Щодо проблем з блокуванням ПН/РК читайте свіжий тематичний номер «Податки & бухоблік», 2021, № 30. Сьогодні ж — виключно про Таблицю. Це — четверта і найміцніша з антиблокувальних ознак (див. п. 3 Порядку № 1165*). Згідно з п. 12 Порядку № 1165 платник має право подати до ДПС Таблицю за встановленою формою (додаток 5). Код електронної форми Таблиці: J/F1312303.
* Порядок зупинення реєстрації ПН/РК…, затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 р. № 1165.
Прийнята фіскалами Таблиця «назад» не спрацьовує, а тільки на майбутнє
Тобто ПН/РК, які були заблоковані до прийняття Таблиці і які містять коди із вже прийнятої Таблиці, автоматом не розблокують. За ними доведеться проводити всю стандартну процедуру розблокування.
Нюанси заповнення
Спочатку кілька моментів щодо заповнення Таблиці, щоб уникнути проблем з її прийняттям ще «на вході».
1. Код КВЕД (гр. 2 Таблиці) зазначається у кожному (!) заповненому рядку. Тобто кожен заповнений рядок як «вхідного», так і «вихідного» товару/послуги супроводжується КВЕДом, у якому використовується такий товар/послуга.
2. Коди самих товарів/послуг, що придбаваються (імпортуються), та тих, що постачаються, зазначаються окремими рядками, тобто в одному рядку графи 3 та 4 не можуть бути одночасно заповнені!** (БЗ 101.18).
** Див. приклади заповнення Таблиці тут: sfs.gov.ua/data/files/207836.pdf
3. Тому заповнюйте Таблицю у шаховому порядку і відповідними групами: («постачання/придбання»), які пов’язані одне з одним. А не підряд (гамузом) усі постачання, а потім усі придбання. Щоб фіскали з комісії краще розуміли суть ваших операцій. Причому податківці рекомендують перепродавцям товарів/послуг спочатку зазначати код придбання, а нижче — той самий код постачання, а виробникам — навпаки (спочатку — код продукції/послуги, а нижче — коди складових її собівартості)***. Але документально це питання не врегульовано! Якщо якісь з груп «постачання/придбання» можуть викликати більше запитань у фіскалів, їх краще виділити в окрему Таблицю — може, хоч якусь з Таблиць приймуть…
*** www.youtube.com/watch?v=-Y3G4qRWzkI&t=933s
4. Заповнюйте коди товарів/послуг, що постачаєте, саме в тому вигляді, у якому вони потім будуть зазначатись в ПН/РК (з тією ж кількістю символів). Наприклад, коди «33.12» і «33.12.24-00.00» програма СЕА ПДВ сприймає як різні коди. Коди послуг згідно з ДКПП у Таблиці мають містити від 5 (наприклад: 02.40, адже крапка — теж символ) до 14 символів. Відповідно
коли є прийнята Таблиця, зазначайте в ПН/РК коди товарів і особливо послуг точнісінько так, як ви навели їх у Таблиці, інакше програма СЕА може їх не розпізнати
Див. також БЗ 101.18.
5. Якщо якийсь (вихідний) код товарів/послуг вже зазначався у прийнятій фіскалами (діючій) Таблиці, його відображати в новій (наступній) Таблиці не треба. До того ж це може стати формальним приводом для відмови в її прийнятті. Схожий підхід радимо і до ситуації, коли в прийнятті Таблиці з якимось конкретним товаром/кодом було відмовлено. Краще за цим товаром наступну Таблицю подавати окремо, а не змішувати його в новій Таблиці з групою інших товарів.
Приклад заповнення Таблиці
Порядковий номер | Код згідно з КВЕД | Код згідно з УКТ ЗЕД/ДКПП товарів/послуг (придбання (отримання), ввезення на митну територію України) | Код згідно з УКТ ЗЕД/ДКПП товарів/послуг (постачання/надання) |
1 | 46.42 | 6403 | |
2 | 46.42 | 6403 | |
3 | 68.20 | 68.20 | |
4 | 68.20 | 35.30 | |
5 | 68.20 | 37.00 |
Пояснення
Пункт 14 Порядку № 1165 передбачає подання Таблиці разом з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника ПДВ. Більше конкретики щодо пояснення до Таблиці знаходимо в БЗ 101.17. Там фіскали зазначають, що пояснення має бути з інформацією про діяльність платника (з можливим зазначенням відомостей про наявні орендовані або власні приміщення, виробничі потужності, земельні ділянки, найманий персонал, залишки готової продукції, сировини)****. Щодо найманого персоналу зазвичай в поясненні інформують про штатну чисельність та середню зарплату, щодо залишків ТМЦ подають акти інвентаризації, оборотно-сальдові відомості тощо. Щодо приміщень, виробничих потужностей, землі***** — усі такі засоби повинні бути зазначені у формі № 20-ОПП. Фіскали звіряють інформацію з пояснення зі звітом № 20-ОПП і, якщо в останньому не зазначались відповідні засоби, відмовляють у прийнятті Таблиці.
**** Пам’ятку фіскалів щодо пояснень до Таблиці див. тут: zp.tax.gov.ua/data/normativ/000/003/74636/SMKOR_Tabl.jpg
***** Аграрії додають до пояснення ще й до 5 видів статзвітності (детальніше читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 30, с. 28).
Окрім того, досить часто фіскали вимагають від платників надавати ще й копії відповідних документів, що підтверджують наведені в поясненні та/або в формі № 20-ОПП відомості, тож, може, варто їх надати одразу?..
Техдеталі. Пояснення подається у вигляді прикріпленого до Таблиці додатка, код форми якого J/F1360102. А вкладення в цей додаток (файл з відсканованими документами) має бути в форматі PDF, PNG або JPG, і розмір кожного прикріпленого до додатку файлу не може перевищувати 2 Мб, а кількість документів — 100 екз.
Таблицю, яка подається без пояснень, податківці не приймають до розгляду.
Подання
Тепер — питання, що стосуються подання Таблиці.
Подання до блокування | |
Чи можна/потрібно подавати Таблицю до блокування? | Можна й потрібно. Однак на практиці почастішали відмови в прийнятті Таблиці з причиною: ««інше» — податкові накладні з кодом «…» не зупинялись». Такі відмови треба одразу оскаржувати. Адже головні фіскали чітко пишуть про подання Таблиць і без зупинки реєстрації ПН/РК в ЄРПН! (БЗ 101.18) |
Кількість Таблиць | |
Чи є обмеження щодо кількості Таблиць? | Платник протягом періоду має право подати будь-яку кількість Таблиць (БЗ 101.18). І якщо Таблицю з відповідними кодами (кодом) фіскалами ще не прийнято, то подання зайвої Таблиці не зашкодить (може, їм набридне постійно відмовляти в прийнятті...) |
Кількість позицій у Таблиці | |
Обмеження щодо кількості рядків | Кількість рядків, які платник може заповнити в одній Таблиці, — 99 (БЗ 101.18). Але щодо кількості та «якості» позицій, які включати в одну Таблицю, — вирішуйте самі, виходячи з власного та/або чужого досвіду. Ви можете подавати Таблицю(ці) з будь-яким набором кодів/позицій, аби було більше шансів, що її фіскали приймуть. Ми б радили більше 4 — 6 «вихідних» кодів не зазначали, а то якийсь один може «нашкодити» й іншим. Якщо подання Таблиці спричинено блокуванням, майте на увазі, що правила відповідності кодів товарів/послуг у Таблиці, що подається, тим кодам, що були в заблокованих ПН/РК, не існує, та й врахована Таблиця не розблокує вже заблоковану(ні) ПН |
Таблиця і нові КВЕД | |
Як бути, коли у платника змінилися та/або додалися види діяльності (коди КВЕД), або їх забули додати в раніше прийнятих Таблицях? | Фіскали в БЗ 101.18 при цьому радять подати нову Таблицю і в ній зазначити такі види діяльності та відповідно коди товарів згідно з УКТ ЗЕД та коди послуг згідно з ДКПП. Але чи варто це робити у випадках, коли види діяльності додалися (змінилися), а коди товарів і послуг залишились ті ж самі? Оскільки програмне забезпечення СЕА «заточене» саме на коди товарів/послуг, то якщо ці коди вже були у прийнятих фіскалами Таблицях, може, не варто поспішати з новою Таблицею? А раптом фіскали зупинять дію старої та ще й нову не приймуть? Отже, в таких випадках вирішуйте самі, чи треба «розхитувати» усталену СЕА-ситуацію… |
Неврахування
На прийняття рішення про врахування/не врахування регіональній комісії відведено 5 робочих днів після отримання Таблиці (п. 15 Порядку № 1165). Цей строк не завжди витримується податківцями, але наслідків за це не передбачено. ☹
Хто і коли? Регіональними комісіями можуть не враховуватись Таблиці як при першому поданні, так і вже діючі Таблиці. Адже відповідно до п. 19 Порядку № 1165 у разі коли до податківців надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником недостовірної інформація в Таблиці, яка врахована (у тому числі в автоматичному режимі), комісії мають право прийняти рішення про неврахування Таблиці.
Не врахувати (відмінити) вже враховану Таблицю має право і комісія центрального рівня (п. 25 Порядку № 1165)
Негативне (як і позитивне) рішення регіональної комісії при першому поданні Таблиці надсилається платнику за формою, наведеною у додатку 6 до Порядку № 1165. Рішення про неврахування вже врахованої (діючої) Таблиці надсилається як регіональною, так і центральною комісіями за формою з додатку 7 до Порядку № 1165.
Причини неврахування. У рішенні комісії про неврахування Таблиці, яке надсилається за будь-якою формою (додаток 6 чи 7), обов’язково має зазначатися причина неврахування (див., зокрема, п. 17 Порядку № 1165). У самих формах рішення наведені три види причин неврахування, щодо яких податківці повинні зробити позначку(и):
— наявність у контролюючих органів податкової інформації, що свідчить про здійснення платником ризикових операцій;
— виявлення невідповідності визначених платником у Таблиці видів діяльності наявним у платника основним засобам;
— «інше».
Перша причина — не рідкість, зазначається, зокрема, коли платника включено до списку ризикових. Друга — коли фіскалам здалося замало інформації, наведеної в формі № 20-ОПП (перевірте, може, треба додати ще якісь об’єкти******). Другу вони також використовують як формальний привід «відфутболити» Таблицю (особливо аграріїв), і скільки їм не надавай інформації про ОЗ, Таблицю все одно не приймають. Третя з причин — безмежна «інше». Для розшифрування «іншого» в формах передбачено спеціальний рядок. Тут є багато варіантів. Але останнім часом знов популярною стала незаконна причина, що ПН/РК з кодами в Таблиці не зупинялись (див. про неї вище)…
****** В особистій частині Електронного кабінету в меню «Облікові дані платника» знайдіть таблицю «Відомості про об’єкти оподаткування» і перевірте, чи достатньо інформації вами надано фіскалам.
Чому «туз б’є шістку»? Почастішали також випадки, коли після прийняття Таблиці регіоналами її майже одразу (іноді у той же день) скасовує центральна комісія. Добре, якщо платник встигне в цей «дозвільний» проміжок часу зареєструвати проблемні ПН/РК, але часто не встигають. Тому варто регулярно перевіряти статус своїх Таблиць в Електронному кабінеті, щоб встигати реєструвати ПН/РК та не нариватися на неочікуване блокування. Дуже багато таких випадків скасування «зверху» і у аграріїв — зокрема й у тих, чия Таблиця врахована автоматично. Детально щодо автоматичного врахування Таблиць аграріїв читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 30, с. 28.
Чому так відбувається? Невже «нагорі» відомо більше, ніж на місцях? Що б там не розповідали податківці, а тут головна їх мета: мати контроль і маніпулювати платниками…
Звісно, в таких випадках платник має право повторно подати Таблицю з поясненнями для розгляду регіональною комісією. Якщо відхилили Таблицю, що приймалась автоматично, доведеться вже подавати її в загальному порядку (п. 20 Порядку № 1165). Але зазвичай пропхнути повторну Таблицю через фіскалів ще складніше. Із законних шляхів — тільки оскарження.
Оскарження
Отже, коли Таблицю фіскали вперто не приймають, залишається лише оскарження (незаконні методи відкидаємо). Тут є два шляхи: адміністративний та судовий.
Адмін. За правилами ст. 56 ПКУ протягом 10 робочих днів за днем отримання рішення регіональної комісії про неврахування Таблиці******* ви можете подати до вищого органу (ДПСУ) скаргу на таке рішення. Питання оформлення, подання та розгляду такої скарги регулює Порядок, затверджений наказом Мінфіну від 21.10.2015 р. № 916. Але адміншлях малоефективний і неможливий — якщо рішення про неврахування приймала центральна комісія. Та й фіскали можуть зволікати з розглядом такої скарги зараз аж до закінчення карантину (а за нормальних часів/умов — до 60 днів*)…
******* Нагадаємо, що на період дії карантину перебіг цього строку зупиняється (п. 528 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).
Судовий. Цей шлях цілком законний: у п. 22 Порядку № 1165 є норма про врахування Таблиці за рішенням суду (про таку можливість згадується і у формах рішень — див. додатки 6 і 7 до Порядку № 1165). Щодо строків звернення до суду (після адміноскарження чи без такого) читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 30, с. 12 та 16.
Юристи радять у таких позовах платникам вимагати від суду лише визнання незаконним і скасування рішення фіскалів про неврахування Таблиці, адже їх зобов’язання врахувати Таблицю за рішенням суду прямо прописане в Порядку № 1165.
А якщо було також і блокування ПН/РК, радять оскаржувати все разом, в одному позові
Зараз є достатньо прикладів позитивної судової практики, коли рішення комісій про неврахування Таблиці скасовуються і фіскали примушені її враховувати: див., наприклад, постанову Третього апеляційного адмінсуду від 11.03.2020 р. у справі № 160/6004/19 (reyestr.court.gov.ua/Review/88237274), постанову Першого апеляційного адмінсуду від 24.06.2020 р. у справі № 200/1368/20-а (reyestr.court.gov.ua/Review/89999198), постанову Шостого апеляційного адмінсуду від 01.04.2021 р. у справі № 640/7931/20 (reyestr.court.gov.ua/Review/95944947). Перші дві постанови є остаточним судовим рішенням, адже в касаціях податківцям відмовлено.
Омбудсмен. Можливо, більш швидким і дієвим виявитиметься шлях з поданням скарги на ДПС до Ради бізнес-омбудсмена щодо незаконного неврахування фіскалами Таблиці. Адже є непоодинокі випадки, коли «табличні» питання вирішувались саме таким чином (див., наприклад, boi.org.ua/case-studies/424-tablici-danih-platnika-pdv-vrahovano).
Однак майте на увазі, що оскарження (навіть через суд і омбудсмена) не гарантує вам захисту від можливого «табличного» свавілля на майбутнє. Але: «Борітеся — поборете!».
ВИСНОВКИ
- Таблиця працює тільки наперед: ПН/РК, які були заблоковані до прийняття Таблиці, автоматом не розблокують. Таблицю можна й потрібно подавати ще до блокування ПН/РК. Однак почастішали відмови в прийнятті Таблиці з причиною: ««інше» — податкові накладні з кодом «…» не зупинялись». Такі відмови треба одразу оскаржувати.
- Платники успішно оскаржують неприйняття Таблиць не тільки у судовому порядку, але й подаючи скарги до Ради бізнес-омбудсмена. А от адміністративний шлях не дуже ефективний.