Теми статей
Обрати теми

Благодійна допомога у зв’язку з війною: зміни

Вороная Наталія, експерт з кадрових і податкових питань
Для надання окремих видів неоподатковуваної благодійної «воєнної» допомоги важливим є статус її одержувача. Зокрема, йдеться про осіб з територій, на яких ведуться/велися бойові дії. Давайте поговоримо про особливості визначення статусу таких осіб у світлі прийнятих нещодавно змін до ПКУ.

Верховна Рада ухвалила Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» від 11.04.2023 № 3050-ІХ (далі — Закон № 3050). На дату опублікування цієї статті (24.04.2023) він ще не підписаний Президентом, не оприлюднений і поки що не набрав чинності.

Незважаючи на назву цього документа, зміни, які він вносить до ПКУ, зачепили й порядок оподаткування доходів громадян. Зокрема, ми вже писали про нововведення у декларуванні закордонної допомоги біженцями (див. статтю «Неоподатковувана іноземна допомога — не привід для декларування» // «Податки & бухоблік», 2023, № 30). Сьогодні ж поговоримо про те, як Закон № 3050 вплине на надання неоподатковуваної благодійної допомоги особам, які мешкають (мешкали) на території проведення бойових дій. Коротко нагадаємо, про яку допомогу йдеться.

Допомога постраждалим від бойових дій

Про те, які види неоподатковуваної «воєнної» допомоги можуть бути надані особам, які мешкають (мешкали) на територіях проведення бойових дій, див. у таблиці нижче.

Неоподатковувана благодійна допомога постраждалим від бойових дій

Одержувачі благодійної допомоги

Мета та неоподатковувана сума допомоги

Фізичні особи, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах

(абзац четвертий п.п. «в» п.п. 165.1.54 ПКУ)

Будь-яка сума (вартість), що надається як допомога на лікування та медичне обслуговування (обстеження, діагностику), у тому числі для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення

(абзац третій п.п. «а» п.п. 170.7.8 ПКУ)

Сума, яка сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати*, встановленої законом на 1 січня звітного року (у 2023 році — 3350000 грн), виплачена (надана) на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні та побутові потреби та інші потреби за Переліком, затвердженим КМУ**

(п.п. «б» п.п. 170.7.8 ПКУ)

* Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення обкладається ПДФО (18 %) та ВЗ (1,5 %). При цьому фізособа-отримувач зобов’язана подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи із зазначенням сум благодійної допомоги.

** Наразі діє перелік, затверджений постановою КМУ від 26.11.2014 № 653.

Така благодійна допомога не включається до оподатковуваного доходу її одержувача до 31 грудня (включно) року, наступного за роком, у якому:

— припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні та/або

— завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі та стримування збройної агресії РФ.

Надати зазначену в таблиці неоподатковувану допомогу може практично будь-яка дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права, а не лише благодійна організація. Докладніше про це див. у статті «Надаємо благодійну допомогу у зв’язку з війною» // «Податки & бухоблік», 2022, № 71. І лише неприбутківцям слід бути обережними! Про обмеження, передбачені для них, ви можете прочитати у статті «Матеріальна допомога у неприбутківця» // «Податки & бухоблік», 2023, № 13.

Статус одержувача

«Воєнна» допомога не включається до складу оподатковуваного доходу, якщо одержувач мешкає (мешкав) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або вимушено покинув місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах. Таким чином, для відповіді на питання про оподаткування «воєнної» допомоги потрібно знати, на території яких населених пунктів проводяться/проводилися бойові дії.

Відповідно до п. 25 підрозд. 1 розд. ХХ ПКУ (у редакції, що діє до набрання чинності Законом № 3050) перелік таких територій мав затвердити КМУ. До появи переліку статус фізосіб, які отримують благодійну допомогу, благодійникам слід було визначати самостійно.

При цьому КМУ, замість того щоб затвердити перелік територій, на яких ведуться/велися бойові дії, передав обов’язок з його формування Мінреінтеграції. Оскільки такий варіант ПКУ не передбачав, податківці відмовилися враховувати затверджений Мінреінтеграції Перелік № 309* для цілей оподаткування. Докладно про це див. статтю «Перелік територій права на воєнні пільги не дає: вердикт ДПСУ» // «Податки & бухоблік», 2023, № 14 (ср. ).

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

З моменту набрання чинності Законом № 3050 формулювання п. 25 підрозд. 1 розд. ХХ ПКУ дещо змінюється. Згідно з новою редакцією цієї норми благодійники повинні визначати статус одержувача допомоги самостійно до затвердження в установленому КМУ порядку переліку територій, на яких ведуться/велися бойові дії або тимчасово окупованих РФ. Тобто

від КМУ вимагається затвердити не сам перелік, а порядок його формування

Постанова № 1364*, що прийнята ще наприкінці 2022 року, якраз визначає порядок формування такого переліку. З цього випливає, що Перелік № 309, затверджений Мінреінтеграції на підставі згаданої постанови, стає легітимним з дня набрання чинності Законом № 3050.

* Постанова КМУ «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» від 06.12.2022 № 1364.

Що з цим щастям робити і яке підводне каміння нас може очікувати?

По-перше, хочеться вірити, що податківці не відмовляться знову застосовувати Перелік № 309 з метою оподаткування через те, що постанова № 1364 була прийнята до внесення до ПКУ відповідних змін.

По-друге, Перелік № 309 не може застосовуватися до допомоги, наданої до дати набрання чинності Законом № 3050, тобто заднім числом. Цього норми ПКУ не передбачають. Крім того, статус одержувача, який благодійник раніше визначив самостійно, може не збігатися зі статусом, установленим на підставі Переліку № 309.

По-третє, при застосуванні Переліку № 309 виникає питання з наданням неоподатковуваної «воєнної» допомоги особам з територій можливих бойових дій. Нагадаємо: розд. І «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» згаданого Переліку складається з двох підрозділів:

1. Територія можливих бойових дій;

2. Територія активних бойових дій.

На нашу думку, оскільки ПКУ не встановлює, що неоподатковувана благодійна допомога може надаватися лише особам з територій, на яких ведуться активні бойові дії, для пільгового оподаткування можна застосовувати весь розд. І Переліку № 309.

Тобто перешкод для отримання неоподатковуваної допомоги особами з територій можливих бойових дій не повинно бути. Сподіваємося, податківці не будуть проти. А ось особам з окупованих територій (див. розд. ІІ Переліку № 309) надати неоподатковувану благодійну допомогу на підставі п.п. «в» п.п. 165.1.54 і п.п. 170.7.8 ПКУ не вийде.

Насамкінець звертаємо увагу на те, що на дату опублікування цієї статті Закон № 3050 ще не підписаний Президентом, не оприлюднений і не набрав чинності. Тому слідкуйте за новинами. Адже відразу після набуття ним чинності самодіяльність при визначенні статусу одержувача неоподатковуваної «воєнної» допомоги закінчиться.

Висновки

  • Фізичним особам, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, може бути надано неоподатковувану «воєнну» благодійну допомогу.
  • З дня набрання чинності Законом № 3050 для цілей оподаткування має застосовуватися Перелік № 309.
  • Особам з окупованих територій надання неоподатковуваної благодійної допомоги на підставі п.п. «в» п.п. 165.1.54 і п.п. 170.7.8 ПКУ не передбачено.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі