Теми статей
Обрати теми

Податкові перевірки та штрафи: між 2023 та 2024 роками

Амброзяк Наталя, юрист
Давайте поговоримо про податкові перевірки та штрафи, бо у 2023 році, зокрема, «податково-перевірочний» мораторій кроївся декілька разів. Та і про перспективи на 2024 рік також варто у цій сфері знати. Отже, що ми наразі маємо у перевірочній сфері та що на нас чекає у майбутньому? Зараз розберемося.

Що з податковими перевірками наразі?

Перш за все нагадаємо, що найсвіжішими змінами у перевірочній сфері є ті, які відбулися з 08.12.2023. Про них детально можна почитати у «Податки & бухоблік», 2023, № 100 та «Податки & бухоблік», 2023, № 102.

Тут лише нагадаємо про деякі основні відмінності.

Дозволені планові перевірки. До 08.12.2023 у план-графік могли включати виключно платників, які займаються виробництвом/реалізацією підакцизки, платників зі сфери грального бізнесу в Україні та тих, хто надає фінансові та платіжні послуги.

Після 08.12.2023 до плану також можуть потрапити:

1) ті, хто раніше займався виробництвом/реалізацією підакцизки, гральним бізнесом в Україні або фінансовими/платіжними послугами. Строки для того, як давно це було, не встановлені;

2) нерезиденти, які здійснюють/здійснювали в Україні діяльність через відокремлені підрозділи (наприклад, постійні представництва) та одночасно відповідають хоча б одному з таких критеріїв:

рівень зростання податку на прибуток на 50 і більше відсотків менший рівня зростання доходів платника;

декларування нарахованої зарплати за відсутності декларування об’єкта оподаткування податком на прибуток або доходу, звільненого від оподаткування відповідно до міжнародного договору України;

3) платники, які за підсумками 2021 року відповідають хоча б одному з таких критеріїв:

— рівень сплати податку на прибуток на 50 і більше відсотків менший рівня сплати податку у відповідній галузі. Критерій не поширюється на платників єдиного податку;

— рівень сплати ПДВ на 50 і більше відсотків менший за рівень сплати податку у відповідній галузі. Цей критерій не працюватиме, якщо у платника операції з вивезення товарів за межі України становлять 25 % і більше загальних обсягів постачання + рівень сплати податку на прибуток не менше 50 % рівня сплати податку у відповідній галузі;

— дебіторська заборгованість перевищує кредиторську більш ніж у 2 рази;

— загальна сума витрат, відображених у декларації про майновий стан і доходи, складає 75 % або більше суми загального річного доходу, задекларованого у такій декларації. Працюватиме цей критерій, якщо сума загального річного доходу, отриманого від підприємницької діяльності, становить 10 млн грн і більше;

— податковий агент-юрособа нараховував та/або виплачував зарплату в розмірі менше середньої зарплати у відповідній галузі у відповідному регіоні (за основним місцем обліку).

Показники від податківців для розрахунків вже опубліковані. Показники з податку на прибуток та ПДВ за посиланням: tax.gov.ua/diyalnist-/rezalt/736958.html.

Показники середньої зарплати за посиланням: tax.gov.ua/diyalnist-/rezalt/737337.html.

Але щодо них виникає багацько запитань. Детальніше про них читайте у «Податки & бухоблік», 2023, № 102.

Також передбачено, що щодо платників з п. 3 нашого списку враховуватимуться показники позитивної динаміки у 2023 році щодо податку на прибуток, ПДВ та зарплати (детальніше див. у п.п. 69.352 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Але як саме вони будуть враховуватися, законодавець не зазначив. Про те, що не будуть включатися у план платники, які відповідають критеріям, про які ми зазначили у п. 3, але мають цю позитивну динаміку, законодавець прямо не вказав. Тож ми можемо лише припускати, що нардепи мали на увазі саме невключення у план.

Наголошуємо, що

як і до 08.12.2023, на період воєнного стану податківці можуть змінювати план щомісяця

При цьому критерії ризиковості, які передбачені розд. ІІІ Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 02.06.2015 № 524, не працюють. Тобто навіть якщо у вас цих критеріїв немає, але перевірка щодо вас дозволена (див. таблицю), то податківці можуть завітати.

План-графік податкових перевірок відслідковуємо за посиланням: tax.gov.ua/diyalnist-/plani-ta-zviti-roboti-/.

Про заборонені планові податкові перевірки (а вони є) детально читайте у «Податки & бухоблік», 2023, № 100.

Позапланові документальні перевірки. По-перше, дозволяються позапланові документальні перевірки за будь-якої підстави зі ст. 78 ПКУ для платників, податкова адреса* яких ніяким чином не пов’язана ні з тимчасово окупованою територією, ні з територією активних або можливих бойових дій (станом на початок тимчасової окупації, початок активних або можливих бойових дій відповідно).

* Тобто адреса, вказана у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (скорочено — ЄДР).

По-друге, платників, чия податкова адреса знаходиться на тимчасово окупованій території, території можливих/активних бойових дій (на дату початку окупації або таких дій), можуть позапланово перевірити, але тільки на певних підставах зі ст. 78 ПКУ. Вони прямо передбачені у пп. 2, 3, 4 п.п. 69.351 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Повний перелік підстав для дозволених позапланових перевірок з розшифруванням див. у «Податки & бухоблік», 2023, № 100.

По-третє,

не мають права проводити позапланову документальну перевірку щодо ФОП-єдиноподатників груп 1 та 2

Виняток: позапланові докперевірки щодо припинення ФОП (тобто у рамках припинення єдиноподатників груп 1 та 2 можуть перевірити). Заборона діє до 01.12.2024.

Фактичні перевірки. З’явилися випадки, за наявності яких фактичні перевірки проводити заборонено. Зокрема, не можна проводити фактичні перевірки щодо платників, у яких об’єкти оподаткування/об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, де має відбутися перевірка, знаходяться на:

тимчасово окупованій території (станом на дату початку таких дій). Заборона діє до дати завершення тимчасової окупації відповідних територій (п. 5 п.п. 69.351 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ);

— території активних бойових дій (станом на дату початку таких дій). Заборона діє до дати завершення активних бойових дій на відповідних територіях (п. 7 п.п. 69.351 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ);

— території можливих бойових дій (станом на дату початку таких дій). Заборона діє до дати завершення можливих бойових дій на відповідних територіях (п. 7 п.п. 69.351 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Хоча навіть у цьому випадку такого платника можуть перевірити, якщо він здійснює діяльність:

а) у сфері виробництва/реалізації підакцизки;

б) у сфері грального бізнесу в Україні;

в) у сфері купівлі/продажу інвалюти;

г) без держреєстрації як суб’єкта господарювання.

ЄСВ-перевірки. ЄСВ-перевірки дозволені з урахуванням особливостей, установлених для інших податкових перевірок (п. 925 розд. VIII Закону № 2464*). Тобто, по суті, йдеться про підстави, за яких дозволено інші податкові перевірки. Вважаємо, що ЄСВ можуть перевірити у рамках дозволених планових документальних перевірок, а також позапланових документальних перевірок за п.п. 78.1.1 ПКУ. Дозволені фактичні та інші позапланові докперевірки мають специфічні підстави, які ЄСВ не стосуються.

* Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI.

Чого очікувати від податкових перевірок у 2024 році?

Оскільки зміни щодо мораторію на податкові перевірки відбулися майже у кінці року (грудень 2023), то основну дію нових норм ми відчуємо саме у 2024 році.

По-перше, зверніть увагу на те, що з плановою документальною перевіркою не можуть прийти одразу. Зокрема, нерезидентів та платників, які за підсумками 2021 року відповідають певним критеріям (див. вище), можуть перевірити не раніше ніж через 2 місяці з дня оприлюднення оновленого плану-графіка. А «підакцизників», гральний бізнес, надавачів фінансових/платіжних послуг мають право перевіряти не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану.

Також не забувайте, що за 10 календарних днів до дня проведення планової перевірки платник має отримати:

— копію наказу про проведення перевірки;

— повідомлення із зазначенням дня початку перевірки (бо у плані, нагадаємо, вказується лише місяць).

Усі ці правила визначено у п.п. 69.352 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

По-друге, отримуючи у 2024 році обов’язковий запит від податківців, слід пам’ятати, що за ненадання відповіді на правомірний запит фіскалів може загрожувати штраф за п. 121.2 ПКУ.

Але позапланова документальна перевірка у разі проігнорованого запиту може бути не завжди

Орієнтуємося у цьому питанні на перелік дозволених та заборонених позапланових докперевірок. Оцінюємо всі ризики. Якщо запит протиправний — дати відписку (хоча й у вас є право на нього не відповідати відповідно до п.п. 73.3.4 ПКУ).

По-третє, у випадку із заборонами на перевірки через те, що податкова адреса знаходиться на тимчасово окупованій території, території активних або можливих бойових дій, важливу роль відіграє те, з якої дати ця податкова адреса там знаходитьсяи Орієнтуємося у цьому питанні на Перелік.., затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

По-четверте, продовжують діяти умови для фактичних та документальних перевірок щодо безпечного доступу до приміщень та документів платника, а також можливості безпечного проведення інвентаризації. Але не забуваймо, що ці умови не працюють щодо певних перевірок. Зокрема:

— щодо бюджетного відшкодування ПДВ (п.п. 78.1.8 ПКУ). Було і до 08.12.2023;

— щодо платників, стосовно яких отримано інформацію про порушення щодо оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України (п.п. 78.1.1 ПКУ);

— через те, що податківці отримали від іноземних держорганів інформацію про можливі податкові, «валютні» та інші підконтрольні фіскалам порушення, на предмет наявності/відсутності яких платника вже перевіряли (п.п. 78.1.21 ПКУ).

Ці ж перевірки не призупинятимуться на підставі письмової вмотивованої заяви платника та через подання платником повідомлення про втрату первинки/відсутність до неї доступу у порядку п.п. 69.28 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Податкові штрафи наразі та в майбутньому: що врахувати?

У частині штрафів слід пам’ятати про такі основні моменти.

По-перше, звільняються від відповідальності, передбаченої у ПКУ, платники, які змогли підтвердити неможливість виконання податкових обов’язків у порядку, встановленому наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225. Нагадаємо: строк для подання відповідної заяви та підтвердних документів — разом із виконанням одного з податкових обов’язків, але не пізніше спливу 60 календарних днів, що відлічуються з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків (п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

По-друге,

навіть якщо ви вже не встигли подати заяву щодо підтвердження неможливості виконання податкових обов’язків, то від штрафів з ПКУ може врятувати підтвердження форс-мажорних обставин

Усе тому, що наявність форс-мажору є підставою для звільнення від фінансової відповідальності (див. п.п. 112.8.9 ПКУ). Однак для цього слід звернутися, наприклад, до Торгово-промислової палати України (інформацію про відповідні сертифікати див. за посиланням: ucci.org.ua/services/zasvidchennia-fors-mazhornikh-obstavin).

Зауважте, «універсального» листа ТПП буде недостатньо для підтвердження форс-мажору. Про те, що не так із цим листом, ми писали у «Податки & бухоблік», 2023, № 73. Так, у статті йдеться про господарські договори, та логіка однакова. Все одно потрібно доводити причинно-наслідковий зв’язок між конкретними обставинами та вчиненим порушенням. І «універсальний» лист від ТТП цього, на жаль, не доводить.

По-третє, не всі порушення є порушеннями, за якими можуть штрафувати за ПКУ. Зокрема, наприклад, візьмемо ситуацію з неподанням форми № 20-ОПП. Строки для її подання запустилися лише з 01.08.2023. Припустимо, у вас з’являлася необхідність подати форму № 20-ОПП у період з 24.02.2022 по 01.08.2023, але не подали її. У цьому випадку порушенням буде лише ситуація, коли ви не подали форму № 20-ОПП до 14.08.2023 (бо строк у 10 робочих днів для її подання стартував саме з 01.08.2023). Відповідно і штрафувати за ст. 117 ПКУ можна лише тоді, коли форму не було подано після 14.08.2023.

Не забуваймо і про те, що для тих, у кого була можливість виконувати податкові обов’язки, у 2022 році були встановлені пільгові строки для їх виконання (див. п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Зокрема, серед основних:

— реєстрація ПН/РК, дата складання яких припадала на період з 1 лютого по 31 травня 2022 — не пізніше 15.07.2022;

— реєстрація зведених ПН/або РК до таких зведених ПН, дата складання яких припадала на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року (за операціями за пп. 198.5 та 199.1 ПКУ) — не пізніше 20.07.2022;

— подання звітності за періоди — 2021 рік (річна звітність), граничний термін подання якої припадає на періоди з 24 лютого до 1 червня 2022 року, І квартал 2022 (квартальна звітність) та звітності за лютий — травень 2022 року (місячна звітність) — не пізніше 20.07.2022;

— сплата податків за періоди — 2021 рік (річний звітний період), І квартал 2022 (квартальний звітний період), січень — травень 2022 року (місячний звітний період) — не пізніше 01.08.2022;

— сплата ПДФО та/або військового збору — не пізніше 31.12.2022.

По-четверте, на сьогодні у період з 01.08.2023 до кінця воєнного стану можна зробити виправлення, подаючи уточненку без самоштрафів та пені, передбачених у п. 50.1 ПКУ (п.п. 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Однак не забувайте, що для подання уточненок строк давності почав так само спливати з 01.08.2023. Також зауважте: норма щодо звільнення від самоштрафу та пені існувала ще з 27.05.2022. І без самоштрафу та пені можна було подати уточненку починаючи саме з 27.05.2022.

Але зверніть увагу: якщо до 01.08.2023 у розд. ХХ ПКУ йшлося лише про уточнення «воєнних» періодів, то наразі п.п. 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ такого обмеження не має. Одночасно у п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ зазначено, що самоштрафу та пені не буде у разі виправлення помилок, які призвели до заниження зобов’язання саме у «воєнних» податкових періодах. Крім того, вказано, що платники ПДВ тимчасово не можуть подавати уточненки зі зменшенням за періоди до лютого 2022 року.

Отже, розуміємо це так. Для усіх зобов’язань (окрім ПДВ) можна подати уточненку та виправити будь-який період без самоштрафу та пені, навіть якщо йдеться про виправлення помилок, які призвели до заниження зобов’язань. Головне — вкластися у строк давності. Керуємося тут п.п. 69.38 ПКУ. Це підтверджують і податківці щодо податку на прибуток у категорії 102.20.02 БЗ.

Однак щодо ПДВ поки не можна уточнити періоди до лютого 2022 року так, щоб це призводило до зменшення зобов’язань. Тобто зменшити показники рядка 18 декларації з ПДВ наразі зась

Хоч із самоштрафом, хоч без нього. До такого висновку фіскали доходять у категорії 101.25 БЗ.

Детальніше про самоштрафи читайте у статті «Як виправити самоштраф?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 62.

По-п’яте, щодо ЄСВ-штрафів ситуація така. За ЄСВ-порушення, вчинені у період з 24.02.2022 по 01.08.2023, штрафи за ч. 11 ст. 25 Закону № 2464 не застосовуються, а пеня — не нараховується (пп. 921, 922 розд. VIII Закону № 2464). Однак якщо йдеться про ЄСВ-порушення, вчинені вже після 01.08.2023, то штрафувати за Законом № 2464 платників можна. І пам’ятайте: якщо платник сплатить донараховану суму ЄСВ за вимогою про сплату недоїмки у 30-денний строк, то він звільняється від сплати з такої суми штрафів і пені (п. 924 розд. VIII Закону № 2464).

Що ж стосується РРО-штрафів, то про усі нововведення 2023 року та очікувані зміни у 2024 році можна почитати у статті «РРО/ПРРО: що варто згадати на межі років» // «Податки & бухоблік», 2023, № 103.

Висновки

  • 08.12.2023 — дата найсвіжіших змін щодо мораторію на податкові перевірки. За ними збільшилася кількість платників, яких зможуть перевіряти планово та позапланово, однак з’явилася заборона на фактичні перевірки щодо певних платників.
  • Для захисту від штрафів за ПКУ все ще можна подати заяву про неможливість виконання податкових обов’язків. Однак строк для подання — не пізніше спливу 60 календарних днів, які відлічуються від першого дня місяця, наступного за місяцем появи можливості виконувати податкові обов’язки.
  • Захиститися від штрафів за ПКУ може допомогти доведення наявності форс-мажору.
  • У період з 01.08.2023 до кінця воєнного стану можна зробити виправлення, подаючи уточненку без самоштрафів та пені, передбачених у п. 50.1 ПКУ (п.п. 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі