Суть готівкових обмежень
Розрахунки суб’єктів господарювання. За чинними на сьогодні правилами (п. 6 Положення № 148*) суб’єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:
1) між собою — у розмірі до 10000 грн уключно;
2) з фізичними особами — у розмірі до 50000 грн уключно.
При цьому термін «суб’єкти господарювання» поєднує в собі, зокрема, юридичних осіб та їх відокремлені підрозділи, а також фізичних осіб — підприємців (п. 1 Положення № 148). Установи, тобто органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що теж охоплені цим терміном, ми тут не згадуємо, позаяк вони — не наша читацька авдиторія.
Отже,
в розрахунках, де обидві сторони є суб’єктами господарювання (юрособа або ФОП), денна сума готівкових розрахунків не повинна перевищувати 10000 грн
У свою чергу, фізичні особи — це громадяни України, іноземці, особи без громадянства, які не здійснюють підприємницької діяльності (п.п. 19 п. 3 Положення № 148). Для нас тут важливо, що такі «фізики» можуть як перебувати в трудових відносинах із суб’єктами господарювання, так і бути сторонніми по відношенню до госпсуб’єктів (придбавати щось у них або продавати їм).
Крім того, до категорії фізосіб також належать особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність (наприклад, нотаріуси або адвокати) без реєстрації підприємцем. Якщо суб’єкт господарювання розраховується готівкою з незалежним професіоналом (БЗ 109.13) або з фізособою, зареєстрованою ФОП, але за договором, не пов’язаним з її підприємницькою діяльністю (БЗ 109.13), то на такі розрахунки поширюється обмеження в розмірі 50 тис. грн. Докладніше про це читайте у статті «Чи діють готівкові обмеження при розрахунках з адвокатами, нотаріусами?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 20.
Розрахунки фізичних осіб. Про розрахунки, де однією зі сторін є фізична особа, яка не є підприємцем, ідеться в п. 7 Положення № 148. Фізичні особи мають право здійснювати розрахунки готівкою:
1) із суб’єктами господарювання протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами — в розмірі до 50000 грн уключно
Ця норма дублює п.п. 2 п. 6 Положення № 148, яке ми обговорювали вище;
2) між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, — в розмірі до 50000 грн уключно (див. також БЗ 109.13). У цій статті розрахунки «фізиків» між собою розглядати не будемо.
Узагальнимо існуючі готівкові обмеження в табл. 1.
Таблиця 1. Обмеження на розрахунки готівкою
Суб’єкти в розрахунках | Гранична сума готівкових розрахунків, грн | ||
юрособа | ФОП | фізособа | |
Юридична особа | 10000 | 10000 | 50000 |
ФОП | 10000 | 10000 | 50000 |
Фізична особа | 50000 | 50000 | 50000 |
Якщо платіж перевищує граничну суму. В такому разі платежі проводять через надавачів платіжних послуг шляхом (п. 6 Положення № 148):
— переказу коштів із рахунку на рахунок
або
— внесення коштів до кас надавачів платіжних послуг для подальшого їх переказу на рахунки. Причому платник може скористатися цим варіантом, незважаючи на готівкові обмеження. Адже в БЗ 109.13 податківці роз’яснили, що
обмеження граничної суми готівкового розрахунку 10000 (50000) грн не поширюється на розрахунки, які здійснюються шляхом унесення готівки до каси банку для подальшого її перерахування на рахунок отримувача
Коли готівкові обмеження не діють. Готівкові обмеження взагалі не стосуються (п. 8 Положення № 148; БЗ 109.13):
1) розрахунків суб’єктів господарювання з бюджетами та державними цільовими фондами;
2) добровільних пожертвувань та благодійної допомоги;
3) використання готівки, виданої на відрядження;
4) виплат, пов’язаних з оплатою праці (див. також БЗ 109.13);
5) використання готівкових коштів з фондів оперативно-розшукових (негласних слідчих) дій працівниками НАБУ, БЕБ і ДБР.
Зупинимося далі на важливих нюансах, які слід ураховувати суб’єктам господарювання при готівкових розрахунках.
Особливості готівкових обмежень
Універсальність. Маємо на увазі, що готівкові обмеження застосовуються незалежно від того, пов’язані розрахунки з реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг) чи з позареалізаційними операціями.
10/50-тисячне обмеження поширюється на всі види операцій з готівкою, які проводять підприємства (підприємці) між собою та/або з фізичними особами протягом одного дня
Цей висновок базується на тезі, яку поділяє й НБУ, й ДПСУ: готівкові обмеження стосуються розрахунків за правочинами, предметом яких є будь-які матеріальні та нематеріальні блага, що можуть бути оцінені в грошовій формі. Тож можна однозначно сказати, що під обмеження потрапляють такі популярні види платежів, як:
— дивіденди (БЗ 109.13);
— внески до статутного капіталу (БЗ 109.13);
— неустойки, відшкодування збитків;
— орендні платежі, роялті, відсотки тощо.
Фіндопомога — виняток? Свого часу Нацбанк безапеляційно поширював існуючі обмеження в тому числі й на отримання фіндопомоги (див. лист НБУ від 07.02.2018 № 50-0007/7855, що втратив чинність).
Фіскали, у свою чергу, висловлювалися як на підтримку його позиції (див., наприклад, лист ГУ ДФС у Сумській обл. від 14.08.2018 № 3531/ІПК/18-28-14-06-31, лист ДФСУ від 17.04.2019 № 1648/6/99-99-14-05-01-15/ІПК), так і проти неї (див. листи ДФСУ від 20.11.2018 № 4890/6/99-99-14-05-01-15/ІПК і від 09.07.2018 № 3010/6/99-99-14-05-01-15/ІПК). При цьому власну позицію вони чітко так і не сформулювали. Хоча з останніх їхніх роз’яснень, що мають статус індивідуальних податкових консультацій (ІПК), все ж простежується прихильність фіскалів до врахування граничної суми розрахунків за операціями з отримання / повернення фіндопомоги.
При цьому роз’яснення ДПСУ, призначені для широкого загалу, теж не дають повної визначеності. В них, з одного боку, головні податківці стверджують, що
«Положення № 148 не визначає питання поширення його норм на операції між суб’єктом господарювання та фізичними особами з отримання та повернення поворотної фінансової допомоги»
Про це йдеться як у свіжій консультації з БЗ 109.13, так і в кількох попередніх, що втратили чинність — цій, цій і цій.
З іншого ж боку, для отримання роз’яснення з цього питання податківці рекомендують звертатися до НБУ як до розробника Положення № 148. Однак чи матиме таке роз’яснення хоч якусь вагу при перевірках, сказати важко. Адже складати протоколи про адмінправопорушення за перевищення граничних сум розрахунків готівкою мають право саме податкові органи (детальніше про цей штраф розповімо наприкінці статті).
З огляду на це, вважаємо, до прояснення цієї ситуації краще намагатися не перевищувати встановлені обмеження при проведенні через касу операцій з видачі та отримання поворотної фіндопомоги в один день з однією особою. Також, як варіант, можна отримати ІПК з цього приводу на своє ім’я і чинити так, як у ній скажуть контролери.
Двосторонність. Ця особливість, мабуть, через свою назву, має два значення.
Перше:
обмежень у розрахунках повинні дотримуватися обидві сторони. Тобто як той суб’єкт господарювання, що виплачує готівку, так і той, що її приймає
Друге: підсумовування розрахунків в обидві сторони. Для порівняння з граничною величиною зустрічні потоки готівки (надходження і видачу) з однією особою слід підсумовувати. Адже у п. 6 Положення № 148 сказано, що обмеження стосується розрахунків між двома особами. А сюди потрапляє як отримання коштів, так і виплата їх.
Тобто щоб розрахувати, чи дотримався суб’єкт господарювання готівкового обмеження з іншою особою («юриком», ФОП або «фізиком»),
слід рахувати не тільки отримані кошти від такої особи, а й видані їй кошти за певний конкретний день
На цьому наполягають і податківці (БЗ 109.13). Вони прямо заявляють, що для розрахунку 50-тисячної межі слід ураховувати в сукупному розмірі приймання суб’єктом господарювання протягом одного дня від фізособи готівки та видачу її такій особі. Безумовно, на готівкові розрахунки суб’єктів господарювання між собою цей висновок теж поширюється. Адже правила визначення граничної межі, прописані в п. 6 Положення № 148, для всіх платників однакові. Докладніше про це читайте в статті «Зустрічні готівкові потоки протягом одного дня: обмеження і покарання» // «Податки & бухоблік», 2022, № 55 (ср. ).
Кількість суб’єктів і документів. За приписами пп. 6 і 7 Положення № 148 не обмежується:
— кількість суб’єктів, з якими підприємство (ФОП) може здійснювати готівкові розрахунки протягом дня. Відтак сума готівки порівнюється з граничною сумою за кожним контрагентом окремо, а не сукупно за всіма за день;
— кількість платіжних документів, якими оформлюються готівкові розрахунки. Проте важливо, щоб загальна сума за всіма документами при розрахунках з однією особою за день не перевищила встановлену межу (БЗ 109.13).
Обмеження залежно від видів розрахунків. Деякі нюанси, пов’язані з різними видами розрахунків, наведемо в табл. 2.
Таблиця 2. Готівкові обмеження при різних видах розрахунків
Вид розрахунку | Висновок | Підстава |
Через РРО (РК) / ПРРО | Обмеження поширюється | |
Виняток — розрахунки із застосуванням карток, що проводяться з використанням платіжного термінала (див. нижче). | ||
Платіжною карткою без зняття готівки (через платіжний термінал) | Обмеження не поширюється | |
Пояснюється це тим, що розрахунки за допомогою платіжної картки без зняття готівки (через платіжний термінал) вважаються безготівковими (ч. 3 ст. 341 ГКУ). Тобто такі операції не належать до касових у розумінні Положення № 148, хоча й є розрахунковими згідно з Законом про РРО. | ||
Комбінований (готівкою і платіжною карткою через платіжний термінал без зняття готівки) | Обмеження поширюється на готівкову частину платежу | |
Детальніше про цю ситуацію читайте в статті «Сума платежу вища за готівкове обмеження: як «фізик» має заплатити за товар» // «Податки & бухоблік», 2023, № 68. | ||
Готівкою, знятою з платіжної картки | Обмеження поширюється | |
Талоном, подарунковим сертифікатом тощо | Обмеження не поширюється | — |
Надання товарів (робіт, послуг) за пред’явленням талона, подарункового сертифіката тощо не є касовою операцією. Але придбання (викуп) талона, сертифіката тощо за готівку під обмеження підпадає. |
Обмеження щодо підзвітних сум і сум на відрядження
Підзвітні суми на госппотреби. Кошти під звіт призначені для виконання окремих цивільно-правових дій від імені та за рахунок особи, що їх видала (п.п. «б» п.п. 170.9.1 ПКУ). При цьому підзвітна особа виступає (виконує доручення) і платить від імені суб’єкта господарювання — роботодавця, якого вона представляє.
Отже, в разі придбання підзвітною особою ТМЦ, робіт чи послуг для господарських потреб підприємства в іншого суб’єкта господарювання 10-тисячне обмеження готівкових розрахунків працює на повну силу. Готівкові обмеження стосуються також розрахунків за товари, придбані на виробничі (господарські) потреби, за рахунок готівки, одержаної за допомогою платіжного інструменту — платіжної картки (абзац шостий п. 6 Положення № 148).
А от
на видачу готівки під звіт готівкові обмеження не поширюються, оскільки отримання під звіт готівки працівниками від касира підприємства не відноситься до розрахунків готівкою
З таким підходом на сьогодні погоджуються й податківці (див. лист ДПСУ від 03.07.2020 № 2688/6/99-00-07-05-01-06/ІПК, а також статтю «Кошти під звіт і готівкові обмеження» // «Податки & бухоблік», 2023, № 6).
Відповідно такий самий підхід має бути й до операцій з повернення підзвітною особою невитрачених готівкових коштів до каси або внесення в касу надміру витрачених підзвітних коштів. Однак, аби в усіх перелічених випадках гарантовано уникнути можливих непорозумінь, радимо отримати відповідну ІПК на свою адресу.
І ще одне запитання в цій частині, що цікавить багатьох:
чи буде підпадати під 50-тисячне обмеження виплата підзвітній особі компенсації готівкою за витрачені нею на користь госпсуб’єкта власні кошти?
На жаль, відповідь на нього фіскалів нам не відома. Тож ми б радили тут, про всяк випадок, не перевищувати 50 тис. грн на день і компенсувати такі витрати з розподіленням суми на декілька днів та/або перераховувати кошти фізособі в безготівковій формі.
У рамках відрядження. Вище вже йшлося про те, що готівкові обмеження не стосуються використання готівки, виданої на відрядження (п.п. 3 п. 8 Положення № 148). Зверніть увагу: цей виняток стосується не власне видачі готівки підзвітній особі на відрядження, а операцій з витрачання вже виданої на такі цілі готівки. Тобто він дозволяє витрачати на проїзд, харчування, проживання та інші послуги, які пов’язані з відрядженням працівника(ів), готівкові кошти в будь-якій сумі. Хоча стороні, що приймає готівку від відрядженого, дотримуватися готівкових обмежень усе ж доведеться.
При цьому в Положенні № 148 немає заборони видати з каси готівку відрядженому працівникові в будь-якій сумі без дотримання готівкових обмежень. Аргументи на користь такого висновку — в листі ДПСУ від 03.07.2020 № 2688/6/99-00-07-05-01-06/ІПК і статті «Кошти під звіт і готівкові обмеження» // «Податки & бухоблік», 2023, № 6.
Водночас майте на увазі, що
при вирішенні виробничих (господарських) питань у відрядженні 10-тисячна межа застосовуватиметься в загальному порядку (якщо контрагентом є суб’єкт господарювання)
Річ у тому, що такі розрахунки не пов’язані прямо з відрядженням і витратами безпосередньо на нього. Це підтверджують і податківці в БЗ 109.13.
А ось на остаточний розрахунок госпсуб’єкта з працівником за підзвітними сумами поширюється не 10-тисячне, а 50-тисячне обмеження.
Відповідальність за порушення готівкового обмеження
На сьогодні
за порушення готівкових обмежень передбачено лише адміністративну відповідальність згідно зі ст. 16315 КУпАП
Фінансових санкцій для суб’єкта господарювання за недотримання готівкових лімітів не встановлено.
Отже, порушення порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою, тягне за собою накладення штрафу на ФОП та посадових осіб юридичної особи в розмірі від 1700 до 3400 грн. Причому цей штраф загрожує винним особам як платників, так і одержувачів понадлімітних сум.
Якщо ж за перевищення граничних сум розрахунків готівкою посадову особу підприємства або ФОП уже штрафували, то санкція за повторне порушення тією ж особою протягом року з дня накладення адміністративного стягнення зростає вп’ятеро: від 8500 до 17000 грн (див. БЗ 109.19).
Карати за це будуть податківці, бо саме їм п. 1 ч. 1 ст. 255 КУпАП надає право складати протоколи про адмінправопорушення згідно зі ст. 16315 КУпАП.
При цьому
під час воєнного стану (ВС) порушників готівкового обмеження від адмінштрафів не звільнено, оскільки на час дії ВС жодних звільнень від адмінштрафів не встановлено
Безперечно, навіть під час ВС для того, щоб притягнути будь-кого до адмінвідповідальності, треба встановити наявність вини у вчиненні правопорушення. А відсутність вини має означати й відсутність адмінштрафу (ст. 9 КУпАП). Тож якщо довести, що були вжиті всі заходи, щоб упередити можливе правопорушення, адмінвідповідальності можна уникнути.
Якщо ж із певних причин зібрати вагомі докази не вдається, тоді урятувати від покарання може тільки закінчення строку притягнення до адмінвідповідальності, встановленого у ст. 38 КУпАП. Згідно з нею адмінштраф може бути накладений не пізніше як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніше як через два місяці з дня його виявлення.
Але оскільки такі порушення не є триваючими, то, пересидівши два місяці з тієї миті, як відбулося перевищення граничних сум готівкових розрахунків, надалі можна розслабитися і про адмінштрафи забути. Решту подробиць шукайте в статті «Штрафи за порушення готівкового обмеження на розрахунки» // «Податки & бухоблік», 2023, № 18.
Висновки
- Госпсуб’єкти (юрособи та ФОП), які проводять розрахунки готівкою між собою, повинні дотримуватись обмеження в 10000 грн, а при розрахунках з фізособами — у 50000 грн протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами.
- Якщо ФОП у договорі, укладеному з суб’єктом господарювання (іншим ФОП чи юрособою), виступає як підприємець, то на такі готівкові розрахунки поширюється 10-тисячне обмеження. Якщо ж ФОП виступає як звичайна фізособа без підприємницького статусу, тоді діє 50-тисячне обмеження.
- Платежі, що перевищують встановлені готівкові обмеження, проводять через надавачів платіжних послуг шляхом переказу коштів із рахунку на рахунок або внесення коштів до кас надавачів платіжних послуг для подальшого їх переказу на рахунки.
- На сьогодні видавати кошти як під звіт, так і на відрядження ви маєте право без будь-яких обмежень. Однак не забувайте слідкувати за дотриманням граничних сум готівкових розрахунків, якщо працівник придбаває ТМЦ, у тому числі перебуваючи у відрядженні.
- За порушення порядку проведення готівкових розрахунків, у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою, посадовим особам підприємства та ФОП загрожує адмінштраф від 1700 до 3400 грн, а при повторному порушенні протягом року — вп’ятеро більший.
- Адмінштраф податківці можуть застосувати, тільки якщо з дня вчинення правопорушення — з дати проведення готівкового розрахунку з перевищенням граничної суми — не минуло два місяці.