реєстрації ПН/РК в ЄРПН! (БЗ 101.18)

Кількість Таблиць

Чи є обмеження щодо кількості Таблиць?

Платник протягом періоду має право подати будь-яку кількість Таблиць (БЗ 101.18). І якщо Таблицю з відповідними кодами (кодом) фіскалами ще не прийнято, то подання зайвої Таблиці не зашкодить (може, їм набридне постійно відмовляти в прийнятті...)

Кількість позицій у Таблиці

Обмеження щодо кількості рядків

Кількість рядків, які платник може заповнити в одній Таблиці, — 99 (БЗ 101.18). Але щодо кількості та «якості» позицій, які включати в одну Таблицю, — вирішуйте самі, виходячи з власного та/або чужого досвіду. Ви можете подавати Таблицю(ці) з будь-яким набором кодів/позицій, аби було більше шансів, що її фіскали приймуть. Ми б радили більше 4 — 6 «вихідних» кодів не зазначали, а то якийсь один може «нашкодити» й іншим. Якщо подання Таблиці спричинено блокуванням, майте на увазі, що правила відповідності кодів товарів/послуг у Таблиці, що подається, тим кодам, що були в заблокованих ПН/РК, не існує, та й врахована Таблиця не розблокує вже заблоковану(ні) ПН

Таблиця і нові КВЕД

Як бути, коли у платника змінилися та/або додалися види діяльності (коди КВЕД), або їх забули додати в раніше прийнятих Таблицях?

Фіскали в БЗ 101.18 при цьому радять подати нову Таблицю і в ній зазначити такі види діяльності та відповідно коди товарів згідно з УКТ ЗЕД та коди послуг згідно з ДКПП. Але чи варто це робити у випадках, коли види діяльності додалися (змінилися), а коди товарів і послуг залишились ті ж самі? Оскільки програмне забезпечення СЕА «заточене» саме на коди товарів/послуг, то якщо ці коди вже були у прийнятих фіскалами Таблицях, може, не варто поспішати з новою Таблицею? А раптом фіскали зупинять дію старої та ще й нову не приймуть? Отже, в таких випадках вирішуйте самі, чи треба «розхитувати» усталену СЕА-ситуацію…

Неврахування

На прийняття рішення про врахування/не врахування регіональній комісії відведено 5 робочих днів після отримання Таблиці (п. 15 Порядку № 1165). Цей строк не завжди витримується податківцями, але наслідків за це не передбачено. ☹

Хто і коли? Регіональними комісіями можуть не враховуватись Таблиці як при першому поданні, так і вже діючі Таблиці. Адже відповідно до п. 19 Порядку № 1165 у разі коли до податківців надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником недостовірної інформація в Таблиці, яка врахована (у тому числі в автоматичному режимі), комісії мають право прийняти рішення про неврахування Таблиці.

Не врахувати (відмінити) вже враховану Таблицю має право і комісія центрального рівня (п. 25 Порядку № 1165)

Негативне (як і позитивне) рішення регіональної комісії при першому поданні Таблиці надсилається платнику за формою, наведеною у додатку 6 до Порядку № 1165. Рішення про неврахування вже врахованої (діючої) Таблиці надсилається як регіональною, так і центральною комісіями за формою з додатку 7 до Порядку № 1165.

Причини неврахування. У рішенні комісії про неврахування Таблиці, яке надсилається за будь-якою формою (додаток 6 чи 7), обов’язково має зазначатися причина неврахування (див., зокрема, п. 17 Порядку № 1165). У самих формах рішення наведені три види причин неврахування, щодо яких податківці повинні зробити позначку(и):

— наявність у контролюючих органів податкової інформації, що свідчить про здійснення платником ризикових операцій;

— виявлення невідповідності визначених платником у Таблиці видів діяльності наявним у платника основним засобам;

— «інше».

Перша причина — не рідкість, зазначається, зокрема, коли платника включено до списку ризикових. Друга — коли фіскалам здалося замало інформації, наведеної в формі № 20-ОПП (перевірте, може, треба додати ще якісь об’єкти******). Другу вони також використовують як формальний привід «відфутболити» Таблицю (особливо аграріїв), і скільки їм не надавай інформації про ОЗ, Таблицю все одно не приймають. Третя з причин — безмежна «інше». Для розшифрування «іншого» в формах передбачено спеціальний рядок. Тут є багато варіантів. Але останнім часом знов популярною стала незаконна причина, що ПН/РК з кодами в Таблиці не зупинялись (див. про неї вище)…

****** В особистій частині Електронного кабінету в меню «Облікові дані платника» знайдіть таблицю «Відомості про об’єкти оподаткування» і перевірте, чи достатньо інформації вами надано фіскалам.

Чому «туз б’є шістку»? Почастішали також випадки, коли після прийняття Таблиці регіоналами її майже одразу (іноді у той же день) скасовує центральна комісія. Добре, якщо платник встигне в цей «дозвільний» проміжок часу зареєструвати проблемні ПН/РК, але часто не встигають. Тому варто регулярно перевіряти статус своїх Таблиць в Електронному кабінеті, щоб встигати реєструвати ПН/РК та не нариватися на неочікуване блокування. Дуже багато таких випадків скасування «зверху» і у аграріїв — зокрема й у тих, чия Таблиця врахована автоматично. Детально щодо автоматичного врахування Таблиць аграріїв читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 30, с. 28.

Чому так відбувається? Невже «нагорі» відомо більше, ніж на місцях? Що б там не розповідали податківці, а тут головна їх мета: мати контроль і маніпулювати платниками…

Звісно, в таких випадках платник має право повторно подати Таблицю з поясненнями для розгляду регіональною комісією. Якщо відхилили Таблицю, що приймалась автоматично, доведеться вже подавати її в загальному порядку (п. 20 Порядку № 1165). Але зазвичай пропхнути повторну Таблицю через фіскалів ще складніше. Із законних шляхів — тільки оскарження.

Оскарження

Отже, коли Таблицю фіскали вперто не приймають, залишається лише оскарження (незаконні методи відкидаємо). Тут є два шляхи: адміністративний та судовий.

Адмін. За правилами ст. 56 ПКУ протягом 10 робочих днів за днем отримання рішення регіональної комісії про неврахування Таблиці******* ви можете подати до вищого органу (ДПСУ) скаргу на таке рішення. Питання оформлення, подання та розгляду такої скарги регулює Порядок, затверджений наказом Мінфіну від 21.10.2015 р. № 916. Але адміншлях малоефективний і неможливий — якщо рішення про неврахування приймала центральна комісія. Та й фіскали можуть зволікати з розглядом такої скарги зараз аж до закінчення карантину (а за нормальних часів/умов — до 60 днів*)…

******* Нагадаємо, що на період дії карантину перебіг цього строку зупиняється (п. 528 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).

Судовий. Цей шлях цілком законний: у п. 22 Порядку № 1165 є норма про врахування Таблиці за рішенням суду (про таку можливість згадується і у формах рішень — див. додатки 6 і 7 до Порядку № 1165). Щодо строків звернення до суду (після адміноскарження чи без такого) читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 30, с. 12 та 16.

Юристи радять у таких позовах платникам вимагати від суду лише визнання незаконним і скасування рішення фіскалів про неврахування Таблиці, адже їх зобов’язання врахувати Таблицю за рішенням суду прямо прописане в Порядку № 1165.

А якщо було також і блокування ПН/РК, радять оскаржувати все разом, в одному позові

Зараз є достатньо прикладів позитивної судової практики, коли рішення комісій про неврахування Таблиці скасовуються і фіскали примушені її враховувати: див., наприклад, постанову Третього апеляційного адмінсуду від 11.03.2020 р. у справі № 160/6004/19 (reyestr.court.gov.ua/Review/88237274), постанову Першого апеляційного адмінсуду від 24.06.2020 р. у справі № 200/1368/20-а (reyestr.court.gov.ua/Review/89999198), постанову Шостого апеляційного адмінсуду від 01.04.2021 р. у справі № 640/7931/20 (reyestr.court.gov.ua/Review/95944947). Перші дві постанови є остаточним судовим рішенням, адже в касаціях податківцям відмовлено.

Омбудсмен. Можливо, більш швидким і дієвим виявитиметься шлях з поданням скарги на ДПС до Ради бізнес-омбудсмена щодо незаконного неврахування фіскалами Таблиці. Адже є непоодинокі випадки, коли «табличні» питання вирішувались саме таким чином (див., наприклад, boi.org.ua/case-studies/424-tablici-danih-platnika-pdv-vrahovano).

Однак майте на увазі, що оскарження (навіть через суд і омбудсмена) не гарантує вам захисту від можливого «табличного» свавілля на майбутнє. Але: «Борітеся — поборете!».

ВИСНОВКИ

  • Таблиця працює тільки наперед: ПН/РК, які були заблоковані до прийняття Таблиці, автоматом не розблокують. Таблицю можна й потрібно подавати ще до блокування ПН/РК. Однак почастішали відмови в прийнятті Таблиці з причиною: ««інше» — податкові накладні з кодом «…» не зупинялись». Такі відмови треба одразу оскаржувати.
  • Платники успішно оскаржують неприйняття Таблиць не тільки у судовому порядку, але й подаючи скарги до Ради бізнес-омбудсмена. А от адміністративний шлях не дуже ефективний.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі