Теми статей
Обрати теми

Декларація з ПДВ під час воєнного стану: здавати чи не здавати?

Солошенко Людмила, податковий експерт
У зв’язку з воєнним станом платники ПДВ опинилися в непростих умовах. Припинення реєстрації податкових накладних (ПН)*, неможливість повноцінного відображення податкового кредиту (ПК) і необхідність його післявоєнної звірки-коригування, а також фінансові складнощі, які виникають дедалі частіше й частіше, стали приводом задуматися: як бути з ПДВ-звітністю? Поспішати з її поданням чи, може, все-таки поки почекати? І чи буде тоді якась відповідальність? Розглянемо варіанти.

* Хоча реєстрацію ПН обіцяють незабаром відновити, див. законопроєкт від 10.05.2022 № 7360 // itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/39581, а також новини buhgalter911.com/uk/news/news-1065162.html і buhgalter911.com/news/news-1065216.html.

Неподання/несплата

Звичайно, по можливості, краще все-таки звітувати й сплачувати податок. Тим більше, що в нинішніх умовах це, насамперед, підтримка економіки країни, а отже, робота на перемогу!

До того ж від таких обов’язків ніхто не звільняв. Тому навіть якщо зараз нічого не робити, згодом доведеться однаково подати ПДВ-звітність і сплатити податок за всі минулі періоди. На це згідно з п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ буде відведено півроку (шість місяців) після закінчення ВС.

Хоча, враховуючи всю складність ситуації, виконати податкові обов’язки буває нелегко. Що буде, якщо декларацію з ПДВ поки не подавати й не платити ПДВ на електронний рахунок?

Насамперед, зауважимо, що неподання декларації вигідне для регліміту: оскільки (раз не декларуємо ПЗ з незареєстрованних ПН) не буде виникати ∑перевищ і зменшення ліміту не відбудеться. А що з відповідальністю?

Поспішаємо якоюсь мірою заспокоїти: поки, взагалі-то, нічого страшного за це не загрожує. Тому що на час воєнного стану перебіг податкових строків (у тому числі строків подання звітності / сплати податків) зупиняється (п. 102.9, пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). А виходить, до кінця ВС строки подання/сплати не настануть (тобто пропущені не будуть) і порушення як такого не відбудеться. Тому платника не можуть притягнути до якої-небудь відповідальності (і, скажімо, оштрафувати за неподання декларацій / несплату ПДВ, починаючи з лютого 2022 року). А також у цьому випадку незастосовний і адмінштраф (докладніше див. статтю «Воєнне» зупинення перебігу строків та адмінштрафи» в «Податки & бухоблік», 2022, № 32 // i.factor.ua/journals/nibu/2022/may/issue-32/article-120414.html). До речі, і контролери визнають, що через припинення строків податкового боргу не виникне (лист ДПСУ від 05.05.2022 № 4064/6/99-00-13-01-06).

До того ж і п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ встановлено, що за відсутності можливості вчасно виконати податкові обов’язки (зокрема, щодо подання звітності / сплати податків), платник звільняється від відповідальності, передбаченої ПКУ, з обов’язковим виконанням відповідних обов’язків протягом 6 місяців після закінчення ВС. Причому, як пояснюють контролери, платник не повинен надавати контролюючому органу якісь підтвердження неможливості подання декларації / сплати ПДВ, оскільки нормами ПКУ цього не передбачено (питання 35 роз’яснення ДПСУ tax.gov.ua/media-tsentr/novini/578879.html). А також запевняють, що ті штрафні санкції й пеня, які будуть автоматично нараховані за порушення податкового законодавства в період ВС в ІКП (інтегрованій картці платника), будуть визнані безнадійними та списані на підставі п.п. 101.2.4 ПКУ (tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576193.html). Тому

(!)штрафи застосовуватися не повинні, навіть якщо відзвітувати пізніше й подати декларацію / сплатити ПДВ протягом півроку після припинення воєнного стану

Головневідзвітувати / сплатити податки у відведені 6 місяців після закінчення ВС. Причому таке звільнення повинне стосуватися всіх платників, навіть із територій, де не ведуться бойові дії (докладніше див. «Податки & бухоблік», 2022, № 26).

Утім, повинні попередити про існування низки законопроєктів. Зокрема, законопроєктів від 24.04.2022 № 7311 і (альтернативного) від 01.05.2022 № 7311-д. У них збираються зберегти припинення строків і звільнення від відповідальності за неподання декларації / несплату податків тільки (!) для платників з тимчасово окупованих територій або територій, на яких ведуться бойові дії. І за умови (!) виконання таких обов’язків протягом 3 місяців після завершення бойових дій та/або деокупації територій. Перелік таких територій повинен затвердити КМУ (поки він не затверджений).

А ось решту платників (з неокупованих територій або територій, де не ведуться бойові дії) планують повною мірою зобов’язати дотримуватися загальновстановлених строків подання звітності та сплати податків (припинення строків для них скасують). До того ж за проєктами для таких «неокупованих» платників прагнуть відновити камеральні перевірки своєчасності подання декларацій / сплати узгоджених ПЗ. Щоправда, штрафувати за результатами камералок податківці зможуть починаючи зі звітного періоду, у якому такі зміни (у випадку прийняття Закону) наберуть чинності. А ось за минулі періоди (граничні строки подання/сплати за якими припадають на березень — травень 2022) виконати свої обов’язки з подання ПДВ-звітності / сплати ПДВ (без штрафів) «неокуповані» платники зможуть протягом місяця після набрання Законом чинності (докладніше про проєкти див. статтю «Війна не все спише, або Проєкт чергових змін до ПКУ» в «Податки & бухоблік», 2022, № 31).

Іншим законопроєктом від 10.05.2022 № 7360 пропонується розмежовувати платників на: тих, хто має можливість виконати податкові зобов’язання, й тих, хто такої можливості не має. І для платників, що мають можливість виконати податкові зобов’язання, відновити реєстрацію ПН, а також закріпити обов’язки з подання декларацій / сплати податків. При цьому встановлять нештрафні строки для реєстрації ПН / подання звітності / сплати податків за минулі періоди.

Щоправда, поки проєкти перебувають у стадії розгляду, й коли вони втіляться в реальний Закон, не ясно. Тому будемо стежити за розвитком подій: адже, як мовиться, попереджений — отже озброєний.

Порожні (нульові) декларації

А може, просто подавати порожні декларації?

Спершу нагадаємо правило: якщо у звітному періоді немає показників, що підлягають декларуванню (не велася діяльність/ відсутній об’єкт оподатковування / немає перехідного від’ємного значення), — словом, якщо декларувати нічого, то порожню декларацію з ПДВ можна не здавати (п. 49.2 ПКУ, п. 9 розд. III Порядку № 21*, БЗ 101.23). Тобто в такому випадку в платника взагалі не виникає обов’язку з подання за «порожній» період декларації: ні під час ВС, ні після. Тому в поданні порожніх декларацій у цьому випадку потреби немає. Докладніше див. статтю «Призупинили діяльність на час війни: чи подавати звітність?» у «Податки & бухоблік», 2022, № 29.

* Порядок заповнення і подання податкової звітності з ПДВ, затверджений наказом Мінфіну від 28.01.2016 № 21.

А ось якщо у звітному періоді є показники для декларування (зокрема, тягнеться перехідний мінус або ж є якісь ПЗ), то відзвітувати за такий період потрібно. Щоправда, знову ж якщо не подати таку декларацію в період дії ВС, однак устигнути подати її протягом 6 місяців після закінчення ВС, то, за великим рахунком, нічого страшного не буде — це не штрафонебезпечно (хоча з урахуванням законопроєктів, про які говорилося вище, ситуація може змінитися).

Інша річ, що підприємство може свідомо здавати нульові декларації, якщо поки немає грошей на сплату ПДВ. І декларувати неповні ПЗ — скажімо, на рівні ПК (або хоча б якісь мінімальні ПЗ, які в змозі сплатити).

У такому випадку, по-перше, знайте: оскільки ПЗ не підтверджені зареєстрованими ПН, то виникне ∑Перевищ (і зменшиться ліміт). Тому щоб при наступній реєстрації ПН повторно не витрачати ліміт (а реєструвати їх за рахунок ∑Перевищ, п. 2001.9 ПКУ), податківці рекомендують заповнювати таблицю 1.1 додатка Д1 до декларації з ПДВ (див. роз’яснення tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576814.html; БЗ 101.24).

А по-друге, тут важливо пам’ятати, що ПЗ такого звітного періоду занижені (недодекларовані). У зв’язку із цим зауважимо, що за законопроєктами № 7311/№ 7360 будь-яке самовиправлення помилок за періоди ВС повинне відбуватися без самоштрафу. А ось про виправлення помилок протягом ВС докладніше див. статтю «Самоштраф при уточненні у воєнний час» у «Податки & бухоблік», 2022 № 29.

Припиняємо подавати/платити

А як бути, якщо декларації за лютий і березень подали, а далі немає грошей на сплату ПДВ. Чи можна призупинити подання і за квітень ПДВ-звітність поки що не здавати й не платити податок?

Повинні зауважити, що й такий варіант поки цілком можливий (і поки нештрафонебезпечний). Тим більше, що контролери, повторимо, не вимагають від платника надання якихось підтверджень неможливості подання декларацій / сплати ПДВ (питання 35 роз’яснення ДПСУ). Важливо знову ж усе здати й сплатити протягом півроку після закінчення ВС. Хоча законопроєкти № 7311/№ 7360 ситуацію можуть підкоригувати.

Декларуємо одні ПЗ (без ПК)

А що якщо протягом ВС ставити ПК за первинкою не наважуємося, а декларувати одні ПЗ (без відображення ПК)?

Урахуйте, що в такому випадку виникне ∑перевищ (через відображення ПЗ без зареєстрованих ПН). Щоправда, при сплаті податку на ПДВ-рахунок воно врівноважиться ∑попрах. Утім, ∑перевищ виникло б і у випадку відображення ПК на підставі первинки (причому врахуйте: без вхідних зареєстрованих ПН такий ПК, на жаль, ніяк не збільшить регліміт). Тому щоб надалі реєструвати ПН за рахунок ∑перевищ, що виник, разом з декларацією потрібно подати додаток Д1 із заповненою таблицею 1.1. Докладніше про реєстрацію ПН за рахунок ∑перевищ див. «Податки & бухоблік», 2021, № 90, с. 29.

У такому випадку врахуйте:

раз декларуємо ПЗ — податок до сплати — його доведеться сплатити

Утім, якщо поки немає грошей на сплату, то, взагалі-то, не страшно. Тому що податки можна сплатити (без штрафів) протягом 6 місяців після закінчення ВС (хоча знову ж ситуацію можуть посилити законопроєкти, що згадуються вище).

З іншого боку, якщо поки що грошей на сплату немає, то ПК, відображений за первинкою (хоча б із частини придбань), допоміг би все-таки зменшити податок до сплати. А остаточно долю ПК (залишати/знімати) можна вирішити вже протягом 6 місяців після закінчення ВС.

Платимо ПДВ (без подання декларацій)

А що якщо поки що не звітувати й декларації не подавати, однак, бажаючи допомогти у воєнний час державі, все-таки перераховувати якісь кошти на ПДВ-спецрахунок? За неподання декларацій, як зазначалося, поки жодної відповідальності не буде. Головне — подати звітність протягом 6 місяців після закінчення ВС.

У такому випадку майте на увазі: такі платежі особливо ні на що не вплинуть. Хіба що збільшать платникові ліміт (через ∑ПопРах), що дасть можливість у майбутньому реєструвати ПН. А решта грошей, закинута на ПДВ-рахунок без подання декларацій, так і залишиться висіти на ПДВ-рахунку. Адже кошти списуються з ПДВ-рахунку тільки за двома напрямами: (1) у погашення задекларованих ПЗ і (2) при поверненні зайвих грошей з ПДВ-рахунку на поточний рахунок платника за додатком Д4, поданим разом з декларацією (п. 2001.5 ПКУ). Однак при неподанні декларацій ні першого, ні другого не відбудеться. У підсумку

гроші на ПДВ-рахунку просто будуть заморожені й стануть чекати подання декларацій

(тому що почнуть зараховуватися на сплату податку лише з моменту подання ПДВ-звітності). Тож наявні кошти, по суті, зарезервуємо під майбутню сплату ПДВ.

І на закінчення розглянуті варіанти узагальнимо в таблиці.

ПДВ під час ВС: звітність і сплата

№ з/п

Варіанти

Плюси («+»)/мінуси («-»)

Вплив на ліміт

1

Не подаємо / не платимо

«+»: поки що можна не вишукувати коштів на сплату ПДВ

«-»: трудомістко — важливо все подати і сплатити (без штрафів) протягом 6 місяців після закінчення ВС

-

(ніяк не впливає на ліміт)

2

Припиняємо подавати/платити

3

Подаємо порожні (нульові) декларації

«+»: якщо подати нульову декларацію (у якій показати ПЗ = ПК), то можна поки що не платити податок

«-»: через заниження ПЗ виникне необхідність самовиправлень: доведеться уточнюватися й доплачувати податки за минулі періоди

якщо в нульовій декларації задекларовані ПЗ (скажімо, на рівні ПК), то виникне ∑Перевищ*

4

Декларуємо одні ПЗ (без ПК)

«+»: можна не повертатися до періодів ВС і не уточнювати ПК, а поставити його за зареєстрованими ПН після ВС

«-»: завищуємо податок до сплати (тому що ПК не відображаємо)

виникне ∑перевищ*

(при сплаті податку на ПДВ-рахунок воно врівноважиться ∑попрах)

5

Платимо на ПДВ-рахунок (без подання декларацій)

«+»: на суму поповнення збільшиться ліміт

«-»: відволікання обігових коштів, оскільки до подання декларацій кошти на ПДВ-рахунку, по суті, будуть заморожені

ліміт збільшиться

(через ∑попрах)

*Разом з декларацією з ПДВ потрібно подати додаток Д1 із заповненою таблицею 1.1, щоб надалі реєструвати ПН за рахунок ∑Перевищ.

На закінчення зазначимо, що поки кожен з варіантів для платника нештрафонебезпечний — головне встигнути подати декларації з ПДВ / сплатити податок протягом 6 місяців після закінчення ВС (діє звільнення від штрафів за п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Хоча законопроєктами № 7311/№ 7360 такі правила можуть бути підкориговані.

Висновки

  • Формально ПКУ поки що дозволяє взагалі не подавати декларації та не платити податок до закінчення ВС (без настання за це якої-небудь відповідальності). Але за умови, що платник виконає свої обов’язки протягом 6 місяців після закінчення ВС.
  • Однак уже є законопроєкти, які можуть посилити такі послаблення. Тому будемо залишатися напоготові й стежити за ситуацією.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі