Теми статей
Обрати теми

Реклама у Google, Facebook, YouTube

Нестеренко Максим, податковий експерт
У сегменті інтернет-реклами одним із найбільш ефективних способів охопити цільову аудиторію вважається використання сервісів інтернет-гігантів. У цій статті говоритимемо про облік витрат саме на цей вид інтернет-реклами!

Переваги реклами через ресурси інтернет-гігантів очевидні. Ними користуються мільйони людей, а їхні алгоритми дозволяють відслідкувати вподобання користувача й припустити, які саме товари чи послуги можуть його потенційно зацікавити. Дуже зручно для рекламодавця! Одразу скажемо, що

облік витрат на рекламу через сервіси інтернет-гігантів може суттєво відрізнятися залежно від того, як саме укладено договір

Наприклад, якщо ви замовляєте рекламу в Google, то у вас, напевне, буде договір зі звичайним українським підприємством ТОВ «Гугл». Із типовими умовами надання рекламних послуг Google можна ознайомитися у вільному доступі, і вони визначають саме українське ТОВ «Гугл» стороною договору про надання рекламних послуг*. Тут діятимуть стандартні правила обліку в операціях із придбання послуг у резидента.

* Див.: google.com/intl/en_us/adwords/select/TCUkraine2011-10.html

В інших випадках можливе укладення угоди з нерезидентом. Тоді можливе підключення також валютних правил обліку та інших нерезидентських особливостей. Тому в цій статті ми викладемо лише загальні принципи обліку, які ви зможете застосувати конкретно з урахуванням особливостей вашого договору.

Звертаємо вашу увагу! Зазвичай отримати акт наданих рекламних послуг від інтернет-гіганта може лише той користувач, який створив так званий бізнес-акаунт. Тобто коли на стадії створення чи налаштування акаунта замовником реклами визначено юрособу або ФОП. Якщо замовником реклами буде фізособа (хай навіть директор) — отримати документи буде складно (докладно про це — у «Податки & бухоблік», 2019, № 54, с. 14).

Бухгалтерський облік

У бухобліку будь-які витрати на рекламу (в тому числі на рекламу в Інтернеті) слід розглядати як витрати на збут (п. 19 НП(С)БО 16). Тобто в періоді, коли такі витрати були понесені, їх списують у дебет рахунка 93. Якщо оплата була авансом за кілька періодів, спочатку всю суму витрат заводимо на дебет рахунка 39, а вже потім поступово списуємо на рахунок 93.

У випадку, коли рекламну послугу надає резидент (наприклад, ТОВ «Гугл»), витрати нараховуємо проводкою Дт 93 — Кт 631. Якщо нерезидент — оплата послуг буде у валюті. Тож застосовуємо правила пп. 7, 8 НП(С)БО 21.

Платите за рекламу авансом? Тоді фіксуємо суму операції в гривнях виходячи з курсу НБУ на дату авансу. При цьому робиться проводка Дт 371 — Кт 312. На дату, коли буде отримано документ, який підтверджує надання послуг**, робимо проводки Дт 93 — Кт 632 і Дт 632 — Кт 377. Курсові різниці не визначаємо, адже дебіторська заборгованість — немонетарна.

** Зазвичай це буде електронний документ, і датою понесення витрат буде дата, зазначена в цьому документі як дата його складання.

А якщо у вас післяплата нерезиденту за рекламу? Тоді на дату документа, що підтверджує надання послуг, робимо проводку Дт 93 — Кт 632 виходячи з курсу НБУ на дату надання послуг. Ця кредиторська заборгованість є монетарною, тож надалі за нею визначаємо курсові різниці на дату оплати та на дату балансу.

Податок на прибуток

Спеціальних рекламних різниць для витрат на рекламу розд. ІІІ ПКУ не передбачає. Тож ці витрати відображаються згідно з правилами бухобліку, навіть у прибутківців-високодохідників.

Але! Якщо ви високодохідник і уклали угоду з інтернет-гігантом, зареєстрованим у низькоподатковій країні, вам доведеться збільшити свій бухфінрезультат на 30 % вартості рекламних послуг, придбаних у такого нерезидента (п.п. 140.5.4 ПКУ).

Між іншим, до низькоподаткових країн (згідно з Переліком № 1045) належать Ірландія й Сінгапур, де, наприклад, зареєстровано міжнародні офіси Google*.

* Докладніше про це читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 37, с. 15.

Податок на репатріацію

Це питання виникає, коли у вас договір з нерезидентом.

Якщо виплата нерезиденту здійснюється за виробництво або розповсюдження реклами, під час такої виплати вам доведеться сплатити податок на репатріацію за ставкою 20 % (п.п. 141.4.6 ПКУ).

Особливість такої операції в тому, що податок на репатріацію сплачується резидентом за власний рахунок. Тобто податок на репатріацію нараховується на суму виплати ззовні і сума виплати не зменшується на суму цього податку. Але!

Податок на репатріацію сплачується з рекламних виплат на користь нерезидента лише до кінця 2021 року

Починаючи з 1 січня 2022 року спецправило, передбачене п.п. 141.4.6 ПКУ, скасовується. Відповідно з цієї дати оплата, отримана нерезидентом за рекламу, розглядатиметься ПКУ як звичайна виручка. І податок на репатріацію при оплаті реклами нерезиденту сплачувати більше не доведеться (див. п.п. «к» п.п. 141.4.1 ПКУ).

ПДВ

Правила ПДВ-обліку знову ж таки залежать від того, з ким саме ви уклали договір про надання рекламних послуг. Якщо йдеться про український офіс інтернет-гіганта, тоді все просто: це звичайне придбання послуг в українського підприємства. Наприклад, ТОВ «Гугл» зареєстровано в Україні як платник ПДВ. Тож на вартість рекламних послуг ви отримаєте ПН. І якщо вона буде зареєстрована в ЄРПН — відобразите податковий кредит, як це передбачено ст. 198 ПКУ.

А якщо договір з нерезидентом? Тут ПДВ-облік складніший. Адже йдеться про отримання послуг від нерезидента. Причому за рекламними послугами місце постачання визначається місцем реєстрації отримувача цих послуг (п.п. «б» п. 186.3 ПКУ). Тобто в нашому випадку — на митній території України. Відповідно одразу включаються правила пп. 190.2, 208.2 ПКУ, які визначають ці послуги як ПДВ-оподатковувані.

Тож якщо ви — платник ПДВ, вам доведеться скласти ПН з типом причини «14»**. Датою нарахування ПДВ-зобов’язань буде або дата списання коштів в оплату послуг, або дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг, залежно від того, яка з подій відбулася раніше (п. 187.8 ПКУ). На цю ж дату беремо курс НБУ, аби визначити базу оподаткування ПДВ. Якщо ПН зареєстрована в ЄРПН, за нею отримувач може відобразити податковий кредит одразу ж, на дату складення (п. 198.2 ПКУ).

** Детально про цю ПН читайте в «Податки & бухоблік», 2018, № 96, с. 26.

Звертаємо увагу! Зміни, внесені Законом № 1525***, жодного стосунку до ПДВ-обліку платників ПДВ не мають. Так, рекламні послуги, які надають інтернет-гіганти, підпадають під визначення електронних (п.п. «є» п.п. 14.1.565 ПКУ). Але нерезиденти з 01.01.2022 р. самі сплачуватимуть ПДВ лише з тих електронних послуг, які надаються фізособам або ФОП, які не зареєстровані платниками ПДВ (п. 2081.1 ПКУ). Всі інші українські отримувачі електронних послуг (у т. ч. рекламних) мають сплачувати ПДВ з таких послуг самі.

*** Читайте про ці зміни в «Податки & бухоблік», 2021, № 53, с. 7.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі