Теми статей
Обрати теми

Торгівля алкоголем у законопроєкті № 5600

Костюк Дмитро, заступник головного редактора
Про податкову реформу, закладену в законопроєкті № 5600, не говорив тільки ледачий. Свого часу ми обговорювали прийдешні нововведення і в загальному вигляді, і щодо окремих важливих моментів. Цей законопроєкт був ухвалений у першому читанні. Але час іде, і до цього законопроєкту вже вносяться зміни. Тобто редакція до другого читання вже має деякі відмінності. Давайте подивимося на цей законопроєкт із погляду теми сьогоднішнього номера — торгівлі алкоголем. Отже, з'ясуємо, на якому етапі він перебуває зараз та які до нього вже встигли внести корективи.

Законопроєкт № 5600 уклинюється в багато сфер податкового законодавства. Це й адміністрування, і податок на прибуток (чого вартує хоча б обмеження на перенесення збитків великими платниками), і ПДВ (а саме — скорочення з 1095 до 365 днів можливості збільшити ПК за зареєстрованою ПН (спочатку планувалося до 180 днів)), збільшення ставок акцизного податку, екологічний податок тощо (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 47, с. 5). Але для цілей сьогоднішнього номера нам цікаві питання, пов’язані з торгівлею алкоголем.

Зміни в цій частині можна розглядати в таких площинах: нові вимоги до фіскального чека; скасування зупинення дії ліцензії; розширення сфери стягування роздрібного акцизу; нові підстави для анулювання ліцензії.

Штрихкод акцизної марки

Багато хто був наляканий появою нового реквізиту у фіскальному чеку — цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку. Причому хтось уже встиг перепрограмувати РРО і придбати апаратуру для сканування.

Благо ці зміни можна назвати фальстартом. Податківці раз у раз лякали появою нового реквізиту з 01.10.2021, але в результаті — здалися. І цілком обґрунтовано. Адже саме законопроєкт № 5600 уводить обов’язкове зазначення у фіскальному чеку цифрового значення штрихового коду акцизної марки. А на сьогодні в законодавстві немає такого обов’язку. Отже, відповідні норми Положення № 13 не можуть застосовуватися (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 75 с. 22). З цим урешті-решт погодилися й податківці (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 81, с. 25). Ці зміни набудуть чинності з 01.01.2022 за умови, що законопроєкт № 5600 стане Законом.

Редакція законопроєкту № 5600 до другого читання має деякі відмінності від тієї, що була до першого. Ось у чому суть змін:

1. Стало остаточно зрозуміло, що під цифровим значенням штрихкоду марки маються на увазі її серія та номер. Раніше в деяких платників були певні сумніви: як буквене позначення серії може вважатися цифровим значенням штрихкоду? Утім, сумніви розвіяла консультація в БЗ 109.20*. У ній роз’яснили, що в ряд. 9 фіскального чека зазначаються саме серія та номер марки акцизного податку. Тепер питань точно виникати не повинно.

* zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques

2. У редакції до першого читання був передбачений обов’язок саме сканувати акцизну марку. Сканер — річ недешева, і багато підприємців нарікали те, що законопроєкт змушує нести додаткові витрати. До другого читання цей момент змінили. Тепер в обговорюваній нормі є присутнім просто обов’язок зазначати цифрове значення штрихкоду.

Тобто за бажанням сканер можна не використовувати, а вводити значення вручну

Не зрозуміло, наскільки це полегшить працю продавця, але право вибору з’являється.

Призупинення ліцензії

У Законі № 481 є механізм призупинення дії ліцензії*. Він застосовується в разі несплати чергового платежу за ліцензію. А поновлюється її дія з моменту зарахування відповідного чергового платежу до бюджету. І тільки якщо з моменту призупинення мине 30 днів та платіж так і не буде внесено, ліцензія анулюється. Тобто в суб’єкта господарювання є 30 днів, протягом яких він може зібрати потрібну суму для чергового платежу, при цьому немає підстав для анулювання ліцензії.

* Утім, до закладів громадського харчування, що мають ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, не застосовуються ці норми в разі несплати або несвоєчасної сплати чергових платежів у період карантину.

Законопроєкт № 5600 скасовує можливість призупинення

Тобто суб’єкт господарювання навіть за умови прострочення платежу хоча б на один день повинен буде:

— чи взагалі припинити господарську діяльність;

— чи знову отримувати ліцензію. На це може відводитися до 30 днів.

Зрозуміло, такі нововведення несуть значно більше негативних наслідків для суб’єктів господарювання, ніж прострочення платежу за ліцензію протягом декількох днів. Благо орган ліцензування буде зобов’язаний регулярно нагадувати (направляючи повідомлення) про настання строку платежу і про дату, з якої ліцензія буде анульована в разі невнесення чергового платежу. Планована дата набрання чинності цієї норми — 01.01.2022.

Роздрібний акциз

На сьогодні із зіпсованого, знищеного, втраченого і використаного для власних потреб алкоголю не треба сплачувати роздрібний акциз (БЗ 114.02**). Законопроєкт № 5600 усуває цю «недоробку». Ним передбачається, що зіпсовані, знищені товари або товари, наявність або місцезнаходження яких не підтверджене, у тому числі товари, нестача яких виявлена за результатами інвентаризації, вважаються проданими.

** zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques

А отже, з них доведеться платити роздрібний акциз.

Виняток становлять форс-мажорні випадки та об’єктивні причини, перелічені в п.п. «б» п. 216.3 ПКУ (втрата внаслідок обробки, зберігання, транспортування та інших подібних причин, пов’язаних із природним результатом).

Анулювання ліцензії

Коригуються підстави для анулювання ліцензії. Звернімо увагу на дві нові підстави:

1. Порушення п. 12 ст. 3 Закону про РРО, якщо вартість необлікованих товарів 50000 грн і більше. Мається на увазі норма в Законі про РРО про облік товарних запасів та продаж лише тих товарів, які відображені у такому обліку (див. «Податки&бухоблік», 2020, № 61, с. 22). Нагадаємо, що вона не стосується єдиноподатників — неплатників ПДВ (крім тих, хто торгує ризиковими товарами, до яких алкоголь не належить).

2. Непроведення через РРО/ПРРО або невидача фіскального чека втретє протягом 365 календарних днів з дня винесення акта про встановлення факту першого такого порушення.

На жаль, в обох випадках не уточнено, про які товари йдеться (хотілося б припустити, що лише тих, за оборотом яких видано ліцензію, але прямо про це не сказано).

У законопроєкті № 5600 є ще присутня низка інших норм, що стосуються торговців алкоголем (можливість подання документів на отримання ліцензії в електронному вигляді; безстроковість ліцензій; скасування обов'язкової реєстрації ліцензії за місцем торгівлі тощо). Проте вони вже не так принципові, як ті, що перелічені вище.

Не доводиться сумніватися, що за цей законопроєкт рано чи пізно буде проголосовано і потім прийнято (імовірніше, це буде до Нового року). Питання тільки в тому, в якому вигляді збережуться обговорювані норми. Зрозуміло, ми триматимемо вас у курсі справи. Стежте за нашими публікаціями.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі