Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Документи на товар у ФОП, які не ведуть товарний облік

Нестеренко Максим, податковий експерт
Податки & бухоблік Грудень, 2021/№ 103
Друк
Починаючи із 26.11.2021 для багатьох ФОП стартував облік товарних запасів (докладно про це читайте у «Податки & бухоблік», 2021, № 91, с. 2). Однак є чимало й таких, на кого товарний облік не поширюється. У зв’язку з цим виникає запитання: а чи потрібно цим ФОП у нових реаліях мати документи на товари, якими вони торгують? Сьогоднішня стаття — саме про це!

Вільні від товарного обліку

Базова норма п. 12 ст. 3 Закону про РРО містить дві ключові вимоги:

(1) вести облік товарних запасів і продавати лише відображені в ньому товари;

(2) під час перевірки надавати податківцям документи, які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу.

У цій нормі обов’язок надавати документи на товар поєднано з обов’язком вести товарний облік. Відтак, можна подумати, що коли ФОП не зобов’язаний вести товарний облік, то й документи йому не потрібні. Але це не так.

Нагадаємо, що вимоги п. 12 ст. 3 Закону про РРО не поширюються на:

(1) усіх ФОП, у яких немає розрахункових операцій у розумінні ст. 2 Закону про РРО;

(2) ФОП-єдиноподатників — неплатників ПДВ, у яких є розрахункові операції, але які не торгують ТСПТ, ліками, медвиробами та ювеліркою.

Також податківці говорять, що зазначені вимоги не стосуються усіх ФОП групи 1, включаючи тих, які торгують ТСПТ (БЗ 109.02) (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 97, с. 26).

Починаючи з 01.01.2022 від товарного обліку звільняються ті ФОП, у яких немає продажу товарів, а є тільки надання послуг. В основному це стосується ФОП-загальносистемників та єдиноподатників-ПДВшників. Адже єдиноподатники-безПДВшники, які надають тільки послуги, і зараз не повинні вести товарний облік.

Чи потрібні документи на товар усім вищепереліченим ФОП за відсутності обов’язку вести товарний облік? Давайте розберемося!

Загальносистемники

Тут двох варіантів бути не може. Кожен ФОП, який працює на загальній системі, повинен мати документи на товар. Незалежно від того, є в нього розрахункові операції чи немає, що він продає — товари чи послуги, і незалежно від того, веде він товарний облік чи ні. Річ у тім, що п. 12 ст. 3 Закону про РРО — не єдина норма в законодавстві, яка вимагає наявності документів на товар. Є також п. 177.10 ПКУ, який прямо визначає, що

загальносистемники зобов’язані мати підтверджуючі документи щодо походження товару

Без таких документів загальносистемник не може вести свій податковий облік. Чистий дохід ФОП-загальносистемника — це різниця між виручкою і документально підтвердженими витратами (п. 177.2 ПКУ). І у графі 5 типової форми обліку такий ФОП має зазначати реквізити документа, який підтверджує витрати.

Документами, що підтверджують витрати, можуть бути: платіжка, прибутковий ордер, квитанція, фіскальний чек, акт закупівлі та інші первинні документи на оплату. Документи, якими загальносистемник підтверджує свої витрати, мають бути саме первинними. Тобто містити реквізити зі ст. 9 Закону про бухоблік, хоча цей Закон формально ФОП не стосується.

Єдиноподатники-ПДВшники

Для ФОП групи 3 (ставка ЄП — 3 %) немає прямих вимог документально підтверджувати свої витрати. Але вони зобов’язані вести облік своїх витрат поряд з обліком доходів (п. 296.1 ПКУ). А податківці традиційно наполягають на тому, що будь-які дані, які зазначаються в єдиноподатковому обліку, мають ґрунтуватися на первинних документах (БЗ 107.01.06).

Починаючи з 01.01.2022 для ФОП групи 3 (платників ПДВ) повертається облік доходів і витрат за типовою формою. Цю форму Мінфін ще не затвердив, але краще подбати про те, аби такі дані були документально підтверджені.

До такого ж висновку схиляє і лист Комітету ВРУ від 29.06.2021 № 04-32/12-2021/211661, в якому зазначено, що третьогрупники-ПДВшники ведуть облік і витрат з урахуванням вимог п. 44.1 ПКУ. А ця норма вимагає вести облік доходів і витрат саме на підставі первинних документів. І дарма, що в єдиноподатника витрати на об’єкт оподаткування не впливають. Профільний комітет ВРУ говорить: якщо ПКУ зобов’язує вести облік витрат, отже, ці витрати мають бути підтверджені документами.

За таких обставин навіть тим ФОП — ПДВшникам групи 3, які не ведуть товарний облік, слід подбати про наявність документів на товар. Причому дуже бажано, щоб це були саме первинні документи. Тобто ті ж документи, які ми називали для загальносистемників.

Єдиноподатники-безПДВшники

Тут — найцікавіше. Такі ФОП узагалі не ведуть облік витрат. Вони повинні вести лише облік доходів, і після 01.01.2022 продовжать вести його помісячно і в довільній формі (п. 296.1 ПКУ). Якщо товарний облік згідно з п. 12 ст. 3 Закону про РРО їх не стосується, то

спеціальних вимог, які вимагали б від таких ФОП мати документи на товар, немає ані в ПКУ, ані в інших законах

Визнає це і профільний комітет ВРУ у листі від 29.06.2021 № 04-32/12-2021/211661. Автори листа констатують, що ФОП-єдиноподатники-безПДВшники, які не ведуть товарний облік, не повинні підтверджувати документами (у тому числі первинними) витрати на придбання товарів чи послуг, а повинні вести лише облік доходів з урахуванням вимог п. 44.1 ПКУ. Тобто єдиноподатники-безПДВшники мають документально підтверджувати лише свої доходи.

Але фіскали продовжують свою пісню, що за відсутності первинних документів на товари, придбані ФОП на ЄП, вони підозрюватимуть, що такі товари придбано у звичайних фізосіб. А оскільки єдиноподатник при придбанні у фізособи виконує функцію податкового агента (п. 297.3 ПКУ), йому шитимуть неутримання ПДФО і штрафи за ст. 1251 ПКУ (БЗ 107.05).

Тож, по суті, для тих єдиноподатників-безПДВшників, які не ведуть товарний облік, після 26.11.2021 нічого не змінюється. Податківці продовжують вимагати від них документи на товар, незважаючи на те, що п. 12 ст. 3 Закону про РРО на таких ФОП-єдиноподатників не поширюється. Тому, як і раніше, радимо таким ФОП мати документ, що товари придбані. Це вбереже від необґрунтованих підозр.

Єдиноподатники-безПДВшники можуть використовувати як первинні, так і інші документи, зокрема «базарні» чеки, виписані від руки, чи інші папірці (так звані товарні чеки), що зазвичай видають ті ФОП, які не використовують РРО/ПРРО*. Тобто слід діяти так, як ми радили у «Податки & бухоблік», 2021, № 27, с. 2. Для ФОП, вільних від товарного обліку, висновки цієї статті є цілком актуальними і наразі.

* Однак для ФОП групи 1 (а тільки вони з 01.01.2022 будуть єдиними безРРОшниками) продаж товарів суб’єктам господарювання містить певні ризики (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 68, с. 20).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі