Теми статей
Обрати теми

Імпорт пального для власних потреб

Павленко Олексій, податковий експерт
Чи може юридична особа здійснювати імпорт пального для власних потреб (не для реалізації)? Чи потрібна ліцензія? Чи потрібно реєструватися платником акцизного податку? Чи виникає в цьому випадку обов’язок сплати акцизу лише при розмитненні, а реєструватися платником акцизного податку не потрібно?

Почнемо з того, що під терміном «пальне» (див. п.п. 14.1.1411 ПКУ) не лише ПКУ, а й спеціальний Закон № 481*, який регулює, зокрема, й ліцензування операцій з пальним, розуміють перелік товарів, зазначених у п.п. 215.3.4 ПКУ. Якщо ваші товари до нього не входять, то й питання щодо необхідності «пальної» ліцензії та реєстрації платником пального акцизу не виникатимуть.

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Щодо наявності ліцензії. Спеціальної окремої ліцензії на імпорт пального немає. Але ст. 15 Закону № 481 передбачено, що імпорт або експорт пального здійснюється за наявності у суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного госпсуб’єкта, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), що імпортує або експортує пальне, ліцензії на право виробництва або зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним.

Отже, якщо ви не збираєтесь у подальшому торгувати пальним або переробляти його у цілях виробництва іншого пального, то для здійснення імпорту вам вистачить ліцензії на зберігання пального. А, можливо, у вас вона вже і так є. Зазначимо, що закон не визначає, якого саме виду тут має бути ліцензія на зберігання. Тому вважаємо, що

для імпорту пального вистачить наявності будь-якої ліцензії на зберігання, у тому числі й спрощеної, яка не потребує подання додаткових (у т. ч. дозвільних) документів щодо місця та ємностей для зберігання пального

Але ж пам’ятайте, що у разі придбання спрощеної ліцензії ви не матимете права у своїх ємностях зберігати чуже пальне та реалізовувати пальне іншим особам!

Щодо спроби імпорту пального без наявності якоїсь зі згаданих ліцензій — на підставі декларації, передбаченої, постановою КМУ від 18.03.2022 № 314*. Ця постанова передбачає можливість здійснення деяких видів діяльності під час воєнного стану на підставі декларації (замість ліцензій чи дозволів). Якщо ж у вас є наміри скористатися цією постановою для імпорту пального, то ми б цього не радили. Теоретично ви можете подати декларацію на здійснення зберігання пального (чи його виробництва або торгівлі). Однак якщо її й приймуть (а щодо цього теж ми маємо сумніви — див. нижче), все одно під час ввезення не виключаються проблеми з митниками. Адже вони можуть формально послатися на Закон № 481 і не дозволити розмитнити товар за відсутності в імпортера саме ліцензії (якоїсь зі згаданих у ст. 15 Закону № 481).

* Щодо можливостей працювати без дозволів та ліцензій згідно з цією постановою читайте в матеріалах «Ліцензії і документи дозвільного характеру під час воєнного стану» // «Податки & бухоблік», 2022, № 25, «Дозвільні документи під час війни: оновлення!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 39 та «Дозвільні документи під час війни: знов зміни» // «Податки & бухоблік», 2022, № 53.

До того ж податківці незаконно забороняють здійснювати господарську діяльність з пальним (а також алкогольними та тютюновими товарами) на підставі згаданої декларації — тобто без отримання ліцензії. Нашу критику такого підходу читайте в матеріалі «Алкоголь, тютюн, пальне: декларація чи ліцензія?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 63.

Щодо реєстрації платником пального акцизу. Сам факт імпорту/ввезення пального в Україну не вимагає від вас реєструватись платником пального акцизу. Адже реєструватись платником цього виду акцизного податку повинні особи, що реалізують пальне (див. п.п. 212.1.15 ПКУ), а ввезення/імпорт пального не вважається його «реалізацією» (див. п.п. 14.1.212 ПКУ).

Так, ви маєте рацію. Обов’язок сплати акцизного податку при розмитненні товарів (і зокрема, пального) виникає у госпсуб’єкта-імпортера незалежно від того, чи зареєстрований він платником акцизного податку. Також нагадаємо, що до закінчення воєнного стану низка видів пального (зокрема, бензини, скраплений газ тощо) має оподатковуватися акцизним податком, у тому числі при ввезенні в Україну, за ставкою 0 євро за тис. л (конкретніше див. у п. 41 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ). Але зараз тут плануються фіскальні зміни: оподаткування пального акцизом Кабмін хоче повернути. Отже, слідкуємо за подальшим розвитком «акцизних» подій…

Обов’язок реєструватись платником пального акцизу у випадках використання пального виключно для власних потреб може виникнути у вас, якщо загальна місткість розташованих на території (у приміщенні) ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального перевищить 200 кубічних метрів та/або протягом календарного року вами буде отримано пального в обсягах, що перевищать 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі