04.12.2023

ПДВ-особливості для аграріїв: 4 акценти

Чи існують наразі якісь нюанси складання податкових накладних (ПН) і заповнення ПДВ-декларації аграріями? Що з сільгоспкритерієм безумовної реєстрації ПН та розрахунків коригування (РК)? Як сільгосптоваровиробникам враховують Таблицю даних, аби уникнути блокування ПН/РК? Про це — далі.

ПН на постачання сільгосппродукції

Поставочні ПН. До початку 2022 року сільськогосподарські підприємства, які були включені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації, при постачанні дотаційних сільгосптоварів заповнювали агроПН на таке постачання по-особливому. А саме:

1) у другій частині порядкового номера (після знака дробу) проставляли код «2» та

2) у графі 12 «Код виду діяльності сільськогосподарського товаровиробника» (яку наразі з ПН прибрали) зазначали код виду діяльності, за результатами якої виготовлено товари, що постачається, у форматі: 701 — 716.

На сьогодні ж порядок складання ПН аграріями на операції з постачання сільгосппродукції більше нічим не відрізняється від ПН інших платників ПДВ. Єдине — це застосування зниженої ПДВ-ставки 14 % щодо окремих видів сільгосппродукції

Утім ставку ПДВ 14 % застосовують усі, хто здійснює постачання певної сільськогосподарської продукції (див. лист ДПСУ від 05.10.2021 № 3705/ІПК/99-00-21-03-02-06). Ідеться про постачання сільгосппродукції за такими кодами УКТ ЗЕД (п.п. «г» п. 193.1 ПКУ): 1001 (пшениця і суміші пшениці та жита (меслин)), 1003 (ячмінь), 1005 (кукурудза), 1201 (соєві боби), 1205 (насіння свіріпи або ріпаку) та 1206 00 (насіння соняшнику).

А от постачання сільгосппродукції, класифікованої за всіма іншими кодами УКТ ЗЕД, оподатковують ПДВ за ставкою 20 %.

Отже, при постачанні вищезгаданих видів сільгосппродукції, яка підпадає під оподаткування за ставкою 14 %, у графі 8 розділу Б табличної частини ПН зазначають код ставки «14» (п.п. 6 п. 16 Порядку № 1307*).

* Порядок заповнення ПН, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307.

Тут врахуйте! При одночасному постачанні ПДВ-оподатковуваних товарів/послуг (до яких застосовують різні ПДВ-ставки 0 %, 7 %, 14 % та/або 20 %) складають одну ПН (п. 17 Порядку № 1307). Тоді операції, що оподатковуються за ставками 0 %, 7 %, 14 % або 20 %, відображають в окремих рядках табличної частини розділу Б ПН.

Отже, при постачанні сільгосппродукції, що оподатковується за загальною (20 %) і зниженою (14 %) ставкою ПДВ, складають одну ПН.

ПН на вивезення у режимі експортного забезпечення. Свої особливості заповнення Порядок № 1307 встановлює для ПН, що складаються на операції з вивезення товарів у режимі експортного забезпечення (ст. 191 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» від 16.04.91 № 959-XII, п. 91 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). А саме (пп. 8 і 12 Порядку № 1307, див. статтю «Податкова накладна і декларація з ПДВ: зміни» // «Податки & бухоблік», 2023, № 56):

1) у верхній лівій частині в рядку «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» проставляється відмітка «X» і вказується тип причини «22»;

2) у даних покупця:

— у графі «Отримувач (покупець)» наводяться найменування (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності)) нерезидента і через кому — країна, в якій зареєстрований покупець (нерезидент);

— у полі «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» вказується умовний ІПН «300000000000»;

— рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.

Врахуйте! У такій ПН слід зазначати одиниці виміру з митної декларації — тобто ті одиниці виміру товарів, які використовувалися при оформленні на них митної декларації (п. 16 Порядку № 1307).

Однак рішення про запровадження режиму експортного забезпечення Кабміном досі ще не прийнято. Тож такий режим поки що не працює (див. лист ДПСУ від 01.05.2023 № 10606/6/99-00-21-03-02-06). Докладніше про режим експортного забезпечення див. статтю «Режим експортного забезпечення для сільгосппродукції» // «Податки & бухоблік», 2023, № 14.

Нюанси ПДВ-декларації у аграріїв

Ще з 01.01.2022 припинив дію п. 51 підрозд. 2 розд. XX ПКУ, який змушував аграріїв із Реєстру отримувачів бюджетної дотації заповнювати ПДВ-декларацію з урахуванням певних особливостей. Нагадаємо, що до цього аграрій мав заповнювати/вказувати:

— поле 06 «Сільськогосподарський товаровиробник, внесений або який претендує на внесення до Реєстру отримувачів бюджетної дотації»;

— сільськогосподарський додаток ДС8;

— у додатку Д1 позначку «+» у графі «ознака здійснення с/г операцій».

Так от, відтепер

у формі декларації з ПДВ немає ні поля 06, ні окремого сільгоспдодатка ДС8, а в табл. 1.1, 1.2, 2.1 та 2.2 додатка Д1 зараз відсутня графа для проставляння сільгосппозначки

Тож єдиною аграрною особливістю ПДВ-декларації залишається наявність спеціальних рядків і граф для відображення даних про постачання і придбання сільгосппродукції за ставкою 14 %. Зокрема, до таких рядків декларації належать:

рядок 1.3 — операції з постачання, що оподатковуються за ставкою 14 %;

рядок 4.3 — нарахування компенсуючих та розподільчих податкових зобов’язань відповідно до п. 198.5 ПКУ і п. 199.1 ПКУ;

рядок 10.3 — придбання сільгосппродукції на митній території України зі ставкою 14 %;

рядок 11.3 — ввезення на митну територію України сільгосппродукції зі ставкою 14 %.

Коригування податкових зобов’язань за ставкою 14 % відображають у рядку 7, а податкового кредиту — у рядку 14 декларації з ПДВ.

Подробиці про те, як заповнити декларацію з ПДВ, читайте у тематичному номері «Податки & бухоблік», 2023, № 37.

Сільгоспкритерій безумовної реєстрації — доля

Якщо ПН/РК або платник відповідає хоча б одній з ознак безумовної реєстрації, то ПН/РК реєструються без моніторингу і не блокуються (п. 4 Порядку № 1165*). Усього таких безумовних ознак 7 (див. статті «ПН/РК блокуватимуть по-новому: зміни до Порядку № 1165» // «Податки & бухоблік», 2023, № 92 і «Загальний механізм блокування: робота СМКОР*» // «Податки & бухоблік», 2023, № 53).

* Порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджений постановою Кабміну від 11.12.2019 № 1165.

Так от, за критерієм 5 безумовної реєстрації протягом воєнного стану мали б реєструватися без моніторингу ПН/РК, у яких відображені виключно операції з продукцією/товарами, що підпадають під визначення груп 1 — 24 УКТ ЗЕД (крім підакцизних товарів). Причому лише тоді, коли виконуються дві додаткових умови:

1) ПН/РК складені платником, який належить до мікро- або малого підприємства відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV;

2) основним видом діяльності платника, який подає на реєстрацію ПН/РК, є хоча б один із сільськогосподарських видів діяльності, перелічених у п.п. 5 п. 3 Порядку № 1165.

Утім постановою від 17.05.2022 № 603 Кабмін скасував цей критерій, як нереалізований. Проте Порядок № 1165 при цьому так і не було змінено. Тож наразі цей відсікаючий критерій не працює, хоча формально й існує.

Таблиця даних сільгосптоваровиробника

Таблиця — автоматом. Без подання Таблиці даних платника ПДВ аграріям не обійтися. Адже для них типове явище — різні коди УКТ ЗЕД на вході та виході. Тож аби захиститися від блокування ПН/РК, аграрію доцільно мати враховану податківцями Таблицю даних (п.п. 4 п. 3 Порядку № 1165). Звісно, врятує Таблиця за умови, що платника не віднесено до ризикових (тобто щодо нього відсутнє діюче рішення про відповідність критеріям ризиковості ПДВ-платника). При цьому

для деяких сільгосптоваровиробників передбачено автоматичне (тобто без розгляду комісією регіонального рівня) врахування Таблиці даних

Так, із числа аграріїв до кола щасливчиків, чиї Таблиці даних урахують в автоматичному режимі (без розгляду комісією), потрапили сільгосптоваровиробники, які одночасно дотримуються трьох умов (п. 18 Порядку № 1165):

1) унесені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації та/або на 31.12.2016 застосовували спецрежим із ПДВ;

2) мають у власності (право власності/користування) та/або орендують земельні ділянки загальною площею не менш як 200 га (включно) станом на 1 січня, задекларовані до 20 лютого поточного року;

3) зазначили в поданій Таблиці даних коди УКТ ЗЕД про постачання (виготовлення) товарів груп 01, 03, 04, 07, 08, 10, 12.

Тож якщо вписалися в ці три умови, тоді податківці мають врахувати Таблицю даних в автоматичному режимі. Тобто комісія регіонального рівня не буде її розглядати протягом п’яти робочих днів після отримання (п. 15 Порядку № 1165).

Однак з 01.01.2022 із Реєстру отримувачів бюджетної дотації по факту виключили всіх аграріїв. Відтак розраховувати на автоматичне врахування Таблиці даних можуть тільки ті сільгосптоваровиробники, які були свого часу на спецрежимі з ПДВ. А от усі аграрії, які утворені після скасування спецрежиму з ПДВ (тобто починаючи з 01.01.2017), претендувати на автоматичне врахування Таблиці не можуть.

Незважаючи на можливість автоматичного врахування,

Таблицю даних слід подавати з поясненнями, в яких зазначають вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність ПДВ-платника (п. 14 Порядку № 1165)

Про правила заповнення і подання Таблиці даних читайте у статті «Таблиця даних: правила з 08.07.2023» // «Податки & бухоблік», 2023, № 53. А подробиці щодо автоматичного врахування Таблиці даних аграріїв ви можете знайти в статті «Преференція аграріям — Таблиця автоматом» // «Податки & бухоблік», 2021, № 30 (ср. ).

Скасування вже врахованої Таблиці. У сільгосптоваровиробника, як і будь-якого іншого платника ПДВ, врахована Таблиця даних (навіть автоматом) за певних обставин може перетворитися на невраховану (п. 19 Порядку № 1165). Таке рішення може прийняти як комісія регіонального рівня, так і центрального (пп. 19 і 25 Порядку № 1165).

Тож саме врахування Таблиці даних може відбутися в автоматичному режимі, але згодом (протягом п’яти робочих днів) комісія регіонального рівня переглядає цю Таблицю і може її відмінити. Підставами для прийняття рішення про неврахування автоматично врахованої Таблиці даних можуть стати, зокрема (додаток 7 до Порядку № 1165):

— постачання сільгосппродукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку (сплати єдиного податку платником групи 4) та/або придбання пального, мінеральних добрив, допоміжних послуг з вирощування сільгосппродукції за наявності земельних ділянок;

відсутність пояснень до Таблиці даних або якщо у поясненні недостатньо інформації щодо змісту госпдіяльності. Тобто без пояснень податківці Таблицю даних не приймають.

Утім ці підстави, наведені в додатку 7, суперечать вимогам Порядку № 1165. Позаяк вони не названі в п. 19 Порядку № 1165. А отже, такі причини не можуть використовуватися як підстави для скасування вже врахованої Таблиці даних. На це звертають увагу й суди (див. постанову П’ятого апеляційного адмінсуду від 04.04.2023 у справі № 420/15855/22).

Якщо ж Таблицю даних фіскали відхилили, тоді є декілька варіантів дій:

1) надіслати Таблицю даних повторно. Щоправда, якщо стара Таблиця була врахована автоматично, а потім скасована, то надалі подана нова Таблиця даних підлягає розгляду регіональною комісією в загальному порядку — протягом п’яти робочих днів після її отримання (п. 20 Порядку № 1165);

2) оскаржити відхилення Таблиці даних (п. 19 Порядку № 1165):

в адміністративному або судовому порядку — у разі прийняття рішення комісією регіонального рівня;

у судовому порядку — у разі прийняття рішення комісією центрального рівня.

Докладно про автоматичне розблокування ПН/РК, які були заблоковані до врахування Таблиці даних, див. у статті «Автоматичне розблокування податкової накладної після врахування Таблиці даних» // «Податки & бухоблік», 2023, № 53.

Висновки

  • Натепер єдиною особливістю складання аграріями ПН/РК є застосування зниженої ПДВ-ставки 14 % щодо певних видів сільгосппродукції за кодами УКТ ЗЕД, визначеними п.п. «г» п. 193.1 ПКУ.
  • Відсікаючий критерій 5 безумовної реєстрації, установлений для сільгоспПН/РК мікро- і малих підприємств, наразі не працює (скасований як нереалізований), хоча формально й існує.
  • У сільгосптоваровиробника навіть автоматом врахована Таблиця даних за певних обставин може перетворитися на невраховану. Таке рішення може прийняти як комісія регіонального рівня, так і центрального.