Теми статей
Обрати теми

Покупець відмовився забирати товар: що робити з товарним обліком ФОП

Томашпольський Сергій, податковий експерт
Розглянемо цікаву відповідь, яку надали податківці під час круглого столу, що відбувся у жовтні цього року.

Питання стосується інтернет-продажів з післяплатою, коли доставка товарів покупцю здійснюється через поштових операторів. Щодо застосування у такому разі РРО/ПРРО, нагадаємо, у нас уже фактично починає цементуватися (з подачі податківців) спірний підхід, за яким якщо товар покупцю доставляється:

— перевізником/кур’єром (наприклад, «Укрпоштою»), то продаж товару (а також отримання безготівкової післяплати) через РРО/ПРРО можемо не проводити;

— експедитором/логістичною компанією (наприклад, «Новою поштою»), то продаж товару маємо провести через РРО/ПРРО.

Більше деталей щодо цього знайдете, зокрема, у статтях «Післяплата через «Нову пошту»: ДПСУ наполягає на РРО/ПРРО для продавця» // «Податки & бухоблік», 2023, № 68, «Як заповнити реквізит «форма оплати» в чеку РРО/ПРРО» // «Податки & бухоблік», 2023, № 79.

Так от, за такого способу продажу інколи трапляється, що покупець не приходить за товаром або відмовляється його забирати. Як бути?

Якщо в нас, умовно, випадок з «Укрпоштою», то і проблеми немає, оскільки чек РРО/ПРРО на товар не пробивали. Якщо ж у нас, умовно, випадок з «Новою поштою», проблема є. Адже може бути так, що чек РРО/ПРРО продавець пробив вже на етапі відвантаження товару. А от продажу за фактом так і не відбулося.

Свої рекомендації податківці виклали в категорії 109.06 БЗ. Достатньо в режимі реєстрації провести через РРО/ПРРО операцію повернення товарів на підставі квитанції від служби доставки про повернення відправлення та чека РРО/ПРРО, в яких такі товари ідентифіковані. Акт на повернення коштів складати не потрібно. Більше деталей з цього приводу знайдете у статті «Служба доставки повернула товар через неявку покупця: б’ємо через РРО/ПРРО?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 74.

І от тут ми нарешті дісталися до питання, що нас цікавить: а що робити ФОП з обліком товарних запасів у такому випадку (мається на увазі ФОП, який зобов’язаний такий облік вести)?

Податківці під час круглого столу зазначили, що

у такому разі у Формі ведення обліку товарних запасів (далі — Форма обліку) ФОП «мінусує / робить сторно на вибуття»

При цьому питання стосувалось умовно випадку з «Новою поштою», тобто коли продаж / повернення податківці вимагають пробивати через РРО/ПРРО.

Але як має бути насправді?

Схоже, податківці тут дещо заблукали у своїх умовних випадках «Укрпошта»/«Нова пошта». Бо у чому власне нюанс. Давайте відкриємо Порядок № 496*.

* Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб — підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2021 № 496.

Форма обліку ведеться в розрізі надходження та вибуття товарних запасів. Що при цьому вважається вибуттям, конкретизовано в п. 3 розд. II Порядку № 496. Так от,

вибуттям вважається, зокрема, продаж товарів з розрахунком у безготівковій формі, який здійснено у встановлених законодавством випадках без застосування РРО/ПРРО

Тобто продаж товару за готівку/безготівку, який пробивається через РРО/ПРРО, для цілей Порядку № 496 вибуттям взагалі не є! Такі випадки не згадано серед «вибуття» у п. 3 розд. II Порядку № 496. Тож на такі операції запис у графі 8 «Вибуття товару…» Форми обліку не робиться. Відповідно й у разі, якщо покупець не приходить за товаром або відмовляється його забирати, нічого «мінусувати»/сторнувати ФОП не повинен.

До речі, знайти пояснення, чому Мінфін вирішив саме так, досить легко. Бо навіщо ФОП робити дурну роботу. Відомості про продаж товарних запасів через РРО/ПРРО податківці можуть побачити безпосередньо з інформації, яку надсилають на сервер податківців ці РРО/ПРРО*. І дублювання тут є зайвим.

* Див. Порядок передачі інформації від реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв’язку до органів Державної податкової служби України, затверджений наказом Мінфіну від 08.10.2012 № 1057.

Тобто якщо знову ж таки повернутися до наших умовних ситуацій продажу товару через Інтернет з отриманням безготівкової післяплати на рахунок (див. вище), то:

при продажу товарів з доставкою умовно через «Укрпошту» ФОП може не пробивати такий продаж через РРО/ПРРО. Тож маємо справу з безготівковим розрахунком без застосування РРО/ПРРО. Це, у свою чергу, робить наш продаж вибуттям для цілей Порядку № 496. Відповідно відвантаження товару маємо показати у графі 8 «Вибуття товару…» Форми обліку. А якщо покупець не приходить за товаром або відмовляється його забирати, то і цей факт маємо якось відобразити у Формі обліку. При цьому податківці говорять саме про «мінусування / сторно на вибуття».

Як це зробити технічно? Слід розуміти, щоб «відмінусувати» вибуття, робимо новий запис поточним номером і датою, якою нам фактично повернувся товар (графи 1, 2). Дублюємо реквізити документа на вибуття (графи 3 — 5). Також тут вочевидь можна додатково вписати реквізити документа служби доставки про повернення відправлення. Далі показуємо суму вибуття зі знаком «-» (графа 8).

Але чи це правильний варіант — йти саме шляхом «мінусування / сторно на вибуття»? Порядок № 496 не говорить ні про яке «мінусування/сторнування». Більш того, в описі графи 7 «Надходження товару…» Форми обліку розшифровано, що надходженням є у тому числі повернення товару від покупця. Це саме наш випадок. Тому ми б вважали правильною іншу техніку. Повернення товару просто показуємо як його надходження (датою, коли нам фактично повернувся товар) — на підставі документів про відмову / повернення відправлення у графах 3 — 5. А запис про вибуття не чіпаємо. Приклад знайдете у статті «Покупець повертає товар: що в товарному обліку ФОП?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 5.

До речі, будьте уважні! Порядок № 496 передбачає свій спосіб для виправлення інформації у Формі обліку. Через графу 9 «Примітки…» (п. 6 розд. II Порядку № 496). Втім, на наш погляд, він задумувався все ж таки для виправлення помилок. А в нашому випадку ніякої помилки не було;

при продажу товарів з доставкою, умовно, через «Нову пошту» ФОП, на переконання податківців, має пробивати такий продаж через РРО/ПРРО. Тож маємо справу з безготівковим розрахунком із застосування РРО/ПРРО. Відповідно

такий продаж не є вибуттям для цілей Порядку № 496. Як наслідок, у Формі обліку не слід показувати ані такий продаж, ані відмову покупця від товару

Податківцям інформацію про повернення товару надішле РРО/ПРРО, через які ФОП проб’є повернення товару.

При цьому, якщо ви все ж не ведетеся на сумнівні вимоги податківців і чек при відвантаженні товару не пробиваєте, а вкладаєте в посилку видаткову накладну (див. статтю «Післяплата через «Нову пошту»: ДПСУ наполягає на РРО/ПРРО для продавця» // «Податки & бухоблік», 2023, № 68), то при поверненні товару дійте так, як і у випадку, умовно, з «Укрпоштою» (див. вище).

Висновки

  • Для цілей ведення обліку товарних запасів вибуттям вважається продаж товарів з розрахунком у безготівковій формі, який здійснено у встановлених законодавством випадках без застосування РРО/ПРРО.
  • Тож при продажу товарів з доставкою, умовно, через «Нову пошту», коли, на переконання податківців, продаж має пробиватися через РРО/ПРРО, у Формі обліку не слід показувати ані вибуття, ані «мінусування» вибуття у разі відмови покупця забирати товар (за умови, що ФОП пробив через РРО/ПРРО продаж і повернення).
  • При продажу товарів з доставкою, умовно, через «Укрпошту», коли податківці дозволяють не застосовувати РРО/ПРРО, у Формі обліку показуємо вибуття. Відповідно у разі відмови покупця забирати товар:
    — на думку податківців, «мінусуємо» таке вибуття;
    — на нашу думку, показуємо надходження товару, а запис про вибуття не чіпаємо.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі