Теми статей
Обрати теми

Треба закрити ФОП: як це зробити?

Амброзяк Наталя, юрист
Цей випуск журналу ми вирішили присвятити нюансам припинення ФОП. Поговоримо про загальний алгоритм дій, перевірки, подання останньої звітності (як для загальносистемників, так і для платників єдиного податку). Розберемося з суперечливими моментами щодо вчинення однієї частини операції (наприклад, відвантаження товару) за існування підприємця, а іншої (наприклад, оплати) — вже після ліквідації ФОП. Не забудемо про особливості припинення ФОП, пов’язані з війною та перебуванням на тимчасово окупованій території або території бойових дій. Загалом, буде корисно. А розпочнемо ми із загального алгоритму ліквідації.

Припинення підприємницького статусу може бути через різні обставини. Це і елементарне небажання або неспроможність вести бізнес у такому форматі, і навіть, на жаль, смерть фізособи, у якої був ФОП.

Алгоритм припинення ФОП

Зауважимо, що перш ніж ліквідувати ФОП, потрібно підготуватися. Так, багато хто каже, що припинення складається усього з одного кроку — подання заяви до держреєстратора (як правило, через ЦНАП) або нотаріуса чи взагалі надати заяву через портал Дія.

Але якщо у підприємця є, наприклад, наймані працівники, то усе відбувається не так просто та швидко. Поспішати у такому випадку із заявою все-таки не варто. Дивіться: запис, внесений до ЄДР*, означає, що підприємця вже не існує. А це створить складнощі, як мінімум, для звільнення працівників. Хіба що йдеться про смерть ФОП. Там зовсім інша історія.

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Отже, якщо говорити про саме такий, складний, варіант припинення (наприклад, є наймані працівники), то алгоритм виглядатиме так:

1) звільнення працівників;

2) розрахунки з контрагентами (хоча тут є варіанти, про них ми ще поговоримо пізніше);

3) розпломбування РРО (якщо такий є). Це трошки спірний пункт алгоритму, далі розкажемо чому;

4) реєстрація припинення ФОП у ЄДР;

5) подання останньої (ліквідаційної) звітності. Про це читайте у статтях «Ліквідаційна декларація ФОП-загальносистемника» та «Остання/«ліквідаційна» декларація ФОП-єдиноподатника: особливості подання і заповнення» // «Податки & бухоблік», 2023, № 69;

6) закриття підприємницького банківського рахунку (якщо такий був). Тут є нюанси, їх розглянемо пізніше;

7) зняття з обліку у податковій. Так само є нюанси, і ми до цього ще також повернемося.

Якщо ж у ФОП немає найманих працівників, боргів перед контрагентами або ж ніхто йому не заборгував, то алгоритм буде трошки коротшим ☺.

1) реєстрація припинення ФОП у ЄДР;

2) подання ліквідаційної звітності. Про це, як ми казали вище, можна почитати у статтях «Ліквідаційна декларація ФОП-загальносистемника» та «Остання/«ліквідаційна» декларація ФОП-єдиноподатника: особливості подання і заповнення» // «Податки & бухоблік», 2023, № 69;

3) закриття підприємницького банківського рахунку (якщо такий був). Але є різні варіанти;

4) зняття з обліку у податковій. Знову ж таки, тут є свої нюанси.

Зверніть увагу: у будь-якому випадку анулювання реєстрації платником єдиного податку у зв’язку з припиненням ФОП податківці мають здійснити самостійно (п.п. 2 п. 299.10 ПКУ). Хоча на практиці місцеві контролери іноді просять подати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування із поміткою про відмову від статусу єдиноподатника у зв’язку із припиненням ФОП.

Та ж сама ситуація і зі статусом платника ПДВ. Тобто анулювання проводить податкова самостійно (п.п. «б» п. 184.1 ПКУ).

З алгоритмами визначилися. Тепер поговоримо про особливості деяких етапів.

Звільнення працівників

Якщо у ФОП є наймані працівники, то краще розпочати зі звільнення ще до того, як ви будете вносити дані про припинення до ЄДР.

Підстави. Звільнення у цьому випадку може, як правило, відбуватися за домовленістю сторін (п. 1 ст. 36 КЗпП), за власним бажанням працівника (ст. 38 КЗпП) або за ініціативою роботодавця-ФОП через його припинення (п. 1 ст. 40 КЗпП). Хоча щодо п. 1 ст. 40 КЗпП є сумніви, оскільки у цьому пункті згадується лише про юридичних осіб, підприємці там не фігурують. Однак вважаємо, що ФОП можуть звільнити працівників за п. 1 ст. 40 КЗпП. Бо у цій нормі є формулювання «у тому числі», яка каже, що йдеться не лише про юросіб. Крім того, ФОП у КЗпП, як такий, окремо не фігурує.

Нюанси, на які слід звернути увагу. По-перше, якщо було обрано ст. 38 КЗпП (за власним бажанням), то за загальним правилом звільнити працівника можна після спливу двох тижнів (у народі називається відпрацювання). Хоча є винятки, і звільнити на цій підставі можна з дати, вказаної безпосередньо у заяві працівника.

По-друге, якщо йдеться про звільнення за домовленістю сторін (п. 1 ст. 36 КЗпП), то саму домовленість бажано зафіксувати у письмовому вигляді. Це може бути звичайна заява працівника, де буде зазначено прохання звільнити саме за п. 1 ст. 36 КЗпП, або ж додаткова угода до трудового договору. При цьому чекати на сплив двох тижнів (так зване відпрацювання) не потрібно.

По-третє, звільнення за ініціативою роботодавця через припинення (п. 1 ст. 40 КЗпП) є найбільш дорогою процедурою. Як мінімум, тому, що працівникові, окрім стандартних виплат (зарплата, відшкодування за невикористану відпустку тощо), треба ще виплатити вихідну допомогу не менше середнього місячного заробітку (ст. 44 КЗпП).

Крім того, є пільгові категорії працівників, яких на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП можна звільнити лише з обов’язковим подальшим працевлаштуванням. Наприклад, вагітних, жінок, які мають дітей до 3 або 6 років, одиноких матерів з дитиною до 14 років (ч. 3 ст. 184 КЗпП) та інших. Ця проблема є і в юросіб (про це можна почитати у статті «Звільняємо працівників у зв’язку з ліквідацією юрособи» // «Податки & бухоблік», 2023, № 45).

Також для звільнення через припинення роботодавця — ФОП (п. 1 ст. 40 КЗпП) працівників потрібно попередити за 2 місяці до звільнення (ч. 1 ст. 492 КЗпП). Тобто якщо ви вирішите звільняти працівників за п. 1 ст. 40 КЗпП, то потрібно буде чекати спливу цих 2 місяців після попередження, щоб внести запис «припинено» до ЄДР.

По-четверте, якщо причиною для припинення ФОП стала смерть самої людини, то звільнення працівників відбувається у порядку, встановленому у постанові КМУ від 14.10.2022 № 1172. Детальніше про це див. «Податки & бухоблік», 2022, № 81.

Розрахунки з контрагентами

Борги ФОП і перед цим же ФОП нікуди не зникають після його припинення. Виняток може бути тоді, коли фізособа з підприємницьким статусом помирає. Тоді можуть припинятися зобов’язання ФОП-фізособи, що тісно пов’язані з особою цієї фізособи (наприклад, людина мала стати автором якоїсь книги, картини тощо). Про це зазначено у ч. 1 ст. 608 ЦКУ. А отже, це досить специфічні випадки.

Тож, звісно, не обов’язково закривати усі борги перед припиненням ФОП у ЄДР. Вам ніхто не заборонить внести відповідні зміни до цього реєстру. Але варто врахувати,

що погашення боргів після припинення буде відбуватися вже не від імені ФОП, а від імені звичайної фізособи. А це може значно вплинути на оподаткування

Читайте про це детальніше у статті «Розбираємося з операціями після припинення ФОП» // «Податки & бухоблік», 2023, № 69.

Чи потрібно щось робити з РРО та ПРРО?

РРО. Однією з підстав для скасування реєстрації РРО є отримання податківцями з ЄДР інформації про припинення ФОП (п.п. 10 п. 1 гл. 4 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО*).

* Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 № 547.

Розреєстрація РРО у цьому випадку може відбуватися як за заявою платника, так і податківцями самостійно (див. п. 2 гл. 4 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО). Якщо розреєстрація відбувається за рішенням податківців, то у цьому випадку процедура розпломбування РРО в Центрі сервісного обслуговування (ЦСО) проводиться за можливості (п. 3 гл. 4 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО).

Звісно,

можна сподіватися на те, що податківці самі якось вирішать проблему з розпломбуванням після того, як отримають з ЄДР інформацію про припинення вашого ФОП

Але обережному підприємцю або його представнику варто все ж зайнятися процедурою розпломбування РРО та скасування його реєстрації.

Для цього потрібно:

1) звернутися до ЦСО із проханням розпломбувати РРО (довідка про розпломбування автоматично надійде у податкову);

2) подати до податкової:

— заяву за формою № 4-РРО;

— реєстраційне посвідчення РРО.

Це можна зробити і через Електронний кабінет. Детальну інструкцію того, як це робити, можна знайти у категорії 109.06 БЗ. Вона актуальна як для ситуації, коли об’єкт з РРО знаходиться на окупованій території або території, де ведуться бойові дії, так і для звичайного припинення ФОП або ж лише закриття торгової точки.

Також варто подати заяву за формою № 20-ОПП, в якій зазначити про закриття об’єктів оподаткування. Звісно, знову ж таки, і без подання заяви ФОП припиниться. Але тим не менш…

Нагадаємо, що форма № 20-ОПП — це повідомлення про об’єкти оподаткування, об’єкти, пов’язані з оподаткуванням та об’єкти, через які платник здійснює свою господарську діяльність. Саме за допомогою форми № 20-ОПП ми показуємо наявність, наприклад, магазину, до якого потім «прив’язується» РРО.

ПРРО. Тут усе набагато простіше, оскільки ПРРО ніхто не пломбує ☺. А тому

реєстрацію ПРРО скасують автоматично, після того, як з ЄДР податківці отримають інформацію про припинення ФОП

Про це зазначено у п. 3 розд. ІІІ Порядку реєстрації ПРРО*. Тобто разом із закриттям ФОП та торгових точок ПРРО «анулюється» автоматично, і нічого робити не потрібно.

* Порядок реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій, затверджений наказом Мінфіну від 23.06.2020 № 317.

Реєстрація припинення ФОП у ЄДР

Є два способи внесення інформації про закриття ФОП до ЄДР:

1) у паперовому вигляді. Потрібно звернутися до держреєстратора (як правило, через ЦНАП*) або нотаріуса, який має право проводити держреєстраційні дії щодо ФОП та юросіб. Також можна відправити документи поштою, хоча потрібно тоді посвідчити нотаріально підпис на відповідній заяві (див. п. 5 ч. 1 ст. 15 Закону № 755**).

Звертатися до держреєстратора або нотаріуса можна особисто ФОП або його представнику (у останнього має бути нотаріально посвідчена довіреність або він має бути внесений як представник цього ФОП до ЄДР, про що зазначено у ч. 7 ст. 6 та ч. 2 ст. 14 Закону № 755).

* Центр надання адміністративних послуг.

** Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV.

Надати необхідно заяву про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП (форма 1)

Завантажити її можна за посиланням: minjust.gov.ua/m/formi-zayav-u-sferi-derjavnoi-reestratsii-yuridichnih-osib-fizichnih-osib-pidpriemtsiv-ta-gromadskih-formuvan-9981.

Увага! Подання документів через нотаріуса платне. А ось держреєстратору вони подаються безоплатно;

2) в електронному вигляді. Заява подається через портал Дія. ФОП для цього потрібно мати електронний підпис. Але заходити на портал та подавати заяву про припинення підприємцю доведеться особисто. Формально використовувати електронний підпис ФОП іншим особам (хоча б навіть і представнику) заборонено.

На жаль, для ФОП, які зараз знаходяться на окупованій території та не змогли виїхати, винятків немає. Тобто для припинення існують лише ці два способи. Як варіант, можна діяти через представника. Але формально це можливо зробити, скоріше, шляхом подання документів у паперовій формі ☹. Якщо ж у ФОП з окупованої території є доступ до Інтернету, то можна спробувати подати заяву про припинення через портал Дія.

Щодо процедури внесення запису до ЄДР тоді, коли ФОП помер, читайте детально у статті «Бізнес у спадок, або Що робити спадкоємцям і працівникам померлого ФОП?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 57.

Закриття підприємницького банківського рахунку

Як ми казали вище, тут є варіанти.

Варіант № 1 — дочекатися, поки банк самостійно закриє рахунок. Це відбувається, коли банк отримує інформацію від податківців про припинення ФОП у ЄДР або якщо працівники банку самі виявляють цей факт (п. 124 розд. ХV Інструкції № 162*). Порядок дій фінустанови у випадку, коли на рахунку є залишок коштів, див. у п. п. 3 п. 114 розд. ХIV Інструкції № 162.

* Інструкція про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затверджена постановою правління НБУ від 29.07.2022 № 162.

Варіант № 2 — самому його закрити, отримавши виписку за рахунком та довідку про його закриття. Цей варіант, звісно, безпечніше. Плюс, як правило, коли податківці беруть на перевірку платника, вони просять до цього часу закрити підприємницькі рахунки. Також ви таким чином уникнете можливих проблем з тим, що вам на відкритий рахунок ФОП помилково зайдуть якісь кошти.

Зняття з обліку у податковій

Нагадаємо, що ФОП знаходиться на обліку у податковій як платник податків і зборів та як платник ЄСВ. Зняття з такого обліку відбувається дещо по-різному. Але варто запам’ятати: якщо податківці не зняли з обліку ФОП, то це не означає, що будуть нараховуватися нові зобов’язання! Тобто

саме коли підприємець припинився у ЄДР, нові податкові ФОП-зобов’язання припиняють нараховуватися, а не з дати зняття такого підприємця з обліку у податковій

Хоча борги з податків та зборів, набуті до припинення ФОП, також нікуди не зникають. Тобто претензії податківці можуть пред’явити вже до звичайної фізичної особи.

Платник податків. Як платника податків і зборів, податкова має зняти з обліку ФОП, як тільки отримає інформацію з ЄДР про його припинення (п.п. 1 п. 11.18 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588).

Хоча у фіскалів є право провести позапланову документальну перевірку щодо підприємця (п. 78.1.7 ПКУ). Мораторій (заборона) на ці перевірки не поширюється (п.п. 69.21 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Тим не менш, законодавець не встановив строків, протягом яких податківці зобов’язані її розпочати. Крім того, іноді перевірку взагалі можуть і не провести (умови, за яких це не відбувається, див. у Методичних рекомендаціях, затверджених наказом ДПСУ від 15.09.2020 № 499).

Платник ЄСВ. У цьому випадку зняття з обліку відбувається тільки після документальної перевірки (абз. 11 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску…» від 08.07.2010 № 2464-VI). При цьому мораторій (заборону) на ці перевірки (саме у зв’язку з припиненням ФОП) було знято з 01.08.2023 (детальніше про цю подію читайте у «Податки & бухоблік», 2023, № 63).

Термін для початку такої перевірки так само не встановлено. Тож чекати можна довго. Тим більше строки давності для ЄСВ-перевірок не встановлено.

Детальніше про перевірки під час припинення ФОП читайте у статті «Перевірки під час припинення ФОП: невже доведеться проходити?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 69.

Висновки

  • Якщо ФОП має найманих працівників і вирішує припинятися за власним бажанням, то йому потрібно подбати про їх звільнення. Бажано це зробити до внесення запису «припинено» до ЄДР.
  • Подати заяву про припинення ФОП можна в електронному вигляді через портал Дія.
  • Зняття з обліку у податковій як платника податків і зборів має відбуватися одразу після отримання податківцями інформації про припинення ФОП з ЄДР, а як платника ЄСВ — після перевірки.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі