Теми статей
Обрати теми

ЗаРРОшилися раніше, ніж треба: про ФОП і юросіб

Нестеренко Максим, податковий експерт
Інколи в діяльності СГ трапляються ситуації, коли вже придбаний і зареєстрований РРО не експлуатується. Наприклад, підприємство зареєструвалося, встановило РРО, але ще не здійснює свою діяльність. Або ФОП-загальносистемник будує магазин, завчасно поставив РРО, але торгувати ще не почав. Нарешті, ФОП-єдиноподатник міг завчасно придбати і зареєструвати РРО, готуючись до тотальної фіскалізації з 2022 року. В усіх цих ситуаціях виникає питання стартового простою РРО. Про них ми зараз і поговоримо!

Питань, пов’язаних зі стартовим РРО-простоєм, в основному три: створення Z-звіту, подання ф. № 20-ОПП і амортизація самого РРО. Розглянемо їх!

Z-звіт: створювати чи ні?

За загальним правилом, суб’єкт господарювання, який здійснює розрахункові операції, зобов’язаний щоденно створювати Z-звіт у разі здійснення розрахункових операцій (п. 9 ст. 3 Закону про РРО).

Іншими словами, Z-звіт роблять лише ті суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції.

Давайте уявімо, що ви РРО-зобов’язаний (не підпадаєте під звільнення зі ст. 9 і 10 Закону про РРО*). Ваш РРО увімкнено, відкрито робочу зміну і здійснено службові операції (внесення та/або видача). І що тоді із Z-звітом?

* Детально про те, хто підпадає під дію цих статей, читайте у «Податки & бухоблік», 2021, № 40, с. 4.

Так от, ви не зобов’язані робити Z-звіт за той день, протягом якого через РРО не проведено жодної розрахункової операції (детальніше — у «Податки & бухоблік», 2020, № 60, с. 12).

Інакше кажучи, якщо зареєстрований і увімкнений РРО не експлуатується саме через відсутність розрахункових операцій, Z-звіти робити не потрібно.

Це актуально для будь-якого суб’єкта господарювання, незалежно від того, хто він — ФОП чи юрособа — і на якій системі оподаткування працює. Ба більше, його і вмикати у такому разі ні до чого.

Інша річ, якщо певні поблажки в законодавстві дають право деяким категоріям СГ не використовувати РРО.

Найпростіший приклад. ФОП-єдиноподатник не перевищив з початку року 1,32 млн грн доходу і не здійснює ризикових операцій (див. п. 61 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тоді у 2021 році цей ФОП ще може насолодитися останніми подихами свободи від РРО. Але він завчасно придбав РРО і зареєстрував його. Чи проводити такому ФОП через РРО розрахункові операції протягом 2021 року?

Вважаємо, що так. Річ у тім, що процедура реєстрації РРО тісно пов’язана з процедурою його введення в експлуатацію. РРО вважається зареєстрованим тільки після того, як сервісний центр надіслав до податкової, яка цей РРО реєструє, довідку про опломбування РРО та акт введення його в експлуатацію (п. 14 гл. 2 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО**).

** Порядок реєстрації РРО, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. № 547.

Тобто неможливо зареєструвати РРО, не увівши його в експлуатацію. Натомість уведення в експлуатацію РРО означає переведення його у фіскальний режим роботи (п. 2 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 12.05.2004 р. № 601).

Інакше кажучи,

ФОП-єдиноподатник, який завчасно зареєстрував РРО, добровільно погодився перевести його у фіскальний режим роботи

А фіскальний режим роботи означає, що необхідно вносити розрахункові операції до фіскальної пам’яті РРО та виконувати Z-звіт за підсумками робочої зміни.

Якщо ж ФОП хоче у 2021 році попрацювати без РРО чи використовувати його у нефіскальному режимі, такий РРО доведеться зняти з реєстрації. А потім повторно зареєструвати на початку 2022 року.

Чи подавати ф. № 20-ОПП?

Перш за все зазначимо головне:

власне РРО, їх наявність, стан та кількість у ф. № 20-ОПП наразі не зазначаються

Тобто в цьому сенсі РРО не є окремим об’єктом оподаткування, про який потрібно повідомляти податківців через ф. № 20-ОПП при придбанні. Застосування РРО перетинається з ф. № 20-ОПП під іншим кутом.

Річ у тім, що однією з причин відмовити у реєстрації РРО є неподання ф. № 20-ОПП. Але не щодо самого РРО, а щодо господарської одиниці, де цей РРО буде застосовуватися (тобто господарської одиниці, вказаної у заяві на реєстрацію РРО). Це прямо прописано у п. 8 гл. 2 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 50, с. 2).

Якщо податкова вже зареєструвала ваш РРО, це означає одне: ф. № 20-ОПП щодо господарської одиниці, де працюватиме РРО, вже подана і ця інформація є в Єдиному банку даних.

Якщо ж із реєстрацією РРО виникають проблеми саме через відсутність у податківців інформації про господарську одиницю, на яку ви хочете зареєструвати РРО, ф. № 20-ОПП потрібно подати до реєстрації РРО***.

*** Детально про вибір та реєстрацію РРО читайте у «Податки & бухоблік», 2021, № 40, с. 19, 25.

Ця вимога актуальна для будь-якого суб'єкта господарювання, який планує застосовувати РРО в майбутньому.

Амортизація РРО: чи можна й відколи?

Юридичні особи. З облікового погляду РРО — це класичний необоротний актив. Класифікувати його в бухобліку як основний засіб чи як малоцінку — це те запитання, відповідь на яке має дати наказ про облікову політику.

Якщо вартість РРО перевищує поріг, встановлений наказом підприємства про облікову політику, в бухобліку його класифікують як ОЗ (субрахунок 104), якщо НЕ перевищує — як МНМА (субрахунок 112).

Амортизація РРО нараховується починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому РРО став придатним до корисного використання (п. 29 НП(С)БО 7; п. 55 МСБО 16).

Формально про введення в експлуатацію не йдеться. Але в нашому випадку власне реєстрація РРО означає введення його в експлуатацію.

Тобто РРО стає придатним до використання за прямим призначенням одночасно з реєстрацією у контролюючому органі. І з цього моменту його можна амортизувати. Незважаючи на те, чи здійснює підприємство діяльність і чи фізично експлуатує РРО саме в цей момент.

А як щодо податкового обліку? Якщо юрособа — платник податку на прибуток, то перш за все треба з’ясувати вартість РРО.

Більшість РРО коштують менше 20000 грн і тому під податкове визначення основних засобів (п.п. 14.1.138 ПКУ) не потрапляють. Тож в податковоприбутковому обліку вони не є ОЗ і враховуються у фінрезультаті за бухобліковими правилами. В усіх платників.

А якщо РРО коштує все-таки більше 20000 грн? У юрособи, яка є малодохідником, — все за бухобліком. А якщо високодохідником? Та, власне, теж за бухобліком.

Жодних спецправил для таких операцій розд. ІІІ ПКУ не передбачає. Тож і податкову амортизацію зареєстрованого РРО-ОЗ можуть нараховувати усі прибутківці — і мало-, і високодохідники.

Єдине, що слід враховувати високодохідникам, — це мінімально допустимий строк амортизації. РРО вартістю понад 20000 грн належать до ОЗ групи 4 (п.п. 138.3.3 ПКУ), причому для них мінімальний строк становить 2 роки****.

**** Див.: tr.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/346453.html

Ну і про амортизаційні різниці (пп. 138.1, 138.2 ПКУ) за такими ОЗ високодохіднику теж не слід забувати.

Щодо юросіб-єдиноподатників, то для них у бухобліку все так само, як і у платників податку на прибуток, а податкового обліку як такого не буде, бо у єдиноподатників витрати (в тому числі амортизація) ніяк не впливають на об’єкт оподаткування.

Амортизація РРО знадобиться юрособі-єдиноподатнику хіба що коли вона РРО буде продавати і потрібно буде визначити дохід від продажу (п. 292.2 ПКУ).

Фізичні особи. У ФОП бухобліку як такого немає. Однак ФОП-загальносистемникам дозволено амортизувати свої ОЗ (за аналогією з юрособами) і включати суму амортизації цих ОЗ до складу підприємницьких витрат (п.п. 177.4.6 ПКУ).

Але… Підпункт 177.4.6 ПКУ оперує саме терміном «основні засоби», а більшість РРО коштують менше 20000 грн і тому під податкове визначення ОЗ (п.п. 14.1.138 ПКУ) не потрапляють.

Тож, на нашу думку, витрати на придбання таких РРО ФОП-загальносистемнику слід вважати звичайними витратами (див. п.п. 177.4.4 ПКУ). До речі, податківці в своїх усних роз’ясненнях теж схиляються саме до такого підходу.

Тобто витрати на придбання РРО вартістю менше 20000 грн ФОП-загальносистемник відображає без усякої амортизації. На підставі підтверджуючих документів він уключає до витрат усю суму вартості РРО безпосередньо в періоді, коли РРО зареєстровано (а отже й уведено в експлуатацію).

Хоча обережним загальносистемникам радимо дочекатися, допоки новопридбаний РРО почне фактично використовуватися у господарській діяльності. Або отримати ІПК. Не виключено, що податківці вчепляться за те, що РРО простоює, аби позбавити ФОП-загальносистемника законних витрат.

Щодо ФОП-єдиноподатників, то вони ніяк амортизацію своїх необоротних активів не враховують і не показують її в жодній звітності. Вони можуть нараховувати амортизацію будь-якого необоротного активу, лише аби знати залишкову вартість своїх необоротних активів.

Щодо конкретного врахування амортизації РРО у показниках звітності, то це питання може цікавити ФОП-єдиноподатника лише в світлі можливої перспективи переходу на загальну систему.

Тоді амортизацію РРО первісною вартістю понад 20000 грн ФОП, що перейшов зі спрощеної системи на загальну, має починати із залишкової вартості такого РРО-ОЗ станом на дату переходу на загальну систему (БЗ 104.05, втратила чинність 16.07.2021 р.). Аби врахувати час експлуатації ОЗ на ЄП.

висновки

  • ФОП-єдиноподатник, який у 2021 році зареєстрував свій РРО, має проводити через нього свої розрахункові операції, не зважаючи на п. 61 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
  • Для того, аби зареєструвати РРО, потрібно подати ф. № 20-ОПП про господарську одиницю, де цей РРО буде застосовуватися.
  • Зареєстрований РРО вважається введеним в експлуатацію, і його можна амортизувати як юрособам, так і ФОП-загальносистемникам.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі