Теми статей
Обрати теми

СільгоспЄП: проблеми з КОАТУУ

Павленко Олексій, податковий експерт
Підприємство подало в податкову документи для переходу у 2021 році на єдиний податок групи 4 (сільгоспЄП). Зокрема, загальну податкову декларацію на поточний рік та декларацію за місцем розташування земельної ділянки. За кожною декларацію було отримано й другу квитанцію. У загальній декларації був неправильно зазначений код за КОАТУУ (зазначили код за місцем розташування земельної ділянки, а не головного офісу). З цієї причини податківці відмовили у прийнятті декларації і переході на сільгоспЄП. Чи можливо подати уточнюючу декларацію або є якісь інші методи виправлення ситуації, щоб перейти на ЄП?

Декларації і реквізит «код КОАТУУ»

Cпочатку декілька загальних пояснень.

Згідно з п.п. 298.8.1 ПКУ для того, щоб стати платником сільгоспЄП, необхідно подати не пізніше 20 лютого поточного року, зокрема*:

* Повний перелік документів, потрібних для обрання сільгоспЄП, шукайте у «Податки & бухоблік», 2021, № 10.

загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок, — контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки — контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (тільки для юридичних осіб).

Нагадаємо, що податківці цього року приймали декларації платника сільгоспЄП ще за старою формою, затвердженою наказом Мінфіну від 19.06.2015 р. № 578**.

** Нова форма Податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи, затверджена наказом Мінфіну від 09.12.2020 р. № 752, вже діяла, а стара — формально ні.

Як не прикро, а в цьому випадку підприємство потрапило в халепу з причини неуважності того, хто зазначав код КОАТУУ в загальній декларації. Але

в цьому році з об’єктивних причин з проблемами щодо зазначення кодів КОАТУУ в деклараціях зіткнулися чимало платників сільгоспЄП (і не тільки цього податку)

Адже минулорічне адмінреформування територій викликало у платників проблеми не тільки з новими рахунками, а й із цими кодами. При складанні декларацій платники нерідко були змушені звертатись у місцеві ДПС із запитаннями, який саме код КОАТУУ зазначати для конкретної декларації. І не завжди отримували там відповідь…

Тому загроза потрапити в подібну халепу через зазначення «неправильного» коду КОАТУУ висіла над багатьма платниками сільгоспЄП. А дехто в неї таки потрапив саме через ці виниклі «районну» і КОАТУУ-плутанини. Додав тут питань і Мінрозвитку громад та територій, що затвердив новий Кодифікатор адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад (наказ від 26.11.2020 р. № 290, зі змінами, внесеними наказом від 12.01.2021 р. № 3), який запроваджується на заміну КОАТУУ (щодо цього читайте у «Податки & бухоблік», 2021, № 13, с. 30)…

Тут також варто нагадати/зазначити, що реквізит «Код органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної(их) ділянки(ок) за КОАТУУ», який потрібно зазначати у п. 9 вступної частини декларації, згідно з п. 48.4 ПКУ є обов’язковим реквізитом цієї податкової декларації!

Достовірність заповнення таких реквізитів обов’язково перевіряють податківці при поданні декларації (відповідно до п. 49.8 ПКУ). І помилки в таких реквізитах, зокрема у коді КОАТУУ в декларації платника сільгоспЄП, дають фіскалам привід відмовити у прийнятті декларації (див. пп. 49.11 та 49.15 ПКУ).

Причина помилки

Гадаємо, помилка сталася тому, що користувач раніше не стикався з цією декларацією. Адже у п. 9 її вступної частини, де цей реквізит, чорним по білому зазначено: «Код органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної(их) ділянки(ок) за КОАТУУ».

От тому бухгалтер чи інша особа, що складала декларацію, автоматично і зазначила у п. 9 загальної декларації саме код КОАТУУ за місцем розташування земельної ділянки. А треба було звернути увагу на маленьку цифру «5», що стоїть поряд із найменуванням цього реквізиту, і прочитати текст цієї виноски («5»)***. У ній прописано, що

*** Звертаємо увагу, що у новій формі декларації це посилання вже має номер «9»!

при поданні загальної (чи нової загальної або уточнюючої загальної) декларації вказується код органу місцевого самоврядування за основним місцем обліку платника

Тож не нехтуйте виносками, адже вони інколи містять дивну інформацію…

Щодо виправлення ситуації

Зазначимо, що виправити ситуацію не просто. Адже помилка саме в обов’язковому реквізиті декларації. Але не все тут безнадійно.

Формальні моменти. Відповідно до п. 49.11 ПКУ у разі подання декларації з таким порушенням (вимог п. 48.4 ПКУ) податківці були зобов’язані надати вам письмове повідомлення про відмову у прийнятті декларації протягом 5 робочих днів з дня її отримання (із зазначенням причин відмови). Якщо ви у згаданий термін такого повідомлення не отримали, декларація вважається прийнятою (п.п. 49.9.2 ПКУ)! Однак не виключаємо, що податківці надали вам письмову відмову у прийнятті декларації своєчасно. І тепер згідно з п. 49.15 ПКУ загальна декларація вважається вами не поданою.

Якщо вам надіслали лише письмову відмову в реєстрації платником сільгоспЄП і ви не отримали (чи отримали пізніше 5-денного терміну) відмову у прийнятті декларації — це привід примусити фіскалів адміністративним або судовим шляхом провести вашу реєстрацію.

До речі, ви можете подати виправлену загальну декларацію (п.п. 49.12.1 ПКУ таке дозволяє), але це вже буде подання з порушенням установленого терміну. А фіскали вважають, що тут подання податкової звітності з порушенням установлених строків (тобто після 20 лютого) має прирівнюватись до її неподання та позбавляє особу права бути платником сільгоспЄП. У консультації з БЗ 108.4 податківці стверджують, що у разі недотримання вимог п.п. 298.8.1 ПКУ, зокрема у разі подання не пізніше 20 лютого поточного року неповного пакета документів, ПКУ передбачено, що такі особи не можуть набути статус платника сільгоспЄП у поточному (звітному) році!

Але ПКУ такого прямо не передбачає, і як свідчить судова практика, цей фіскальний підхід не надто законний. А п.п. 5 п. 299.10 ПКУ**** вашого випадку не стосується, бо вас немає у реєстрі платників сільгоспЄП.

**** Там, нагадаємо, мова йде про виключення з реєстру платника сільгоспЄП особи, якою не подано звітність, зазначену у т. ч. в п.п. 298.8.1 ПКУ.

Судові ігри. Тут можна обрати два напрями захисту своїх прав у суді.

Перший. Подати позов до суду щодо визнання неправомірною у такій ситуації відмови вам у реєстрації платником сільгоспЄП. Окрім того, радимо, хоч і з запізненням, але надіслати до ДПС загальну декларацію з виправленим кодом КОАТУУ. Якщо не приймуть з відміткою «уточнююча», подайте з відміткою «звітна» (хоча — див. нижче, для реєстрації на ЄП можна обійтись і без загальної декларації).

Отже, у низці рішень судді відзначають, що ПКУ не містить норми, відповідно до якої платник, що не подав до 20 лютого зазначену у п.п. 298.8.1 ПКУ звітність, не може бути платником сільгоспЄП (або втрачає статус платника). Судді також підкреслюють, що підставами для прийняття податківцями рішення про відмову у реєстрації госпсуб’єкта платником сільгоспЄП є виключно перелічені у п. 291.51 ПКУ (ср. ). І такої підстави (випадку) серед них немає!

Окрім того, судді зазначають, що ДПС не наділена повноваженнями не визнавати звітність у зв’язку з пропущенням платником строку подання декларації, встановленого п. 298.8 ПКУ, тому ми й радимо подати загальну декларацію з правильним КОАТУУ.

Згадані вище та інші необхідні для судового захисту висновки ви знайдете у постанові ВС від 24.01.2019 р. у справі № 814/1394/15 (reyestr.court.gov.ua/Review/79410014), а також у постановах Сьомого апеляційного адмінсуду від 19.10.2020 р. у справі №  240/6426/20 (reyestr.court.gov.ua/Review/92332907) та від 29.10.2020 р. у справі № 240/5206/20 (reyestr.court.gov.ua/Review/92565315).

До речі, в останній із постанов йдеться саме про ситуацію, коли податківці відмовили у прийнятті декларації через зазначення неправильного коду КОАТУУ. І хоча там підприємство не вперше переходило на сільгоспЄП, а пролонгувало свій статус, аналогія цілком доречна.

А в постанові ВС від 24.01.2020 р. у справі № 804/2506/16 (reyestr.court.gov.ua/Review/87144704)

судді визнали неправомірною відмову податківців у реєстрації платником сільгоспЄП підприємства, яке взагалі не подало загальну декларацію

Отже, спробуйте схилити суддів на свій бік згаданими аргументами і судовими прецедентами. Для переконливості додайте про вже згадані нами цьогорічні проблеми (навіть у податкових колах!) з кодами КОАТТУ під час подання таких декларацій. А у світлі прийняття нового Кодифікатора (див. вище) постає питання щодо правомірності застосування цього року кодів КОАТУУ взагалі…

Другий. Позов про неправомірність відмови в прийнятті декларації за наявності другої квитанції. Доводьте, що після надсилання вам другої квитанції податківці вже не мали права відмовити вам у прийнятті декларації і у реєстрації платником сільгоспЄП. Хоча податківці завжди стверджували (і навіть донині в БЗ 129.03 висить їх консультація), що вони мають право після отримання платником другої квитанції про прийняття декларації надіслати йому письмове повідомлення про відмову у прийнятті декларації (протягом згаданих 5 робочих днів). Але судді з такими висновками бувають не згодні, і щодо цього була достатня кількість судових рішень на користь платників. Докладніше про такий напрям захисту читайте в «Податки & бухоблік», 2019, № 32, с. 27.

1+1. Гадаємо, що грамотне поєднання першого та другого шляхів у рамках такої справи/одного позову швидше переконає суддів у неправомірності відмови в реєстрації платником сільгоспЄП. Адже наслідком неправомірного відмовлення у прийомі декларації є й неправомірність відмови в реєстрації. Тобто вистачить переконати суддів хоча б у чомусь одному…

Інша особа. Оскільки судові тяганини — справа нешвидка, можливо, легше буде вирішити питання шляхом злиття чи перетворення підприємства, щоб платником сільгоспЄП стала інша особа. Детальніше про це читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 10, с. 24). Інакше доведеться чекати наступного року…

Порада на майбутнє. Для переходу на сільгоспЄП (підтвердження статусу платника) подавайте документи фіскалам набагато раніше ніж за 5 робочих днів до настання граничного строку, щоб мати можливість усунути технічні недоліки та виправити інші помилки до 20 лютого. Уважно зазначайте контролюючий орган, якому подаються документи, код КОАТУУ***** та інші обов’язкові реквізити. І пам’ятайте, що диявол ховається у дрібницях…

***** Чи вже з нового Кодифікатора, якщо відкоригують цей реквізит.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі