Теми статей
Обрати теми

Захист від штрафів за Законом про РРО: для кого він актуальний сьогодні

Томашпольський Сергій, податковий експерт
Воєнне звільнення від штрафів за Законом про РРО істотно трансформувалося з 01.10.2023. Прийнято казати, що з цієї дати ці штрафи відновилися. Втім законодавець все ж урахував воєнні реалії та для деяких суб’єктів штрафне звільнення залишив. Усі нюанси зараз і з’ясуємо!

Амністовані вибірково порушення з 01.10.2023

Мова про норму з п. 14 розд. ІІ Закону про РРО*:

«Починаючи з 1 жовтня 2023 року суб’єкти господарювання звільняються від відповідальності за вчинені ними порушення вимог цього Закону (крім порушень порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів), вчиненні ними при продажу товарів, наданні послуг на:

тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, — по дату завершення тимчасової окупації відповідних територій;

територіях активних бойових дій, — по дату завершення бойових дій на відповідних територіях;

територіях можливих бойових дій, — по дату припинення можливості бойових дій на відповідних територіях».

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

Тобто, окрім звільнення для порушень, вчинених у періоді 01.01.2022 — 30.09.2023, маємо ще таке вибіркове (!) звільнення щодо порушень, вчинених починаючи з 01.10.2023.

Далі обговоримо деталі цього звільнення.

Підакцизний виняток

Можна сказати традиційно законодавець не хоче робити ніяких послаблень для тих, хто має справу з продажем підакцизних товарів, тобто товарів, перелічених у п. 215.3 ПКУ. Порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів, вчинені як до, так і після 01.10.2023, штрафуються у загальному порядку.

Суб’єктний склад «пільговиків»

Звільнення стосується суб’єктів господарювання — тобто як ФОП, так і юросіб. Воно не залежить від наявності у суб’єкта господарювання ПДВ-статусу. Не залежить від того, чи здійснює суб’єкт реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, ліків, медвиробів, «ювелірки». Немає звільнення, як ми вже сказали, лише за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.

Застосовність у часі

Звільнення стосується порушень, які вчинено з 01.10.2023. Причому воно сформульовано так, що податківці не зможуть у майбутньому наполягати на застосуванні штрафів заднім числом після закінчення воєнного стану.

Місце вчинення порушення

Звільнення

діє вибірково і залежить від того, на якій території безпосередньо вчинено порушення

Так, амністуються лише порушення, вчинені при продажу товарів (крім підакцизних), наданні послуг на: 1) тимчасово окупованих територіях; 2) територіях активних бойових дій, 3) територіях можливих бойових дій.

Зрозуміло, вчинені у той час, коли ця територія мала відповідний статус (про це детальніше буде далі).

Ну а якщо порушення буде вчинено не на цих територіях, то звільнення за п. 14 розд. ІІ Закону про РРО суб’єкт господарювання не отримає! Хоча у такому разі ще можна спробувати врятуватися від санкцій через документально підтверджений форс-мажор (детальніше щодо форс-мажору див. у статті «РРО-штрафи: нові віяння воєнного часу» // «Податки & бухоблік», 2023, № 49).

Місце вчинення порушення: нюанси

Як визначити приналежність до тимчасово окупованих територій, територій активних бойових дій, територій можливих бойових дій?

Для цього використовуємо Перелік № 309*.

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

У цьому Переліку є дата отримання і дата втрати територією відповідного статусу. Тож за цими датами і відслідковуємо, чи була територія, на якій вчинено порушення, на час вчинення порушення тимчасово окупованою територією, територією активних бойових дій чи територією можливих бойових дій. Якщо була, то має бути звільнення від відповідальності за таке порушення.

Нюанс з територією активних бойових дій. У п. 14 розд. ІІ Закону про РРО фактично сказано про три категорії пільгових територій: тимчасово окуповані, активних бойових дій, можливих бойових дій.

Але в Переліку № 309 є ще така категорія, як території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Причому вона досить- таки об’ємна (п. 3 розд. I Переліку № 309). Чи є вона також пільговою для цілей, що нас цікавлять?

Ми б вважали, що території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, є так само пільговими (для цілей звільнення від відповідальності за Законом про РРО), як і території активних бойових дій

Але є нюанси.

Нагадаємо, що свого часу через позицію Мінфіну ми опинилися у певній невизначеності щодо цих територій. Деталі знайдете у статті «Території активних бойових дій, на які не поширюється воєнне звільнення: неприємна позиція Мінфіну» // «Податки & бухоблік», 2024, № 14.

Щоб цю невизначеність прибрати, КМУ нещодавно прописав у постанові № 1364*, що «для цілей оподаткування території активних бойових дій — це включені до переліку території активних бойових дій, території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси». Тобто

для цілей оподаткування території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси = території активних бойових дій

* Постанова КМУ «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» від 06.12.2022 № 1364.

Подробиці знайдете у статті «Воєнні податкові пільги — для всіх територій активних бойових дій!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 38 (ср. ).

Наче все добре. Втім виникає питання: а відповідальність за Законом про РРО — це «для цілей оподаткування» чи ні?

Дивіться,

Закон про РРО формально не можна вважати податковим / таким, що регулює оподаткування

Тож виходить у питанні, що нас цікавить, 100-відсоткової впевненості навіть після втручання КМУ ми, на жаль, не отримали. Тобто ми все одно знаходимося у певній невизначеності.

З одного боку, вся ця проблема із дискримінацією територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (лист Мінфіну від 29.12.2023 № 11230-09-62/37196 і засновані на ньому роз’яснення податківців), з самого початку стосувалася саме оподаткування. І КМУ, виходить, відреагував точково. Закрив саме проблемне питання щодо оподаткування. А

на штрафне звільнення за Законом про РРО ані Мінфін, ані податківці і не посягали з самого початку (бо це не питання оподаткування)

Тож можна стверджувати, що, типу, для цілей відповідальності за Законом про РРО проблеми (із територіями активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) взагалі і не виникало. Тобто території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, також є пільговими для цілей відповідальності за Законом про РРО — як території активних бойових дій.

З іншого боку, тут вже є деякі сумніви, а чи не виникне із цим проблеми саме після втручання КМУ? Тобто чи не будуть казати податківці, що для цілей, не пов’язаних з оподаткування, прирівнювання не діє? Відповідно території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, — то є окрема, не пільгова територія. Виключати, на жаль, не можна нічого.

Тож наша порада — вимоги Закону про РРО краще на цих територіях все ж не порушувати.

Приклад застосування Переліку № 309. Для наочності застосування Переліку № 309 візьмемо м. Нікополь.

I. Території, на яких ведуться (велися) бойові дії

<…>

2. Території активних бойових дій

Код

Найменування

Дата виникнення можливості бойових дій

Дата припинення можливості бойових дій*

UA12080050000062712

Нікопольська міська територіальна громада

21.07.2022

31.05.2023

3. Території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси

Код

Найменування

Дата початку бойових дій

Дата завершення бойових дій*

UA12080050000062712

Нікопольська міська територіальна громада

31.05.2023

Тобто виходить, що м. Нікополь з 31.05.2023 має статус території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Ми б вважали, що ця територія є так само пільговою, як і територія активних бойових дій (див. вище про проблему невизначеності). Відповідно порушення вимог Закону про РРО, вчинені з 01.10.2023 при продажу товарів (крім підакцизних), наданні послуг на території м. Нікополь, мають звільнятися від відповідальності, передбаченої Законом про РРО. Причому звільняються порушення, вчинені 01.10.2023, 02.10.2023, і так далі — по дату завершення бойових дій (по дату, яка буде стояти в крайній правій графі). При цьому якщо із території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, м. Нікополь перейде, наприклад, до території можливих бойових дій, то порушення, вчинені в період перебування у новій категорії, також не будуть штрафуватися. Бо території можливих бойових дій також є пільговими.

Юридична адреса vs місце вчинення порушення. Ще один нюанс — не слід плутати податкову/юридичну адресу суб’єкта господарювання і місце вчинення порушення.

Податкова/юридична адреса, нагадаємо, це місцезнаходження ФОП або юрособи згідно з ЄДР (Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань). Для ФОП це адреса місця проживання (ст. 45 ПКУ).

Так от, для звільнення від штрафів за вчинені з 01.10.2023 порушення вимог Закону про РРО податкова/юридична адреса ФОП чи юрособи значення не має.

Наявність чи відсутність штрафного звільнення залежить від того, де саме вчинено порушення вимог Закону про РРО

Для прикладу така ситуація: суб’єкт господарювання має юридичну адресу на території можливих бойових дій, а його магазини розташовані по всій Україні, у тому числі на територіях, які не входять до Переліку № 309. Як застосовується штрафне звільнення?

Як ми з’ясували щойно, місцезнаходження юридичної адреси значення не має. Все залежить від того, де розташовано магазин, у якому мав місце факт порушення. Якщо порушення мало місце у магазині, розташованому на тимчасово окупованих територіях / територіях активних бойових дій / територіях можливих бойових дій, — буде звільнення від відповідальності за таке порушення. Якщо у магазині, розташованому на інших територіях, — не буде звільнення.

Як визначити місце вчинення порушення. Логіка підказує, що це місце, за яким згідно із Законом про РРО має бути виконано обов’язок, який не виконано належним чином. Певні труднощі можуть виникнути при визначенні цього місця у випадку з інтернет-торгівлею. Але у цьому разі вам допоможе стаття «ФОП здійснює інтернет-торгівлю: коли діє захист від РРО-штрафів» // «Податки & бухоблік», 2023, № 88.

Що з адміністративними штрафами за ст. 1551 КУпАП. Аналізуючи актуальну версію штрафного звільнення, можна дійти висновку, що там, де немає штрафу за Законом про РРО, не має бути й адмінштрафу. Втім позиція податківців з цього приводу до кінця не зрозуміла. Скоріш за все, вони будуть протоколювати порушення та спрямовувати протокол до суду (адже штраф накладає суд). Позицію судів передбачити теж важко. Тож адмінштраф не варто списувати з рахунків. Деякий ризик його застосування зберігається. Благо, що цей штраф не такий вже й великий. Більше деталей знайдете у статтях «Адмінштрафи за порушення РРО-законодавства: подробиці» // «Податки & бухоблік», 2022, № 37, «Адмінштрафи за порушення РРО-законодавства: подробиці для ФОПів» // «Податки & бухоблік», 2022, № 36.

Висновки

  • Порушення вимог Закону про РРО, які вчинено з 01.10.2023, звільняються від відповідальності лише у разі, якщо їх вчинено при продажу товарів, наданні послуг на: 1) тимчасово окупованих територіях; 2) територіях активних бойових дій; 3) територіях можливих бойових дій. Зрозуміло, вчинено у той час, коли ця територія мала відповідний статус.
  • При цьому ми б вважали, що території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, також слід у цьому контексті відносити до територій активних бойових дій. Втім щодо цього є певна невизначеність.
  • Приналежність до тимчасово окупованих територій, територій активних бойових дій, територій можливих бойових дій визначаємо за Переліком № 309. У цьому Переліку є дата отримання і дата втрати територією відповідного статусу. Тож за цими датами і відслідковуємо, чи була територія, на якій вчинено порушення, на час вчинення порушення тимчасово окупованою територією, територією активних бойових дій чи територією можливих бойових дій.
  • Не слід плутати податкову/юридичну адресу суб’єкта господарювання і місце вчинення порушення. Для звільнення від штрафів податкова/юридична адреса ФОП чи юрособи значення не має. Наявність чи відсутність штрафного звільнення залежить саме від того, де саме (на якій території) було фактично вчинено порушення (де знаходиться місце, за яким згідно із Законом про РРО має бути виконано обов’язок, який не виконано належним чином).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 - 2025
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі