Теми статей
Обрати теми

Бонуси (премії) за підсумками періоду

Солошенко Людмила, податковий експерт
Досить поширеним способом стимулювання продажів є надання покупцям різних бонусів та премій. Для покупця — це приємна можливість повернути частину витрачених на покупку коштів або заощадити при наступній купівлі. Для продавця — шанс привабити ще більше покупців, налагодити збут своєї продукції і примножити прибуток. Про те, як облікувати такі бонуси, зараз поговоримо.

Зазвичай бонуси нараховують покупцям за виконання зазначених умов. Наприклад:

— за досягнення певних показників (виконання обсягу закупівель / обсягу продажів);

— за своєчасну і повну оплату;

— за придбання певного товару (здійснення купівлі на певну суму) протягом періоду та ін.

Найчастіше нараховують бонуси в якомусь відсотку від продажів / придбань.

Як можна отримати / використати такі бонуси — залежить від домовленостей. Адже тут можливі варіанти.

Бонус — грошова виплата

Бонуси можуть виплачуватися у вигляді грошової винагороди (премії, мотиваційних виплат) за досягнення певних показників. Наприклад, виробники можуть платити грошові бонуси (премії) дистриб’юторам за дистриб’юторськими договорами (за виконання обсягів закупівель / продажів або інших умов).

У такому разі повинні звернути увагу на позицію фіскалів, оскільки

податківці вважають, що будь-які виплачувані грошові бонуси (премії, винагороди) спрямовані на стимулювання збуту продукції і тому є оплатою маркетингових послуг (п.п. 14.1.108 ПКУ)

Тому якщо немає бажання сперечатися з контролерами і йти їх шляхом, то грошові бонуси:

— у бухгалтерському обліку обліковують як маркетингові послуги, тобто: одержувач бонусів (дистриб’ютор) — як плату за надані маркетингові послуги (Кт 703), а платник бонусів (виробник) — як витрати на збут товарів (Дт 93, п. 19 НП(С)БО 16 «Витрати»);

— у ПДВ-обліку (з урахуванням роз’яснень контролерів): одержувач бонусів (дистриб’ютор) з такої винагороди за надані маркетингові послуги повинен нарахувати ПДВ (БЗ 101.04). При цьому платник бонусів (виробник) на підставі отриманої від дистриб’ютора зареєстрованої ПН може відобразити податковий кредит (лист ДПСУ від 27.01.2023 № 192/ІПК/99-00-21-03-02-06);

— у податковоприбутковому обліку операції відобразяться за бухобліковими правилами. Податкових різниць у такому разі не передбачено.

Причому в такому разі послужний (маркетинговий) характер бонусів треба належним чином підкріпити документально: щоб про надання маркетингових послуг ішлося і в договорі, і в первинці (акті) (див. постанову Сьомого апеляційного адмінсуду від 23.05.2023 у справі № 560/9912/22).

Приклад. За стимулювання продажів виробник виплачує дистриб’юторові грошові бонуси в розмірі 60000 грн (у тому числі ПДВ — 10000 грн).

В обліку операції відобразяться такими записами.

Таблиця 1. Грошові бонуси (плата за маркетингові послуги)

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

Дт

Кт

У продавця (виробника — платника бонусів)

1

Отримано маркетингові послуги (підписано акт)

93

631

50000

2

Відображено ПК з ПДВ (на підставі зареєстрованої ПН)

644/1

631

10000

641/ПДВ

644/1

10000

3

Сплачено бонуси за маркетингові послуги покупцеві

631

311

60000

У покупця (дистриб’ютора — одержувача бонусів)

1

Надано маркетингові послуги (відображено дохід)

361

703

60000

2

Нараховано ПЗ з ПДВ з маркетингових послуг

703

641/ПДВ

10000

3

Отримано бонуси за маркетингові послуги від продавця

311

361

60000

Проте слід звернути увагу на позицію Верховного Суду, який висловився за неоподаткування бонусів ПДВ (див. постанову ВС від 10.11.2022 у справі № 160/3806/20). Розглядалася ситуація, коли виплачувалися бонуси за чітке дотримання графіка замовлень. Верховний Суд зазначив, що, по-перше, надання маркетингових послуг повинне підкріплюватися відповідними діями виконавця послуг. А по-друге, надання будь-яких послуг (у тому числі маркетингових) передбачає наявність двостороннього зобов’язання між сторонами (коли одна сторона має зобов’язання надати послуги, а друга сторона — зустрічне зобов’язання їх оплатити). А бонуси і знижки передбачають виключно одностороннє зобов’язання однієї сторони здійснити конкретну дію при належному виконанні основного зобов’язання іншою стороною договору. Тому додаткова бонусна винагорода, що не передбачає виконання будь-яких зобов’язань, не може вважатися оплатою маркетингових послуг. І отримання бонусів за чітке дотримання графіка замовлень не є об’єктом ПДВ.

А при такому підході бонуси відображатимуться в бухобліку як грошова премія (винагорода), тобто в одержувача бонусів: Дт 311 — Кт 718, у платника бонусів: Дт 949 — Кт 685. Детальніше про це див. «Отримуємо бонуси (мотиваційні виплати): чи оподатковувати ПДВ?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 22.

Бонус — знижка

При цьому варіанті накопичену суму бонусів можна використати як знижку при наступних придбаннях. У результаті при наступному придбанні покупець заплатить суму менше — з урахуванням знижки.

Використання бонусів у такому разі в обліку оформляють як надання знижки покупцеві

Тому доходи і ПЗ з ПДВ у продавця визначатимуться виходячи зі зниженої ціни (зменшеної на суму знижки, див. лист ДПСУ від 05.04.2024 № 1855/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК і наш коментар до нього «Як нараховувати ПДВ при оплаті товару / послуги покупцем бонусами» // «Податки & бухоблік», 2024, № 50). Щоправда, якщо знижка занадто велика, то треба пам’ятати про правило мінбази (абзац другий п. 188.1 ПКУ). Адже база оподаткування ПДВ не має бути нижча мінімального порога: для покупних товарів — не нижче ціни придбання, для самостійно виготовлених товарів — не нижче звичайної ціни. Інакше доведеться донарахувати мінбазні ПЗ.

Приклад. У покупця за минулі періоди є нараховані бонуси в розмірі 600 грн При придбанні товару вартістю 8400 грн (у тому числі ПДВ — 1400 грн) покупцеві надано знижку на суму бонусів (600 грн). Покупець вніс плату за товар з урахуванням знижки в сумі 7800 грн (у тому числі ПДВ — 1300 грн).

В обліку операції відобразяться так.

Таблиця 2. Бонус — знижка

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

Дт

Кт

У продавця

1

Реалізовано товар покупцеві з урахуванням знижки

361

702

7800

2

Нараховано ПЗ з ПДВ

702

641/ПДВ

1300

3

Списано собівартість реалізованого товару

902

281

5000

(умовно)

4

Отримано оплату за товар від покупця

311

361

7800

У покупця

1

Отримано товар від продавця

281

631

6500

2

Відображено ПК з ПДВ (за наявності зареєстрованої ПН)

644/1

631

1300

641/ПДВ

644/1

1300

3

Перераховано оплату за товар

631

311

7800

Бонус — ретрознижка

Бонуси можуть надаватися покупцям у вигляді ретрознижки. Тобто надаватися продавцем після відвантаження товарів покупцеві (щодо таких уже поставлених товарів) — якщо надалі покупцем будуть виконані умови для отримання цієї знижки. Наприклад, ретрознижка може надаватися покупцеві за виконання ним плану продажів за товарами, закупленими у продавця. Інакше якщо покупець план продажів не виконає, то знижка йому надана не буде.

Особливість такого варіанта в тому, що в момент продажу товарів покупцеві продавець іще не знає, отримає покупець знижку чи ні (тобто чи виконає надалі покупець умови для знижки). Тому в такому разі спочатку в документах на відвантаження зазначають первісну ціну товарів, установлену договором (без знижки). І

якщо надалі покупець виконає умови для отримання знижки, то ціна товару зменшується

При цьому зниження ціни оформляють додатковою угодою до договору й актом про встановлення (погодження) нової ціни (актом коригування ціни) або бухдовідкою. Детальніше див. «Змінили ціну? Готуйте документ» // «Податки & бухоблік», 2017, № 39.

У зв’язку з наданням ретрознижки в обліку:

— продавцеві — треба відкоригувати дохід (Дт 704 — Кт 361) і суму ПЗ з ПДВ (методом «червоне сторно»: Дт 704 — Кт 643/2 і Дт 643/2 — Кт 641/ПДВ). Нагадаємо, що в разі зміни ціни після відвантаження податківці говорять складати РК на дату проведення розрахунків — тобто на дату доплати коштів покупцем / повернення покупцеві коштів (БЗ 101.15 );

— покупцеві — слід відкоригувати вартість товарів записами: методом «червоне сторно» Дт 281 — Кт 631 (якщо товар ще на складі); методом «червоне сторно» Дт 902 — Кт 631 (якщо товар реалізований у цьому році); записом Дт 631 — Кт 719 (якщо товар реалізований у минулому році). А також відкоригувати ПК з ПДВ.

Детальніше про облік ретрознижок див. «Ретрознижки в обліку продавця» // «Податки & бухоблік», 2020, № 104; «Ретрознижки в обліку покупця» // «Податки & бухоблік», 2020, № 104 (ср. ).

Приклад. Оптове підприємство (покупець) закупило у виробника товар на суму 120000 грн (у тому числі ПДВ — 20000 грн). Закуплений товар протягом місяця був повністю реалізований покупцем. Виробник надав покупцеві знижку в розмірі 10 %, тобто в сумі 12000 грн (у тому числі ПДВ — 2000 грн). Покупець перерахував оплату продавцеві (з урахуванням знижки) в сумі 108000 грн

В обліку операції відобразяться так.

Таблиця 3. Бонус — ретрознижка

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

Дт

Кт

У продавця

1

Відвантажено товар покупцеві

361

702

120000

2

Нараховано ПЗ з ПДВ

702

641/ПДВ

20000

3

Списано собівартість реалізованого товару

902

281

70000

(умовно)

4

Надано ретрознижку покупцеві (зменшено дохід)

704

361

12000

5

Відкориговано ПЗ з ПДВ методом «червоне сторно» (після реєстрації зменшуючого РК)

704

643/2*

2000

643/2

641/ПДВ

2000

6

Отримано оплату за товар від покупця

311

361

108000

* Використано додатковий субрахунок 643/2 для обліку розриву в часі між виписуванням РК і моментом його реєстрації в ЄРПН.

У покупця

1

Отримано товар від продавця

281

631

100000

2

Відображено ПК з ПДВ (за наявності зареєстрованої ПН)

644/1

631

20000

641/ПДВ

644/1

20000

У прикладі реалізацію товарів покупцем не показуємо.

3

Відкориговано собівартість реалізованого товару методом «червоне сторно»

902

631

10000

4

Відкориговано ПК з ПДВ методом «червоне сторно»

641/ПДВ

631

2000

5

Перераховано продавцеві оплату за товар (з урахуванням знижки)

631

311

108000

Висновки

  • Залежно від домовленостей бонуси можуть надаватися у вигляді грошової винагороди, знижки, ретрознижки.
  • Виплату грошових бонусів податківці вважають платою за маркетингові послуги і вимагають оподатковувати їх ПДВ. Хоча у Верховного Суду із цього приводу інша думка.
  • Якщо бонуси будуть використані як знижка при наступних придбаннях, то в обліку операції відобразяться як надання знижки покупцеві.
  • Якщо бонуси надаються у вигляді ретрознижки (тобто знижки після відвантаження товару покупцеві — за виконання ним зазначених умов), то в обліку продавцеві та покупцеві треба провести відповідні коригування.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі