Коли чекати на відмову
Сільськогосподарські товаровиробники, які бажають працювати в поточному році на сільгоспЄП, не лише повинні були виконати певні вимоги (однією з яких є дотримання рівня сільгоспчастки), але й мали проінформувати податківців про таке своє рішення шляхом подання не пізніше 20 лютого відповідного комплекту звітності. Про ці всі вимоги і правила подання звітності читайте у «Хто може перебувати у лавах сільгоспЄП групи 4 у 2024 році» // «Податки & бухоблік», 2024, № 9.
Далі аграрію треба чекати на реакцію податківців, бо ще не факт, що вони отримають бажаний статус. Причому надають аграріям статус платника сільгоспЄП податківці не відразу, а тільки після того, як:
— перевірять дотримання аграріями вимог для обрання сільгоспЄП;
— проведуть камеральну перевірку поданого пакета звітності.
Термін проведення таких перевірок установлений п. 76.3 ПКУ та складає 30 календарних днів (БЗ 108.02.06).
Якщо під час проведення таких перевірок податківці виявлять, що аграрій не відповідає вимогам, що висуває ПКУ для обрання сільгоспЄП, то вони мають надати йому письмову вмотивовану відмову у реєстрації платником сільгоспЄП та включення до Реєстру платників сільгоспЄП.
Строк надання відмови — протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання податкових декларацій з сільгоспЄП (тобто в строк, що дорівнює часу, виділеному на проведення камеральної перевірки)
У 2024 році граничний строк для надання такої відмови припадає на 21.03.2024.
Як видно із запитання читача, податківці у відведений їм час проінформували аграрія, що йому на поточний 2024 рік відмовлено у підтвердженні статусу платника сільгоспЄП. А тому якщо аграрій погоджується з висновками, зробленими фіскалами, і не буде їх оскаржувати, то виходить, що у 2024 році він точно не буде платником сільгоспЄП.
Змирившись із цією думкою, аграрій повинен привести всі свої справи у відповідність до нових реалій.
Уточнення сільгоспЄП і розрахунок МПЗ
Що уточнювати не потрібно. Перш за все слід пам’ятати, що декларації, подані аграрієм-відмовником для обрання чи підтвердження статусу платника сільгоспЄП на 2024 рік, отримують статус «до відома». Тобто
Дані, відображені в такій звітності, не пройдуть по особовому рахунку аграрія і не будуть відображені у електронному кабінеті
З цього робимо висновок: уточняти (обнуляти) нараховані податкові зобов’язання, відображені у поданих деклараціях з сільгоспЄП на поточний (2024) рік, не потрібно.
Наступні кроки будуть залежати від того, чи був у минулому році аграрій, який отримав відмову в статусі платника сільгоспЄП, платником сільгоспЄП.
Якщо не був, то ніякі уточнення в сільгоспЄП його не чіпають.
А от якщо аграрій був у минулому році на сільгоспЄП і на поточний йому не продовжили статус платника сільгоспЄП, то йому потрібно вирішити питання із декларуванням МПЗ за минулий рік, яке є частиною сільгоспЄП.
МПЗ за минулий рік. Річ у тому, що аграрії в процесі підтвердження статусу платника сільгоспЄП на поточний рік декларують МПЗ за попередній рік.
А тому якщо податківці відмовляють аграрію у підтвердженні статусу платника сільгоспЄП, то вони (як було сказано вище) анулюють його звітність. А отже, виходить, що аграрій через непідтвердження статусу платника сільгоспЄП не виконав свого обов’язку щодо декларування МПЗ за минулий рік.
На сьогодні податківці уже вибудували механізм виконання такого обов’язку після відмови у реєстрації платником сільгоспЄП. Так, вони заявили (БЗ 108.02.08), що
аграрії, яким відмовлено у підтвердженні статусу платника сільгоспЄП на поточний рік, рахувати МПЗ за минулий рік мають шляхом подання уточнюючої декларації до минулорічної декларації з сільгоспЄП
Причому, щоб аграрії могли без проблем провести таке уточнення, податківці налаштували так своє програмне забезпечення, що воно на сьогодні дає можливість платникам сільгоспЄП (юрособам) при поданні декларації з сільгоспЄП сформувати додаток 3 з розрахунком МПЗ за два різних податкових періоди.
Деталі про таке уточнення шукайте у «МПЗ при відмові від сільгоспЄП рахують через подання уточнюючої декларації» // «Податки & бухоблік», 2024, № 22.
У тих аграріїв, які вперше спробували стати платником сільгоспЄП і отримали відмову, проблем із декларуванням МПЗ не виникає. Адже в минулому році (за який слід було рахувати МПЗ) вони перебували на інших системах оподаткування і тому мали задекларувати МПЗ за минулий рік при звітуванні за останній звітний період минулого року на тій системі оподаткування, на якій вони на той час перебували.
Куди після відмови
Колишній платник сільгоспЄП. Якщо аграрію, який у минулому році був на сільгоспЄП, податківці відмовляють у підтвердженні статусу платника сільгоспЄП, то він з початку поточного року опиняється на загальній системі оподаткування.
Причому для сільгосптоваровиробників* за ПКУ встановлений один звітний період — рік (п. 137.5 ПКУ). Причому сільгоспники можуть обирати будь-який зручний для себе річний період:
— або звичайний календарний рік (з 1 січня по 31 грудня, п.п. «б» п. 137.5 ПКУ);
— або особливий сільгоспрік (зміщений на півроку: з 1 липня минулого звітного року по 30 червня поточного звітного року, п.п. 137.4.1 ПКУ).
* Сільгосптоваровиробниками для цілей сплати податку на прибуток вважаються підприємства, основною діяльністю яких є виробництво сільськогосподарської продукції, і дохід від продажу сільськогосподарської продукції власного виробництва у яких за попередній податковий (звітний) рік перевищує 50 % загальної суми доходу (п.п. 137.4.1 ПКУ). Тому практично всі аграрії, яким відмовлять у сільгоспЄП, будуть сільгосптоваровиробниками для цілей податку на прибуток.
Тобто за ПКУ аграріям надана можливість обирати для звітності річний період: або звичайний (календарний) рік, або особливий (зміщений) сільгоспрік.
Проте податківці дивляться на ситуацію інакше. І на сільгоспників, які не обрали особливий річний період (сільгоспрік), поширюють загальні правила вибору звітного періоду. Тобто ділять їх за 40-мільйонним критерієм на річників і на квартальників.
Про те, як аграрію обрати спецрік для звітування і як у цьому випадку звітувати, читайте у «Звітуємо з податку на прибуток за зміщений сільгоспрік» // «Податки & бухоблік», 2023, № 64.
Якщо ж аграрій не обирає для звітування спецрік і до того ж стає платником податку на прибуток вперше через відмову у підтвердженні статусу платника сільгоспЄП, то перший рік роботи на загальній системі оподаткування, незалежно від отриманого ним доходу у минулих роках, він буде апріорі звітувати у річний строк. Адже колишніх єдиноподатників, які у проточному році стали платниками податку на прибуток, податківці зараховують до новачків. А новачки відповідно до п.п. «а» п. 137.5 ПКУ звітують вперше тільки шляхом подання річної декларації. Детально про це читайте у «Декларація з податку на прибуток за 2023 рік: ключові аспекти складання та подання» // «Податки & бухоблік», 2024, № 7.
Колишній платник податку на прибуток. Що стосується аграріїв, які у минулому році були не на сільгоспЄП, а, наприклад, на загальній системі оподаткування, то і вони після відмови продовжують життя за правилами прибутківця.
Тобто якщо вони за минулий рік отримали дохід у сумі більшій за 40 млн грн, то вони і далі будуть квартальними платниками. Якщо аграрій за результатами роботи у минулому році — малодохідник, то він звітуватиме у річні строки. Для незастосування різниць треба перевірити наявність відповідної позначки в річній прибутковій декларації.
Колишній платник ЄП групи 3. Що стосується тих аграріїв, які були на ЄП групи 3, то вони також з початку року, в якому отримали відмову від сільгоспЄП, мають опинитися на загальній системі. Річ у тому, що
фіскали від аграрія, що мріяв про групу 4 в поточному році, вимагали відмовитись від ЄП групи 3
Для цього він мав подати до контролюючого органу заяву про відмову від ЄП групи 3 не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку поточного календарного року (БЗ 108.02.01).
Тому якщо аграрій перед спробою обрати сільгоспЄП відмовився від ЄП групи 3, то після отримання від фіскалів відмови у сільгоспЄП, він опиняється саме на загальній системі.
Зауважимо! ПКУ не вимагає від аграрія відмовлятися від ЄП групи 3 для обрання сільгоспЄП. І якщо б аграрій перед спробою стати платником сільгоспЄП не відмовився від ЄП групи 3, то отримавши відмову, він міг би продовжувати працювати як платник ЄП групи 3.
Але в реальному житті, якщо податківці бачать, що аграрій не відмовився перед спробою обрати сільгоспЄП від ЄП групи 3, то вони зазвичай відмовляють у наданні статусу платника сільгоспЄП. Тому більшість аграріїв перед тим, як обрати сільгоспЄП, відмовляються від ЄП групи 3, і в результаті після отримання відмови у сільгоспЄП вони опиняються на загальній системі.
Що із земподатком
За загальним правилом юрособи, які обрали сільгоспЄП, звільняються від сплати податку на майно, в частині земподатку за земділянки, що належать аграрію і використовуються для ведення сільгосптоваровиробництва (п.п. 3 п. 297.1 ПКУ). Детально з цим послабленням можна ознайомитися у «Що можна не сплачувати платникам сільгоспЄП у 2024 році» // «Податки & бухоблік», 2024, № 9.
(ср. )Враховуючи це, а також той факт, що граничний строк подання декларації з плати за землю на поточний рік і звітності з сільгоспЄП збігаються (їх подають не пізніше 20 лютого), то не дивно, що аграрії, які виявили бажання бути у певному році платником сільгоспЄП, не декларували земподаток за власні землі, що використовуються у сільгоспдіяльності. Адже на 20 лютого аграрій ще не міг і уявити, що податківці відмовлять йому у обранні сільгоспЄП.
Тому після того, як у березні стало відомо про відмову у сільгоспЄП, аграрію слід задуматися про нарахування земподатку за землі, які він використовує у сільгоспдіяльності. Адже не ставши платником сільгоспЄП і опинившись на загальній системі, аграрій втратив право на звільнення від сплати земподатку.
У цьому випадку може бути два алгоритми дій, залежно від того, яке було звітування з земподатку на початку року:
1) якщо аграрій подавав на поточний рік декларацію з плати за землю за місцем розташування земель, на які, як він вважав, поширюється дія звільнення від сплати земподатку. Таке могло статися через те, що у нього там були землі, які не потрапляли під звільнення від сплати земподатку. У цьому випадку, щоб нарахувати земподаток, йому слід подати уточнюючу декларацію. Причому допоки діє ВС, аграрій, який перед проведенням уточнення сплатить донарахований податок, уникне самоштрафу і пені (п.п. 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тому боятися фінансових санкцій (самоштрафу і пені) у цьому випадку не слід;
2) якщо аграрій не подавав декларацію з плати за землю на рік уперед. Адже всі його землі на 20 лютого мали потрапити під звільнення від земподатку. У цьому випадку, щоб нарахувати земподаток, аграрію слід із запізненням подати річну звітну декларацію з плати за землю. За це, як мінімум, світитиме штраф за несвоєчасне подання декларації згідно з п. 120.1 ПКУ в розмірі 340 грн.
Водночас штрафу за несвоєчасну сплату податку згідно із ст. 124 ПКУ, на думку фіскалів, у цій ситуації можна уникнути (БЗ 129.04). Адже на сьогодні податківці вважають, що коли платник податків погасить зобов’язання до подання декларації з простроченням, то у нього не виникатиме податковий борг і не рахуватиметься прострочення сплати податку, а отже, не буде і податкових наслідків, пов’язаних із несвоєчасною сплатою податку.
Як бачимо, нарахувати земподаток, отримавши відмову від обрання сільгоспЄП, можна без великих втрат. Але все одно хорошого в цьому мало.
Коли можна знову на сільгоспЄП
Отримавши від фіскалів відмову у обранні чи підтвердженні статусу платника сільгоспЄП, юрособа, звичайно, замислиться:
а коли аграрій знову зможе спробувати стати платником сільгоспЄП?
На наш погляд, відповідь на це запитання очевидна: спробувати стати платником сільгоспЄП такий аграрій може з початку наступного року.
Причому цей висновок стосується як тих аграріїв, які вперше вирішили стати платником сільгоспЄП і отримали відмову, так і тих, хто у минулому році був на сільгоспЄП і отримав відмову у підтвердженні такого статусу.
Щодо аграрія, який у минулому році був на сільгоспЄП, а на поточний рік не зумів заскочити у когорту платників сільгоспЄП, варто уточнити. Взагалі-то, відповідно до п.п. 298.8.8 ПКУ сільгосптоваровиробник повторно може бути включений до сільгоспЄП не раніше ніж через два календарних роки після його переходу на застосування ставки єдиного податку, визначеної для платників ЄП іншої групи, або анулювання його попередньої реєстрації сільгоспЄП.
Водночас вищезгадані правила стосуються випадку, коли аграрій — юрособа сама відмовляється від сільгоспЄП.
Коли ж юрособу примусово фіскали скидають із сільгоспЄП (як відбулося у випадку непідтвердження статусу платника сільгоспЄП на поточний рік), то вищезгадане правило не застосовується.
Отже, якщо аграрій був у минулому році платником сільгоспЄП і йому податкова не підтвердила статус платника сільгоспЄП на поточний рік, то знову стати платником сільгоспЄП йому можна з початку наступного року. Звичайно, якщо дотриматися всіх вимог, які ПКУ висуває до претендентів на сільгоспЄП.
Висновки
- Аграрій, якому відмовили у підтвердженні статусу платника сільгоспЄП, повинен буде подати уточнюючу декларацію до минулорічної декларації з сільгоспЄП і відобразити декларування МПЗ минулого року.
- Після відмови від сільгоспЄП аграрій опиняється на загальній системі оподаткування.
- За сільгоспземлі після відмови у підтвердженні статусу платника сільгоспЄП аграрій має нарахувати земподаток. Як проводити нарахування, залежатиме від того, чи подана на рік уперед декларація з плати за землю.
- Аграрій-юрособа, якому відмовили у підтвердженні статусу платника сільгоспЄП, може знову стати платником сільгоспЄП на початку наступного року.